De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leren van het verhaal “Leiderschap van Kwaliteit en Veiligheid”

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leren van het verhaal “Leiderschap van Kwaliteit en Veiligheid”"— Transcript van de presentatie:

1 Leren van het verhaal “Leiderschap van Kwaliteit en Veiligheid”
Delft, 22 november 2017 Wim Schellekens Voormalig bestuurder RdGG

2 Achtergrond Huisarts (1973-1983)
Medisch adviseur Ziekenfondsraad ( ) Directeur patiëntenzorg Reinier de Graaf Gasthuis, Delft ( ) Algemeen directeur Kwaliteitsinstituut voor de Gezondheidszorg CBO ( ) Hoofdinspecteur Curatieve Gezondheidszorg IGZ ( ) Strategisch adviseur (2011-), Toezichthouder Motto: “Wie stopt met beter worden, houdt op met goed te zijn” (Cromwell)

3 Terugkoppeling interactieve training

4 Mariandel Tervoort, internist en voortrekker van kwaliteit en veiligheid van zorg vanuit belang van de patiënt RdGG

5 Mijn Delftse ervaringen: 1989-1998
1990: Eppie ter Horst, voorzitter RvT Juran: “Making Quality Happen: the upper-management role 1991: bezoek IHI-Boston met Jan Koning en Bert Ploeger 1992: start IKM: Integraal Kwaliteits Management: Juran +IHI mammapoli, vaatpoli, strokeservice, wachttijd poli, rolstoelen, tel. bereikbaarheid, doorstroomprojecten  > 70 IKM-projecten  spectaculaire resultaten 1996: European Golden Helix Quality Award Beste Kwaliteitsjaarverslag van Nederland Reinier de Graaf Gasthuis: landelijk voorloper 1998-: CBO: landelijke verspreiding: Doorbraakprojcten, Sneller Beter

6 Mijn Delftse ervaringen: 1989-1998
Geleerde lessen: > 70 vakgroep- en afdelingsoverstijgende projecten rond zorgprocessen en de lijnmanagers dan......?  geen ziekenhuisbrede verspreiding Externe training en ondersteuning is essentieel Persoonlijk voorbeeld, vooral van de leiding Wekelijkse aansturing: vrijdagmorgen: alle projecten Overdracht aan de lijnorganisatie is noodzakelijk Inbouwen in strategisch beleid met hoge ambitie Kwaliteit en patiëntveiligheid: essentieel onderdeel van de opleiding: i.p.v. ‘dweilen met de kraan open”

7 Lessen uit mijn verdere loopbaan
‘The need of the patiënt comes first’ (Mayo Clinic) Zorg is teamwork (‘Mayo Clinic’, basis voor kwaliteit) Versterk altijd de intrinsieke motivatie van professionals Missie is steeds betere zorg voor de patiënt, en niet geld, macht reputatie, belangen, .... Indicatoren: doel  indicator  actie voortkomend uit en toepasbaar in QM Rationele benadering èn patiëntbeleving Gedoogbeleid is een cultuurziekte Besluitvorming  besluit  implementatie  handhaving

8 Specialist-Ziekenhuis: Hoe beleid maken/invoeren?
Besluitvormingsprocedure: - advisering vanuit competentie: experts, commissie, werkgroep - hoor-wederhoor, hoor- wederhoor, hoor-wederhoor Besluit = besluit = besluit: einde discussie bindend voor iedereen! ‘Rouwfase’ Implementatie: niet-vrijblijvend - motiveren – faciliteren – trainen: 1x, 2x, 3x, 4x - horizontaal aanspreken: collegiaal - verticaal aanspreken: managerial, bestuur MSB, RvB Handhaven: einde gedoogbeleid - zo nodig opklimmende sancties bij non-compliance gouden regels NB: Zie de IGZ-prioriteiten patiëntveiligheid

9 Fasen in kwaliteitsbeleid
1980- : Professie: richtlijnen, visitatie 1992- : ZH-breed, projectmatig: IKM/TQM, six sigma, lean 1996- : Accreditatie NIAZ/HKZ 2000- : Landelijk: Doorbraakprojecten, SnellerBeter (CBO), ZorgvoorBeter (Vilans), 2002- : Patiëntveiligheid: retrospectief, prospectief, landelijk 2006- : IGZ: toezicht vanuit veldnormen: niet meer vrijblijvend 2010- : Registratiedrama: indicatoren, vinklijsten, verzekeraars 2016- : VHBC: toegevoegde waarde voor de patiënt, uitkomsten, kosten (Santeon, IMAGINE-2, STZ, ....) 2017- : Patiënt: betrokkenheid, Shared Decision Making, ervaringen, ZorgkaartNederland

10 “Mijn droom” Samenwerkingsproject van ziekenhuizen met hun eerstelijnspartners: gehele zorgproces Gemeenschappelijke doelstellingen: innoveren en implementeren best practices Nieuw hoog ambitieniveau Landelijk ondersteund door IHI (vgl. Schotland, Denemarken) Gedragen door zorgverzekeraars + Beloond door zorgverzekeraars Dakpancontracteren: jaarlijks een nieuw meerjarencontract met niet-vrijblijvende verbeterdoelstellingen

11 Mariandel Tervoort, internist en voortrekker van kwaliteit en veiligheid van zorg vanuit belang van de patiënt RdGG


Download ppt "Leren van het verhaal “Leiderschap van Kwaliteit en Veiligheid”"

Verwante presentaties


Ads door Google