Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJacobus Thys Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Donderdag 14 december 2017 Grensverleggers 2017
2
Welkom
3
Welkom Vertel het me en ik vergeet het
Toon het me en ik herinner het me vaak niet Betrek me en ik zal het begrijpen
4
De app: Polls
6
Algemeen - motivatie
8
Nieuws uit de deelnemersverslagen
Welke zijn de belangrijkste motivaties om deel te nemen aan E+ mobiliteit? Bevorderen van carrièremogelijkheden 20% Verbeterde kennis van vreemde talen % Nieuwe contacten maken en mijn professioneel netwerk uitbreiden % Verwerven van kennis en know-how door goede praktijkvoorbeelden uit het buitenland 81%
9
Nieuws uit de deelnemersverslagen
Algemeen – motivatie
10
Vormen van stafmobiliteit
12
Nieuws uit de deelnemersverslagen
Welke vormen van mobiliteit komen het vaakst voor in schoolonderwijs? Onderwijsopdracht in het buitenland % Deelname aan buitenlandse opleidingsevenementen 33% Een gestructureerde cursus volgen % Job shadowing %
13
Nieuws uit de deelnemersverslagen
Vormen van stafmobiliteit
14
Competenties
16
Nieuws uit de deelnemersverslagen
Welke competenties ontwikkelden de deelnemers in het domein volwasseneneducatie het sterkst? Versterken en uitbreiden van het professionele netwerk en het maken van nieuwe contacten 90% Ontwikkelen van samenwerking met spelers op de arbeidsmarkt % Verbeteren van de digitale vaardigheden (gebruik van internet, virtuele platformen, …) % Verhogen van de werktevredenheid %
17
Nieuws uit de deelnemersverslagen
Competenties
18
Impact
20
Nieuws uit de deelnemersverslagen
Op welk onderdeel had de mobiliteitsperiode in het hoger onderwijs de meeste impact voor de zendende organisatie? (*) Nieuwe leer- en opleidingsmethodes % Nieuwe en/of verbeterde samenwerking met partnerorganisatie(s) % Sterkere betrokkenheid bij de ontwikkeling van het leerplan 7% Invoering van veranderingen bij het management van de organisatie % (*) strongly agree
21
Nieuws uit de deelnemersverslagen
Impact & disseminatie invloed op de lesopdracht
22
Erkenning
24
Nieuws uit de deelnemersverslagen
Op welke manier werd jouw mobiliteit erkend door je zendende organisatie? (*) Salarisverhoging % Andere % Geen erkenning % Informele erkenning door het management van mijn organisatie % (*) SE, VET, AE
25
Nieuws uit de deelnemersverslagen
Erkenning
26
Tot slot
28
Nieuws uit de deelnemersverslagen
Welk domein is het meest tevreden over de E+ ervaring in het algemeen? Schoolonderwijs % Beroepsonderwijs en –opleiding % Hoger onderwijs % Volwasseneneducatie %
29
Nieuws uit de deelnemersverslagen
Tot slot
30
Deelnemer “aan het woord”
31
Panel: de plus in Erasmus+ voor de deelnemer
32
De tussentijdse evaluatie in Vlaanderen
Ella Desmedt – Idea Consult
33
Lessen over stafmobiliteit uit de mid-term evaluatie Erasmus+
WG Transitionele Loopbanen Lessen over stafmobiliteit uit de mid-term evaluatie Erasmus+ Ella Desmedt Grensverleggers - 14 december 2017
34
Mid-term evaluatie Erasmus+
In opdracht van Departement O&V Standaard evaluatievragen van de EC over effectiviteit, efficiëntie, relevantie en coherentie Uitgevoerd tussen dec ’16 en april ’17 Informatie over stafmobiliteit Erasmus+ survey Online survey Jaarlijkse EU survey bij deelnemers KA1 Data uit 2014, 2015, 2016 Totaal: 2979 Aanvullende survey bij deelnemers KA1 en/of KA2 Maart 2017 Totaal: 588 Survey data: telkens Ongeveer 3/5 uit hoger onderwijs Ongeveer 1/5 uit school onderwijs Ongeveer 10% volwassenenonderwijs Ongeveer 3% beroepsonderwijs en beroepsopleiding 8 telefonische interviews 8
35
Doelstellingen Erasmus+
Verhoging van het niveau van de kerncompetenties en vaardigheden, met name wat betreft hun relevantie voor de arbeidsmarkt en hun bijdrage tot een hechtere samenleving, met name door de mogelijkheden voor leermobiliteit te verruimen en de samenwerking tussen de onderwijs- en opleidingswereld en het beroepsleven te intensiveren. Bevordering van kwaliteitsverbeteringen, excellentie op het gebied van innovatie en internationalisering op het niveau van onderwijs- en opleidingsinstellingen, met name door nauwere transnationale samenwerking tussen aanbieders van onderwijs en opleidingen en andere belanghebbenden. Bevordering van het ontstaan en ruimere bekendheid van een Europese ruimte voor een leven lang leren bedoeld om beleidshervormingen op nationaal niveau aan te vullen en om de modernisering van onderwijs- en opleidingsstelsels te ondersteunen, met name door sterkere beleidssamenwerking, verbetering van het gebruik van instrumenten van de Europese Unie voor transparantie en erkenning en de verspreiding van goede praktijken. Versterking van de internationale dimensie van onderwijs en opleiding, met name door samenwerking tussen instellingen in de programma- en partnerlanden op het gebied van beroepsonderwijs en -opleiding en in het hoger onderwijs, door de aantrekkelijkheid van de Europese instellingen voor hoger onderwijs te vergroten en door ondersteuning van het externe optreden van de Europese Unie, inclusief haar ontwikkelingsdoelstellingen, door de mobiliteit en de samenwerking tussen de instellingen voor hoger onderwijs in de programma- en partnerlanden te bevorderen en door doelgerichte opbouw van capaciteit in partnerlanden. Verbetering van het onderwijzen en leren van talen en bevordering van de grote taalverscheidenheid van de Europese Unie en het intercultureel bewustzijn. Voor ik de relevante resultaten ivm stafmobiliteit overloop, wil ik even de doelstellingen van E+ in herinnering brengen: deze dienden immers als referentiekader voor onze evaluatie van de resultaten en effecten van deelnamer aan E+
36
Resultaten en effecten op individueel niveau
Versterking professioneel netwerk - nieuwe contacten Meer kennis over vakgebied en op professioneel vlak Interpersoonlijke en sociale competenties - managementvaardigheden Vb. directeur die aangaf de nodige vaardigheden opgedaan te hebben als coördinator van LLP/Erasmus+ projecten Jobtevredenheid Expertimenteren met en ontwikkelen van nieuwe onderwijsmethoden → hogere kwaliteit voor studenten Hieronder een overzicht van de resultaten en effecten op individueel niveau, zoals gerapporteerd door de deelnemende stafleden Positieve invloed gerapporteerd op
37
Resultaten en effecten op individueel niveau
Delen van kennis en vaardigheden met studenten en/of anderen Motivatie om in de toekomst deel te nemen aan vergelijkbare projecten en collega’s ertoe aan te zetten Kennis van onderwijssystemen in andere landen Kennis van vreemde talen Gevoeligheid voor sociale, taalkundige en culturele diversiteit + vaardigheid om samen te werken in een interculturele context Vb. vooral de ervaring zelf eens een taalkundige minderheid te zijn Positieve invloed gerapporteerd op
38
Resultaten en effecten op individueel niveau
ICT competenties Opportuniteiten i.v.m. werk en carrière Weinig impact gerapporteerd op
39
Resultaten en effecten van individuele deelname op institutioneel niveau
Gebruik van nieuwe onderwijsmethoden en good practices Nieuwe of versterkte samenwerking met partnerinstellingen of -organisaties
40
Drempels voor deelname
Vnl. projectaanvraag Valt mee indien verantwoordelijke binnen organisatie Administratieve belasting 82% Extra werklast 75% Financiële last 54% Onduidelijkheid over de validering van ervaringen opgedaan in het buitenland 42% Gebrek aan informatie 37% Afwezigheid van een aanspreekpunt in de eigen organisatie 28% Gebrek aan interesse bij mijn leidinggevende 27% Taalbarrière 21% Vnl. te maken met inhalen vervanging Groen = hoge drempel Oranje = beperkte drempel Ook aandacht besteden aan drempels die weinig worden aangehaald! Alle drempels bespreken! Vb. gebrek aan interesse bij leidinggevenden
41
Bronnen van informatie over Erasmus+
Via welk kanaal heeft u Erasmus+ leren kennen? Website EPOS Europese programmawebsite Communicatie Vlaamse overheid Collega’s in eigen instelling Collega’s uit andere instelling Koepelorganisatie Vakbond Leerlingen/cursisten/studenten Vrienden Familie
42
Informatie en steun binnen de organisatie
Binnen mijn organisatie … is er een aanspreekpunt voor vragen i.v.m. E+ … kennen de meeste collega’s E+ … wordt er voldoende gecommuniceerd over E+ … wordt er duidelijk gecommuniceerd over E+ Verschillen - HO: specifieke medewerkers internationalisering - SO, VO en VET: enkel in grotere scholen/organisaties Good practice: verantwoordelijke internationalisering op niveau scholengroep of consortium
43
Andere internationaliseringsactiviteiten
Geen Acties om interculturele communicatie te stimuleren Interculturele activiteiten Virtuele communicatietools (vb. e-twinning) Samenwerking met organisaties uit Franstalig of Duitstalig België Deelname aan internationale studiedagen of conferenties Ontvangen bezoekers uit het buitenland i.k.v. inkomende mobiliteit E+ Idem via andere programma’s Erasmus Belgica Buurklassen Intercommunautaire uitwisseling voor student-lkrn Youth in Action via JINT
44
Ondersteuning bij internationalisering
Op welke ondersteunende diensten doet u beroep? scholen HO
45
Aanbevelingen i.v.m. stafmobiliteit
Grotere organisaties zijn beter in staat om deelname aan Erasmus te ondersteunen Behoud de mogelijkheid om in te dienen met een scholengroep Moedig goede praktijken, waarbij een verantwoordelijke op dat niveau wordt aangesteld, aan Voor informatiedoorstroming en disseminatie werken interpersoonlijke contacten het best Moedig deze aan, zowel binnen en tussen organisaties
46
Meer weten? Het volledige rapport: onderwijs.vlaanderen.be/onderwijsonderzoek/default.aspx? nr=641
47
Deelnemer “aan het woord”
48
Panel: de plus in Erasmus+ vanuit het beleid
50
Werkgroepen 13u30 Drie vormen van leermobiliteit – 4.02 Leo Baekeland
Formele en informele erkenning – 4.05 Corneel Heymans Buitenlandse bezoekers – Jacob van Artevelde Mobiliteit inpassen in de leeropdracht/het curriculum – Jan Hyoens
51
Smakelijk!
52
Droomfabriek Filip Van Depoele – Europese Commissie
Jill Peiffer – Epos
53
Formele en informele erkenning
Erkenning dat mobiliteit een waardevol middel is tot onderwijsvernieuwing en competentieverwerving en geen doel Stafmobiliteit zou een onderdeel moeten worden van het HR beleid van de instelling (bv. Integreren in functiebeschrijvingen, functieprofielen, …) Labels voor instellingen die kwaliteitsvol werken rond stafmobiliteit
54
Internationalisering integreren in de lesopdracht / curriculum
Meer ruimte/vrijheid voorzien in de nieuwe eindtermen/hervorming van het onderwijs voor projectmatig werken en internationale stages over de verschillende onderwijsniveau’s heen (basis, secundair en voortgezet onderwijs) Gestructureerde ondersteuning (coördinatie) voor internationalisering Flexibele vervangingen voor leerkrachten/personeel in projecten
55
Drie vormen van leermobiliteit
Teaching assignments worden weinig gebruikt: vlottere vervangingen van leerkrachten mogelijk maken Jobshadowing: betere ondersteuning bij het vinden van geschikte ‘host’-organisatie Directies motiveren om te geloven in de meerwaarde van internationalisering
56
Buitenlandse bezoekers
We dromen dat … er meer wordt ingezet op toegankelijke databases en tools voor partner finding, netwerkingsmogelijkheden We dromen dat … de administratieve rompslomp bij aanvraag en opvolging van een project vermindert We dromen dat … Vlaanderen extra middelen vrijmaakt voor in schoolonderwijs, volwasseneneducatie en VET
57
Bedankt!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.