Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJoost Eilander Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Gewoon techniek doen: met je hoofd en met je handen
Marc J. de Vries Technische Universiteit Eindhoven Technische Universiteit Delft
2
Waarom onderwijs over techniek?
Belangrijk voor leven in een technologische samenleving Is interessant, leuk, spannend, uitdagend
3
Hoe bereik je dat? Door een goed beeld te geven van wat techniek is
Door leerlingen er zelf iets van te laten ervaren
4
Is dat nodig? Ja, want leerlingen hebben zelf vaak een vertekend beeld van techniek bij techniek krijg je vieze handen van techniek begrijp je toch niets techniek gaat alleen over apparaten techniek is altijd modern
5
Wat is belangrijk voor een goede beeldvorming?
Leren om vragen te stellen bij techniek Een beetje filosoferen dus Integratie van allerlei aspekten
6
Wat voor vragen leren stellen?
Over producten Over kennis Over processen Over menselijke doelen Waarom is het zo? ontologie Hoe weet je dat? epistemologie Hoe doe je dat? methodologie Waarom doe je dat? teleologie, ethiek
7
Vragen over producten Fysieke aard Functionele aard Welke materialen?
eigenlijke functie andere functies Welke materialen? Welke vormen? Waar dient ‘t voor? Wat kun je er nog meer mee doen?
8
Vragen over kennis Kennis van de fysieke aard
Kennis van de functionele aard Kennis van de relatie tussen die twee Wat voor eigenschappen? Hoe werkt ‘t? Wat is geschikt voor wat?
9
Vragen over processen Ontwerpen Maken Gebruiken Hoe pak je dat aan?
onderhouden beoordelen Hoe pak je dat aan? Hoe maak je dat? Hoe gebruik je dat?
10
Vragen over doelen Welk motief zit er achter het bedrijven van techniek? geld verdienen? beheersen? dienen? Hoe staat de techniek tussen ons en de werkelijkheid om ons heen? techniek als beeld-vormer Mag wat kan? ethische benaderingen: deugden, gevolgen, regels
11
Integratie: van wat? Hart, hoofd en handen
Activiteiten van verschillende leerlingen Verschillende leergebieden Activiteiten van leerlingen in verschillende landen
12
Integratie van hart, hoofd en handen
Dat is nodig bij: ontwerpen maken gebruiken/beoordelen
13
Integratie van activiteiten van verschillende leerlingen
Groepswerk waarbij elk een eigen inbreng heeft jongens/meisjes verschillende culturen verschillende sociale achtergronden Benut de rijkdom van de verscheidenheid!
14
Integratie van verschillende leergebieden
Natuuronderwijs Lezen/schrijven/rekenen Aardrijkskunde/geschiedenis Levensbeschouwelijke vorming
15
Integratie van activiteiten in verschillende landen
Voorbeeld: iLEARN Teddybeer project 1945 project Koken met zonnewarmte
16
Basisonderwijs: de ideale situatie
Kinderen zijn nog goede filosoofjes Ideaal voor beeldvorming De leerkracht heeft het in alle leergebieden voor het zeggen Ideaal voor integratie
17
Dus het is eigenlijk heel gemakkelijk?
Er zijn ‘hobbeltjes’: durf je zelf nog vragen te stellen? heb je als leerkracht zelf een goed beeld? weet je wat je leerlingen denken over techniek? herken je de mogelijkheden van wat direct voorhanden is?
18
Gewoon techniek doen! Gebruik goed bestaand materiaal Doe ‘t samen
Begin bescheiden Zie er zelf de aardigheid van in
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.