Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnneleen Mertens Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
VAN VISIE NAAR BELEIDSPLAN BELEIDSPLAN FINANCIEEL VERTAALD
Infovergadering adviesraden van 26 oktober 2013
2
Oostkamp op weg naar BBC
BBC-implementatie Beleidsvoorbereiding Beleidsbepaling Beleidsplanning STRATEGIE Strate-gische nota Finan-ciële nota Omgevings-analyse VISIE MISSIE Omgevingsanalyse Bestuursakkoord Beleids-nota Finan-ciële nota Organisatiedoelen Doelstellingencascade 05/03/2013 Oostkamp op weg naar BBC 2
3
Inhoud Visie van het bestuur
vijf keer ambitieus besturen financiële uitdagingen bestuursakkoord iedereen (telt) mee! interne werking - 5 sterren 2. Financieel kader voor de realisatie beleidsplan 10 krachtlijnen/rode draden/uitgangspunten Investeren/besparen/nieuwe ontvangsten
4
1. VISIE VAN HET BESTUUR
5
Vijf keer ambitieus besturen
1. Strategische meerjarenplanning en duurzaamheidsperspectief BBC verplicht om vooruit te kijken, doelstellingen op langere termijn vast te leggen BBC verplicht om beleid en financiën aan elkaar te koppelen BBC gebruiken als beleidsondersteuning Meerjarenplanning mag geen star geheel zijn, maar verdient een geregelde toetsing
6
Vijf keer ambitieus besturen
2. Integraal is het nieuwe normaal Specialisatie en samenhang - integrale beleidsplanning - collegiaal bestuur
7
Vijf keer ambitieus besturen
3. Actor en regisseur Actorrol blijft belangrijk (witte vlekken opvullen, kennis behouden, waarborgen voor toegankelijkheid, sturing op prijszetting en kwaliteit …) Steeds meer regierol - kinderopvang - wonen en huisvesting - lokale diensteneconomie - breed vrijetijdsbeleid
8
Vijf keer ambitieus besturen
4. Besturen is samenwerken Problemen en uitdagingen worden steeds complexer - bij elke beslissing moeten we rekening houden met neveneffecten op andere domeinen - diverse problemen overstijgen de grenzen van de gemeente - vaak zijn meerdere actoren bevoegd en/of competent Ons verder versterken in strategische samenwerking met andere gemeenten Is absoluut noodzakelijk om de bestuurskracht van gemeente/OCMW te versterken
9
Combinatie van kleur/logo en beeld moest terug te vinden zijn in het gebouw.
Ronde vormen Kleur op de loketten, gebouw Beeldmateriaal op de loketten De toepassing van de nieuwe huisstijl is geen oefening voor alleen de dienst Communicatie. Het vraagt inspanningen van alle diensten. Workshops georganiseerd Belang van logo, kleur en beeldmateriaal toegelicht Hoe gebruiken?
10
Samenwerking gemeente /OCMW
Verregaande samenwerking 1 gezamenlijk functionerend M-team 1 gelijke rechtspositieregeling Ondersteunende diensten volledig geïntegreerd (ICT/Com, Personeel, Financiën, Technische Ondersteuning) Decretale graden vervangen elkaar bij verlof / ziekte Juiste persoon op de juiste plaats
11
Eenheid in verscheidenheid
kleur: elke cluster of entiteit heeft zijn eigen kleur, de kleur komt dan ook altijd terug (loketten, publicaties ….) Onderschrift dat verwijst naar de entiteit. Het is nog altijd heel duidelijk dat het over Oostkamp gaat. We hebben al het logo gehad, het aspect kleur Daarnaast is er nog een 3de element heel belangrijk in de huisstijl: en dat zijn de beelden
12
Vijf keer ambitieus besturen
5. Zorgzaam financieel beleid Saneren wordt het leidmotief. Maar ook rechtvaardige fiscaliteit. - Constante kritische doorlichting nodig : van eigen activiteiten van manier van werken - keuzes maken zal (blijvend) moeten - nieuwe dingen doen zal afstoten van bestaande zaken inhouden - maar geen kerntakendebat met alleen financiële argumenten
13
Financiële uitdagingen (hoofdlijnen)
Vergrijzing - pensioenen statutairen * sterk stijgende kostprijs (jaarlijkse toename is groter dan de stijging gemeentefonds) - pensioenen contractuelen : opbouw tweede pijler - zorginfrastructuur : investeringen en personeel (Fiscale basis : belastingbasis APB en OV) Vergroening (inw 0-19 t.o.v ) - stijging geboortecijfer laatste jaren - nood aan meer: * voorschoolse kinderopvang * buitenschoolse kinderopvang
14
Financiële uitdagingen (hoofdlijnen)
Besparingen andere overheden - verplichte afbouw overheidstekort en schuld - stabiliteitspact - groei gemeentefonds tot nu toe gevrijwaard - dubbel effect gevreesd : * sanering - andere overheden met daling subsidies en afschuiven uitgaven * opleggen ESR-evenwicht aan lokale besturen (nefast voor investeringen) Gevolgen economische crisis - dubbel effect : * hogere uitgaven OCMW * tragere stijging belastinginkomsten
15
Financiële uitdagingen (hoofdlijnen)
Gevolgen bankencrisis - evidentie lenen op LT voorbij - nieuwe normen voor banken(Basel III) * doen marge boven intresten stijgen * doen lening termijnen krimpen * zorgen voor minder beschikbaar krediet * doen banken om andere zaken vragen kritisch omgaan met lening blijft aan de orde ! Geen hypotheek leggen op de volgende generatie
16
Financiële uitdagingen (hoofdlijnen)
Water - Europese waterrichtlijn - investeringen in uitbreiding rioleringsnet - kleinschalige infrastructuur in afgelegen gebieden - vervangen van bestaand net - aandacht voor onderhoud
17
Financiële uitdagingen (hoofdlijnen)
Publiek domein - publiek vraagt : * veiligheid * meer voorrang voor zwakke weggebruiker * aangename straten en pleinen … Veiligheid - Politie * verhouding federale/lokale financiering * ook hier speelt pensioenfactuur * gevolgen Salduz * gevolgen regionalisering verkeersveiligheidsfonds - Brandweer * financiering * quid onderhandelingen brandweerstatuut
18
Financiële uitdagingen (hoofdlijnen)
Dividenden - gevolgen vrijmaking energiesector (vanaf 2003) budgettair verteerd - sindsdien ook : * gemeentelijke holding (zeer beperkte invloed) * verkoop van reeks participaties * neerwaartse druk op dividenden netbeheer Startsituatie - er zijn reserves - structureel : kosten stijgen vlugger dan ontvangsten - belangrijke vraag : krijgt ‘de keizer’ wat hem toekomt ?
19
Aanpak Verstandig plannen en budgetteren
Werken vanuit visie en strategie
20
Iedereen (telt) mee! Verbonden Actief Open Duurzaam
Als gemeentebestuur (be)sturen we een lokale gemeenschap. We vinden het belangrijk om via ons beleid te streven naar een gemeente/gemeenschap die verbonden, actief, open en duurzaam is. Deze 4 maatschappelijke doelen vormen dan ook het kader waarmee we de relevantie van wat we doen bepalen. We stellen ons m.a.w. telkens de vraag in welke mate wat voorligt bijdraagt tot een meer verbonden, meer actieve, meer open en/of meer duurzame samenleving Verbonden Actief Open Duurzaam
21
Interne werking 5 sterren
Cultuur van openheid en verbondenheid gebaseerd op 5 organisatiedoelen Resultaatgerichte werking Heldere communicatie Toegankelijke dienstverlening Positief imago Vooruitziende aanpak
27
2. FINANCIEEL KADER VOOR DE REALISATIE VAN HET BELEIDSPLAN 2014-2019
28
Financieel kader 2014-2019 10 krachtlijnen/rode draden/uitgangspunten
keuze voor een meer ondersteunende en regierol boven zelf organiseren en uitvoeren verenigingen blijvend ondersteunen, maar meer gerichtere steun een sociaal beleid voeren voor de doelgroepen met o.a. financiële correcties inzetten op participatief burgerschap via vrijwilligers digitale communicatie is de basisregel kostendekkend: de vervuiler betaalt de gebruiker betaalt een meer marktconforme vergoeding vastleggen principes duurzaamheid en die consequent toepassen centraliseren beheer patrimonium/communicatie/ICT interne facturatie om zo het kostenbewustzijn bij de diensten aan te scherpen iedereen neemt zijn/haar verantwoordelijkheid: zowel inwoners, verenigingen, diensten, beleidsorganen
29
Laterale krachtlijn We leggen geen hypotheek op de volgende generatie ( = geen stijging leningslast op einde legislatuur)
30
Financieel kader 2014-2019 Investeren
Investeren voor 31,5 miljoen euro in: (energiezuinig) beheer patrimonium: o.a.: werken aan bibliotheek Oostkamp en Ruddervoorde (0,18 mi) renovatie bovenzaal de Valkaart (0,15 mi) renovatie dak de Wara ( euro) oprichten Riderfort (4,5 mi met 0,25 mi toelage) renovatie de Schakel, ‘t Valkennest, A.C.Beukenpark , sportinfrastr. (0,72mi) vergroening: buitenschoolse kinderopvang (in dossier Riderfort) jeugdlokalen (de Schakel en Riderfort) omnisportterrein Waardamme ( euro) vergrijzing: via OCMW uitbouw WZC (3,6 mi met 55% toelage op lening van 2mi) wegen: heraanleg betonwegen, asfalteren landelijke wegen, heraanleg voetpaden,… (7,5 mi) proper water: tal van rioleringsdossiers met VMM-toelage/plaatsen IBA’s (14,5 mi met 5 mi toelage VMM en inzet van 5,6 mi BOT-middelen)
31
Financieel kader 2014-2019 Werking
32
Financieel kader 2014-2019 Besparen
op personeel sterke stijging van de personeelskost door: jaarlijkse indexatie met 2% jaarlijkse anciënniteitsverhoging met 1% stijging werkgeversbijdrage pensioen statutairen: van 26,5% in 2013 naar 34% in 2016 en onzeker omtrent de evolutie vanaf 2017; totale meerkost periode ten opzichte van begrote uitgaven 2013: euro ingrepen om de stijging van de personeelskost te beperken door: uitgangspunten: personeelsstop geen automatische vervanging bij uitdiensttreding en nu al zeker een personeelsafbouw door niet vervangen: besparing van 1.695,509 euro over de 6 jaar interne mobiliteit als de werking dat noodzakelijk maakt Herdefiniëren van de taken op werking zeer strak gebudgetteerd en responsabilisering van de diensten voor het bewaken van de kredieten centraal magazijn en dienst T.O. draaischijf van de interne werking met doorfacturatie naar de diensten => kostenbewustzijn
33
Financieel kader 2014-2019 Nieuwe ontvangsten
meer marktconforme prijzen voor gebruik gemeentelijke infrastructuur, materiaal en dienstverlening de vervuiler betaalt (meer) aanpassing belastingreglementen op basis van benchmarking met omliggende gemeenten en eigen accenten
34
Overzicht financieel kader
Investeringsprogramma 31,5 Miljoen Investeren in een “toekomstgericht” en “sociaal*” Oostkamp *sociaal : verhoogde bijdrage OCMW (uitbreiding WZC) * efficiëntie & effectiviteit * bezuinigen * marktconformer * ruimte tussen kosten en inkomsten (bv. Afval) verkleinen TOTAAL: 5,5 Miljoen * benchmarking met omliggende gemeenten * eigen accenten
35
VERTALEN VISIE IN HET BELEIDSPLAN 2014-2019
36
Opbouw meerjarenplan Beleidsdomeinen met één beleidsdoelstelling, met actieplannen op niveau meerjarenplan, dus voor periode ! 6 beleidsdomeinen: Beleidsdomein 1: Vrije Tijd Beleidsdomein 2: Leven Beleidsdomein 3: Welzijn Beleidsdomein 4: Wonen en Omgeving Beleidsdomein 5: Interne Werking en Dienstverlening Beleidsdomein 6: Algemene Financiering per beleidsdomein één beleidsdoelstelling per beleidsdomein en beleidsdoelstelling meerdere actieplannen Jaarlijks budget met acties jaarlijks gedeeltelijke realisatie beleidsdoelstelling via concrete acties
37
Van beleidsdoelstelling tot actie – concreet voorbeeld
Beleidsdomein 1: Vrije Tijd met beleidsvelden: sport, cultuur, jeugd, bibliotheek, feestelijkheden,… met beleidsdoelstelling: ontspannen gemeente: stimuleren van activiteiten en verenigingsleven met meerdere actieplannen, bv.: de gemeente stelt infrastructuur en materialen ter beschikking voor eigen activiteiten en uitlening niveau meerjarenplan met acties: uitbouw Riderfort, jeugdlokalen, verder renoveren bibliotheek O en R, de Valkaart, repetitieruimte, speelzone in elke deelgemeente,… => niveau jaarlijks budget 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019
38
Visie beleidsplan 2014-2019 Beleidsdomein 1 – Vrije Tijd
Beleidsdoelstelling: ontspannen gemeente: stimuleren van activiteiten en verenigingsleven Actieplannen/acties/actiepunten: voeren van een participatiebeleid en samen met verenigingen en adviesraden een visie ontwikkelen rond vraag en aanbod aandacht voor inspraak en advies aanvullend aan het bestaande vrijetijdsaanbod ontwikkelt de gemeente eigen kwaliteitsvolle activiteiten het lokale verenigingsleven krijgt maximale kansen behoud van de globale toelagen aan het Oostkampse verenigingsleven
39
Visie beleidsplan 2014-2019 Beleidsdomein 1 – Vrije Tijd - vervolg
Actieplannen/acties/actiepunten: de gemeente stimuleert activering van alle doelgroepen en ijvert voor toegankelijke vrijetijdsbesteding een toegankelijk vrijetijdsbeleid met bijzondere aandacht voor kinderen, jongeren, ouderen en maatschappelijk kwetsbaren de gemeente stelt infrastructuur en materialen ter beschikking voor eigen activiteiten en uitlening uitbouw Riderfort, jeugdlokalen, verder renoveren bibliotheek O en R, de Valkaart, repetitieruimte, speelzone in elke deelgemeente de gemeente voorziet professionele omkadering en voldoende personeel aandacht voor zuinig werken met de beschikbare middelen die zeer strak begroot zijn
40
Visie beleidsplan 2014-2019 Beleidsdomein 2 – Leven
Beleidsdoelstelling: veilige en dienstverlenende gemeente: garanderen van hulpverlening en vlotte administratie Actieplannen/acties/actiepunten: voor elke administratieve verplichting in elke levensfase kan men bij de gemeente terecht vlotte afhandeling van het opmaken en afleveren attesten allerhande, o.a. door afgifte aan het Onthaal buiten de loketuren van de front-office de gemeente ondersteunt de werking van de veiligheidsdiensten blijvend investeren in werking en uitrusting politiezone het Houtsche door vastgelegde stijging met 3% van de gemeentelijke toelage vanaf 2015 voorzien van een werkings- en investeringsbijdrage aan de brandweerzone in oprichting de gemeente voorziet professionele omkadering en voldoende personeel aandacht voor zuinig werken met de beschikbare middelen die zeer strak begroot zijn
41
Visie beleidsplan 2014-2019 Beleidsdomein 3 – Welzijn
Beleidsdoelstelling: warme gemeente: inspelen op individuele noden op maat van iedereen Actieplannen/acties/actiepunten: er wordt gestreefd naar een kwalitatieve dienstverlening, zowel intern in de sociale dienst als extern, door samenwerking en overleg toelagen aan partners en projecten, noord-zuidwerking, noodhulp, fairtrade organisatie adviesraden, lokaal overleg, lidmaatschappen we geloven in gelijke kansen en werken aan schuldhulpverlening, zelfredzaamheid, emancipatie en re-integratie in de arbeidsmarkt en in de maatschappij. Dit gebeurt zowel door een individuele benadering als door globale betoelaging van projecten organisatie b.k.o., jeugdwerk, opvoedingsondersteuning, de Katrol, Oppas, Time Out, de toekenning en uitbetaling individuele sociale premies (mantelzorg, nachtoppas, palliatieve thuiszorgpremie) vanaf 2014 via OCMW dat daartoe euro extra middelen van de gemeente bekomt senioren en wie het financieel moeilijk heeft, informeren, begeleiden en ondersteunen preventie, sensibilisering, drugspreventie, socio-culturele participatie,… project ‘Gezonde Gemeente’ sociale initiatieven, ook internationaal, ondersteunen en betoelagen
42
Visie beleidsplan 2014-2019 Beleidsdomein 3 – Welzijn - vervolg
Actieplannen/acties/actiepunten: er is een betaalbaar aanbod sociaal woningaanbod en woonbegeleiding i.s.m. de Woonwinkel uitbouwen dienstverlening op vlak van wonen met ondersteuning van de Woonwinkel de gemeente voorziet professionele omkadering en voldoende personeel aandacht voor zuinig werken met de beschikbare middelen die zeer strak begroot zijn
43
Visie beleidsplan 2014-2019 Beleidsdomein 4 – Wonen en Omgeving
Beleidsdoelstelling: duurzame en mobiele gemeente: investeren in een aangename leef- en werkomgeving Actieplannen/acties/actiepunten: er is visieontwikkeling op ruimtelijk vlak en een consequente toepassing ervan regierol gemeente, planning, opmaak RUP’s, mobiliteitsplan,… participatie van de inwoners, overleg, samenwerking, GECORO, adviesraden alle aanvragen en wijzigingen worden tijdig administratief verwerkt efficiënt en consequent afleveren vergunningen en attesten opstarten digitale dienstverlening, informatieverstrekking, meldingen en klachten,… registraties (leegstandsregister, onbebouwde percelen,…), GIS, GRB, CRAB,… de afvalafhaling en – verwerking is goed georganiseerd optimale dienstverlening organiseren met toepassing van het principe ‘de vervuiler betaalt’ zowel organisatie afvalophalingen via IVBO als organisatie containerpark met toepassing van diftarsysteem
44
Visie beleidsplan 2014-2019 Beleidsdomein 4 – Wonen en Omgeving - vervolg
Actieplannen/acties/actiepunten: infrastructuur wordt aangelegd en onderhouden volgens de geplande timing en het voorziene budget (her)aanleg wegen en voetpaden, onderhoud betonwegen zowel via investerings- als via het exploitatiebudget (met aandacht voor de zwakke weggebruiker) onderhoud en aanleg riolering met VMM-toelage participeren in intercommunales, ondergronds brengen nutsleidingen,… Onderhoud parken, bossen, plantsoenen, reductieplan bestrijdingsmiddelen, onderhoudsvriendelijke aanplantingen,… de gemeente verhoogt de kwaliteit op het vlak van wonen, werken, milieu, duurzaamheid en mobiliteit aanleg fietsverbindingen, o,a, Beverhoutsstraat/Van Cailliedreef, trage wegen,…, met aandacht voor ontbrekende recreatieve en functionele linken onderhoud Zorgvliet, … met mina-werkers lokale economie, markt, promotiefonds handelaren door educatie, preventie en informatie werken we samen aan een leefbare omgeving opvolgsysteem nutsmaatschappijen, opv. veiligheidsplan, ANIP, aandacht mobiliteitshinder bij werken,… de gemeente voorziet professionele omkadering en voldoende personeel aandacht voor zuinig werken met de beschikbare middelen die zeer strak begroot zijn
45
Visie beleidsplan 2014-2019 Beleidsdomein 5 – Interne werking en dienstverlening
Beleidsdoelstelling: samen werken aan een vernieuwend lokaal beleid Actieplannen/acties/actiepunten: gemeente en OCMW worden goed bestuurd en werken samen waar mogelijk organisatie raden, colleges, overleg, uitnodigingen, openbaarheid,..; planning en rapportering, netwerken, samenwerken en integratie doorgedreven samenwerking gemeente en OCMW voor wat betreft de ondersteunende diensten, consultancy,… Oostkamp heeft een professionele en klantvriendelijke uitstraling dankzij een centrale aansturing van communicatie tijdige, actuele en duidelijke communicatie naar de inwoner; aandacht voor begrijpelijke briefwisseling en goede communicatie met klant aan loket en telefoon dienst communicatie is de centrale aanstuurder van de communicatie met doel kwaliteitsverhoging en efficiëntiewinst digitalisering van dienstverlening stimuleren met verder uitwerking echte online dienstverlening, de website en raadsnetten als bron van info, aangevuld met nieuwsbrieven de administratieve en financiële opvolging van de beleidsbeslissingen en dienstverlening verloopt efficiënt invoeren budgethouders, centrale aankoop, debiteurenbeheer invoeren mid-office platform waar beschikbare data uitgewisseld wordt met een centraal beheer van post, agenda/notulering, dossiers,…
46
Visie beleidsplan 2014-2019 Beleidsdomein 5 – Interne werking en dienstverlening - vervolg
Actieplannen/acties/actiepunten: het personeel is goed omkaderd en er is een dynamisch personeelsbeleid verdere uitbouw van het nieuwe HRM-pakket tot een werkinstrument voor beleid, administratie en personeel blijvend investeren in het uitbouwen van een vormingsaanbod met specifieke aandacht voor software (algemeen – office, pakketten van de eigen dienst) periodisch meten van de personeelstevredenheid om de organisatie zo nodig bij te sturen de technieken en materialen zijn voldoende beschikbaar, eigentijds en goed onderhouden het centraal magazijn wordt verder uitgebouwd en zal instaan voor het voorzien van de diensten met de benodigde materialen. interne facturatie van de dienst T.O. naar de beleidsdiensten om de kosten nog beter te beheersen en het kostenbewustzijn van beslissingen aan te scherpen via een aan te kopen gebouwenbeheersysteem het gebouwenpatrimonium permanent monitoren verhoogde waakzaamheid naar energieverbruik en passende maatregelen om het verbruik terug te dringen
47
Visie beleidsplan 2014-2019 Beleidsdomein 5 – Interne werking en dienstverlening - vervolg
Actieplannen/acties/actiepunten: het AGB-O stelt gebouwen met dienstverlening ter beschikking aan gebruikers dit actieplan behoort integraal tot het meerjarenplan dat het AGB-O zoals de gemeente en het OCMW moet opmaken de gebruiksvergoeding voor het gebouw en de diensten wordt aan de gebruikers gefactureerd de gemeente voorziet professionele omkadering en voldoende personeel aandacht voor zuinig werken met de beschikbare middelen die zeer strak begroot zijn
48
Financieel kader 2014-2019 Beleidsdomein 6 – Algemene Financiering
Beleidsdoelstelling: financieel gezonde gemeente: voeren van een realistisch financieel beleid Actieplan/acties/actiepunten: er is een correct beheer van de financiële middelen waarbij alle opportuniteiten worden benut Fiscale en andere ontvangsten correct reglementeren en invorderen gemeentebelastingen door de gemeente geïnd gemeentebelastingen door FOD Financiën en Vlaamse Belastingdienst geïnd: onroerende voorheffing aanvullende personenbelasting motorrijtuigenbelasting Liquiditeiten, leningen en beleggingen professioneel beheren beschikbare middelen stipt beleggen leningen: mix tussen vaste rentevoet en korte termijn rentevoeten Gronden en ander patrimonium beheren, verpachten, verhuren en eventueel verkopen: DIB Stationsstraat, loods Koebroekdreef: verkopen optimaliseren gebruik gemeentegebouwen en verhuren van vrijgekomen gebouwen
49
Samen-Werken aan een bestuurskrachtige gemeente
Opgaven maatschappelijke opgaven wettelijke opgaven eigen, strategische opgaven 2. Handelend vermogen 3. Maatschappelijke effecten
50
2 belangrijke tendenzen
Het is de evoluerende burger die het gezicht van de gemeente bepaalt De technologische evolutie dringt diep door in alles wat we doen We zijn vooruitstrevend (Oostkamp = referentiegemeente) De wereld evolueert nog sneller dan verwacht Een steeds strengere toezichthouder Een moeilijke economische context
51
Samen-werken Hoe mensen versterken in een sterk veranderende wereld ?
Oproep tot engagement Niet alleen ideeën, maar het gaat vooral om mensen
52
Wat doen we ?
53
Dank voor uw aandacht
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.