De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Powerpoint met oplossingen bij de lesbrief monumenten

Verwante presentaties


Presentatie over: "Powerpoint met oplossingen bij de lesbrief monumenten"— Transcript van de presentatie:

1 Powerpoint met oplossingen bij de lesbrief monumenten

2 INLEIDING 2 1 4 3

3 Welk monument vind je het mooiste?
Welk monument denk je dat het oudst is? Welke foto is het verst van huis getrokken? Welke foto maakt jou even stil?

4 ……………………………………………………
Tip: het gaat over een zeer grote oorlog die nog maar een 50-tal jaar gedaan is. ……………………………………………………. Tip: het standbeeld toont twee droevige ouders die hun zoon verloren zijn in de loopgraven ……………………………………………………… Tip: dit monument staat in Ieper Tip: dit monument staat in Amerika en gedenkt een terroristische aanslag.

5 De Tweede Wereldoorlog
Tip: het gaat over een zeer grote oorlog die nog maar een 50-tal jaar gedaan is. 2) De Eerste Wereldoorlog Tip: het standbeeld toont twee droevige ouders die hun zoon verloren zijn in de loopgraven 3) De Eerste Wereldoorlog Tip: dit monument staat in Ieper 4) 9/11 Tip: dit monument staat in Amerika en gedenkt een terroristische aanslag.

6 Vind jij het belangrijk om de oorlog te herdenken?
Denk je dat een monument nodig is om de eerste wereldoorlog te herdenken? Zijn er dingen die jij elk jaar ‘herdenkt’? Hoe doe jij dat?

7 OORLOGSMONUMENTEN IN ONZE STREEK

8 1. Namen Kan jij een naam terugvinden?
Hoe oud waren deze mensen toen ze stierven? Wat was het beroep van deze mensen? Heeft iedereen hetzelfde beroep?

9 1. Namen Kan jij een naam terugvinden?
Bellemans H., Lanneer, G., Paternoster K., Bourgeois, J., Lostermans, P., Ost, P. Hoe oud waren deze mensen toen ze stierven? Tussen de 22 en de 28 jaar. Wat was het beroep van deze mensen? Heeft iedereen hetzelfde beroep? Neen. Sommigen zijn gewoon soldaten, sommigen zitten in het vervoerkorps, anderen zijn trompettisten,…

10 2. Drie monumenten Hier zie je twee foto’ s naast elkaar, van twee verschillende monumenten. Toch is er iets zeer bijzonder aan deze monumenten: ze staan namelijk op dezelfde plaats. Hoe kan dat nu, op dezelfde plaats? Kijk nu naar de detailfoto’s van beide monumenten. Hoe zou je het eerste monument beschrijven? En het tweede? Kies één woord uit de kader per monument. triest – arrogant – triomfantelijk – agressief – ingetogen – feestelijk – aangrijpend – emotioneel – bombastisch – schattig – bizar - respectvol

11 2. Drie monumenten Hier zie je twee foto’ s naast elkaar, van twee verschillende monumenten. Toch is er iets zeer bijzonder aan deze monumenten: ze staan namelijk op dezelfde plaats. Hoe kan dat nu, op dezelfde plaats? Het oude monument is afgebroken en er is een nieuw monument gezet. Kijk nu naar de detailfoto’s van beide monumenten. Hoe zou je het eerste monument beschrijven? En het tweede? Kies één woord uit de kader per monument. triest – arrogant – triomfantelijk – agressief – ingetogen – feestelijk – aangrijpend – emotioneel – bombastisch – schattig – bizar - respectvol Het eerste: triomfantelijk, agressief, feestelijk. Het tweede: ingetogen, aangrijpend.

12 Monument Ruisbroek Welk stukje van het oude monument staat symbool voor de Duitsers? Wat gebeurde er in 1940? Waarom zijn de Duitse troepen zo boos?

13 Monument Ruisbroek Welk stukje van het oude monument staat symbool voor de Duitsers? De adelaar die door de leeuw wordt vertrappeld Wat gebeurde er in 1940? België was op nieuw bezet door de Duitsers (de Tweede wereldoorlog) Waarom zijn de Duitse troepen zo boos? Door de symboliek van het monument: Duitsland wordt door Vlaanderen ‘vertrappeld’.

14 Bekijk ook even het oorlogsmonument uit Liedekerke
Bekijk ook even het oorlogsmonument uit Liedekerke. Wat zie je op het detail van het monument? Zie je een gelijkenis met het monument in Ruisbroek?

15 Bekijk ook even het oorlogsmonument uit Liedekerke
Bekijk ook even het oorlogsmonument uit Liedekerke. Wat zie je op het detail van het monument? Een leeuw die een adelaar vertrappelt Zie je een gelijkenis met het monument in Ruisbroek? Ja, daar stond hetzelfde thema op het monument afgebeeld

16 Monument Bever Hoe zou je het monument uit Bever beschrijven? Kies twee woorden uit het kader. triest – arrogant – triomfantelijk – agressief – ingetogen – feestelijk – aangrijpend – emotioneel – bombastisch – schattig – bizar - respectvol Waar denk je dat het monument geplaatst is? Vind je dit een goede plaats voor een monument?

17 Monument Bever Hoe zou je het monument uit Bever beschrijven? Kies twee woorden uit het kader. triest – arrogant – triomfantelijk – agressief – ingetogen – feestelijk – aangrijpend – emotioneel – bombastisch – schattig – bizar - respectvol Waar denk je dat het monument geplaatst is? Aan een kerk, bij een groot gebouw, op een parking… Vind je dit een goede plaats voor een monument?

18 Wie wordt op het monument uitgebeeld
Wie wordt op het monument uitgebeeld? Hoe kan je zien dat het om deze persoon gaat? Wat is een lauwerkrans? Er wordt een lauwerkrans neergelegd bij de soldatenhelm. Welke symboliek zit daar achter? Het standbeeld heeft nog een tweelingbroertje. Waar staat het andere monument? Wat vind je van twee dezelfde monumenten in twee verschillende gemeenten?

19 Wie wordt op het monument uitgebeeld
Wie wordt op het monument uitgebeeld? Hoe kan je zien dat het om deze persoon gaat? Nikè, de Griekse godin van de overwinning. Je kan dit zien aan haar vleugeltjes. Wat is een lauwerkrans? cirkelvormige krans gemaakt van takken en bladeren. Lauwerkransen worden gegeven aan overwinnaars of mensen die respect verdienen. Er wordt een lauwerkrans neergelegd bij de soldatenhelm. Welke symboliek zit daar achter? Respect voor de gesneuvelde soldaten: de godin van de overwinning dankt de soldaten. Het standbeeld heeft nog een tweelingbroertje. Waar staat het andere monument? In Lommel (Limburg). Wat vind je van twee dezelfde monumenten in twee verschillende gemeenten?

20 Monument Lot Hoe zou je het monument uit Lot beschrijven? Kies twee woorden uit de kader. triest – arrogant – triomfantelijk – agressief – ingetogen – feestelijk – aangrijpend – emotioneel – bombastisch – schattig – bizar - respectvol Op wat voor een plek lijkt het monument te staan? Probeer het karakter van de plaats te beschrijven (druk, rustig, centraal, in de stad, op het platteland,…).

21 Monument Lot Hoe zou je het monument uit Lot beschrijven? Kies twee woorden uit de kader. triest – arrogant – triomfantelijk – agressief – ingetogen – feestelijk – aangrijpend – emotioneel – bombastisch – schattig – bizar - respectvol Op wat voor een plek lijkt het monument te staan? Probeer het karakter van de plaats te beschrijven (druk, rustig, centraal, in de stad, op het platteland,…). Op een rustige plek met veel groen.

22 Vergelijk het monument uit Lot met dat uit Peronne (Frankrijk)
Vergelijk het monument uit Lot met dat uit Peronne (Frankrijk). Wat valt je op?

23 Vergelijk het monument uit Lot met dat uit Peronne (Frankrijk)
Vergelijk het monument uit Lot met dat uit Peronne (Frankrijk). Wat valt je op? Het monument uit Peronne toont ook een moeder die bij haar gesneuvelde zoon zit, maar zij is eerder boos, terwijl de vrouw in het monument uit Lot eerder treurig is.

24 Gevoel? Soort plaats? Thema? Ruisbroek (oud monument) Ruisbroek (nieuw monument) Bever Lot

25 Gevoel? Soort plaats? Thema? Ruisbroek (oud monument) Triomfantelijk Dorpsplein De leeuw en de adelaar Ruisbroek (nieuw monument) Ingetogen Soldaten Bever Respectvol Voor de kerk Godin Nikè Lot Emotioneel, droevig In het groen Soldaten en hun familie

26 Mensen die meevochten in de oorlog noemen we …………………………………………
Mensen die meevochten in de oorlog noemen we ………………………………………….. Zij die daarbij de dood vonden, noemen we ……………………………………………………….. De mensen die meevochten in de eerste wereldoorlog maar dat overleefd hebben, noemen we ………………………………………………………………………..

27 Mensen die meevochten in de oorlog noemen we soldaten Zij die daarbij de dood vonden, noemen we ……………………………………………………….. De mensen die meevochten in de eerste wereldoorlog maar dat overleefd hebben, noemen we ………………………………………………………………………..

28 Mensen die meevochten in de oorlog noemen we soldaten Zij die daarbij de dood vonden, noemen we gesneuvelden. De mensen die meevochten in de eerste wereldoorlog maar dat overleefd hebben, noemen we ………………………………………………………………………..

29 Mensen die meevochten in de oorlog noemen we soldaten Zij die daarbij de dood vonden, noemen we gesneuvelden. De mensen die meevochten in de eerste wereldoorlog maar dat overleefd hebben, noemen we oud-strijders.

30 Hoe oud denk je dat de foto is?
Waar staan de mensen rond? De man vooraan heeft een voorwerp vast. Welk voorwerp is dit? Waarom zou hij het vasthebben denk je? Wie denk je dat de mensen voor en rond het monument zijn?

31 Hoe oud denk je dat de foto is?
Bijna 100 jaar (in 2024) Waar staan de mensen rond? Rond een monument De man vooraan heeft een voorwerp vast. Welk voorwerp is dit? Waarom zou hij het vasthebben denk je? Een vlag, het staat symbool voor een vereniging waar de groep mensen inzit Wie denk je dat de mensen voor en rond het monument zijn? Het zijn oud-strijders en hun families die de Eerste Wereldoorlog willen herdenken.

32 Wie waren domweg helden Zij, die gehoorzaam uit de loopgraaf klommen Om twintig meter verderop hun einde te vinden in bommen Zij, die gedisciplineerd op ieder bevel hun dood opzochten, hun blik Ontaard […] Wie waren dan de helden Zij, die meer gebeiteld in hun borrels zijn gebleven Om, keurig gekerfd, in witte stenen op muren verder te leven Of zij, die overleefden Die met een elk jaar zwaarder te dragen borst van edel-ijzer Nog steeds het gelijk van hun leiders moeten bewijzen Die elk jaar ouder worden voortgeduwd Hun zwijgen bezegeld voor 't leven En 't metaal op hun borst bewijst dat zij gehoorzaam bleven […]

33 Wie waren domweg helden Zij, die gehoorzaam uit de loopgraaf klommen Om twintig meter verderop hun einde te vinden in bommen Zij, die gedisciplineerd op ieder bevel hun dood opzochten, hun blik Ontaard […] Wie waren dan de helden Zij, die meer gebeiteld in hun borrels zijn gebleven Om, keurig gekerfd, in witte stenen op muren verder te leven Of zij, die overleefden Die met een elk jaar zwaarder te dragen borst van edel-ijzer Nog steeds het gelijk van hun leiders moeten bewijzen Die elk jaar ouder worden voortgeduwd Hun zwijgen bezegeld voor 't leven En 't metaal op hun borst bewijst dat zij gehoorzaam bleven […]

34 Bespreek onderstaande stukjes liedjestekst iets grondiger
Bespreek onderstaande stukjes liedjestekst iets grondiger. Wat willen deze zinnen zeggen? Om, keurig gekerfd, in witte stenen op muren verder te leven En 't metaal op hun borst bewijst dat zij gehoorzaam bleven

35 Bespreek onderstaande stukjes liedjestekst iets grondiger
Bespreek onderstaande stukjes liedjestekst iets grondiger. Wat willen deze zinnen zeggen? Om, keurig gekerfd, in witte stenen op muren verder te leven Dit slaat op de monumenten: de namen van de gesneuvelden staan in de monumenten gekerfd. En 't metaal op hun borst bewijst dat zij gehoorzaam bleven Dit verwijst naar de vele medailles die de oud-strijders vaak kregen van het land voor hun oorlogsdaden.

36 We hebben het in deze bundel gehad over monumenten en gedenktekens
We hebben het in deze bundel gehad over monumenten en gedenktekens. Op deze monumenten staan zeer vaak namen. De namen van wie? Wanneer is iemand een echte held? Ken jij echte helden?

37 We hebben het in deze bundel gehad over monumenten en gedenktekens
We hebben het in deze bundel gehad over monumenten en gedenktekens. Op deze monumenten staan zeer vaak namen. De namen van wie? De namen van de gesneuvelde soldaten. Zelden ook van de oud-strijders. Wanneer is iemand een echte held? Ken jij echte helden?

38


Download ppt "Powerpoint met oplossingen bij de lesbrief monumenten"

Verwante presentaties


Ads door Google