De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bijeenkomst regionale Energiestrategieen- 5 oktober

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bijeenkomst regionale Energiestrategieen- 5 oktober"— Transcript van de presentatie:

1 Bijeenkomst regionale Energiestrategieen- 5 oktober
Titel Ons 2050 = We hebben het samen te doen Bijeenkomst regionale Energiestrategieen- 5 oktober Regionale Energiestrategie West-Brabant – Machiel de Gelder, Jeroen Roeloffzen en Pierre Hobbelen

2 ONS 2050 Bewustwording en eigenaarschap zal aanzienlijk moeten toenemen om de gestelde ambities en doelen te halen. Hiervoor is op alle niveaus (rijk, provincie, regio, lokaal) aanzienlijke communicatiekracht nodig. We zijn een jaar onderweg, het is een goeie start maar we zullen nog een flink aantal jaren met elkaar moeten door investeren in de gezamenlijke strategie De strategie gaat vooral over de komende 4 jaar, dat kunnen we overzien. De strategie is daarom vooral een kompas, is flexibel en bestaat uit leidende principes. Na 4 jaar kunnen we bijstellen waar nodig De regio kan het niet alleen, de opgave overstijgt wat redelijkerwijs van de regio verwacht kan en mag worden, dit specifiek op de transitiepaden Hoge Temperatuur en Mobiliteit.

3 Proces - koers Op 10 oktober 2016 is op vliegveld Breda International Airport / Seppe de “kickoff” geweest voor deze pilot. Daarbij hebben we met elkaar de koers vastgelegd. We gaan Denken en Doen o.b.v. 4 bouwstenen.

4 Proces en organisatie

5 De omvang van de opgave:
Enerzijds is er autonome groet in de regio dat resulteert in meer energieverbruik Anderzijds is er een besparingsopgave Getalsmatige conclusie -> in 2050 wordt er 95PJ aan energie verbruikt. Om de ambitie “energieneutrale regio” te halen, moet deze energie worden opgewekt binnen de regio = uitgangspunt studie! Autonoom Na besparen Getallen uit: Studie POSAD in opdracht van Provincie Noord Brabant

6 inzicht per transitiepad
Rijk praat en denkt in transitiepaden, Energieakkoord 2018 gaat hier ook over. Voor West Brabant per transitiepad gekeken of het binnen de regio opgelost kan worden en zo ja hoe dan. Helder dat Kracht en Licht en Lage temperatuur warmte (met veel inspanning en innovatie) mogelijk oplosbaar zijn in de regio zelf. Mobiliteit en Hoge temperatuur niet. Al ingezet op hulp Provincie en Rijk

7 Omvang van de opgave: eigenaarschap en bewustwording
Naast PJ besparen en opwekken is het vooral de opgave om West-Brabant eigenaar te laten worden van de transitie => Iedereen moet meedoen om doelen te halen. Dit vraagt om een nieuw bewustzijn, ander gedrag en handelen. Het aanjagen van dit nieuwe bewustzijn en eigenaarschap vraagt om continue aandacht en inzet vanuit de RES. Naast besparen en opwekken is er een 2de revolutie nodig: Eigenaarschap. Deze opgave is zo mogelijk nog groter dan het besparen en opwekken

8 Strategie – 7 leidende principes
Principe 1: De energietransitie is een gezamenlijke opgave en iedereen draagt bij. Principe 2: Bewustzijn en eigenaarschap wordt opgebouwd en via een doelgroepenbenadering continue versterkt. Principe 3: We leveren maatwerk per energiebehoefte. Principe 4: We gaan uit van een gefaseerde aanpak. Principe 5: Regionaal faciliteren we de lokale uitvoering van de energiebesparing. Principe 6: We koppelen de energietransitie aan overige ruimtelijke ontwikkelingen. Principe 7: We plukken het laaghangend fruit. De strategie is ons kompas, is veerkrachtig en flexibel. Onze strategie is bewust geen plaatje hoe we gaan opereren tot 2050, dat is simpelweg niet te overzien. Wij willen een strategie die adaptief is en bijgesteld kan worden. Innovaties, landelijke ontwikkelingen e.d. krijgen op deze manier maximaal kans om opgenomen te worden in het verhaal.

9 Organisatie Omvang: 2,5 tot 8 FTE
tot euro investering per jaar Verdeling kosten e.d. nog te bepalen Vooral gericht op uitvoering Dit is een mogelijke vorm om het e.e.a. te organiseren. Het idee is om een Stichting in het leven te roepen die met alle 4 de O’s werk gaat maken van de benodigde transitie. Dat kan een nieuwe stichting ONS 2050 zijn maar mag ook een bestaand vehikel zijn dat dit gaat uitvoeren. We positioneren deze Stichting als Regionale Energie Alliantie.

10 Kansen Blijf gezamenlijk aanpakken – en commitment helder vastleggen
Projecten zijn er genoeg, animo om gewoon te gaan doen Er zijn op lokaal en provinciaal niveau al energieallianties, de RES kan daarin een schakelpunt worden

11 Knelpunten Knelpunten:
Transitiepaden Mobiliteit en Hoge temperatuur zijn in de regio niet alleen op te lossen/te voorzien van passend antwoord De opgave om de bewustwording en eigenaarschap op gang te krijgen is dusdanig complex en omvangrijk dat afdoende middelen ontbreken (kennis en kapitaal) Passende kaders en normering ontbreken nog of zijn nog niet op het niveau dat gewenst is (geen stok om mee te slaan) I

12 Hoe nu verder Borgen van Regionale strategie op lokaal niveau en binnen de afzonderlijke stakeholders (en hun achterban) Afspraken boven regionaal maken hoe we omgaan met ambitie en opgave transitiepaden mobiliteit en Hoge temperatuur Warmte Continueren van de pilotfase naar start uitvoering Realisatie van projecten (zowel regionaal als lokaal) versnellen Afhankelijk van landelijke en provinciale plannen/koers bepalen hoe op regionale schaal organisatie die uitvoering, eigenaarschap en borging van de strategie vorm gaat geven van start gaat.

13 Meer informatie is te vinden op: http://www.energietransitiewb.nl​
Heeft u nog vragen? Meer informatie is te vinden op: Q&A; Hoe staan de andere 4 Pilot regio’s ervoor? -> Iedereen doet het op z’n eigen manier. WB ligt voorop. Andere regio’s starten net met Energie & Ruimte Ateliers en ronden na de zomer proces af. Wat doet Het Rijk met de uitkomsten? -> de verwachting is dat het Rijk aan alle regio’s van Nld gaat vragen om een RES op te stellen. Ook zien ze dat de opwekopgave enorm is. Wellicht geeft dit andere uitgangspunten op de transitiepaden - bijv. hoge temperatuurwarmte niet door regio op te lossen


Download ppt "Bijeenkomst regionale Energiestrategieen- 5 oktober"

Verwante presentaties


Ads door Google