Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdCornelis Veenstra Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Overlegtafel GGZ/LVB m.b.t. inkoop/contractverlenging 2017
Dinsdag 11 oktober van – 17.00
2
Agenda Opening Vaststellen notulen vorige overlegtafels
Nieuwe bekostigingssystematiek per 2018 Bespreken actiepunten vanuit eerdere overlegtafels GGZ: Hoofdbehandelaarschap GGZ: Dubbele DBC’s GGZ: Melding afsluiten zorg LVB: Wijzigen tarieven Vervolgproces Afronding
3
Nieuwe bekostigingssystematiek 2018
Waarom een nieuwe bekostiging? Korte toelichting bekostigingsmodellen VNG Opbrengsten participatieproces lokale gemeenten Ontwikkeling en implementatie met alle betrokken partijen
4
Waarom een nieuw bekostigingsmodel?
Administratieve lastenverlaging voor alle partijen, ofwel zorg is leidend en niet de bekostiging; Bevorderen van samenwerking tussen aanbieders onderling, daarom ontschotten; Focus op resultaat en niet op de inspanning.
5
Bekostigingsmodellen
Er zijn op hoofdlijnen 3 typen bekostiging Taakgerichte bekostiging Budget per aanbieder Taak of opdracht staat centraal, Gesprek over resultaat. Inspannings-bekostiging Alle geleverde inspanning wordt betaald; Eventueel met plafond per aanbieder. Outputgerichte bekostiging Betaling voor (integraal) arrangement per cliënt.
6
Outputgerichte bekostiging
Stimuleren van integrale aanpak rond zorgbehoefte. Arrangementen op basis van intensiteit zorgbehoefte en beoogde resultaat. Arrangement is basis voor betaling van aanbieder. Aanbieders hebben acceptatieplicht, maar zijn vrij te kiezen hoe de hulp/zorg te leveren. Principiële keuzes Vrijheid voor professional om te doen wat nodig is, cf professionele standaarden; (+) Samenwerking tussen aanbieders; (+) Geen afspraken over prestaties in uren/ dagdelen etc. dit kan leiden tot discussie over levering van prestaties; (-) Wat zijn de prikkels (voor- en nadelen) Formuleren van prestaties vraagt intensief traject met aanbieders; In plaats van controle levering is intensief accountmanagement nodig rond resultaten; Belangrijkste ontwikkelpunt: informatie rond prestatie indicatoren. Wat zijn condities / randvoorwaarden?
7
Uitzondering op nieuw bekostigingsmodel
Jeugdbescherming en Jeugdreclassering Crisiszorg via veilig thuis Jeugdzorg plus Landelijk transitiearrangement (LTA)
8
Participatieproces lokale gemeenten
Regionale aftrap met 11 lokale gemeenten, inclusief afvaardiging van de lokale toegangen; Per gemeente lokaal participatieproces; Gemeenten hebben hun voorkeur voor een bepaalde uitwerking van outputgerichte bekostiging uitgesproken; Regionale uitgangspunten IJssellands model
9
IJssellands bekostigingsmodel
Regionale visie outputgerichte bekostiging Aandachtspunten die de gemeenten in de regio IJsselland van belang vinden zijn: Integraal arrangement per cliënt, op basis van te behalen resultaten Eenvoudig, overzichtelijk vermindering van administratieve regeldruk bij gemeenten én aanbieders Moet innovatie (ontschotting, ambulantisering, afschaling, inzet en aansluiting voorveld) stimuleren;
10
Ongewenste stapeling van zorg voorkomen;
Samenspel tussen cliënten, lokale toegangen en aanbieders is essentieel Bij het vaststellen van te behalen resultaten; bij het maken van afspraken over in te zetten zorg; en het voeren van regie hierop
11
Aandacht voor de positie van kleine aanbieders, keuzevrijheid is van groot belang;
verwijsbevoegde derden moeten ook kunnen werken met het nieuwe model; Doelrealisatie, kwaliteit van zorg en klanttevredenheid van zorg meten; Moet mogelijkheden bieden voor integrale, gezinsgerichte aanpak; Aansluiting bij de Wmo/lokale setting.
12
Hoe nu verder? Werven van een adviseur;
Uitwerken van het IJssellands model; Besluitvorming in de 11 gemeenten; Nieuwe aanbesteding 1e kwartaal 2017 van start; Implementatietraject voor alle betrokkenen, dus ook met u als aanbieder
13
Actiepunten vanuit eerdere overlegtafels
Hoofdbehandelaarschap GGZ Kwaliteitsstatuut (Commissie Meurs) niet overnemen; Hoofdbehandelaarschap mogelijk verruimen met toevoeging van de SPV’er? Toewerken naar een nieuwe situatie inkoop 2018 Dubbele DBC’s?
14
Melding afsluiten zorg
Afgesproken is meer focus op afschalen van zorg. Minimale vereisten voor afsluiten van zorg geldt ook voor de Jeugd & Opvoedhulp. Voorstel is om dit voor alle aanbieders gelijk te trekken, ook met het oog op 2018. 2017 = overgangsjaar. Gebruiken om te onderzoeken op welke manier de afstemming tussen aanbieder en lokale toegang zo goed mogelijk geregeld kan worden.
15
Afspraken rondom afsluiten zorg
De zorg eindigt indien: De cliënt, jeugdhulpaanbieder en lokale toegang het erover eens zijn dat de einddoelen zijn bereikt. De zorg wordt dan succesvol afgesloten; In het uitzonderlijke geval dat de jeugdzorgaanbieder en de lokale toegang beiden vinden dat het traject succesvol is geweest, maar de cliënt vindt dit niet, wordt het traject toch succesvol afgesloten; Als een cliënt wil stoppen met de zorg, vindt overleg plaats tussen cliënt, lokale toegang en jeugdhulpaanbieder. Als het doel met de ingezette zorg niet bereikt (kunnen) worden, vindt overleg plaats tussen cliënt, lokale toegang en aanbieder. 315 berichten zijn (nog) niet operationeel: hoe kunnen we de lokale toegang informeren over de trajecten die worden afgesloten.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.