De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Voorstelling project voor WG KP

Verwante presentaties


Presentatie over: "Voorstelling project voor WG KP"— Transcript van de presentatie:

1 Voorstelling project voor WG KP
School in zicht Voorstelling project voor WG KP

2 Voorstelling in een notendop
Doel van SIZ Tien inzichten van SIZ - Antwerpen Verhaal samenwerking SIZ en Lokeren Gesprek met de werkgroep

3 een spiegel van de buurt
De school is… een spiegel van de buurt

4 Tien inzichten van SIZ Voorbij de theorie van point of no return
Segregatie is meer dan een witte vlucht Concentratiescholen bieden kwaliteitsvol onderwijs Kwaliteit is niet het enige wat telt De sociaal economische mix is belangrijker dan de etnische mix Één plus één is meer dan twee Één plus één is meer dan twee, ook voor scholen De wijk als ijkpunt Het straatbeeld geeft niet altijd het juiste beeld van de straat Kinderen brengen ouders mee

5 Voorbij de theorie van Point of no return
Kantelmoment 30% Kritische bedenkingen bij de theorie: Theorie vs praktijk Fatalisme 30 % niet indicatorleerlingen => stop Vroeger werd door kansrijke ouders de psychologische bovengrens van 30% allochtone leerlingen gehanteerd om al dan niet in te schrijven… Eenmaal boven die 30% kon je dus snel van een relatief witte school veranderen naar een al dan niet volledige ‘zwarte’ school. Deze 30% regel is alleen al demografisch achterhaald als we weten dat in Antwerpen meer dan 53% indicatorleerlingen zijn… Ook in Sint-Niklaas halen we soortgelijke percentages. Bovendien zijn er heel wat mensen van de huidige generatie die een heel bewuste keuze maken om terug in deze meer gekleurde buurten te komen wonen. Verder kan deze theorie ook leiden tot fatalisme bij de scholen die geconfronteerd worden met een witte vlucht… In sommige Antwerpse centrumscholen houdt met een inschrijvingsstop voor niet-indicatorleerlingen wanneer het totale percentage van deze leerlingen meer dan 30% heeft bereikt.

6 Segregatie is meer dan witte vlucht
1ste fase: kinderen trekken van de school weg 2de fase: ouders kiezen van bij de start voor andere school Na witte vlucht ook zwarte vlucht Zwarte vlucht in tweede fase van witte vlucht Eindbalans: Scholen met enkel kansarmen leerlingen De 1ste fase is heel confronterend voor de school in kwestie en kan zorgen voor de nodige paniek. De 2de fase is veel ingrijpender (je krijgt als school zelfs niet meer de kans om je project naar voor te brengen) maar wordt veel minder (of zelfs niet) ervaren door de scholen. Een vaak gehoorde (maar niet strokend met de waarheid) opmerking in deze fase is: wij zijn een weerspiegeling van de buurt… Tijdens de 2de fase trekken ook vaak de kansrijke allochtone leerlingen weg (schrik voor taalachterstand, willen contacten houden met de autochtone ouders en kinderen)… Op termijn zorgt dit dus voor een school met voornamelijk kansarme leerlingen…

7 Concentratiescholen bieden kwaliteitsvol onderwijs
Maat van de kinderen Niveau niet verlagen maar aanpak en onderwijsmethodes aanpassen Onderwijsvernieuwing Overtuigen ouders verloopt vlot Door hun diverse publiek zijn scholen genoodzaakt om op maat van de kinderen te werken. Ze hebben daartoe hun niveau niet verlaagt maar hebben hun aanpak en onderwijsmethodes verder aangepast. Vanuit deze scholen ontstaat dan ook vaak onderwijsvernieuwende projecten. Binnen de scholengemeenschap Sint-Nicolaas BasisOnderwijs werden dit jaar alle scholen doorgelicht. De scholen met een hoog percentage gok-indicatorleerlingen kregen één voor één een pluim voor hun degelijke werking! SIZ kan ouders relatief gemakkelijk overtuigen van de aanwezige kwaliteiten op de verschillende scholen.

8 Kwaliteit is niet het enige dat telt
Ondanks de vele sterke punten die de scholen met een hoog precentage gok-indicatorleerlingen hebben, blijft er toch een aantal struikelblokken om meer tweeverdieners terug binnen de schoolmuren te krijgen. Deze argumenten hebben dus niets te maken met de kwaliteit van het aangeboden onderwijs maar zijn desalniettemin belangrijk om mee te nemen… Geen voorgangers (ze zijn dus pionier en dat brengt toch een zekere spanning met zich mee) De leerkrachten wonen zelf niet in de buurt Ontbreken van bestaande netwerken Concentratie op eenverdienergezinnen (dus bijvoorbeeld geen naschoolse opvang,…) Missen van familiaal vangnet om bijvoorbeeld de kinderen van de school te halen wanneer er geen naschoolse opvang is voorzien

9 De sociaaleconomische mix is belangrijker dan de etnische mix
Heterogene vs homogene concentratiescholen Homogene concentratieschool => kansarmoede Diversiteit met Nederlands als algemene taal Kansrijke kinderen => kansrijke taalomgeving Kansrijke gezinnen => kansrijke rolmodellen linken met de middenklasse

10 1 + 1 = meer dan 2 Rol SIZ Samen instappen Samen netwerk uitbouwen
SIZ zorgt voor het ‘voorbereidende’ werk alvorens de ouders naar de school stappen. De organisatie brengt ouders samen tijdens een infoavond, zorgt voor de organisatie van de openschooldagen en brengt de ouders ook daarna nog eens samen tijdens een zogenaamde terugkomavond. SIZ verplicht de ouders niet om zich in te schrijven. Hoewel het geen voorwaarde is dat de ouders zich samen inschrijven merkt SIZ wel dat dit vaker het geval is. Er is tevens geen minimum aantal inschrijvingen vereist alvorens je als ouder daadwerkelijk kan inschrijven. Het samen inschrijven zorgt wel sneller voor een netwerk tussen de ouders onderling… Dit netwerk start in eerste instantie misschien kleinschalig maar kan stelselmatig verder uitbreiden.

11 1 + 1 = meer dan 2, ook voor scholen
Nadenken voor de starten Stellingenspel Laagdrempelig Netoverschrijdend Siz zorgt voor veel voorbereidend werk Het moet een bewuste keuze zijn van de scholen om in dit project mee in te stappen. SIZ maakt de scholen bekend met de werking en visie van SIZ en de mogelijke consequenties die hieraan gekoppeld zijn (andere schoolpopulatie, andere manier van werken,…)

12 De wijk als ijkpunt ouders kunnen kiezen uit verschillende scholen
Alle scholen in die wijk een gezonde mix geven De visie van SIZ staat voorop: ervoor zorgen dat de school terug een weerspiegeling van de buurt is… Er wordt dus niet gestreefd naar een 50/50 verdeling van de indicator en niet-indicatorleerlingen maar naar een realistisch beeld.

13 Het straatbeeld geeft niet altijd een juist beeld van de straat
Scholen geloven verkeerdelijk dat ze een weerspiegeling zijn van de buurt Meer mobiele mensen trekken weg Speelplaats = buurt: klopt maar alleen tijdens schooluren Scholen met veel indicatorleerlingen geloven vaak verkeerdelijk dat ze een perfecte weerspiegeling van de buurt zijn… Wanneer er wordt gekeken naar de populatie van de wijk merkt SIZ vaak dat het potentiële publiek heel wat diverser is… Mensen die meer mobiel zijn (de tweeverdieners) hebben het gemakkelijker om hun kind naar een andere school (buiten het centrum) te brengen. Deze potentiële leerlingen zijn voor de school ongekend.

14 Kinderen brengen ouders mee
Ouderparticipatie vooral op eenverdienders gericht => vooral gericht op kansarmen Wat hebben de nieuwe ouders nodig?

15 Samenwerking SIZ en Lokeren
SIZ steunt werking Lokeren Start is voorzien in het najaar Geraamde budget: €16500 (subsidies aangevraagd) 5 à 6 scholen uit het centrum Dienst integratie is de verantwoordelijke van het project Op termijn wordt waarschijnlijk een bijdrage van de scholen gevraagd A.d.h.v. flyers wordt het project kenbaar gemaakt


Download ppt "Voorstelling project voor WG KP"

Verwante presentaties


Ads door Google