Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBram Meijer Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Bemiddeling bij klachtenbehandeling
Eric Lancksweerdt
2
Vorm van alternatieve conflictoplossing Proces
Wat is bemiddeling? Vorm van alternatieve conflictoplossing Proces waarbij de betrokken partijen vrijwillig en op basis van hun wederzijdse belangen trachten zelf tot een oplossing van hun (potentieel) conflict te komen door middel van besprekingen en onderhandelingen die door een onafhankelijke, onpartijdige derde (de bemiddelaar) begeleid worden.
3
Bij voldoende ernstige conflicten
Voldoende conflictgehalte Drie grote bemiddelingsverhalen
4
Vormen en varianten van bemiddeling (openbare sector)
Bemiddeling door klachtenbehandelaars Ombudsbemiddeling Inzetten bemiddelingsvaardigheden door neutrale derde Bemiddelingsgericht werken door besturen Quasi bemiddeling Bemiddeling door onafhankelijke, erkende bemiddelaars Online bemiddeling
5
Soms weinig of geen marge Niet vrij beschikken over bevoegdheid
Juridisch kader Juridisch kader brengt beperkingen mee, maar maakt bemiddeling niet onmogelijk Legaliteitsbeginsel Soms weinig of geen marge Niet vrij beschikken over bevoegdheid Gelijkheidsbeginsel Algemeen belang nastreven Juridische reflex
6
Criteria om al of niet te bemiddelen
Conflict met voldoende escalatie Relatie is belangrijk Juridisch mogelijk Beleidsmatig mogelijk Geschikte materie Praktische mogelijkheid en tijd Zeggenschap behouden Behoefte aan maatwerk vertrouwelijkheid
7
Belang persoonlijke kwaliteiten
Persoonlijke attitude Communicatievaardigheden Werken aan jezelf
8
Je verdiepen in de filosofie en de methodiek van de bemiddeling
Conclusie Je verdiepen in de filosofie en de methodiek van de bemiddeling Zuivere bemiddeling: minder nodig Bemiddelingsgericht werken: zeer zinvol
9
Dank u voor uw aandacht
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.