Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDirk de Jonge Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Bemiddelen binnen katholiek onderwijs
Via dialoog terug de menselijke factor in de communicatie tussen de strijdende partijen brengen 23 november 2017
2
Wie? Wat? Waarom?
3
Netwerkorganisatie Titel samenkomst 24 augustus 2018
De discussie rond de eindtermen heeft ons in ieder geval erop gewezen dat we nog meer dan anders Naam van de spreker of dienst
4
Netwerkorganisatie vertegenwoordiging, belangenbehartiging en dienstverlening
Ledenorganisatie Bestuursorganen Vertegenwoordiging en belangenbehartiging: draagvlak, participatie, communicatie,… Dienstverlening: 'klant'gerichtheid, ondersteunend, versterkend
5
Bemiddelen Containerbegrip:
Mediatie (bemiddelen cf. wet, N. mediation) (Be)middelen als grondhouding met inzetten van bemiddelingsvaardigheden
6
Mediatie
7
Bemiddelen Van Dale: Etymologisch:
“In een geschil tussenbeide komen.” Etymologisch: “Jezelf als middel inzetten om anderen in verbinding te brengen met iets of iemand dwz een tussenpersoon.”
8
W. 25 februari 2005 “Bemiddeling is een proces van vrijwillig overleg tussen conflicterende partijen, geleid door een onafhankelijke derde die de communicatie vergemakkelijkt en tracht partijen ertoe te brengen zelf tot een oplossing te komen.”
9
Krachtlijnen Bemiddelaar is geen rechter noch arbiter
Bemiddelaar treedt procedure directief op, niet inhoudsdirectief. Hij vergemakkelijkt en structureert de communicatie Bemiddelaar waakt over het goede verloop van het traject. Hij neemt hierin de leiding.
10
Kern Deelnemers gaan met elkaar in overleg en beslissen samen over de uitkomst op basis van hun wederzijds belang. FLYER
11
Bemiddeling vereist van de partijen:
Verantwoordelijkheid Vrijwilligheid Vertrouwelijkheid Gezamenlijkheid
12
De aanvaarding van de tussenkomst van de derde door de partijen staat of valt met het vertrouwen dat de partijen in die derde stellen
13
Dat vertrouwen kan gebaseerd zijn op:
- deskundigheid; - bepaalde (onafhankelijke) positie; - de persoonlijkheid van de derde.
14
Van een bemiddelaar wordt geëist dat hij:
Transparant is; Partijen waardenvrij kan benaderen; Respectvol met p. kan omgaan; Feiten, gevoelens, wensen, belangen van beiden boven tafel krijgt;
15
Van een bemiddelaar wordt geëist dat hij:
Ondersteunend is bij het vinden van gemeenschappelijke belangen; Adequaat kan invoegen; Weet om te gaan met macht en onmacht.
16
Meerzijdige partijdigheid
Is verschillend van “neutraliteit” Veronderstelt een wisselende betrokkenheid op de verschillende partijen
17
Voordelen van bemiddeling
Materiële voordelen: - kostprijs, risico, doorlooptijd…
18
Voordelen van bemiddeling
Immateriële voordelen: Geen winnaar noch verliezer! Meer garantie op daadwerkelijk nakomen van afspraken Grote slaagkans om uit het conflict te geraken
19
Adequaat verwijzen naar bemiddelen als voorwaarde!
Opletten: bemiddeling NIET gebruiken als oplossing voor alle problemen! Anders averechts effect !!
20
Indicaties - Ervaren conflict - Aanwijsbare partijen
- Op eigen kracht niet (meer) op te lossen - Emoties spelen een belangrijke rol
21
Indicaties - Tot communicatie en onderhandeling in staat en bereid
- Urgentie - Wederzijdse afhankelijkheid - Belang van behoud van een goede relatie
22
Contra-indicaties - Formeel juridische oplossing gewenst - Onderste uit de kan willen - Druk van buitenaf om te vechten. - Belangrijke spelers niet aan tafel
23
Contra-indicaties - Gedwongen deel te nemen - Onvoldoende bevoegdheid of geen mandaat voor onderhandeling - Psychisch/fysiek niet in staat - Verdenking van strafbare feiten
24
Hoe positioneert B. zich binnen het klachtenverhaal?
25
Bemiddeling meest effectief binnen een totaalpakket van conflicthanteringsmethoden
26
Waar bemiddelen binnen schoolverband?
In de arbeidsrelatie In de relatie school/ ouders, leerling
27
Beatrijs Pletinck Erkend bemiddelaar soc. Zaken katholiekonderwijs.vlaanderen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.