De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Module Leerlijnen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Module Leerlijnen."— Transcript van de presentatie:

1 Module Leerlijnen

2 De module leerlijnen Module leerlijnen

3 Opzet presentatie Module leerlijnen in ParnasSys? Wat is het?
Wat levert het op? (jonge kind + 3-8) Wat doet de leerkracht? Hoe verder? Mogelijk traject en aanschaf Wat is nodig om een keus te maken? Mogelijke leerlijnenpakketten Hoogbegaafdheid/ kader voor ontwikkeling (SLO) Passende Perspectieven en STAP (SLO) CED (taal, rekenen, leren leren, e.a.)

4 Module leerlijnen in ParnasSys: Wat is het?

5 Doelgroepen SO en VSO – alle clusters Sbo Regulier onderwijs:
Peuters en kleuters Meer- en hoogbegaafde leerlingen Leerlingen met een ontwikkelingsperspectief en een aangepaste leerroute Zaakvakonderwijs/thematisch werken Scholen die werken met leerlijnen (bijv. Daltonscholen, Vrijescholen, Montessorischolen, EGO-, OGO-, en Sterrenscholen)

6 Database met leerlijnen
Alle CED leerlijnen Leer-en ontwikkelingslijnen 0-7 jaar Kader voor ontwikkeling: meer- en hoogbegaafdheid Doelen voor scholen met een speciaal onderwijsconcept Methodeleerlijnen Eigen leerlijnen: alles kan ingevoerd / bewerkt worden Passende Perspectieven rekenen en taal: <1S Rekendoelen voor leerlingen met een OP

7 Uitgangspunten Ondersteunt HGW en OGW:
- Ontwikkeling volgen én onderwijs plannen - Arrangementen en leerroutes vertalen naar de dagelijkse praktijk (streefplanning>werkelijke planning) 2. Werken in (kleine) groepen (niet individueel) 3. Alle leerlijnpakketten kunnen erin geplaatst worden

8 Module leerlijnen in ParnasSys: Wat levert het op. 1
Module leerlijnen in ParnasSys: Wat levert het op? 1. Leerlijnenprofiel per leerling of groep 2. (Subles)groepsplannen

9 Leerlijnenprofiel hier: leerlijnen CED Basis regulier onderwijs

10 Leerlijnenprofiel hier: leerlijnen jonge kind hier: leerlijnen jonge Kind

11 Leerlijnenprofiel hier: notitie ontwikkelingsperspectief en leerlijnen Passende Perspectieven hier: notitie ontwikkelingsperspectief + leerlijnen Passende Perspectieven +

12 Leerlijnenprofiel groep hier: leerlijnen CED

13 Leerlijnenprofiel groep hier: leerlijnen jonge kind

14 Streefplan leerling hier: leerlijnen CED

15 Streefplan leerling hier: leerlijnen jonge kind

16 Groepswerkplan

17 Individueel werkplan

18 Module leerlijnen in ParnasSys: Hoe werkt het?

19 De groepskaart Op de groepskaart kunnen bij de module leerlijnen extra kolommen getoond worden. Bovenaan in het selectievak geef je aan voor welk leergebied (=vak) dat je de leerlijnen wilt zien. Per leerlijn van het betreffende leergebied komt er een kolom met een percentage: het aantal behaalde doelen ten opzichte van het aantal doelen dat behaald zou moeten zijn gezien de leerroute en het DL van de leerling. (dit is dus een ander percentage dan het percentage wat je op het overzicht ‘leerlijnenprofiel leerling’ of ‘leerlijnenprofiel groep’ ziet. Dáar gaat het percentage over het aantal behaalde doelen binnen het niveau). 100%: leerling loopt goed op schema (de doelen die deze leerling bij zijn didactische leeftijd zou moeten halen, zijn behaald) >100%: leerling loopt voor <100%: leerling loopt achter Je mag maar naar 3 dingen kijken (meer, minder, gelijk aan 100 %), je ziet niet hoeveel voor of achter. Dat zie je alleen op het planscherm. Alles wat paars is, daar kun je op klikken. Als je op een kolomnaam klikt, dan sorteert het systeem daarop (bijv. Cito van laag naar hoog). Je kan op de groepskaart niet alle leerlijnen naast elkaar zien (wens), terwijl bij een kleuter de totaalontwikkeling essentieel is. Het zou mooi zijn als we het groepsleerlijnenprofiel of op de groepskaart een totaalbeeld kunnen krijgen. De groepskaart is niet te printen, je kan dan een afdruk maken met printscreen.

20 Wat doet de leerkracht? (1)
Vooraf (éénmalig): Per planperiode: A. Leerling koppelen aan leerlijnenpakket en leerroute(s) B. Beginsituatie leerling bepalen

21 Stap A – leerling koppelen aan leerlijnpakket en leerroute(s)
Als school stel je zelf in welke leerlijnenpakket je wilt gaan gebruiken: Je kunt een bestaand leerlijnenpakket van bijv. het CED overnemen (en evt aanpassen) Je kunt zelf een leerlijnenpakket invoeren (bijv een methodeleerlijn of een leerlijn die je zelf hebt ontwikkeld)

22 Leerroute instellen (evt. per leergebied)
De leerroutes bepaal je als school zelf. Je geeft ze zelf een naam. - Voor het regulier onderwijs bijvoorbeeld: basis (leidt naar referentieniveau 1s), plus (1s + verrijking) en minimum (leidt naar 1f) Voor het speciaal (basis)onderwijs en voor leerlingen met een OP (ontwikkelingsperspectief) bijvoorbeeld: pro, lwoo, vmbo-bk, vmbo-kk, vmbo-gt, havo/vwo Voor het ZML-onderwijs bijvoorbeeld: cognitief, praktisch-cognitief, praktisch, ervaringsgericht Voor iedere leerroute staat in het beheergedeelte ingesteld welke doelen wanneer dienen te worden aangeboden en behaald (de zogenaamde streefplanning; daar kun je van afwijken bij de daadwerkelijke planning, maar met kleurtjes zie je hem wel altijd terug) Standaard kies je voor alle leergebieden (=vakken) dezelfde leerroute. Per leergebied kun je de leerroute instellen/aanpassen

23 Stap B- Beginsituatie instellen op groepsniveau

24 Stap B: Een heel niveau afvinken Klik op de leerlingnaam: je bent nu op het planscherm van de leerling > beheersingsniveau afvinken

25 Stap B – Beginsituatie instellen op leerlingniveau
Wanneer je start met de module leerlijnen, zullen leerlingen al heel wat doelen beheersen. Dat moet je éénmalig aangeven in het systeem. Het kan op leerlingniveau, maar in veel gevallen is het handiger om het via het planscherm, op groepsniveau, te doen.

26 Wat doet de leerkracht? (2)
per planperiode:

27 Stap 1: Waarnemen hier: groepskaart
Extra kolommen op de groepskaart met een voortgangspercentage op de geselecteerde leerlijnen.

28 Stap 1: Waarnemen hier: groepsplanscherm
Geef een toelichting op de informatie op dit scherm: leerlingnamen, doelen, niveau’s, filters, wat betekenen de kleurtjes Hier kunt u beginsituatie aangeven. Dit komt elke planperiode terug. Geef aan dat dit op groepsniveasu kan (dit scherm, middels de ‘doelen afvinken’) of via het leerlingplanscherm (volgende dia).

29 Stap 2: Begrijpen Wat zeggen de scores over de ontwikkeling? Hoe gaat het op de verschillende leerlijnen met de ontwikkeling van de leerling?

30 Stap 3: Wegen Wat betekent dit voor mijn aanbod op groepsniveau? Welke doelen ga ik aanbieden? Waar ga ik mij op richten? Welke leerlingen en doelen kan ik clusteren?

31 Stap 4: Plannen

32 Stap 4: Plannen (2) hier: blauw is ingepland
Ingeplande doelen kleuren blauw

33 Stap 4: Plannen (3) hier: beschrijf de aanpak

34 Stap 5: Handelen

35 Stap 6: Evalueren hier: doelen afvinken

36 Stap 6: Evalueren hier: woordelijk voor de groep of de leerling

37 Cyclisch werken vanuit doelen: alle fasen ondersteund
Vooraf (éénmalig): Per planperiode: A. Leerling koppelen aan leerlijnenpakket en leerroute(s) B. Beginsituatie leerling bepalen

38 Hoe verder. - Wat is nodig om een keus te maken
Hoe verder? - Wat is nodig om een keus te maken? - Mogelijk traject en aanschaf

39 Wat is nodig om een keuze te maken?
Voor welke doelgroep wil je de module gebruiken? Met welke leerlijnen wil je gaan werken? Voor mogelijkheden voor een presentatie op locatie, neem contact op met mevr. B.(Bertine) Haverhals,

40 Mogelijk traject en aanschaf
Implementatietraject: Altijd maatwerk bij uw praktijksituatie! consult: Keuzes maken welke functionaliteiten van de module leerlijnen de school wil gaan gebruiken. Doordenken hoe de onderwijskundige visie van de school maximaal wordt ondersteund scholing ib-ict: Het beheergedeelte van de leerlijnen (leren) inrichten (inclusief hoe je leerlijnenpakketten zelf kunt invoeren of bestaande leerlijnenpakketten kunt aanpassen)Leerlingen (leren) koppelen aan leerlijnenpakket + beginsituatie instellen. Proces van observeren, registreren, plannen maken, besprekingen intern en met ouders en leerlingen doordenken teamscholing: Leren werken met de module leerlijnen: observaties registreren én plannen maken en evalueren. Overzichten kunnen printen. Data kunnen interpreteren Onderwijsadviseur met expertise voor uw doelgroep. Zie: Aanschaf: orderformulier invullen via:

41 Meer informatie? en Bestellen:

42 Meer informatie? en Bestellen:

43 Meer weten? en Bestellen:

44 in te vullen op parnassys-academie.nl/evaluatie
Dank voor jullie aandacht. Graag wil ik je vragen het evaluatieformulier in te vullen op parnassys-academie.nl/evaluatie Hartelijk dank.


Download ppt "Module Leerlijnen."

Verwante presentaties


Ads door Google