Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSylvia Verhoeven Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
RIO Registratie Instellingen en Opleidingen
2
De ILT-codes dekken niet voldoende mijn onderwijsaanbod af
Herkent u dit? De adresgegevens van mijn vestigingen/het bestuur in BRIN kloppen niet, en ik lijk dat niet te kunnen veranderen Informatie die ik van derden terugkrijg over mijn instellingen komt niet altijd overeen met hoe ik dat zelf heb geregistreerd, daar heb ik vaak discussie over Ik registreer mijn organisatiestructuur in mijn LAS, het liefst zie ik dat andere partijen daar gebruik van maken zonder dat ik die indeling telkens zou moeten aanpassen Ik kan niet aangeven of ik ISK onderwijs geef waardoor ik problemen krijg met de kwaliteitskaart Leerlingen worden geplaatst naar studie/opleiding. Dit is niet altijd gekoppeld aan de juiste vestiging. De ILT-codes dekken niet voldoende mijn onderwijsaanbod af Ik moet extra werk verrichten om de 1-cijferbestanden weer op te zetten naar mijn eigen structuur
3
Knelpunten op hoofdlijnen
Informatie moet eerst worden omgezet naar een specifieke (wettelijke) organisatie-indeling die kan verschillen per proces en/of ketenpartner. De manier waarop deze informatie dan vervolgens weer, al dan niet verrijkt, wordt teruggegeven aan de instelling past niet op de eigen organisatiestructuur, waardoor extra administratieve handelingen nodig zijn. Bereikbaarheidsgegevens zijn niet noodzakelijkerwijs verbonden aan het adres van een vestiging. Dat kan ook nog eens per onderwerp verschillen. Uitstroominformatie komt niet overeen met werkelijke uitstroom. Definities van begrippen verschillen per wet, per proces en/of per ketenpartner en betekenen vaak net iets anders (bijv. vestiging, school, locatie). Afwijkende schoolgegevens in de registratiesystemen van diverse partijen met wisselende actualiteit en kwaliteit.
4
RIO schept de randvoorwaarden om
veel onnodige administratieve handelingen te vermijden of te beperken; discussies over de juiste cijfers en indelingen te beslechten; mogelijke mismatches in de bekostiging, beoordelingen, distributie van leermiddelen etc. te voorkomen; flexibiliteit te bieden voor veranderingen in informatiebehoefte van scholen, wetgeving etc. makkelijker te absorberen.
5
Wat is een onderwijsinstelling?
Aangeboden onderwijs? Object van toezicht? Gebouw(en)? Bekostigingseenheid? Onderwijsteams?
6
Wat is RIO? Registratie Instellingen en Opleidingen - De WIE-WAT-WAAR-HOE van het onderwijs. Basisstructuur (informatiemodel) voor het in samenhang vastleggen (registreren) van de organisatiestructuur van onderwijsinstellingen en het onderwijs dat deze instellingen aanbieden. Een structuur die gebaseerd is op de “onderwijskundige werkelijkheid” en die gerelateerd wordt aan diverse andere (administratieve) werkelijkheden zoals die van de wet- en regelgeving (erkenning, bekostiging), toezicht, leermiddelen etc. De naam van een centraal register (systeem) waarin die structuur van alle onderwijsinstellingen van alle sectoren bijeen wordt gebracht en ontsloten. RIO is dus een informatiemodel (structuur) maar ook de implementatie van dat model in een centraal registratiesysteem. Plus de (gedeeltelijke) implementatie ervan in de eigen administratiesystemen.
7
RIO: informatiemodel, centrale registratie en eigen administratiesystemen
RIO centraal RIO Informatiemodel LAS LAS LAS
8
De WIE-WAT-WAAR-HOE objecten in RIO
WIE – dit zijn organisatorische eenheden zoals het onderwijsbestuur en de onderwijsaanbieder (de formele overkoepelende term in RIO voor school, college, vakgroep, etc.) WAT – dit zijn de formele opleidingen en opleidingseenheden (denk bijv. aan het curriculum vertaald in elementcodes gecodeerd met een ILT) WAAR – dit is de plek of locatie waar het onderwijs wordt aangeboden, de onderwijslocatie HOE – dit zijn de opleidingen zoals ze door de onderwijsinstelling worden aangeboden Met WIE – dit zijn de bereikbaarheidsgegevens waarmee een ketenpartner met een organisatorische eenheid (onderwijsbestuur of onderwijsaanbieder) in contact kan treden in een bepaalde communicatiecontext (“over een bepaald onderwerp”)
9
RIO model in een notendop: Onderwijskundige werkelijkheid
Definitie: Een (cluster van) verblijfsobject(en) waar een onderwijsvolger zich kan inschrijven op opleidingen, die daar door een onderwijsaanbieder worden aangeboden. Definitie: Een organisatie die door een bevoegd gezag is ingesteld voor het verzorgen van onderwijs. Definitie: Een Aangeboden opleiding is een Opleidingseenheid die door een Onderwijsaanbieder aangeboden wordt in een bepaalde vorm, al dan niet op een bepaalde Onderwijslocatie.
10
Met WIE is niet hetzelfde als WAAR
Praten over Praten met X! X X? Door adresgegevens hard te koppelen aan een school lijkt het erop of dat adres altijd de ingang is voor een bepaald communicatieproces. Echter, er zijn meerdere onderwerpen (communicatiecontexten) waarover met een school gecommuniceerd wordt en sommige van die onderwerpen zijn centraal belegd bijv. bij een administratiekantoor, bij het bevoegd gezag. Maw de school zelf is niet altijd de juiste ingang. Daarom moet het mogelijk zijn om meerdere onderwerpen met ieder hun eigen bereikbaarheidsgegevens te registreren.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.