Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnita de Winter Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
aantrekkingskracht van informatica
Het Imago van I Onderzoek naar de aantrekkingskracht van informatica als vervolgopleiding Miranda Valkenburg HBO-I stichting 3 april 2003 I-day AIM
2
030403 / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
HBO-I Samenwerkingsverband van hbo-informatica-opleidingen in Nederland met o.m. als doel: zorgen voor duidelijk, correct en herkenbaar beeld van hbo-informaticaonderwijs / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
3
030403 / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
Het Imago-onderzoek Waarom? Hoe? Wat? Wat bleek? Wat nu? / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
4
030403 / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
Het Imago van I: waarom? Onderzoek 1994: negatief beeld I-opleidingen en I-studenten weinig kennis van I-opleidingen en -beroepen HBO-I ontwikkelt voorlichtingsmateriaal Doel imago-onderzoek 2001: effectmeting huidige voorlichtingsmateriaal HBO-I inzicht in imago bij potentiële instroom verklaring voor lage instroom meisjes / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
5
030403 / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
Het Imago van I: hoe? Kwalitatief onderzoek (interviews) met 58 scholieren en 6 decanen op 6 scholen (havo, vwo, mbo) in 5 provincies Kwantitatief onderzoek (enquêtes) 515 scholieren (45% meisjes, 55% jongens) op 13 scholen (havo, vwo, mbo) / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
6
030403 / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
Het Imago van I: wat? Oriëntatie op vervolgopleidingen Aantrekkelijkheid vervolgopleidingen Beeld van informaticaopleidingen en beroepenveld Imago van informaticastudenten / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
7
Oriëntatie op vervolgopleiding
Hoger % scholieren is bezig met oriëntatie dan in 1994 Scholieren beginnen vroeger met oriëntatie dan in 1994 Scholieren laten zich beter informeren Maar: keuzemoment is gelijk gebleven / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
8
Aantrekkelijkheid opleidingen
/ Het Imago van I / M.W. Valkenburg
9
030403 / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
Hoe aantrekkelijk is I? % / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
10
Beeld van I-opleidingen
Breed en praktijkgericht Niet moeilijker dan andere opleidingen Garantie voor (goede) baan in vele soorten bedrijven en organisaties Grote vraag naar ICT’ers Veel wiskunde en programmeren Technisch Onbekend: met ieder profiel toelaatbaar Concreet beeld beroepenveld ontbreekt / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
11
030403 / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
Imago van I-studenten Geen vooroordelen meer: “Het zijn gewone mensen” geen saaie, ongezellige nerds (m) geen ambitieuze yuppen Slimme studenten (v/m) die het leuk vinden om met computers te werken Ze moeten goed kunnen samenwerken / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
12
030403 / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
Conclusies Beeld en kennis sterk verbeterd t.o.v. 1994 / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
13
030403 / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
Conclusies Beeld en kennis sterk verbeterd t.o.v. 1994 > voorlichtingsactiviteiten HBO-I continueren > doelgroep uitbreiden naar jongere scholieren > I-studenten betrekken bij PR&V / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
14
030403 / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
Conclusies Beeld en kennis sterk verbeterd t.o.v. 1994 Imago is niet slecht, maar technisch / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
15
030403 / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
Conclusies Beeld en kennis sterk verbeterd t.o.v. 1994 Imago is niet slecht, maar technisch > breedte vakgebied nog meer duidelijk maken > concrete beroepsmogelijkheden / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
16
030403 / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
Conclusies Beeld en kennis sterk verbeterd t.o.v. 1994 Imago is niet slecht, maar technisch Technisch imago is oorzaak van lage instroom meisjes / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
17
030403 / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
Conclusies Beeld en kennis sterk verbeterd t.o.v. 1994 Imago is niet slecht, maar technisch Technisch imago is oorzaak van lage instroom meisjes > Zorg voor breed aanbod > (Her)ontwerp I-opleidingen zonder ‘techniek’ met veel communicatie > Zorg voor aantrekkelijke omgeving / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
18
Vraag naar ICT’ers groeit
Recente rapporten: De ICT arbeidsmarkt nader bekeken, sept. 2002 ‘ICT Marktmonitor ’, feb. 2003 ‘Digitaal Kapitaal’, maart 2003) Rol en belang van ICT in samenleving nemen toe Structureel tekort aan ICT-specialisten Ontwikkeling van ICT staat niet stil Markt herstelt > prognose 2006: tekort van ICT’ers / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
19
ICT-sector groeit Bron: EITO 2002
/ Het Imago van I / M.W. Valkenburg
20
030403 / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
Tot slot Imago staat los van economische situatie, malaise beïnvloedt keuze wel Onderwijs draagt bij aan beter imago en grotere instroom, maar kan tekorten niet alleen oplossen Onderwijs, overheid en bedrijfsleven moeten samenwerken Vergelijk internationaal > ontwikkel samenhangend ICT-beleid in Nederland voor publieke sector, bedrijfsleven en onderwijs / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
21
Bedankt voor uw aandacht
Reacties zijn welkom / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.