De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-"— Transcript van de presentatie:

1 Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk- 2016 Siu-Siu Oen & Wenja Heusdens

2 Eens of oneens? Eens = staan Oneens = zitten

3 Eens of oneens Het is belangrijk dat studenten eerst de theorie leren en het dan leren toepassen in de praktijk

4 Eens of oneens De verschillende taal die gesproken wordt in de beroepspraktijk en in het onderwijs is een probleem

5 Reflectieverslagen maken kost meer tijd dan dat het oplevert
Eens of oneens Reflectieverslagen maken kost meer tijd dan dat het oplevert

6 Eens of oneens Door studenten een rijke leeromgeving aan te bieden, leren zij alle relevante beroepskennis

7 Ik leer het meest van mijn fouten
Eens of oneens Ik leer het meest van mijn fouten

8 Hoe leren studenten op het grensvlak van school en beroepspraktijk?
1. Wat is het? Perspectief op kennisontwikkeling 2. Hoe ziet het eruit? Toetsing van het perspectief in de praktijk 3. Wat kunnen we ermee? Resultaten en aanbevelingen Onderwijs Beroepspraktijk

9 Context van het beroepsonderwijs
AANLEIDING Context van het beroepsonderwijs Onderwijs Beroepspraktijk De beroepspraktijk centraal voor het leren van het beroep

10 Wetenschappelijk onderzoek
AANLEIDING Sociaal-culturele leertheorie Wetenschappelijk onderzoek Cognitivisme Constructivisme Theorie Praktijk Transfer Welke kennis, vaardigheden en houding hebben studenten nodig? Boundary crossing Hoe ontwerp je een rijke leeromgeving? - Kloof tussen theorie en praktijk Begrijpen van het leren van het individu Lerende als participant in sociale omgeving

11 AANLEIDING Groeiende kritiek Het leren van studenten beschreven in dichotomieën: school-werk, theorie-praktijk Het leerproces = meer dan “samenvoegen” van typen kennis opgedaan in verschillende praktijken

12 Beroepskennis Verwevenheid theorie-praktijk (kennis- handelen);
WAT IS HET? Het is belangrijk dat studenten eerst de theorie leren en het dan leren toepassen in de praktijk Beroepskennis Verwevenheid theorie-praktijk (kennis- handelen); Betekenis door het gebruik en de interpretaties van de beroepsbeoefenaars

13 Het maken van een context
WAT IS HET? Het maken van een context Kennisontwikkeling opgevat als een proces van het geven van betekenis door te CONTEXTUALISEREN CONCRETISEREN het gebruiken van kennis in specifieke (beroeps)situaties CONCEPTUALISEREN het veralgemeniseren van kennis uit die specifieke situaties naar algemenere kennisconcepten

14 “In het hoofd van de student“
Hoe ziet het eruit? “In het hoofd van de student“ Hoe ontwikkelen studenten beroepskennis in de praktijk?

15 Beroepsmatig redeneren
Hoe ziet het eruit? Beroepsmatig redeneren Wat moet ik doen? (taak/ handeling) Waarom moet ik dit doen? (doel/ de functie) Hoe moet ik dit doen? (technisch-instrumentele) Student stimuleren te beredeneren wat zij doen door vragen te stellen Kennis leren herkennen in het handelen Student helpen ‘beelden’ bij beroepshandelingen te krijgen Door studenten een rijke leeromgeving aan te bieden, leren zij alle relevante beroepskennis

16 de docent/praktijkopleider is noodzakelijk!!!
Hoe ziet het eruit? Rol docent/praktijkbegeleider Geen vanzelfsprekendheid dat de student leert wat beoogd is om te leren dus: de docent/praktijkopleider is noodzakelijk!!! Praktijkdidactiek: reflecteren in actie door open vragen te stellen Oeps- en aha-momenten De verschillende taal die gesproken wordt in de beroepspraktijk en het onderwijs is een probleem

17 Beroepsmatig redeneren
Wat kunnen we ermee? Resultaten: Aanbevelingen: Reflecteren in actie Verbinden van kennis en handelen Het inbedden en verankeren van ervaringen Taal van de beroepspraktijk eigen maken Ontwikkelen praktijkdidactiek Nivea Begeleidingsuren Beroepspraktijk staat centraal Reflectieverslagen maken kost meer tijd dan dat het oplevert

18 Afsluitende reflectieopdracht
Wat kunnen we ermee? Afsluitende reflectieopdracht Do’s and Don’ts Ik leer het meest van mijn fouten

19 Gedicht: Geroosterde pijnboompitten
Er gebeurt niks. Oh, alles is verbrand. Rianne Meijer Meer info: Siu-Siu Oen, OCW Wenja Heusdens, Hogeschool Utrecht Dank voor uw aandacht!


Download ppt "Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-"

Verwante presentaties


Ads door Google