Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
De kracht van een luisterend oor
Voorstellen Esmée Fokkema Informatieavond Sensoor Zuid-Holland Noord
2
is een basisbehoefte van ieder mens…
Gehoord worden is een basisbehoefte van ieder mens… Luisteroefening met de aanwezigen doen: Lees een verhaaltje voor. bijvoorbeeld: Een verhaaltje: “Om half negen schrok Kees wakker. Hij rekte zich uit, sprong uit bed en zette in de keuken een pot thee. Daarna ging hij naar de badkamer om de slaap van zich af te spoelen. Na zijn ontbijt rende hij naar de slaapkamer, kuste zijn vrouw, daarna zijn kinderen en ging vol stress de deur uit. Stel daarna achter elkaar de volgende vragen: (laat de deelnemers hun antwoorden opschrijven!) Hoe laat ging de wekker? (wordt nergens een wekker genoemd) Zette Kees beneden in de keuken een grote pot thee? (beneden werd niet genoemd) Heeft Kees de tijd genomen om zich te douchen? (onbekend, alleen dat hij zich afspoelde) Woont hij in een flat of een eengezinswoning? (onbekend) Werd hij na zijn ontbijt door vrouw en kinderen gekust? (onbekend, hij kuste hen) Ging Kees vol stress naar zijn werk? (onbekend of hij naar zijn werk ging) Laat de deelnemers per vraag hun antwoord oplezen. Als het goed is, antwoorden ze op iedere vraag: ”Weet ik niet”, maar die kans is klein. De antwoorden die ze geven, hebben veelal betrekking op hun eigen thuissituatie, of op wat ze gewend zijn. Nabespreken op Hoe kan het nou dat je allerlei dingen antwoordt, die je niet gehoord hebt. Luisteren vanuit referentiekaders. …maar niet iedereen kan of durft met zijn of haar verhaal in de eigen omgeving terecht.
3
Inhoud De organisatie Diensten De betekenis van échte aandacht
Kwaliteit Financiering Sensoor in het sociaal domein Wat kan Sensoor betekenen? Samenwerking
4
De organisatie Sensoor, opgericht in 1958 onder de naam SOS Telefonische Hulpdienst, is dag en nacht bereikbaar voor een anoniem, vertrouwelijk gesprek per telefoon ( ), en per chat. In 2015 hebben de 900 vrijwilligers van Sensoor ruim gesprekken gevoerd.
5
De diensten Telefoon (24/7): 235.488 gesprekken in 2015
via (5 ct. / p.m.) Lokaal bellen is ook mogelijk Chat (dagdeel): gesprekken in 2015 via chatfunctie Hulpvragers: mails. Vrijwilligers: reacties via het veilige systeem Top 3 onderwerpen: Telefoon Eenzaamheid Psychosociale problemen Relatieproblemen Chat Psychosociale problemen Relatieproblemen Eenzaamheid Psychosociale problemen Relatieproblemen Eenzaamheid
6
Beller/chatter/mailer
De betekenis van échte aandacht Een Sensoorgesprek, gevoerd door een getrainde vrijwilliger: Een gelijkwaardig mens-tot-mens gesprek; Hulpvrager kiest plaats en tijdstip; Verhaal van hulpvrager staat centraal; Alleen indien nodig of gewenst wordt geadviseerd of doorverwezen. Gevolgen: Mensen voelen zich gehoord De drempel om hulp te vragen wordt verlaagd (taboe/angst), Zelfredzaamheid wordt vergroot, Veel minder dure zorg of ondersteuning is nodig. Vrijwilliger = ≠ Beller/chatter/mailer Professional
7
Luisteren met aandacht
Dat Sensoor een vangnet is voor de gehele samenleving is, is mogelijk dankzij.. onze vrijwilligers en beroepskrachten! (Die luisteren met aandacht naar elkaar.) Vrijwilligers die een eenvoudige maar prachtige en krachtige dienst verlenen aan hulpvragers: luisteren met aandacht. Sensoor heeft een eenvoudig primair proces: Uitgaan van vertrouwen en naar elkaar luisteren. Beroepskrachten Vrijwilligers
8
Enkele voorbeeldgesprekken
‘’De zorg voor mijn vader valt me soms zwaar’’ ‘’Sinds het auto-ongeluk ben ik niet meer de oude’’ Sensoor Huisarts GGZ Help mensen verder door een gesprek van mens tot mens Hier kun je vertellen over Sensoor. We kunnen een voorportaal zijn voor professionele hulp, een steuntje in de rug ernaast staan maar ook er zijn voor mensen die uitbehandeld zijn. Ook kunnen we soms doorverwijzen naar huisartsen/professionele hulp of via een sociale kaart naar andere organisaties. ‘’Ik voel me al weken somber’’ ‘’Ik denk dat ik gameverslaafd ben’’
9
De 26 locaties Groningen Leeuwarden Alkmaar Zwolle Zaandam Haarlem
Borne Amersfoort Leiden Hilversum Apeldoorn Zoetermeer Den Haag Gouda Oosterbeek Rotterdam Dordrecht Nijmegen Spijkenisse Den Bosch Breda Middelburg Eindhoven Tilburg Venlo Heerlen
10
Totaal gesprekken in het jaar 2015: 257.526
gesprekken 15.494 gesprekken Wie belt? Man 36% Vrouw 62% Onbekend 2% Leeftijd < 30 7% % > 60 22% Onbekend 12 % Wie chat? Man 19% Vrouw 71% Onbekend 10% Leeftijd < 30 47% % > 60 1% Onbekend 30% Cijfers over het jaar 2015. Wie mailt? Man % Vrouw % Onbekend 16% Leeftijd < 30 39% % > 60 25% Onbekend 4% Hulpvragers: mails Vrijwilligers: reacties
11
Sensoor in cijfers Eerste helft van 2016: gesprekken gevoerd met 950 Sensoor-vrijwilligers. Kleine stijging in gesprekspartners tot 30 jaar. Bij 1 op de 4 gesprekken neemt iemand contact op om te praten over zijn dag (24%) en in 1 op de 20 gesprekken is het onderwerp zelfmoord (5%) Een kwart van de mensen die contact opneemt voelt zich op dat moment verdrietig of somber (24%) Bijna 1 op de 4 hulpvragers is eenzaam (23%) Bijna 1 op de 3 hulpvragers is cliënt van de GGZ (30%) Velen zoeken contact om over luchtige of zware onderwerpen te praten. Bijvoorbeeld.. Sensoor is een belangrijke gesprekspartner voor mensen die eenzaam zijn: Voor veel hulpvragers is Sensoor een aanvulling op de reguliere hulpverlening;
12
Wat kan Sensoor betekenen in nazorg?
Grote beschikbaarheid aan lijnen, dag en nacht Praten helpt bij het verwerken van ervaringen, bijv. na een reanimatie Emotionele ondersteuning bieden Zonodig doorverwijzen Hier kun je duidelijk maken dat Sensoor altijd een grote beschikbaarheid heeft aan lijnen. Daarmee zijn we van dienst voor iedereen. Praten helpt mensen om weer even ruimte in het hoofd te krijgen. Het schept lucht om weer verder te gaan. Vrijwilligers van Sensoor geven échte aandacht en verwijzen zonodig door.
13
Sensoor in het sociaal domein
Specialistische hulp GGZ, ambulante hulp etc. Sociale wijkteams Basisinfrastructuur Laagdrempelige hulp zoals van huisartsen en scholen. Hier valt Sensoor ook onder. Uitleggen welke plek Sensoor inneemt in het sociale domein. Wij zijn in principe nuldelijnszorg. Aangeven dat we een belangrijke schakel (kunnen) zijn. Het eigen netwerk
14
De kwaliteit Gedegen selectieprocedure vrijwilligers
SPEN-gecertificeerde basisopleiding inclusief mentorperiode Permanente deskundigheidsbevordering voor vrijwilligers: Intervisiebijeenkomsten, themabijeenkomsten, verdiepingstraining, 24/7 achterwacht, jaargesprekken. Lid van Ifotes (International Federation of Telephone Emergency Services) Kwalificatie ‘Goed beschreven’ in de databank voor sociale interventies (Movisie) Onderzoeken: Verwey-Jonker Instituut ‘De betekenis van aandacht’; Cephir ‘Luisteren naar eenzaamheid’; IFOTES, ‘Motivatie vrijwilligers bij hulplijnen’
15
Financiering Sensoor verzorgt namens bijna alle Nederlandse gemeenten, via Vereniging Nederlandse Gemeenten, anonieme hulp op afstand Uitvoeringsstructuur op coöperatieve basis voor collectieve dienstverlening (Kindertelefoon, AKJ) Giften van particulieren, kerken en verenigingen Samen Financiering tot in organiseren met de kindertelefoon en het advies en klachtenbureau jeugdzorg (doel: een uitvoeringsstructuur op coöperatieve basis voor collectieve informatievoorzieningen en dienstverlening). Landelijke uitvoering met een lokale financiering. M.u.v. Utrecht, Amsterdam, Den Haag (franchise)
16
Doelstellingen toekomst
Naamsbekendheid vergroten t.a.v. gesprekspartners Vrijwilligers werven Uitbouwen van relaties met de Nederlandse gemeenten. (Kennis maken, informatie verstrekken) & (Persoonlijk) contact leggen met de sociale wijkteams Bekend maken van de organisatie bij andere externe partijen zoals formele en informele zorg- en welzijnsorganisaties. Zodat nog meer mensen die behoefte hebben aan een gesprek ons weten te vinden Om onze bereikbaarheid te vergroten en een nog beter aanbod te hebben Zodat de gemeente en de sociale wijkteams weten aan wie zij de taak van anonieme hulp op afstand uitbesteden. Weten van ons bestaan, weten hoe Sensoor hen kan ondersteunen. Denk aan de GGZ, huisartsen
17
Samenwerkingsverbanden
Sensoor vervult crisistelefoon voor: Lidmaatschappen
18
‘‘Pas wanneer je leert te luisteren om te begrijpen,
in plaats van te luisteren om te reageren, ontstaat er echt contact’’
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.