Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdElke Hendrickx Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Lectoraat Verslavingskunde: Omgevingsondersteun(en)de verslavingszorg
Dr. Eric Blaauw
2
Achtergronden Drie transities zorgen voor meer verantwoordelijkheid burgers en gemeenten Awbz en persoonlijke begeleiding overgeheveld naar Wmo Gemeenten verantwoordelijk voor uitvoering van de Jeugdwet Participatiewet Andere inrichting zorg: Klinische zorg Ambulant wijkteams keukentafel Bij gemeenten en instellingen onduidelijkheid, handelingsverlegenheid, regieproblemen
3
Achtergronden In opleidingen weinig aandacht voor verslaving en zeer weinig voor complexe groepen verslaafden Gebrek aan kennis over hoe transgenerationele overdracht kan worden doorbroken Keuzeproblemen, wie wel en wie niet klinisch enz. Bij complexiteit handelingsverlegenheid Fact, maar ook van sociotherapie
4
Achtergronden Binnen de zorg veel aandacht voor problemen en symptomen en weinig aandacht voor mogelijkheden Binnen de zorg weinig aandacht voor de omgeving
5
Centrale vragen van het lectoraat
Hoe is de zorg aan complexe groepen verslaafden te verbeteren?? Verslaafden met complexe comorbiditeit Verslaafde justitiabelen Gezinnen waarin verslaving speelt en transgenerationele overdracht dreigt Hoe kunnen we de handelingsverlegenheid van professionals verminderen en van hen nog meer VAK-lui (Vaardigheden, attitudes, kennis) maken?
6
Enkele adagia Biopsychosociale model van verslaving
Gedrag is een resultante van kenmerken van de persoon en diens omgeving Waarom leggen we vanuit deze modellen de nadruk van de behandeling op de persoon (hersenziektemodel) en nagenoeg niet op diens omgeving (let ook op zingeving)?
7
Doelen van het lectoraat
Verrichten van praktijkonderzoek met een wetenschappelijke basis (wetenschappelijk lectoraat) Gericht op vier meetdomeinen (ROM) Waarde CRA(FT), Fact en sociotherapie Sociale netwerkanalyses Bijdragen aan praktijkgericht onderwijs aan de Hanzehogeschool: VAK-onderwijs Bijdragen aan innovaties
8
Inrichting van het lectoraat
Inzet Eric Blaauw (0.3 fte) en Margreet van der Meer (0.1 fte) Kenniskring met drie aanstaande promovendi en een hoogleraar Drie docenten (0.6 fte) van Hanzehogeschool Vele inzet van studenten Hanze en ook RUG Aansluiting bij RUG, Nispa en andere lectoraten (Windesheim) Duur vier jaar met evaluatie na één jaar
9
Projecten nu in lectoraat
Trek aan de bel (Tamar Drupsteen) Signaleringsplannen (Jeanet Hoiting) Roken (Bart van Mulkom) Transgenerationele overdracht (Margreet van der Meer) Kennis van verslaving in wijteams (Margreet van der Meer) Therapeutische relatie en hechting (Marjon van Dijk) Hechting bij verschillende middelen (Meike Westera) Relatie tussen verslaving en seksualiteit (Meine Bosma) Vermindering risico op geweld met omgeving (Tirza Bouman) Vragen naar kinderen tijdens de zorg (Janet Nienhuis) EMDR bij gokverslaving (Marja van Minnen) Trek bij verschillende middelen (Arne van de Bos) Recidive van ISD vrouwen (Eric Blaauw) Risicotaxatie door reclassering en persoon zelf (Eric Blaauw)
10
Vragen aan CR Hoe kijken jullie aan tegen model van omgevingsondersteun(en)de zorg? Hoe kan de CR worden betrokken? Welk project moet worden uitgevoerd?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.