De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kwaliteitsbeleid in de ggz

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kwaliteitsbeleid in de ggz"— Transcript van de presentatie:

1 Kwaliteitsbeleid in de ggz
Jeroen Muller Voorzitter RvB Arkin, Voorzitter bestuur Netwerk Kwaliteitsontwikkeling GGz, Voorzitter P3NL

2 Agenda ggz voor gepast gebruik en transparantie
De patient voert regie Inzetten op kwaliteit en doelmatigheid Duurzame en herkenbare bekostiging Wetenschappelijk onderzoek @jeroen: dit zijn de hoofdpunten uit de agenda. Zie hieronder de toelichting. Patient voert regie: Behandeling moet dichtbij en laagdrempelig beschikbaar zijn, afgestemd zijn op de behoeften en uitkomstdoelen van de patiënt en precies dat doen wat nodig is om de patiënt zelf regie te laten voeren over herstel en leven. De patiënt en zijn of haar naasten mogen daarbij rekenen op toereikende informatie en ondersteuning en op hulpverleners die doen wat ze moeten doen naar de professionele standaard, triadisch werken en aansluiten bij het leven van de patiënt. Hiermee wordt bedoeld de samenwerking van patiënt, naasten en behandelaar. Inzetten op kwaliteit en doelmatigheid De toegankelijkheid en kwaliteit van de ggz moeten geborgd worden. Kernwoorden zijn matched care en gepersonaliseerde zorg: niet minder dan noodzakelijk en niet meer dan nodig en passend bij de individuele vraag. Er worden kwaliteitsstandaarden en instrumenten (voortbouwend op Routine Outcome Monitoring (ROM)) ontwikkeld die dit faciliteren. Behandelmethoden die hier op aansluiten worden gestimuleerd. Tevens wordt de doelmatigheid en effectiviteit van de behandelingen verhoogd door in te zetten op preventie en vroege interventie en worden stevige verbindingen van de ggz met de overige delen van gezondheidszorg en het sociale domein gerealiseerd. Nauwere samenwerking tussen de voorzieningen in de Wmo, maatschappelijke opvang, beschermd wonen en begeleiding, jeugdhulp, huisartsenzorg met praktijkondersteuners huisarts-ggz (POH-ggz) en de generalistische basis-ggz zorgt voor een aansluitende keten. Er wordt geïnvesteerd in de samenwerking tussen patiënten en hun naasten en professionals, gewerkt aan het terugdringen van stigma en ruimte gecreëerd voor state of the art maatwerk. Inzicht in de uitkomsten van zorg is beschikbaar voor patiënten, zorgaanbieders en financiers. Duurzame en herkenbare bekostiging: In de bekostiging en financiering moet de relatie tussen zorgvraag, kosten, kwaliteit van aanbod en het resultaat van behandeling duidelijker worden. De bekostiging ondersteunt dan de inhoudelijke koers en gepast gebruik. Vraagstukken van duurzame bekostiging en verzekerbaarheid van de ggz worden geadresseerd. Verbeteringen in de uitvoering kunnen binnen het huidige stelsel worden uitgevoerd. Wetenschappelijk onderzoek: Ggz is altijd gebaseerd op de meest actuele wetenschappelijke evidentie en praktijk en ontwikkelt zich continu. Structureel wetenschappelijk onderzoek is noodzakelijk om nieuwe en preventieve interventies te onderzoeken op veiligheid en effectiviteit en om de principes van gepersonaliseerde zorg te kunnen ontwikkelen voor psychische aandoeningen. Daarnaast is onderzoek gewenst naar herstel en ontwikkelingsprocessen van patiënten en naar de implementatie van richtlijnen en zorgstandaarden. Doel is de zorg te verbeteren en zorginhoudelijke en beleidsmatige keuzes te onderbouwen, evalueren en verbeteren.

3 Het hart van de agenda Kwaliteitsstandaarden (NKO)
Nieuwe productstructuur (Nza) Op- en afschaalcriteria @jeroen Hierbij een korte toelichting dat de kwaliteitsstandaarden (omschrijving inhoud), nieuwe bekostigingstructuur (die beter aansluit bij de praktijk) en de op- en afschaalcriteria een belangrijk uitgangspunt vormen. Bij Op- en afschalen als je het toelicht graag het element van de inhoud benoemen of pas later toelichten. Vanaf deze dia start de presentatie met de opbouw van eerst NKO, dan productstructuur en dan Op- en afschaal criteria. En daarna komt door middel van het eerste plaatje de weg naar de toekomst.

4 Ontwikkeling Kwaliteitsstandaarden

5 Doel NKO Patiënten die wat te kiezen hebben
Van goede zorg naar betere zorg Van status quo naar een ‘lerende’ GGz Effectieve betaalbare zorg Van statische naar dynamische zorgstandaarden @jeroen Hierbij de korte toelichting wat het doel is van het NKO en waarom de kwaliteitsstandaarden worden ontwikkeld. Ter achtergrond: 16 zorgstandaarden 27 generieke modules 1 Multidisciplinaire richtlijn 20 Implementatie-ondersteunende tools

6 Nieuwe productstructuur
Door het gebruik van de HONOS komt een patient dus in een van deze clusters terecht. 3 hoofdclusters die leiden tot 21 subclusters. De clusters zij geordend op soort van zorgvraagzwaarte in plaats van op aandoeningen etc En dan nog even terug naar de vorige.

7 Shared decision making
Afnemende gezondheidswinst Y as effectiviteit meting in Delta T x-as zorgstandaarden Shared decision making Patient journey Gepast op- en afschalen High value Medium value Low / No value Effect van de behandeling Shared decision making @Jeroen Dit is je vaste plaat die je gebruikt voor de afnemende gezondheidswinst. Je kan deze ook vanuit een andere inhoudelijke context gebruiken. De professional levert de zorg aan een patient. Tussentijds moet het mogelijk zijn om de zorg bij te sturen, dan wel te besluiten dat de geleverde zorg niet voldoet aan de verwachtingen. Dit betekent niet als je bij dit plaatje bij de low value uitkomt, maar ook als blijkt dat je de high value niet kan bereiken. Doelmatige zorg is het streven naar de high en medium value en het voorkomen van de low value. Hiervoor kunnen verschillende redenen ten grondslag zijn. De behandeling heeft zijn grootste effect gehad en rendeert daarna onvoldoende. Dan zijn er twee keuzes. Afhankelijk van de ernst van de problematiek kan je opschalen of afschalen. De behandeling slaat onvoldoende aan. Op dat moment kan je op- en afschalen. Dat kan je doen door naar een collega door te verwijzen die dezelfde behandeling bijvoorbeeld uitvoert, maar waar de klik wel aanwezig is. Je kan ook op- of afschalen naar een ander echelon of de behandeling voortzetten in een andere setting. De behandeling behaald in een veel kortere tijd een hoog rendement. Op dat moment kan je vroegtijdig de behandeling afbouwen. Ten allen tijde draait het ook om gezamenlijke besluitvorming. Zorgstandaard (duur van de behandeling)

8 Doel van ROM ROM = stoornisspecifieke en herstelspecifieke instrumenten gekoppeld aan persoonlijke doelen middels motivational interviewing. Betekenis geven aan de cliënt; Gebruiken om cliënt te informeren over hoe de behandeling verloopt; Cliënt regie geven over behandeling (wat wil de client?) Shared decision making. @Jeroen Hierbij een korte update van hoe ROM word beleefd. Daarna maak je dan de stap naar het kwaliteitsbeleid van de toekomst. ROM speelt daarin namelijk een rol.

9


Download ppt "Kwaliteitsbeleid in de ggz"

Verwante presentaties


Ads door Google