Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEvelien Lenaerts Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Welkom! Op de conferentie Samen leren en ontwikkelen voor een inclusieve samenleving
2
Welkomstwoorden Drie perspectieven op een inclusieve samenleving + reflectie 11:30 - Workshopronde 1 Lunch en informatiemarkt 14:00 - Workshopronde 2 Inhoudelijke én vermakelijke afsluiting 16:30 - Gelegenheid tot napraten met een drankje.
3
Erna Hooghiemstra Voorzitter Werkplaatsen Sociaal Domein
4
Regionale broedplaatsen voor onderzoek en praktijkleren
5
Elise Nauta Voorzitter Sectorraad Hogescholen Sociale Studies
6
Landelijk Opleidingsdocument Sociaal Werk Een stevig fundament
7
Historie ‘Vele takken één stam’, 2008, landelijk kader voor de Sociaal Agogische Opleidingen ‘Meer van Waarde’, 2014, Verkenningscommissie o.v.v. Hans Boutellier in opdracht van de Vereniging Hogescholen ‘Sociaal Werk op solide basis, 2014, Gezondheidsraad Vereniging Hogescholen Presentatie Landelijk Opleidingsdocument Sociaal Werk
8
Adviezen uit ‘Meer van Waarde’
Versterk de identiteit van de opleidingen Leid op tot reflectieve professionals Kies voor een overzichtelijke ordening in drie basisprofielen Ontwikkel of versterk regionale samenwerkingsverbanden Versterk de inbedding Vereniging Hogescholen Presentatie Landelijk Opleidingsdocument Sociaal Werk
9
Proces Deelopdrachten vanuit het SAC: BOK (Body of knowledge)
Basisdocument kwalificaties Social Work Drie profielen Sociaal Werk: Welzijn en Samenleving; Zorg; Jeugd. Vereniging Hogescholen Presentatie Landelijk Opleidingsdocument Sociaal Werk
10
Landelijk opleidingsdocument SW
Sociaal werker: Zeg wat je doet Als aan sociaal werkers de vraag wordt gesteld: Wat doe je eigenlijk als sociaal werker? Welke werkzaamheden verricht je? Wat is de kern van je beroep? Dan vinden ze het vaak moeilijk om daar een helder en concreet antwoord op te geven [Eventueel uitwerken als (fictieve) casus] Vereniging Hogescholen Presentatie Landelijk Opleidingsdocument Sociaal Werk
11
Landelijk opleidingsdocument SW
Sociaal werker: Zeg wat je doet Kwalificaties Drie kerntaken en tien kwalificaties Bijdragen aan de sociale kwaliteit van de samenleving Door het bevorderen van sociaal functioneren Kerntaak een: Bevorderen sociaal functioneren: mensen en hun sociale contexten: Present: benaderen en benaderbaar Mensen en hun primaire leefomgeving Mensen en hun netwerken Mensen en hun gemeenschappen Kerntaak twee: Versterken organisatorische verbanden: Regie voeren Samenwerken Sociaal ondernemend Kerntaak drie: Bevorderen eigen professionaliteit en ontwikkeling beroep Leren en reflecteren Onderzoekend vermogen Ethisch afwegen Vereniging Hogescholen Presentatie Landelijk Opleidingsdocument Sociaal Werk
12
Landelijk opleidingsdocument SW
Sociaal werker: Zeg wat je doet Weet wat je weet Kennisbasis Doel: expliciteren kennisbasis Functie: ondersteunen en verantwoorden praktijk Professionalisering: onderhoud en ontwikkeling Doel: Vastleggen van duurzame kennis van het sociaal domein: wat weten professionele sociaal werkers? NB: Focus op wetenschappelijke bronnen, maar met erkenning van het belang van de andere bronnen: praktijkkennis en ervaringskennis Functie: Juiste balans tussen praktijkgerichtheid en wetenschappelijke onderbouwing NB: Duurzaam houvast in een dynamische context Bruikbaarheid: Toegankelijk voor studenten en professional Professionalisering: Professional: actief onderhouden van de eigen kennisbasis Professie: verder ontwikkelen van de beroepskennis als basis voor innovatie Vereniging Hogescholen Presentatie Landelijk Opleidingsdocument Sociaal Werk
13
Landelijk opleidingsdocument SW
Sociaal werker: Zeg wat je doet Weet wat je weet Toon je meerwaarde Vereniging Hogescholen Presentatie Landelijk Opleidingsdocument Sociaal Werk
14
Landelijk opleidingsdocument SW
Sociaal werker: Zeg wat je doet Weet wat je weet Toon je meerwaarde Profilering Keuze voor een van de drie profielen Vanuit de brede basis van sociaal werk En present in samenwerking en samenleving Drie profielen: Sociaal werk – welzijn en samenleving Sociaal werk – zorg Sociaal werk – jeugd Afstemming op domeinontwikkelingen: Evenwicht tussen duurzame beroepskern en actuele ontwikkelingen en uitdagingen Aansluiting op decentralisaties: transitie en transformatie (Wmo, zorg, jeugd) Herkenbaar als sociaal werker: Sociaal functioneren (opleidingsdocument) en sociale kwaliteit (commissie Boutellier) Gevoed door sociale wetenschappen, sociaal werk theorie en sociaal werk onderzoek Vereniging Hogescholen Presentatie Landelijk Opleidingsdocument Sociaal Werk
15
Domeinoverstijgend denken
De professional centraal: De sociaal werker is ondernemend, is empathisch en kan conceptueel denken, heeft een externe blik, heeft visie op de (buiten) wereld, is kritisch en nieuwsgierig, is reflectief, kan complexe vraagstukken hanteren en is altijd gericht op samenwerken. Vereniging Hogescholen Presentatie Landelijk Opleidingsdocument Sociaal Werk
16
SAMEN VERDER Elise Nauta
Toelichting titel: Als domein sociaal werk gaan we samen verder Door de samenwerking binnen het domein zijn we samen verder gekomen: zie het landelijk opleidingsdocument Op basis van de samenwerking gaan we samen nog verder komen: ontwikkelagenda Onderliggende brainstorm over boodschap titel Eenheid in verscheidenheid Mooie stap voorwaarts Samen staan we sterker Sociaal werk gaat over samen
17
Drie perspectieven op een inclusieve samenleving Onderwijs Harmen van Wijnen, Voorzitter College van Bestuur Christelijke Hogeschool Ede Lokaal beleid Marianne Smitsman, Wethouder maatschappelijke zorg, volksgezondheid, communicatie en burgerparticipatie gemeente Roermond Cliënt en burger Illya Soffer, Directeur IederIn Reactie en reflectie vanuit de praktijk door Mariska Overgaag, Sociaal Werker van het Jaar
18
Inclusie vraagt echt “anders-om-gaan”
Presentatie Werkplaatsen Sociaal Domein - 8/11/17
19
Opzet Iets over Ieder(in), mijzelf en inclusie
Hoe zat ‘t ook alweer met 3D? Hoe pakt dat uit? Uitdagingen
20
Wat is Ieder(in)? 3 Koepel van 250 PG-verenigingen (LG, VG, CZ)
Het versterken van de positie van cliënt/patient Nothing about us – without us! (VN-verdrag) Eens met bedoeling HLZ/3D, maar deze transitie mag nooit leiden tot MINDER meedoen
21
Hoe zat ‘t ook al weer?
22
De bedoeling Zorg & ondersteuning Dichtbij Op maat Eenvoudiger
Samenspraak Uitgaan van eigen kracht Gericht op participatie NB in context van bezuinigen…
23
Eenvoudiger?
24
Dichtbij & op maat?
25
Cliënt/burger centraal?
De gemeente Patiënt Klant De apotheker Mens De hulpverlener Het zorgkantoor Gast De zorg De overheid De arts Burger Zorgvrager Het wijkteam De verzekeraar Het CAK Het CIZ De wijkverpleegkundige
26
Uitgaan van eigen kracht
27
Gericht op participatie
8/27/2018 Gericht op participatie
28
Hoe pakt dat uit?
29
Al 3 jaar zelfde Top 10 Bij Ieder(in) vooral meldingen langdurige zorg
(LVG, VG, CZ, LG) Gebrek aan maatwerk (algemene voorzieningen) Gebrek aan integraliteit in toegang en begeleiding Gebrek aan aansluiting zorg, onderwijs, arbeid Gebrek aan expertise wijkteams/wijkverpleging Lange wacht- en doorlooptijden toegang Patiënt/cliënt worden niet als partner beschouwd Nieuwe groepen tussen wal & schip Continuïteit en kwaliteit zeer sterk onder druk Bureaucratie, kastje-muur, rompslomp Stapeling leidt tot afzien/afhaken (kosten/eigen bijdragen)
30
Waar loopt men tegenaan?
Na 3 jaar: het blijft een hele strijd 4 op 5 mensen zeggen het past niet 2 op 10 ervaart samenspraak 1 op 3 mijdt zorg wegens kosten Eigen kracht verkeerd geframed Mantelzorg overvraagd Stelsels sluiten niet aan Maatwerk lukt niet altijd
31
Iedereen? Weinig regie Weinig vaardig Fin. kwetsbaar “Afhankelijk”
Eigen regie Enkelvoudig Veel regie Meer stelsels Levensbreed Participatie
32
Wat betekent dat voor inclusie?
33
Inclusie? Inclusie gaat dus over diversiteit Uitzondering
Buiten regels Uitzondering Eigen regels Uitzondering Binnen regels Uitzondering Is de regel Inclusie gaat dus over diversiteit
34
Inclusieve samenleving
Een samenleving waaraan iedereen – ongeacht - op gelijke voet, naar eigen wens en vermogen kan deelnemen: Passende zorg, ondersteuning en voorzieningen op maat zijn voorwaarde voor participatie (leren, werken, inkomen, wonen, etc) Hoe meer ‘design for all’ -> Hoe kleiner de kloof die zorg, ondersteuning en voorzieningen moeten overbruggen
35
Inclusie = samenspel MAATWERK DESIGN 4 ALL
36
Anders-om-gaan…
37
Tip 1. Stop persoonsgerichtheid
Werk persoonsgedreven
38
Tip 2. Stop paternalisme! Luister…. (met je hart!)
39
Tip 3. Stop objectiveren “Conversio morum”
40
Het leven is als een frikandel, je moet hem zelf speciaal maken
Het leven is als een frikandel, je moet hem zelf speciaal maken. Het leven is als een frikandel, je moet hem zelf speciaal maken. Het leven is als een frikandel, je moet hem zelf speciaal maken. Het leven is als een frikandel, moet hem zelf
41
Het leven is als een frikandel. Je moet het zelf speciaal
42
Het leven is als een frikandel. Je moet het zelf speciaal
43
Het leven is als een frikandel. Je moet het zelf speciaal
44
Het leven is als een frikandel. Je moet het zelf speciaal
45
Het leven is als een frikandel. Je moet het zelf speciaal
46
Het leven is als een frikandel. Je moet het zelf speciaal
47
Karin Bruers
48
Tijd voor een borrel!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.