De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Voorstelling Meerjarenprogramma

Verwante presentaties


Presentatie over: "Voorstelling Meerjarenprogramma"— Transcript van de presentatie:

1 Voorstelling Meerjarenprogramma

2 Steunpunt voor beleidsgericht onderzoek
Vertrekken vanuit Beleidsnota Drie onderzoeksdomeinen: Onderzoeksdomein 1: de lerende Onderzoeksdomein 2: de leerkracht en de school als organisatie Onderzoeksdomein 3: de organisatie van het onderwijs 14 onderzoekslijnen

3 Organisatie van steunpunt
Dagelijks bestuur Promotor-coördinator en adjunct-coördinator Algemeen promotorenoverleg Coördinatieteams CT1A: Onderzoekslijn 1.1, 1.2, 1.3 en 1.7 CT1B: Onderzoekslijn 1.4, 1.5 en 1.6 CT2: Onderzoekslijn 2.1, 2.2, 2.3 en 2.4 CT3: Onderzoekslijn 3.1, 3.2 en 3.3 => Aandacht voor dwarsverbindingen tussen onderzoekslijnen en valorisatie

4 Onderzoekslijn 1.1: Continuering van de longitudinale dataverzameling in het secundair onderwijs (LiSO) Promotor: Bieke De Fraine (KuLeuven) Loopbanen van een cohorte leerlingen in kaart brengen Inzichten verzamelen over spijbelen, vroegtijdig uitstromen, zittenblijven, prestatie, welbevinden, enz.

5 Onderzoekslijn 1.2: Preventie van spijbelen en vroegtijdig schoolverlaten
Promotor: Bram Spruyt (VUB) Studie van de voorwaarden, hinderpalen, uitdagingen, opportuniteiten en good practices van een effectief implementatiebeleid rond spijbelen en vroegtijdig schoolverlaten (rekening houdend met specifieke uitdagingen verbonden aan de kenmerken van de leerlingen en het type onderwijs)

6 Onderzoekslijn 1.3: Gelijke onderwijskansenbeleid: verklarende inzichten
Promotor: Ides Nicaise (KULeuven) Onderzoek naar (gebrek aan) vooruitgang op vlak van GOK met aandacht voor structurele verklarende factoren, internationale vergelijking en voorstel voor mogelijke maatregelen

7 Promotor: Elke Struyf (UA)
Onderzoekslijn 1.4: M-decreet in de Vlaamse scholen: praktijken en achterliggende processen Promotor: Elke Struyf (UA) Wetenschappelijk onderbouwde inzichten in de vormgeving van M-decreet in Vlaamse onderwijs Processen en mechanismen op micro-, meso- en macro-niveau en impact op diverse actoren

8 Onderzoekslijn 1.5: Taalstimulerende maatregelen in de praktijk
Promotor: Kris Van den Branden (KULeuven) Inzicht verwerven in de diversiteit aan implementatiepraktijken van scholen mbt taalscreening en taalstimulerende maatregelen, de effecten van die praktijken op taalvaardigheid bij leerlingen de factoren op micro-, meso- en macro-niveau die dit beïnvloeden

9 Onderzoekslijn 1.6: Evaluatiebeleid en diversiteit
Promotor: Piet Van Avermaet (UGent) Beschrijving van het evaluatiebeleid en de evaluatiepraktijk in het kleuter, lager en secundair onderwijs met aandacht voor hindernissen beïnvloedende factoren (context-, school-, klas- en leerlingniveau) onderzoek naar mogelijke typologieën van evaluatiebeleid en –praktijken

10 Onderzoekslijn 1.7: De relatie tussen onderwijs en arbeidsmarkt
Promotor: Dieter Verhaest (KU Leuven) Onderzoek naar arbeidsmarktuitkomsten van jongeren uit de arbeidsmarktgeoriënteerde richtingen van het Vlaamse secundair onderwijs naar de impact van diverse vormen van werkplekleren; naar de problemen inzake de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt evaluatie van de veralgemening van duaal leren

11 Promotor: Peter Van Petegem (UA)
Onderzoekslijn 2.1: Leraar van de 21ste eeuw: verwachtingen, beleving en ontwikkeling Promotor: Peter Van Petegem (UA) Onderzoek naar de onderwijsprofessional van de 21° eeuw en de rollen die deze opneemt; met aandacht voor de voorbereiding van onderwijsprofessionals op deze rollen waarbij inhiberende factoren hierbij in kaart gebracht worden

12 Onderzoekslijn 2.2: Collectief leren en buitenschools leren
Promotor: Kaat Delrue (Arteveldehogeschool) het verkennen van beweegredenen en randvoorwaarden van Vlaamse basisscholen om team teaching in te zetten en het analyseren van bestaande praktijken en processen van team teaching het beter begrijpen van beweegredenen, randvoorwaarden en uitkomsten van samenwerking met onderwijsprofessionals buiten de school op niveau van leerlingen, leerkrachten(team) en school en hoe deze zich verhouden tot processen van schoolontwikkeling

13 Onderzoekslijn 2.3: Personeelsbeleid vanuit schoolperspectief
Promotor: Geert Devos (UGent) Onderzoek naar goed personeelsbeleid dat ondersteunend werkt voor en geïntegreerd wordt in het ruimere schoolbeleid met aandacht voor de betrokken actoren, beïnvloedende factoren en de relatie met welbevinden en professionele ontwikkeling van leerkrachten.

14 Onderzoekslijn 2.4: Loopbaan van onderwijsprofessionals
Promotor: Peter Van Petegem (UA) Onderzoek naar de mechanismen die een rol spelen bij de keuzes (bvb. overstap naar leidinggevende functie) die onderwijsprofessionals maken tijdens hun professionele loopbaan en de invloed van deze keuzes op het personeelsbeleid in scholen

15 Onderzoekslijn 3.1: Financiering in het basis- en secundair onderwijs
Promotor: Mike Smet (KULeuven) Onderzoek naar de impact van de huidige financieringsmechanismen (zowel omkadering als werkingsmiddelen) op een aantal beleidsdoelstellingen (bv. het bevorderen van gelijke onderwijskansen, de realisatie van kwaliteitsonderwijs) en evaluatie van deze huidige mechanismen met aandacht voor suggesties tot verbeteringen om de effectiviteit en efficiëntie ervan te verhogen

16 Onderzoekslijn 3.2: Evaluatie van het nieuw inschrijvingsbeleid
Promotor: Steven Groenez (KULeuven) Onderzoek naar effecten van nieuw inschrijvingsbeleid (vanaf 01/09/2017) op sociale mix in scholen en naar transparantie van nieuw beleid voor ouders met aandacht voor impact op vrije schoolkeuze

17 Onderzoekslijn 3.3: Studiekostenmonitor: afname en analyses
Promotor: Steven Groenez (KULeuven) Onderzoek naar de private studiekosten voor ouders (verschillende onderwijsniveau’s) met aandacht voor de samenstelling van die kosten en de beïnvloedende factoren voor die kosten en de evolutie over de tijd


Download ppt "Voorstelling Meerjarenprogramma"

Verwante presentaties


Ads door Google