Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEva Simons Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Denkplein 013 Inhoud Aanleiding en opdracht Chronologie Betrokkenen
Procesverloop Opbrengsten Criteria en routing Format
2
Aanleiding en Opdracht
Terugloop leerlingenaantal SBO en SO Terugkerende vraag: zit elk kind op de beste plaats? Opdracht van bestuur naar directeur om te onderzoeken welke nieuwe samenwerkingsvormen tussen regulier en speciaal onderwijs mogelijk en wenselijk zijn Thuisnabij, meer regulier, meer inclusie, tussenvoorzieningen, symbiosevormen en satellietgedachten zijn daarbij genoemde termen
3
Chronologisch December 2016: behoefte bestuur en directeur van Plein 013 om te komen tot oprichting denkplatform of denktank Januari 2016: stuurgroep vanuit bestuur: Ad Graumans, Marius Liebregts en Dave Ensberg Februari 2016: onafhankelijk projectleider aangesteld: Gerard Langeraert (Onderwijskwadrant) Februari 2016: 8 leden voor werkgroep afgevaardigd door diverse besturen Maart 2016: start projectgroep
4
Werkgroepleden: Marcel Huijgens Stichting Opmaat
Anton Willemse Stichting Boom Jos Montulet Xpect Primair Peter Smolders Biezonderwijs Olaf Corten Mytylschool Tilburg Berry Brand Plein013 Frans Haarbosch Stichting Edu-Ley Nikkie van Groenendaal Skotzo Gerard Langeraert OnderwijsKwadrant
5
Opdracht werkgroep Denkplein 013
Formuleer voorstellen over hoe we scholen actief kunnen betrekken en hoe we ruimte kunnen creëren voor nieuwe ideeën. Stimuleer het onderwijsveld binnen Plein 013 om te komen tot pilots, of: proeftuinen, waarbij nieuwe structuren c.q. nieuwe organisatievormen van specialistisch- en regulier onderwijs een bijdrage kunnen leveren. Bedenk daarbij welke voorzieningen, projecten en pilots al lopen binnen het SWV; breng deze in kaart
6
Voorzieningen en projecten
Een voorziening: Bovenschools aanbod door SWV voor alle scholen 2 type voorzieningen: algemeen ondersteunend: consulenten, smw, IB-netwerk, steunpunt hoogbegaafde leerlingen daadwerkelijk onderwijs: Taalscholen, Parelklassen, Intermezzo, Playing for Success etc Een project: Tijd- en plaatsgebonden impuls om scholen te stimuleren. Niet altijd voor alle scholen. Kurzweil, Bouw, Praat en Teken, Taakspel, Naar Groep 1.
7
Pilots Een pilot is een proeftuin die tijdelijk wordt ingericht om te bezien of een bepaalde activiteit succesvol is en mogelijk kan worden omgezet tot een project of voorziening. TKompas Impulsklassen Taal52
8
Bijeenkomsten Eigen ervaringen Good practice in het land
Good practice binnen Plein 013 Van out-of-the-box….. …. naar kaders voor pilots
9
Opbrengsten Denkplein 013
Notitie Denkplein 013 Ondertitel: Pilots BaO-SBO-SO Een nieuwe manier voor ontwikkelen naar meer inclusief onderwijs
10
De pilot BaO – S(B)O Afwegingskader: Definitie van pilot aanhouden
Minstens een bestuur BaO en bestuur S(B)O zijn betrokken Aanvraag moet passen binnen nieuwe visie voor ontwikkeling BaO-S(B)O Kern: geen opheffing S(B)O, maar hybride samenwerkingsvormen; Mogelijke succesfactoren: thuisnabij, wijkgericht, verbindend, versterkend, overdraagbaar en te verduurzamen, afgebakende periode. Pilot geïnitieerd vanuit een bepaalde school of bestuur Aanvraag via vast format Wordt gefaciliteerd door Plein 013
11
Routing Aanvragen via een format Indienen bij directeur Plein 013
Beschrijf ideeën waarmee proefondervindelijk gewerkt kan gaan worden Indienen bij directeur Plein 013 deze toetst de aanvraag aan het afwegingskader en bekijkt de financiële en organisatorische gevolgen Werkgroep Plein 013 blijft op afroep beschikbaar als klankbord adviesorgaan monitor op resultaten verspreider van good practices
12
Format aanvraag A. Gegevens deelnemende besturen (minimaal 2)
B. Achtergrond en aanleiding (maximaal 200 woorden) C. Probleemanalyse D. Doelstellingen E. Plan van aanpak F. Financiële paragraaf G. Aanvullende opmerkingen H. Overzicht van toegevoegde bijlagen/regelgevingen
13
Vragen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.