De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Nieuwe rol en taken voor gemeenten

Verwante presentaties


Presentatie over: "Nieuwe rol en taken voor gemeenten"— Transcript van de presentatie:

1 Nieuwe rol en taken voor gemeenten
Post PEC Prestatieafspraken Corpovenista congres 17 maart 2015

2 Programma Herziene woningwet: nieuwe verhoudingen
Prestatie afspraken, invlechten in P&C cyclus Huurders aan tafel Transparantie: geld en prestaties

3 Herziene Woningwet 42.1 Gemeente stemt vhv-plan af met buurgemeenten
Corporatie draagt naar redelijkheid bij 42.3 Corporatie zet middelen in voor de volkshuisvesting 43.1&2 / 44 Corporatie levert voor 1 juli overzicht voorgenomen werkzaamheden in die gemeente komende 5 jaar Voert daar overleg over met huurdersorganisaties Verzoekt tot overleg over afspraken voor komend jaar

4 Werkwijze Huidige situatie
De huidige situatie is werkenderwijs ontstaan op basis van het BBSH. Op basis van woningmarkt­onderzoek en de lokale politieke belangen stelt de gemeente elke paar jaar een Woonvisie vast. De­ze wordt naast de gebieds-visie van Eigen Haard gelegd en er worden op een aantal thema’s meer­jarige afspraken gemaakt. De huurders hebben inspraak op de Woonvisie en advies-recht op de gebiedsvisie van Eigen Haard alsmede de pres­tatieafspraken. De afspraken worden regelmatig gemonitord en zijn onderwerp van bespreking in bestuurlijke overleggen.

5 Werkwijze Nieuwe variant
In de nieuwe variant wordt voldaan aan de wettelijke vereisten en wordt tegelijkertijd het in het verleden opgebouwde samenwerkingsproces in ere gehouden. De enige aanpassing is dat er geen concrete langjarige prestatie-afspraken meer wor­den gemaakt, maar dat er wederzijdse ambi­ties worden geformuleerd voor een periode van 4 jaar. Deze vormen dan input voor de jaarlijkse concrete prestatieafspraken. De huurdersorga­nisaties blij­ven hier adviesrecht op houden.

6 Voorbeeld Nieuwbouw, herstructurering, wonen, welzijn en zorg
Hier zien we even een voorbeeld van hoe zo’n ambitieafspraak en een prestatieafspraak uit kan komen te zien. Ik zou het ook zo strikt uit elkaar halen en ook zo benoemen. Presttatieafspraken moet je SMART maken, maar dan ook echt SMART.

7 Planning 2015 Eigen Haard Januari Opstellen jaarplan meerjareninvesteringspro-gramma voor de persiode Februari Bespreking met de lokale huurdersorganisaties. Maart Versturen naar gemeente/stadsdeel met het verzoek om reactie voor de periode na 2015 (i.p.v per 1 juli). April Verzamelen input en keuze alternatieven. Mei Definitieve overzicht aanbieden aan de gemeente/stads-deel. Augustus In samenwerking met gemeente formuleren prestatie-afspraken 2016. September Voorleggen prestatieafspraken 2016 ter gekwalificeerd advies. Deze planning proberen we een beetje aan te houden. De eerste stap is gelukt maar daarna is het meteen de vertraging in geschoten als gevolg van interne besluitvorming. Dat duurde al wat langer. Om het tempo er in te houden worden de huurdersorganisaties nu tegelijk met de gemeenten en stadsdelen geconsulteerd. Vanuit diverse gemeenten is echter nu al aan-gegeven dat ze de termijn niet gaan halen.

8 Planning 2015 Vidomes Jan -mei Actualiseren meerjarenraming vastgoed en financien Gedachten bepalen tbv koers 2016 en verder Mei Per gemeente stakeholders overleg: financiele ruimte, ontwikkelingen, gedachten. Input ophalen Juni Intern strategisch beraad: concern jaarplan 2016 Juli Delen concernjaarplan met gemeenten en huurders September Afspraken gemeente en collegacorporaties. Sept – Nov Jaarplanronde en begroting

9 Huurders aan tafel Keuzemenu
Parallel spoor (raadplegen bij opwerken, adviesronde) Aan bestuurlijke tafel: mee tekenen Aan ambtelijke tafel: mee opwerken Ervaringen Breda en Middelburg (Marije Pruis) Complexiteit partijen (1 : 1 of 1 : 4) Niveau vertegenwoordiging Onderling vertrouwen Onafhankelijke procesbegeleider?

10 Transparantie

11 Transparantie Eigenhaard
Investeringen Huurprijsontwikkeling Eigen Haard presteert naar vermogen. Dat laten we zien door onze jaareke-ning toe te lichten. Dat corporaties niet voldoende zouden investeren base-ren de stakeholders vooral op wat ze in de krant lezen en niet op de feiten. Door ze aan de hand mee te nemen door onze cijfers proberen we vertrouw-en te winnen. Verder laten we zien hoeveel we waar investeren. In onze jaarplannen laten we zien welke projecten we de komende 5 jaar gaan doen, hoeveel geld daarmee gemoeid is en hoe dit is verdeeld over alle gemeenten c.q. stads-delen in ons werkgebied. Dat levert inzicht op en discussie over prioriteiten. En daar is het ons dus om te doen: ophalen wat onze stakeholders willen.

12 Inzet naar gemeente Onze stakeholders willen ook graag weten hoe het zit in andere gemeenten en stadsdelen. Ook dat laten we zien. Dat doen we met met behulp van wat kleurrijke plaatjes. Hier kunnen ze zien of er een mismatch is tussen het aan-tal woningen en de hoogte van de investeringen. Het dwingt ons om het uit te leggen waarom we in het ene gebied meer investeren dan in andere gebieden. Dit wordt door onze stakeholders erg gewaardeerd en bevordert ook de dialoog tussen de gemeenten en stads-delen.

13 Delft / Haaglanden Analyse ontwikkelingen: alles op tafel!
Financiële analyse: welke schuifruimte? Hanteerbaar maken discussie

14 Prestaties: betaalbare grote woningen
Titel van de presentatie - Voetregel

15 Woningen huidige prijs tot aftoppingsgrens blauw blijft groen verdwijnt
Titel van de presentatie - Voetregel

16 Huidige situatie Toekomst corporatiebezit

17 Financiële transparantie
Ortec analyse: Driekamermodel Bron: Dpi (prognose corporaties tbv toezichthouders) Financiën Voorraadontwikkeling Huurprijsontwikkeling Inzet middelen maatschappelijke kamer Transparantiemodel Aedes Invulmodel spreadsheet, opzet door Peter van Os Interactief: schuiven met geld en resultaten Investeringsspel Platform 31 Keuzes maken in spelvorm

18 € Investerings-bijdragen € Gerealiseerde waarde
DrieKamerModel Opzet € Leefbaarheid € Huurkorting + € Extra beheer/ Onderhoud € Investerings-bijdragen € Maatschappelijk budget € Onderhoud, beheer en investeringen € Rente lasten € Investerings- budget € Huur inkomsten € Dividend + € Gerealiseerde waarde € Netto leningen

19 Basisvariant Financiële restricties

20 Driekamermodel Besteding maatschappelijk budget

21 Activiteiten versus doelen

22 Score doelgroep (intersubjectief)
Jongeren < 23jr 0,5 nvt Minima <€ p / € mp 2 4 5 BBSH plus <€ p / € mp 1 3 Secundair <€ p / € mp Senioren met beperking Score segment plus 1 Kwetsbaar / bijzondere doelgroep Score segment, plus 3 (maatwerk)

23 Huurkorting versus doelgroepscore
Scoren zonder offer Mag wat kosten Doet niks, kost niks Doelloos offeren


Download ppt "Nieuwe rol en taken voor gemeenten"

Verwante presentaties


Ads door Google