De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Drank- en Horecawet Situatie per 1 januari 2013 Voorstellen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Drank- en Horecawet Situatie per 1 januari 2013 Voorstellen"— Transcript van de presentatie:

1 Drank- en Horecawet Situatie per 1 januari 2013 Voorstellen
Volgende week presentatie Raadslid Nu Ter voorbereiding daarop alvast wat achtergrondinformatie. Ik vertel iets over de wet, Dus: Niet uitputtend, wel kaders Inhoudelijke kant, Eventueel dilemma’s Geen politieke invalshoek (dat is uw vak).

2 Opbouw presentatie Doelstellingen van de wet
Globaal overzicht wijzigingen Inzoomen twee belangrijkste wijzigingen Handhaven Verordenende bevoegdheid Schematisch overzicht 10 minuten om 7 jaar wetshistorie samen te vatten.

3 Aanleiding wetswijziging
Doelstellingen Tegengaan alcoholmisbruik jongeren Verminderen administratieve lasten Tegengaan alcoholgerelateerde overlast Bedrieglijk eenvoudige wet. Eigenlijk alleen maar een korte wet 49 artikelen Voorheen alleen Sociaal economisch (mededinging) Sociaal hygienisch (verantwoorde verstrekking)

4 Belangrijkste wijzigingen DHW
Bevoegd gezag Vergunningstelsel Decentralisatie toezicht Sanctiemogelijkheden Verordenende bevoegdheden Verplicht Facultatief Was B&W en Bm -> is nu Bm Dus Bm: vergunningverlening Dus Bm: toezicht op de naleving Dus Bm: was al Openbare Orde aspecten Vergunningstelsel vereenvoudigd personalia leidinggevenden via aanhangsel, Meldplicht via standaard formulier (vervallen tweedelijns toezicht) Gemeente “toezicht op de naleving”. Dus alle controle taken die uit de wet voortvloeien Interbestuurlijk toezicht / tweedelijnstoezicht (VWA / Inspectie) vervalt Nieuwe sanctiemogelijkheden volgende dia Nieuwe verordenende bevoegdheden : Schorsen vergunning 3 strikes out Strafbaarstelling 16 minners

5 Toezicht / sancties Alle toezicht gemeentelijke toezichthouders / BOA’s Toezicht op verstrekken Toezicht op verkoop Toezicht op bezit Nieuwe sanctiemogelijkheden Schorsen van een vergunning 3 strikes out boete Verstrekken (horeca, kantines, evenementen) Verkoop vergunde sector: slijterijen Niet vergunde sector: levensmiddelenhandel supermarkten avondwinkels (ongeveer 50 verkooppunten) Toezicht op bezit Los van bestaande bestuursrechtelijke mogelijkheden zoals intrekken van een vergunning. Supermarkten hebben geen vergunning… 3 keer overtreden leetijdsverbod is tijdelijk sluiten van drankafdeling. HBD

6 Verordenende bevoegdheid 1
Een verplichte verordening Paracommerciële instellingen Vier facultatieve verordeningen Horeca (inclusief paracommercieel) Detailhandel Diverse modellen Diverse modellen ontwikkeld VNG STAP KHN Vanuit de doelstellingen van de betreffende organisatie. STAP (Nederlands Instituut voor alcoholbeleid. Vh Stichting Alcohol Preventie Meer preventiegericht Aparte verordening KHN (Koninklijk Horeca Nederland Voldoen niet allemaal aan de juridische kwaliteitseisen. Of maken een lokale afweging onmogelijk (KHN heeft alles al ingevuld) en is dus onnodig beperkend. VNG onze eigen brancheorganisatie. Het breedst gescreend (ook Europees) Overleg en draagvlak met veel brancheorganisaties BEM Landelijke kamer van verenigingen (studenten) Vereniging dorpshuizen Vereniging Nederlandse Organisatie Vrijwilligerswerk Vereniging Nederlandse Poppodia en –Festivals Vereniging van Schouwburgen en concertgebouwdirecties Nederlandse museumvereniging NOC*NSF,

7 Verordenende bevoegdheid 2
Paracommercie Verplichte verordening vóór Doel: voorkomen oneerlijke mededinging Minimaal te regelen: Schenktijden Bruiloften en partijen Commerciële bijeenkomsten Eventueel ontheffingsmogelijkheden Waarom zo belangrijk? Sociaal hygienisch (alcoholverstrekking) Sociaal economisch (concurrentievervalsing) Barvrijwilligers Fiscus vriendelijker voor stichtingen dan voor commerciële bedrijven Subsidie Rekening houden met aard van rechtspersoon Aanvullend bijvoorbeeld verbod op sterke drank (BaCo e.d.) Tenniskantine, buurthuizen, studentenverenigingen Modellen KHN STAP VNG

8 Verordenende bevoegdheid 3
Facultatieve verordeningen Tijdelijk “tapverbod” (slijtverbod) Leeftijdgerelateerd toelatingsbeleid Tijdelijk beperking verkoop zwak alcohol in winkels Verbod op exorbitante prijsacties (horeca, winkels) Een tapverbod Droogleggen: Bepaalde uren, bepaalde tijden, bepaalde inrichtingen, bepaalde delen van de gemeente Concreet: bijvoorbeeld op 30 april van uur tot geen alcohol tappen op stationsplein Voor winkels vergelijkbare verordening mogelijk (derde gedachtestreepje) Dat betekent dat u dus ook niet “normaal” boodschappen kunt doen. Leeftijd Regeling in krachtenveld jongere-horeca-sluitingstijden. jonger dan 21 jaar, toe te laten in de horeca Beperkt het indrinken. Jongeren die binnen zijn mogen binnen blijven. Jongeren die bedrijf verlaten, mogen niet meer naar binnen. Analogie gefaseerd sluitingstijden. Prijsacties Horeca happy hour, meter bier enz. 24 uur of korter 60% van de normale prijs Supermarkten, Een week of korter 70% van de reguliere prijs Handhaving is wel een lastig punt. RND/CBL zelfregulering meestal iso gecertificeerde bedrijven.

9 10 belangrijkste wijzigingen
Artikelen Doelgroep Bestuursorgaan Bevoegd gezag 3, 11 Alle Burgemeester Toezicht 41, 44a, 44aa Straf 16 minners 45 Jongeren OM Verordeningen alg. 25a, 25b, 25c, 25d Gemeenteraad 3-strikes-out 19a Detailhandel Schorsen vergunning 32 Horeca, slijterijen, paracommercie Regulering paracommercie 4, 5, 6, 8, 9, 24 Stichtingen verenigingen Vergunningstelsel 8, 9, 29, 30a, 31, 35 Horeca, slijterijen, evenementen begripsbepalingen 1 --

10 Meer informatie www.wetten.nl www.handhavingdhw.nl
(doorklikken op dossier Drank- en Horecawet)


Download ppt "Drank- en Horecawet Situatie per 1 januari 2013 Voorstellen"

Verwante presentaties


Ads door Google