Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEvelien de Koning Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
De thematische strategie luchtverontreiniging van de Europese Commissie
Steven Lauwereins LNE – Afdeling Lucht, Hinder, Risicobeheer, Milieu & Gezondheid
2
Inhoud Aanleiding Doelstellingen Maatregelen Impact Overleg België
3
1. Aanleiding Luchtverontreiniging heeft aanzienlijke nadelige impact op de gezondheid en het milieu Ook nog in toekomst na implementatie huidige beleid EU-luchtkwaliteitsnormen minder streng dan die van andere ontwikkelde landen Nog veel overschrijdingen van de huidige LK-normen PM10 in >1/3e van de zones overschreden NO2 in > 1/4e van de zones overschreden 17 lidstaten voorwerp van inbreukprocedure PM10 normen
4
1. Aanleiding PM10 Ozone NO2 Eutrophication
5
1. Aanleiding
6
2. Doelstellingen Korte termijn: naleving van de LK-normen in ganse EU tegen 2020 Lange termijn: geen overschrijding WHO-richtlijnen voor gezondheid en kritische lasten ecosystemen Middellange termijn (2030, t.o.v. 2005) -52% vroegtijdige overlijdens t.g.v. PM en O3 -35% opp. ecosystemen met overschrijding kritische last eutrofiëring
7
3. Maatregelen Korte termijn:
NOx-emissies van personenwagens op diesel Real Driving Emissions communiceren vanaf 2014 RDE procedure toepassen voor type approval Nationale en lokale maatregelen COM ondersteunt: Financieel voor uitwerken LK-plannen en implementeren maatregelen (ESIF, LIFE) Inhoudelijk: toolbox voor lokale overheden uitbreiden, aanbevelingen retrofit-programma’s voertuigen worden uitgewerkt, ontwikkelen nieuwe indicatoren voor publiek
8
3. Maatregelen Probleem: NOx - emissies van dieselwagens
9
3. Maatregelen Middellange termijn:
TS vergezeld van 2 wetgevende voorstellen: Richtlijn met emissiereductiedoelstellingen voor NOx, SO2, PM2,5, NMVOS, NH3 en CH4 Richtlijn inzake emissies van NOx, SO2 en PM uit middelgrote stookinstallaties (1-50 MWth) Bestaande instrumenten, onder andere: Ecodesign-richtlijn (kleine, residentiële bronnen) RIE & BBT-conclusies (industriële bronnen) Richtlijn NRMM (off-road mobiele bronnen) …
10
3. Maatregelen Middellange termijn: NH3-emissies uit landbouw
Lijst maatregelen in NEC-richtlijn Andere maatregelen op EU-niveau worden onderzocht: Nutriëntenbalans bij toepassing meststoffen Maatregelen rond mestbeheersing Labelling voor anorganische meststoffen Synergie met klimaatbeleid middels reductie N2O Emissies van scheepvaart Beleid krijgt vorm op internationaal niveau NEC-RL stimuleert oprichten NECA’s middels compensatie te realiseren reducties op land
11
3. Maatregelen Nog niet voorzien: Aanscherpen voertuignormen (Euro 7)
Aanpassing richtlijnen luchtkwaliteit Eerst daling van de achtergrondconcentraties realiseren via NEC-RL (binnen EU) en protocol van Göteborg (buiten EU) Daarna mogelijke bijstelling ifv WHO-richtlijnen
12
3. Maatregelen Nieuwe NEC-richtlijn
Reductiedoelstellingen voor 2020 uit Göteborg-protocol Nieuwe reductiedoelstellingen 2030 (% t.o.v. 2005) Nu ook voor PM2,5 en CH4 PM2,5-reducties zoveel mogelijk via maatregelen die BC reduceren 2025: traject Flexibiliteitsbepalingen onzekerheid emissie-inventaris Gedeeltelijke (20%) compensatie reductie door instellen NECA Bepalingen rond inventarisatie, opstellen prognoses en monitoring ecosystemen (doel = opvolgen implementatie) Lijst maatregelen voor reductie NH3-emissies uit landbouw
13
GP2020: -41% Voorstel NEC2030: -63%
14
GP2020: -21% Voorstel NEC2030: -44%
15
3. Maatregelen Nieuwe MCP-richtlijn Stookinstallaties 1-50 MWth
Normen voor NOx, SO2 en stof-emissies Voor nieuwe en bestaande installaties Nieuwe: 1,5 jaar na omzetting RL Bestaande > 5 MW: vanaf 2025 Bestaande < 5 MW: vanaf 2030 Gekoppeld aan registratie installaties Meetverplichtingen
16
4. Kosten en baten Op EU-niveau:
Kostprijs maatregelenpakket: 3,4 miljard €/jr Leveranciers reductiemaatregelen profiteren ervan Baten: 40 – 140 miljard €/jr Door verminderde impact op de gezondheid Waarvan 3 miljard €/jr directe baten: hogere productiviteit, hogere opbrengst, minder schade gebouwen
17
5. Overleg België Administratief overleg is opgestart via CCIM dossierlijsten Evaluatie impact & haalbaarheid reductiedoelstellingen NEC Transport: op BE niveau Stationair: op gewestelijk niveau Overleg over verdeling inspanningen bezig (administraties akkoord over aanpak, nu cijferwerk) Evaluatie gewestelijke doelstellingen door elk gewest afzonderlijk Doelgroepenconsultatie op gewestelijk niveau
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.