Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEtta Steinmann Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
WELKOM Algemene vergadering VVSG vzw
Hasselt, 12 juni 2014
2
Algemene vergadering - 13 juni - agenda
Deel 1 10 uur. Verwelkoming door Hilde Claes, burgemeester van Hasselt 10.05 uur. Statutaire vergadering olv Luc Martens, VVSG-voorzitter Samenstelling Bureau en aanduiding stemopnemers Toelichting en goedkeuring jaarverslag 2013 Toelichting en goedkeuring jaarrekening verslag van de commissaris-revisor. Kwijting aan de bestuurders en kwijting aan de commissaris-revisor Toelichting en goedkeuring begroting 2014. Aanstelling lid raad van bestuur VVSG vzw Deel 2 11 uur. Thematische vergadering Stand van zaken van de brandweerhervorming (gemeente) De aanpak van de externe audit (gemeente en OCMW) Naar een sterk lokaal sociaal beleid (gemeente en OCMW) 12.45 uur. Slottoespraak Luc Martens – Tien lokale prioriteiten 13 uur. Receptie en broodjes
4
Bestuur – werking & organisatie
Lokale financiën onder druk Toegang tot Rijksregister voor niet-inwoners Geen sectoraal akkoord Externe audit en organisatiebeheersing Statuut mandatarissen Werken na 65: ook voor statutairen LOKALE FINANCIËN ONDER DRUK Bij de opmaak van hun meerjarenplan moesten gemeenten en OCMW’s niet alleen evenwichtige politieke keuzes maken, het was ook de kunst binnen het verplichte financiële evenwicht te blijven. Vooral de stijgende pensioenuitgaven vormden een grote uitdaging, samen met de lagere inkomsten en hogere sociale uitgaven door de economische crisis, de noodzakelijke uitgaven voor kinderopvang, basisonderwijs en ouderenzorg, de investeringen voor waterzuivering, de onzekerheid over de kosten van de brandweerhervorming enzovoort. De algemene vergadering van de VVSG keurde in juni een stevige motie goed die steun van de Vlaamse en federale overheid vroeg, maar vooral erkenning voor de specifieke financiële problemen eiste. Helaas is die erkenning er nooit echt gekomen. De VVSG voerde in het najaar wel onderhandelingen met de top van de Vlaamse regering, maar veel meer dan de publicatie van de Gemeentefondsramingen tot 2019 en een lichte versoepeling van de financiële evenwichtscriteria hebben die niet opgeleverd. Uit een VVSG-enquête in oktober bleek intussen dat de lokale besturen wel hun erantwoordelijkheid nemen. Ze saneren eerst in eigen huis door zuinig om te gaan met de vervanging van personeel, besparingen te zoeken, nog meer samen te werken tussen gemeente en OCMW of kritisch naar het eigen patrimonium te kijken en het deels te verkopen. Toch kunnen veel besturen niet anders dan de dienstverlening terugschroeven, tarieven van belastingen en retributies verhogen en het investeringsvolume beperken.
5
Bestuur – internationaal - veiligheid
Kritisch/constructief meewerken aan brandweerhervorming Vernieuwde GAS-wet Gerechtelijke procedures politie positief Vlaams impulsbeleid ontwikkelingssamenwerking Europese 2020-strategie Diensten van algemeen economisch belang BESTUUR - veiligheid CONSTRUCTIEF MAAR KRITISCH MEEWERKEN AAN DE BRANDWEERHERVORMING De VVSG heeft sinds 2003 veel tijd en energie besteed aan de uitvoering van de brandweerhervorming. Daarvoor zijn talrijke vergaderingen op het kabinet van de Minister van Binnenlandse Zaken nodig, medewerkers bestuderen tientallen uitvoeringsbesluiten, brengen er advies over uit en overleggen met onze leden. Bij de vorming van de zonale hulpverlenings-zones hamerde de VVSG steeds op volgende belangrijke uitgangspunten: de hervorming moet gebeuren op maat van de lokale besturen, de bijkomende kosten van deze hervorming moeten gedragen worden door de federale overheid en er moet voldoende aandacht naar de vele brandweervrijwilligers gaan. 2013 start langzaam. Minister Joëlle Milquet legt in mei 2013 een zeer ambitieuze timing op voor de uitvoering van de brandweerhervorming. Maar pas met de goedkeuring van de financiële meerjarenplanning in oktober beginnen de gesprekken echt vaart te krijgen, met als grote blikvanger het federale brandweerstatuut. Er wordt in ieder geval zeer veel in de steigers gezet. Verwachte oplevering: 2014. Het VVSG-extranet Brandweer groeide in 2013 uit tot een platform waar de VVSG haar leden informeerde over de laatste stand van zaken en waar ze belangrijke documenten over deze brandweerhervorming publiceerde. Gezien de grote onduidelijkheid op het terrein wordt dit erg geapprecieerd.
6
Mens – maatschappelijke integratie & werk
Belangrijke rol OCMW’s in W² Meer dan 2000 LOI-plaatsen gesloten Lokaal bestuur: motor voor integratie en inburgering Leidraad voor begraven van mensen in armoede Optimalisatie werkwinkels MENS - maatschappelijke integratie en werk OCMW’S KRIJGEN SUBSTANTIËLE ROL IN W2 Op 14 juni 2013 keurde de Vlaamse regering de conceptnota ‘W²-decreet’ goed. Die geeft uitvoering aan het Vlaamse regeerakkoord waarin gekozen werd voor een aangepaste omgang met werkzoekenden die ver van de arbeidsmarkt af staan. Na weinig evidente discussies en onder druk van de VVSG krijgen de OCMW’s in dit nieuwe beleidskader een belangrijke functie als casemanager welzijn en aanspreekpunt voor de cliënten die nog geen begeleiding krijgen bij een andere welzijnsorganisatie. OCMW’s worden hierdoor voor de welzijnsaspecten het eerste aanspreekpunt voor de VDAB voor cliënten met een gecombineerde werk-welzijnsproblematiek. De OCMW’s kunnen dan in overleg met de cliënt en de casemanager werk (VDAB) op zoek naar een gepast aanbod op het vlak van welzijn. Dit is een belangrijke erkenning voor de expertise van de OCMW’s en het stelt ze in staat proactief in te spelen op doelgroepen die op een bepaald moment toch bij hen aankloppen. Over hoe dit allemaal kan en moet gingen we intussen al met meer dan 200 OCMW’s in gesprek. De Vlaamse regering kwam in 2013 niet tot een definitief akkoord. We blijven dit dossier ook in 2014 zeer aandachtig opvolgen.
7
Mens – welzijn – vrije tijd - kinderopvang
Lokale besturen met zorgambitie in economische moeilijke tijden VIA4-akkoord: een feit Dementie- & leeftijdsvrien-delijke, gezonde gemeente Stem in flankerend onderwijsbeleid Meer en betere kinder-opvang voor baby’s en peuters Huizen van het Kind: VVSG stuurt bij MENS - Welzijn & Vrije Tijd – Kinderopvang Lokale Besturen met zorgambitie in economisch moeilijke tijden Het belang van openbaar zorgaanbod kan niet overschat worden. De OCMW-dienstverlening is marktcorrigerend, toegankelijk voor alle zorgbehoevenden (ook de meest kwetsbaren), zet in op zorggarantie/continuïteit… In het publieke debat horen we al te vaak enkel de kreet dat het openbaar aanbod te duur is. Dit doet afbreuk aan de inspanningen van vele OCMW’s om hun woonzorgvoorzieningen zorgvuldig te beheren. Er zijn echter enkele factoren die vereisen dat de openbare sector grotere inspanningen levert dan de private initiatiefnemers om het financieel leefbaar te houden. Bovendien is er tijd nodig om de vruchten van sommige maatregelen te kunnen plukken (zoals aanpassingen in de rechtspositieregeling). In dit kader werd er op de inspiratiedag ‘Lokale besturen met zorgambitie’ extra aandacht besteed aan besturen die hun woonzorgcentrum break-even doen draaien, besturen die hun woon-zorgvoorzieningen verzelfstandigen, besturen die allerlei vormen van samenwerking uittesten. Om de financiële leefbaarheid van de diensten gezinszorg en aanvullende thuiszorg te verhogen blijven er structurele veranderingen nodig. Zo worden de openbare aanvullende thuiszorg- en schoonmaakdiensten in tegenstelling tot die van de private sector nauwelijks gefinancierd. De VVSG wenst hierbij ook een globale oplossing voor de financiering van de gesco’s en logistieke medewerkers binnen de (openbare) aanvullende thuiszorg. In 2013 ijverde de VVSG onder andere voor een aangepaste omkaderingsnorm voor de diensten gezinszorg en aanvullende thuiszorg. Tot nu toe is alleen de omkaderingsnorm verlaagd, maar we pleiten voor een nieuwe berekeningswijze voor de omkadering die meer rekening houdt met de complexe doelgroepen die de openbare diensten op dit moment bereiken. Ondanks veel overleg en voorbereidingen kwam de beloofde maximumfactuur in de thuiszorg er in 2013 niet. Dat is nochtans een belangrijke stap in de betaalbaarheid van de zorg. Er moet ook een nieuwe vereenvoudigde bijdrageschaal voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg komen met een verlaagd tarief voor kwetsbare gezinnen. Eind 2013 nam de VVSG een standpunt in over het ontwerpbesluit samenwerking, overdracht en stopzetting van de diensten gezinszorg. Ze pleitte voor meer lokale autonomie om zelf te kunnen beslissen op welke manier de samenwerking op het terrein wordt ingevuld. De verplichte overdracht van personeel bij samenwerking tussen (openbare) diensten werd op onze vraag uit het ontwerpbesluit gehaald. Na vele maanden overleg is het besluit in verband met de voorafgaande vergunningen in december 2013 goedgekeurd en gepubliceerd. Dit proces is moeizaam verlopen en tijdsdruk (strikt afgebakend uitbreidingsbudget opgelegd aan de gemeenschappen…) heeft ertoe geleid dat het niet geworden is wat we initieel voor ogen hadden. Enkele zaken konden we toch nog bijschaven. Zo is er bij een nieuwe aanvraag of een samenvoeging van voorafgaande vergunningen een advies van de gemeente nodig. Hierin wordt de gemeente voorzichtig erkend in haar regie. Bovendien konden we de regio waarbinnen samenvoegen van portefeuilles mogelijk is, beperken tot regionale stad in plaats van provincie.
8
Ruimte – omgeving - economie
Correcte invoering omgevingsvergunning Verdubbeling budget zwerfvuilprojecten Eerste jaar HUURpunt vzw Vlaanderen moet realisatie sociale woningen steunen Vastgoedsector: partner voor aantrekkelijke centra Beveiligde leurkaarten RUIMTE - omgeving & economie AANDACHT VOOR CORRECTE INVOERING OMGEVINGSVERGUNNING De omgevingsvergunning voegt de stedenbouwkundige en milieuvergunning samen. Omdat de meeste van deze aanvragen door de lokale overheid worden behandeld, is de impact op de gemeentelijke organisatie groot. De VVSG zette zich in 2013 dan ook volop in voor dit dossier. Op overlegmomenten met de Vlaamse overheid gaven we aan voorstander te zijn van de omgevingsvergunning. We zien ze als een kans om projecten op een meer integrale wijze dan nu te beoordelen. Tegelijkertijd formuleerden we bedenkingen. Zo wijzigt de omgevingsvergunning de regeling welke overheid over welk type aanvragen beslist. Daardoor kunnen gemeenten bevoegdheden verliezen, bijvoorbeeld omdat bedrijven van klasse 1 dan bij de provincie ook hun vergunning voor stedenbouwkundige aspecten niet langer bij de gemeente indienen. Anderzijds zijn er procedurewijzigingen die extra werk voor de gemeenten met zich meebrengen, bijvoorbeeld omdat een bedrijf niet meer na twintig jaar zijn vergunning moet hernieuwen (permanente milieuvergunning), maar gemeenten voortaan op eigen initiatief de vergunningsvoorwaarden moeten ‘evalueren’. Het is in deze moeilijke financiële tijden onacceptabel dat gemeenten er zomaar taken bij krijgen zonder dat ze daarvoor worden vergoed. Op basis van deze bezorgdheid gaf de Vlaamse regering de opdracht een ‘werklastmeting’ uit te voeren. Bovendien bepaalde de Vlaamse regering op expliciete vraag van de VVSG dat gemeenten minimaal een jaar de tijd krijgen om zich voor te bereiden op de omgevingsvergunning en dat er voor de lokale besturen gratis vorming komt, die niet alleen tijdig georganiseerd maar ook tijdig aangekondigd wordt.
9
Ruimte – samenwerken – duurzaam beleid
Evaluatie decreet intergemeentelijke samen-werking Steeds meer gemeenten ondertekenen burgemeestersconvenant Plattelandsfonds: eindelijk Visie wonen en streekontwikkeling Inzetten op duurzaam beleid RUIMTE – Duurzaam beleid, samenwerken, landelijke gemeenten EVALUATIE DECREET INTERGEMEENTELIJKE SAMENWERKING Het decreet intergemeentelijke samenwerking van 6 juli 2001 regelt de werking van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden. Vanuit het kabinet-Bourgeois en het Agentschap Binnenlands Bestuur wordt het decreet inhoudelijk onder de loep genomen om te kijken waar er verbeteringen mogelijk zijn. De VVSG werd gevraagd aan een werkgroep deel te nemen om de lokale expertise in te brengen. Het beoogde eindresultaat van de besprekingen in de werkgroep zal worden gepresenteerd als een aanbeveling aan de minister van Binnenlands Bestuur en in het verlengde ook aan de Vlaamse Regering. De aanbevelingen kunnen in de toekomst bij een eventuele herziening van het decreet mee inspiratie bieden. Zodra het rapport bekend is, zal de VVSG samen met de verschillende koepels van intergemeentelijke verenigingen de eindresultaten evalueren en nagaan in welke mate de aanbevelingen beantwoorden aan de behoeften van de lokale besturen en intergemeentelijke verenigingen op het vlak van samenwerking.
10
Beweging- opleiding- diverscity
Excellent traject naar uitmuntendheid BBC vooraan deelnemers opleiding; introductie-sessies voor 4000 raadsleden Diverscity: samen met de vakbonden opkomen voor een duurzaam HRM-beleid EXCELLENT OF EEN TRAJECT NAAR UITMUNTENDHEID De VVSG wil een sectordynamiek aanwakkeren om van lokale besturen nog slagkrachtigere organisaties te maken die garant staan voor een hoge kwaliteit van dienstverlening. We werkten leidraden en begeleidingstrajecten uit die tegelijk kunnen worden gebruikt als analyse-instrument om de sterkte en de zwakte van de organisatie in beeld te brengen. Er zijn leidraden beschikbaar voor de gemeente en het OCMW in zijn geheel, en ook voor een aantal afzonderlijke diensten: hrm, financies, sociale diensten en ouderenvoorzieningen
11
VVSG in cijfers Leden Werking 308 gemeenten en 308 OCMW’s
108 politiezones 26 intercommunales – Interafval 11 intercommunales streek-ontwikkeling – Vlinter 22 andere intercommunale verbanden lokale politici met een mandaat medewerkers lokale besturen 128 VVSG-medewerkers euro opbrengsten vzw 50,80 % lidmaatschappen 22.15 % subsidies 27.05 % eigen inkomsten Werking adviesvragen van de leden 58 eigen VVSG-werkgroepen 270 externe commissies waaraan de VVSG deelneemt abonnees op het magazine Lokaal lezers van VVSG-week 14 e-zines bezoekjes per maand op 1061 vermeldingen in de pers
12
TBedankt. Tot op Trefdag.
De badge Gemeent’et die bij de documentatie zit laten zien en het verhaal vertellen van Trefdag en de verzameling van praktijken. Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst
13
Jaarrekening 2013 Opbrengsten ,11 euro Kosten ,25 euro Batig saldo ,86 euro Opbrengsten 50,80% lidgelden 22,15% subsidies 27,05% eigen inkomsten
14
Verslag van de commissaris-revisor
Clybouw Bedrijfsrevisoren Burgerlijke BVBA (BOO162), Oosterveldlaan 246, 2610 Wilrijk (Antwerpen) Vertegenwoordigd door de heer André Clybouw
15
Voorstel raad van bestuur aan de algemene vergadering
Het batig resultaat van ,86 euro toevoegen aan het bestemd fonds voor huisvesting
16
Kwijting Kwijting aan de bestuurders Kwijting aan de commissaris-revisor
17
Begroting 2014 Opbrengsten ,00 euro Kosten ,00 euro Resultaat ,00 euro
18
Aanstelling lid raad van bestuur VVSG vzw
Einde mandaat van de heer Johan Vanschoenwinkel Voordracht nieuw lid: de heer Jan Dalemans, burgemeester Hechtel-Eksel
19
Deel 2 Thematische vergadering
11.00 – uur Stand van zaken van de brandweerhervorming (gemeente) Grote Parketzaal (+1) De aanpak van de externe audit (gemeente en OCMW) Vergaderzaal 4 (+1) Naar een sterk lokaal sociaal beleid (gemeente en OCMW) Kleine theaterzaal (+1) 12.45 uur. Slottoespraak van Luc Martens – Tien lokale prioriteiten 13 uur. Receptie en broodjes
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.