Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Handleiding buurtwegen
2018
2
Afschaffing, wijziging, verlegging, opening
Procedure Afschaffing, wijziging, verlegging, opening
3
Handelingen Buurtweg openen (incl. opmaken rooilijnplan)
= het openen van een nieuwe buurtweg Buurtweg geheel of gedeeltelijk afschaffen = de verbinding tussen begin- en eindpunt van de bestaande buurtweg onderbreken of (deels) laten gebeuren via andere bestaande wegenis Buurtweg geheel of gedeeltelijk wijzigen (incl. opmaken rooilijnplan) = het veranderen van de breedte of het tracé van de buurtweg, waarbij het begin- en eindpunt met elkaar verbonden blijft Buurtweg geheel of gedeeltelijk verleggen (incl. opmaken rooilijnplan) = complex begrip dat zowel een afschaffing als, naargelang de aard en de omvang ervan, een opening of wijziging kan omvatten
4
Toe te passen regelgeving
Procedure uit hoofdstuk 3 van de buurtwegenwet van 1841 (gewijzigd in 2014) en de bepalingen uit het uitvoeringsbesluit van 2014 Het rooilijnendecreet is dus niet van toepassing op buurtwegen, maar enkel op gewone gemeentewegen
5
Relatie met vergunningverlening
De toelichtende nota bij de wetswijziging van 2014 opgesteld door de wetgever stelt: Dit werd ook al vaak bevestigd door de rechtspraak: RvS, nr , 6 november 2009 RvVb, nr. A/2013/0627, 29 oktober 2013 RvVb, nr. A/2013/0644 , 5 november 2013 RvVb, nr. S/2014/0127 , 2 september 2014 RvS, nr , 8 mei 2015 RvVb, nr. S/ 1516/0225, 17 november 2015 RvVb, nr. A/1617/0007, 6 september 2016 …
6
Overzicht procedure
7
(1) Initiatief gemeente
Als een buurtweg geopend, afgeschaft, gewijzigd of verlegd wordt, is dit altijd op initiatief van de gemeente Ook als bv. de wijziging noodzakelijk is omwille van een privaat project, moet het initiatief uitgaan van de gemeente (wie welke delen van het dossier voorbereidt, is dan af te spreken) Opgelet als de weg twee atlasgemeenten overschrijdt (of zelfs dubbel voorkomt): beide gemeenten moeten dan een beslissing nemen
8
(1) Keuzes Wanneer buurtwegen in een projectgebied liggen, schrijft de toelichtende nota bij de wetswijzigingen van 2014 opgemaakt door de wetgever een cascade-systeem voor bij de keuze tussen behoud, wijziging/verleggen en afschaffing: De deputatie laat enkel afschaffing toe als: de weg al lang niet meer publiek gebruikt wordt sinds 2018: als het juridische tracé van de buurtweg volledig binnen de grenzen van de gewone gemeentewegen ligt Vermijden doodlopende stukken (netwerk bewaken)
9
(1) Keuzes Kijk als gemeente ook verder dan het project(gebied): bv. zijn er buurtwegen die niet voor het project aangepast moeten worden, maar misschien ineens meegenomen kunnen worden Als de werkelijkheid niet meer overeenstemt met de juridische weergave in de Atlas (bv. andere werkelijke breedte dan juridische breedte in Atlas) of wanneer er onzekerheden/onduidelijkheden zijn m.b.t. de wettelijkheid van de in het verleden gebeurde wijzigingen: voorzichtigheidsprincipe de situatie ‘opkuisen’ Indien slechts een deel van de buurtweg aangepast wordt moet aangetoond kunnen worden waarom enkel dat deel genomen wordt, motivatie begrenzing Waar leg je de rooilijn in de breedte? Hoeveel neem je mee? Parkeervakken, openbaar groen, pleinfuncties, …? Alles wat ‘openbare weg’ is of wordt, moet mee in de rooilijn genomen worden, dit is de weg én haar aanhorigheden
10
(1) Keuzes Als een nieuwe lijninfrastructuur wordt aangelegd die de buurtweg doorkruist: als de gebruiker kan kruisen (erop/erover/eronder) geen actie speciaal geval: als er een tunnel of brug gemaakt wordt vanuit de buurtweg over bv. de gewestweg en deze beheerd zal worden door het gewest, moet de buurtweg ook afgeschaft worden ter hoogte van de kruising (zoniet ontstaan er mogelijks discussie inzake beheer) als het een barrière vormt alternatieve kruising zoeken en verleggen of als echt niet anders kan gedeeltelijke afschaffing ter hoogte van de kruising speciaal geval: gewestwegen of spoorwegen (federaal) worden aangelegd: door de interceptietheorie verdwijnt het statuut ‘buurtweg’ ter hoogte van de kruising vanzelf, maar er moet nog altijd een verleggings- of afschaffingsprocedure opgestart worden omdat de rooilijn anders blijft bestaan Afschaffingsprocedure ook nog doen na uitspraak vrederechter over verjaring door onbruik
11
(2) Samenstelling dossier
De wetgeving (wet en uitvoeringsbesluit) stellen hier zeer weinig over In volgende slides enkele tips en tricks De zaken die strikt wettelijk verplicht worden, zijn onderlijnd
12
(2) Samenstelling dossier
Titelblad Gemeente, atlasgemeente Omschrijving gevraagde wijziging (opening, afschaffing, wijziging, verlegging) Landmeter Perceelsgegevens Beraadslagingen en ruimte voor stempel deputatie Uittreksel atlas buurtwegen Atlasgemeente en nummer detailplan Aanduiding gevraagde wijziging (bv. kleurgebruik afgeschafte omzendbrief 1956: groen = te behouden deel, geel = te verdwijnen deel, rood = nieuw deel), gevraagde rooilijn en de breedte en oppervlakte te wijzigen weggedeelten Legende Eerder goedgekeurde wijzigingensplannen en bijhorende besluiten m.b.t. de aan te passen buurtweg of relevante andere buurtwegen
13
(2) Samenstelling dossier
Uittreksel kadasterplan Straatnamen, perceels- en adresgegevens, gevraagde aanpassing buurtweg Plaats, nummers, richting foto’s Legende Andere eventueel relevante documenten Positionering binnen trage wegenplan, topografische kaart (contouren RUP/BPA), gewestplan of andere beleidsdocumenten Proces-verbaal van schatting Bewijs onbruik Foto’s
14
(2) Samenstelling dossier
Rooilijnplan (bij opening, wijziging, verlegging) Alle getroffen percelen, met perceelsgrenzen + tabel van deze percelen met naam en adres eigenaars Gebouwen, constructies, bomen, … Te wijzigen buurtwegen met nummer en actuele rooilijnen (juridische situatie welke niet persé overeenkomt met de werkelijkheid) Gewenste nieuwe rooilijnen in rode continue strepen (coördinaten(tabel)) met aanduiding breedte ertussen In te lijven percelen en hun oppervlakte De kruisende en aansluitende buurtwegen en andere wegen (gewone gemeentewegen, gewestwegen, autosnelwegen, trage wegen, private wegen) met rooilijnen Legende Opmetingsplan (bij afschaffing) Plaatsbepaling van de ligging van de buurtweg (zoals hij juridisch nog bestaat) t.o.v. coördinatenstelsel en aanduiding delen die afgeschaft worden Perceelsgrenzen en tabel van de percelen die palen aan de af te schaffen weg met naam en adres eigenaars Risico-inschatting of opmetingsplan bijgevoegd wordt of niet, wordt sinds 2018 door de gemeente zelf gemaakt. Opportuniteiten gemeenten ingeval van toevoegen opmetingsplan: - geografisch positioneren van het uittreksel uit de atlas der buurtwegen -openbaar onderzoek (wie aanschrijven en voldoende informeren) - bepalen en toepassen welvoegelijkheidsvergoeding (art. 29 wet)
15
(3) Eerste beraadslaging GR
Gemeenteraad beraadslaagt een eerste keer, het gaat om een voorlopige beraadslaging In één besluit: beslissing dat de gekozen handeling aan de buurtweg kan gebeuren + voorlopige vaststelling bijhorende rooilijnplan (behalve bij afschaffing) De twee aspecten duidelijk aan bod laten komen
16
(3) Eerste beraadslaging GR
Opbouw besluit: Overzicht reglementering (buurtwegenwet en uitvoeringsbesluit) Bespreking buurtweg: soort buurtweg, nummer, naam, atlasgemeente, eerdere wijzigingen met verwijzing naar beslissingen Bespreking gekozen handeling (soort aanpassing) Bespreking bestaande ruimtelijke structuur: ligging, functie (mobiliteit, economie, ecologie,…), cultuurhisstoriek, landschappelijke waarde, … Bespreking planningscontext: plaats in netwerk trage wegen, mobiliteitsplan, GRS, onteigeningsprocedure, rapporteringen, … Huidig gebruik van de aan te passen buurtweg: vervoersmodi, functioneel en/of recreatief, frequentie, gebruiksgemak en verkeersveiligheid, … Motivatie (zie tips op volgende slide)
17
(3) Eerste beraadslaging GR
Tips motivatie besluit: Bespreking onderzoek alternatieven Functie en nut van de gekozen handeling (loutere verwijzing naar voorschriften is niet voldoende) Mogelijk nadeel van de aanpassing voor de gebruiker van de weg Bij afschaffing: langdurig en volledig onbruik door publiek beschrijven of samenvallen met gewone gemeenteweg Belangenafweging, waarbij het openbaar belang (recht van de gebruiker van de buurtweg) het belangrijkste is Gevolgen voor de verkeersveiligheid en de verkeersdoorstroming Gevolgen voor het netwerk: verbindingen blijven verzekerd of minstens niet veel moeilijker gemaakt Als het om een gedeeltelijke aanpassing gaat: motivatie van de begrenzing (waarom enkel dat deel) Motivatie van de gekozen breedte in functie van het vooropgestelde gebruik en de terealiseren aanhorigheden bij de weg Inpasbaarheid planningscontext en ruimtelijke structuur Altijd vanuit het algemene belang van de gebruiker van de weg en niet van een individueel belang
18
(4) Openbaar onderzoek Over voorlopige beraadslaging GR + ontwerp rooilijnplan Taak CBS Aankondigen binnen 30 dagen na eerste beraadslaging via: aanplakking gemeentehuis en ter plaatse (begin- en eindpunt) bericht website of infoblad bericht Belgisch Staatsblad aangetekende brief aan eigenaars percelen die voorkomen op ontwerp rooilijnplan (bij opening, wijziging of verlegging) of aan eigenaars percelen die palen aan af te schaffen buurtweg (bij afschaffing) afzonderlijke mededeling aan deputatie Aankondiging vermeldt minstens: waar de beraadslaging en het ontwerp rooilijnplan ter inzage ligt begin- en einddatum openbaar onderzoek waar (adres) en hoe (aangetekende brief of afgifte tegen ontvangstbewijs) bezwaar of opmerkingen ingediend moet worden Inzage gedurende 30 dagen
19
(5) Tweede beraadslaging GR
Gemeenteraad beraadslaagt een tweede keer, het gaat om een definitieve beraadslaging maar niet om de daadwerkelijke beslissing gezien de deputatie beslissingsbevoegdheid heeft In één besluit: beslissing dat de gekozen handeling aan de buurtweg kan gebeuren + vaststelling bijhorende rooilijnplan (behalve bij afschaffing). De twee aspecten duidelijk aan bod laten komen! Binnen 60 dagen na einde van openbaar onderzoek Wijzigingen t.o.v. eerste beraadslaging of t.o.v. ontwerp rooilijnplan enkel mogelijk indien gevolg van opmerkingen/bezwaren openbaar onderzoek en geen betrekking op niet eerder opgenomen delen van het gemeentelijk grondgebied Opbouw besluit: hetzelfde als eerste beraadslaging + vermelding eerste beraadslaging en het openbaar onderzoek behandeling bezwaren eventueel opname in openbaar domein of net desaffectatie uit OD
20
(6) Overmaken aan provincie
De gemeente stuurt het dossier naar de provinciale dienst omgevingsberoepen Digitaal het volledige dossier en 2 analoge versies van het rooilijn- of opmetingsplan Het dossier bestaat uit: eerste en tweede gemeenteraadsberaadslaging alle documenten van openbaar onderzoek zodat de wijze van aankondiging, de duur van het onderzoek en de bezwaren gecontroleerd kunnen worden het hele dossier zoals bepaald in (2)
21
(7) Beslissing deputatie
De beslissingsbevoegdheid ligt bij de deputatie van de provincie De deputatie beslist in principe binnen de 90 dagen na ontvangst van het dossier Bij gebrek aan tijdige beslissing kan gemeente beroep instellen bij minister, zolang dit niet gebeurde, kan de deputatie ook nog na de voorgeschreven 90 dagen over het dossier beslissen De deputatie onderzoekt: volledigheid dossier gevolgde procedure keuze handeling gegrondheid motivatie opmaak plannen
22
(8) Bekendmaking beslissing
Taak CBS Vanaf zondag (geen werkdag dus vrijdag) na ontvangst beslissing deputatie Wettelijk enkel aanplakking aan gemeentehuis gedurende 8 dagen Ruimere bekendmaking aan te raden Attest bekendmaking over te maken aan provincie Beslissing definitief als gouverneur derde dinsdag na eerste dag van aanplakking van beslissing geen beroep heeft ontvangen
23
(9 en 10) Beroepsmogelijkheden
Eerst beroep bij minister omgeving (via gouverneur) Door gemeente of belanghebbende binnen 15 dagen na einde van 8 dagen durende aanplakking Schorsend Minister stelt zich niet in de plaats van de beslissende instantie: bij onthouding goedkeuring kan de deputatie een nieuwe beslissing nemen Na het beroep bij de minister staat er nog een annulatieberoep bij de Raad van State open In te stellen binnen 60 dagen na betekening van het besluit van de minister
24
Uitzonderingen procudere buurtwegenwetgeving
Afschaffingen, wijzigingen of verleggingen van buurtwegen kunnen (onder voorwaarden) ook via procedures in enkele wetten die dit specifiek toelaten Het gaat als het ware om uitzonderingen op de Buurtwegenwet ruilverkavelingen herverkavelingen landinrichting onteigeningen inzake bedrijvenzones complexe projecten
25
STEVEN VAN AUDEKERCKE – DESKUNDIGE DIENST OMGEVINGSBEROEPEN
KATLEEN DUYM – JURIST DIENST OMGEVINGSBEROEPEN Departement Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit PaS - Provinciehuis aan de Singel, Desguinlei 100, 2018 Antwerpen T (Steven)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.