Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Lesgeven zonder cijfer?
#KNAGDAG17 #teachmeet Adam Lenaarts met
2
Docenten gaan verschillend om met ICT
Van summatieve toetsen naar formatieve evaluatie Van product naar proces;
3
App-smash Het combineren van applicaties om meerwaarde te creëren
4
Lesgeven zonder cijfer? 3 voorbeelden
met
5
1. Evaluatie toetsen
6
Cognitieve metadata: RTTI
7
Eigenaarschap leerling!
Leerling maakt zelf een analyse in
8
Eigenaarschap leerling!
Leerling maakt zelf een analyse in:
9
Eigenaarschap leerling!
Alle analyses beschikbaar in map in Deze zijn dus deelbaar met de mentor, collega’s, ouders etc..
10
Eigenaarschap leerling!
Leerling stelt zelf leerdoelen! Bijvoorbeeld: “Ik moet meer aandacht besteden aan mijn (kaart)vaardigheden!”
11
Eigenaarschap leerling!
Leerling controleert eigen leerdoelen! 4-toets (summatieve toets) 2-toets (formatieve toets)
12
Eigenaarschap leerling!
Resultaat: Zelfkennis leerling neemt toe Vaardigheden: analyse en evaluatie! Attitude: Leerlingen willen meer Feedback! Cijfers sterk verbeterd door gericht studeren!
13
Beter onderwijs! Resultaat: Zonder gerichte feedback en evaluatie
Effect = 0,05 Met gerichte feedback en evaluatie Effect = 0,46
14
Wat werkt in het onderwijs?
15
Feedback met Rubrics Rubrics-> niet een cijfer, maar kwalitatieve beschrijvingen: 1. Feedup: vooraf duidelijk wat je moet doen. 2. Feedback: waar sta je nu. 3. Feedforward: welke stappen moet je nog ondernemen om verder te komen
16
Feedback werkt op vier niveau’s
Taak Proces Zelf-sturing Eigenwaarden Taak: declaratief
17
2 Feedback met Rubrics Stap 1 maak een Rubric
19
Google classroom opdracht: Presentaties
20
Rubric: evaluatie door docent
Mail uitslag Presentatie Feedback in presentatie
21
Goobric en Doctopus
22
Verzamel de gegevens in sheets
23
Rubric: evaluatie door LEERLING ZELF!
Mail uitslag Presentatie Feedback in presentatie
24
Rubrics: Het opstellen, verduidelijken en communiceren van leerdoelen
Informatie verkrijgen over het niveau van de leerling door het leren zichtbaar te maken Feedback die leidt tot doelgerichte activiteit Feedback werkt pas formatief als de informatie gebruikt wordt om de prestatie te verbeteren
25
3 Evaluatie via Google Forms
Leer de leerlingen planmatig werken aan producten (poster, video, ppt) Geef feedback op proces en resultaat Verzamel gegevens via Formulieren
26
Presentaties worden door leerlingen kwalitatief en kwantitatief beoordeeld
27
Leerlingen krijgen een eindrapport
Video presentatie Kahoot
28
Summatieve evaluatie Van summatieve toetsen naar formatieve evaluatie
Van product naar proces;
29
meer weten?
30
Professionalisering: ICT
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.