Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdThomas Verstraeten Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Kennisdag: Het nieuwe {samen}werken Kwaliteitscirkels: Samenwerken aan verandering, verbetering en uitmuntendheid Ruud Bourmanne
2
VVSG-traject naar uitmuntendheid Kwaliteitscirkels
Agenda Inleiding VVSG-traject naar uitmuntendheid Kwaliteitscirkels Ruud Bourmanne – Kennisdag KPLO 17/09/2018
3
Beleids- en beheerscyclus Andere (sectorale) uitdagingen
Inleiding Beleids- en beheerscyclus Uitdagingen: Interne controle Beheers-controle Organisatie-beheersing Audit Kwaliteitszorg Zelfevaluatie Klachten-beheer Rechtspositie-regeling Planlast-verlaging MAT Kwaliteits-handboek Verwachtingen van medewerkers SMK’s Erkennings-normen Duurzame ontwikkeling Verwachtingen van klanten/burgers/doelgroepen Andere (sectorale) uitdagingen Ruud Bourmanne – Kennisdag KPLO 17/09/2018
4
Inleiding Vaststellingen: Uitdagingen dezelfde voor iedereen, MAAR:
Iedereen pakt de uitdagingen individueel aan Indien problemen beroep op externe expertise Volgen van opleidingen/trainingen/vormingen Inhuren van adviseurs/consultants Versnippering (vraag & aanbod) Duur Kennis, expertise & knowhow blijven binnen de muren van de individuele besturen Kennisdag KPLO 17/09/2018
5
Inleiding Externe expertise (advies-bureaus) Bestuur ... Bestuur 1
6
Inleiding Externe expertise (adviesbureaus) Bestuur 1 Bestuur ...
7
Inleiding Externe expertise (adviesbureaus) Bestuur x
Kennis-verspreiding Externe expertise (adviesbureaus) Bestuur x Bestuur ... Bestuur ... Bestuur ...
8
Onvoldoende sectordynamiek waarbij besturen elkaar versterken
Inleiding Onvoldoende sectordynamiek waarbij besturen elkaar versterken Leren van elkaar Elkaar inspireren Kennisdelen Uitwisselen van ervaringen, instrumenten, documenten, informatie, … Geen of onvoldoende centrale aansturing of coördinatie Rol voor de VVSG??? Ruud Bourmanne – Kennisdag KPLO 17/09/2018
9
VVSG-traject naar uitmuntendheid Kwaliteitscirkels
Agenda Inleiding VVSG-traject naar uitmuntendheid Kwaliteitscirkels Ruud Bourmanne – Kennisdag KPLO 17/09/2018
10
VVSG Traject naar Uitmuntendheid
Invullen van de eerste noden (= inspanningen uit het verleden) Om te voldoen aan wettelijke eisen - decreten Zelfevaluaties (CAF, SWOT, EFQM, PROSE, …) Vrijwillige initiatieven op het vlak van o.a.: Processen Procedures Indicatoren Kwaliteits- & administratieve handboeken Klachtenbeheer Informatisering Kennisbeheer Organisatie- optimalisatie … Wat? 3 fasen: 1e fase: Invullen van de eerste noden (= ad hoc fase) van: De wet- en decreetgever (Gemeente- en OCMW-decreet, Woonzorgdecreet, kwaliteitsdecreten, …) De burgers / klanten De medewerkers Derden De organisatie zelf Opvolging? Samenhang? Systeemdenken? Duurzame resultaten en effecten?
11
VVSG Traject naar Uitmuntendheid
Wat? 3 fasen: 2e fase: Opzetten & implementeren van een kwaliteits-managementsysteem PDCA-cyclus realiseren Systematisch werken aan integrale kwaliteit Recuperatie van inspanningen uit het verleden Vele goede initiatieven uit het verleden realiseren van duurzame effecten Vanuit de praktijk Gefaseerd Lange termijn Kwaliteitscirkels, ROP’s, vormingen & begeleidingen
13
VVSG Traject naar Uitmuntendheid
Wat? 3 fasen: 3e fase: Evolueren naar uitmuntendheid: Inbrengen van de resultaten en de inspanningen van het kwaliteitsmanagementsysteem Periodieke zelfevaluaties Permanente verbetering – de lat steeds hoger Benchmarking en -learning Zelfevaluatie van de organisatie. Voorwaarde voor verdere groei en ontwikkeling?
14
VVSG Traject naar Uitmuntendheid
Klanten Personeel Ad hoc Samen-leving Onvoldoende opvolging, samenhang en systeem-denken Permanente verbetercyclus Plan Do Check Act Basis voor het permanent verbeteren van de werking, dienstverlening en de tevredenheidsresultaten van de klanten/ burgers/ doelgroepen Noodzakelijke voorwaarde om excellente resultaten te behalen op lange(re) termijn Sleutel-prestaties Resultaats-gebieden CAF, INK, EFQM, … VVSG-leidraad voor (kwal.)management 17/09/2018 Ruud Bourmanne – Kennisdag KPLO
15
VVSG Traject naar Uitmuntendheid
Vertaald in vragen Ruud Bourmanne – Kennisdag KPLO 17/09/2018
16
VVSG Traject naar Uitmuntendheid
Ruud Bourmanne – Kennisdag KPLO 17/09/2018
17
VVSG Traject naar Uitmuntendheid
WZC DGAT GAW DVC DC HRM Ruud Bourmanne – Kennisdag KPLO 17/09/2018
18
VVSG-traject naar uitmuntendheid Kwaliteitscirkels
Agenda Inleiding VVSG-traject naar uitmuntendheid Kwaliteitscirkels Ruud Bourmanne – Kennisdag KPLO 17/09/2018
19
Kwaliteitscirkels Een kleine groep van organisaties die samen stapsgewijs toewerken naar integraal & geïntegreerd (kwaliteits)management (= ICS of systeem van organisatiebeheersing) Onder begeleiding van de VVSG (kader & projectplan) Nadruk op: Samenwerking tussen de deelnemers Kennisdeling en uitwisseling van ervaringen, kennis, informatie, documenten en instrumenten tussen de deelnemers Leren van elkaar Duidelijk mandaat & engagement van de deelnemers om stappen te zetten in het traject Ruud Bourmanne – Kennisdag KPLO 17/09/2018
21
Kwaliteitscirkels 12 stappenplan schema
Op basis van een globaal projectplan Elk werkjaar een jaarprogramma i.s.m. de deelnemers 3 tot 4 werksessies per werkjaar: Aanreiken van werkkaders & werkmateriaal Uitwisseling & samenwerking recupereren van inspanningen uit het verleden Rapporteren van realisaties en vooruitgang a.d.h.v. projectplanning Netwerking en vergelijkende analyses en onderzoeken tussen de deelnemende organisaties Elkaar ondersteunen en begeleiden richting integraal (kwaliteits)management Ondersteund door een digitaal platform (website & extranet(ten)) Ruud Bourmanne – Kennisdag KPLO 17/09/2018
22
Eerste werkjaar: ervaringen
Kwaliteitscirkels Eerste werkjaar: ervaringen Positief: Uitgangskaders & ondersteunend materiaal Leren van elkaar – elkaar inspireren – verrijkend platform Praktijk- en toepassingsgericht Extranet (veel potentieel) Aandachtspunten: Wordt het doel wel bereikt? Verschillende verwachtingen: Focus op netwerking Focus op uitwerking van opdrachten Heterogene organisaties timing Heterogene groep van deelnemers timing Extranet: eenvoudig opstarten Groepsdynamiek: geven en nemen >< consumeren VERTROUWEN MANDAAT & ENGAGEMENT VAN DE DEELNEMERS Kennisdag KPLO 17/09/2018
23
Tweede werkjaar: OCMW’s regio Kempen
Kwaliteitscirkels Tweede werkjaar: OCMW’s regio Kempen Kleine homogene groep 1 actiepunt of thema in consensus voorafgaandelijk afgesproken Concreet uitwerken & opdrachten # invalshoeken om hetzelfde uit te werken verrijkend Kennisdag KPLO 17/09/2018
24
Ruud Bourmanne – Kennisdag KPLO
17/09/2018
25
Toekomst aanbod op twee niveaus:
Kwaliteitscirkels Toekomst aanbod op twee niveaus: Netwerking Regionale ondersteuningspunten Cf. ROP welzijnsvoorzieningen > 300 deelnemers Praktijkboek Kwaliteitszorg in Welzijnsvoorzieningen Professionele Vaardigheden Methodiek- en visieontwikkeling Leren van elkaar – uitwisselen Kennisdag KPLO 17/09/2018
26
Toekomst aanbod op twee niveaus:
Kwaliteitscirkels Toekomst aanbod op twee niveaus: Uitwerking Kwaliteitscirkels Concrete topics samen uitwerken opdrachten uitwerken Kennisdag KPLO 17/09/2018
27
Kwaliteitscirkels Succesfactoren: Kleine homogene groepen
Vertrouwen geven & nemen (niet consumeren) Duidelijk mandaat & engagement van de deelnemers Voorafgaandelijk vastgelegde thema’s per werkjaar concrete doelstelling vooropstellen Duidelijke kaders: basiskaders – referentiekaders – visie – breder kader – waar naartoe? Cf. Traject naar Uitmuntendheid Cf. Leidraad en werkboeken Concreet: praktijk- en toepassingsgericht Vertalen naar de praktijk (taal- en vakjargon van de werkvloer) Combinatie: face to face ontmoetingen (3/4 x per jaar) + digitale ondersteuning en samenwerking (tussentijds) Kennisdag KPLO 17/09/2018
28
Vragen? Bedankt & veel succes!
Indien verdere vragen om informatie over het VVSG-Traject naar Uitmuntendheid en de kwaliteitscirkels: Kennisdag KPLO 17/09/2018
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.