Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Competentie gericht onderwijs
2
Competentiegericht leren?
Verschuiving van leren competent Competent = vaardig in functioneren Kennis (het wat) Vaardigheden (het hoe) De houding, gericht op het toepassen hiervan
3
Beroepsbekwaam Kwalificatiedossiers Beroepsidentiteit als uitgangspunt
Dit is het doel Beroepsidentiteit als uitgangspunt Wat wil je worden, wat is je gedrag?
4
Begeleidingsactiviteiten van docenten
(adaptief) instrueren Coachen Bevorderen van zelfregulerende vaardigheden Functioneel toetsen van kennis, inzicht en vaardigheden
5
Voordelen Sterke verbinding tussen theorie en praktijk
Zelfregulerend leren Leerling kijkt zelf terug op behaalde resultaten Leerling reflecteert op eigen handelen Uitdagende leeromgeving Door eigen verantwoordelijkheid Leerling motiveert zichzelf, docent stuurt bij
6
nadelen Docent heeft minder invloed Docent kan minder controleren
De leerling bepaalt wanneer hij wat doet, kan zorgen voor vertraging Competenties zijn moeilijk te beoordelen Inzicht is moeilijk te testen (er zijn wel testen voor; cognitive skill test; sq-test)
7
Veranderingen binnen het CGO
Verhoging van de kwaliteit Duidelijke structuur Gevarieerde werkvormen Duidelijke beoordeling Meer onderwijstijd Betere examens Professionele docenten Dit werk ik in volgende sheets uit
8
Verminderen van opleidingen
Kwalificatie structuur vereenvoudigen Slimme bundelingen van kwalificatie dossiers en opleidingen Verantwoordelijkheid ligt bij de Stichting beroepsonderwijs bedrijfsleven Draagt kwalificaties voor aan de minister van EL&I
9
Verbeteren van de examens
Examens worden centraal afgenomen (BOL) Sectorale examenstandaarden; examenprofielen (BBL)
10
Professionele docenten
Aanspreken op resultaat Bijscholing Inrichting van een lerarenregister ‘leerkracht van Nederland’
11
Samenwerking vmbo, mbo en hbo
Leerling vmbo-mbo-hbo moet competitiever worden Korter en aantrekkelijker maken van de beroepsroute Verkorten van 4- naar 3jarige opleidingen (MBO)
12
Vereenvoudigen van BVE stelsel
Geen drempelloze instroom niveau 2 Heldere positionering van niveau 1(entrée opleidingen) Centralisatie van volwassenonderwijs (vavo) Versterking van de kwaliteit van het EVC (ervaringscertivicaat)
13
Visie van het Nova College
Leerlingen werken zelf door de opdrachten heen Leerlingen zijn zelf verantwoordelijk Docent stuurt bij waar nodig Leerling gaat in eigen tempo door de opleiding
14
Visie van het ROC van Amsterdam
De docent heeft de leiding De docent bepaalt wat er aangeboden wordt Klasikaal les met een uur zelfstandig werken per dag Meer huiswerk De docent heeft de controle
15
Onze visie Kies voor een gulden middenweg
Klasikaal les met meerdere werkvormen Uitdagende opdrachten Theorie gericht op de praktijk De docent heeft de controle en de verantwoordelijkheid
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.