Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLodewijk Mulder Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Evaluatie Rijksinkoop afgerond, en dan?
PIANOo-congres 2017 Evaluatie Rijksinkoop afgerond, en dan? Coen Schreiner #pcongres
2
De INKOOP Bij het Rijk
3
Kenmerken van de INKOOP bij het Rijk
20 IUC’s en SIC’s 31 Inkoopcategorieën (voor generieke goederen en diensten) Facilitair Organisatie en Personeel ICT Communicatie Sturing door de CPO (bij BZK) en de CDI’s Titel van de presentatie 3
4
De categorieën Uitzendkrachten Vervoer (woon-werk, dienstreizen)
Leren en ontwikkelen Personele mobiliteit Inhuur interim management Inhuur inkoop, aanbestedings en juridisch advies, incl. landsadvocaat Inhuur financieel advies en auditcapaciteit Inhuur tolken en vertalers Deurwaarders Inhuur ICT-expertise Kantoorartikelen en computersupplies Energie Papier, Afvoer informatiedragers drukwerk Kantoorinrichting Verhuisdiensten Civiele Dienstvoertuigen Post Catering Grondstoffenmanagement en afvalzorg Beveiliging Bedrijfskleding Hotel- en vergaderaccommodaties Laboratorium supplies Enterprise Business Applicaties Totaaloplossingen Standaard (pakket)software ICT-werkomgeving Rijk Datacenter Dataverbindingen Strategisch leveranciersmgt SAP Strat. leveranciersmgt Microsoft Strategisch leveranciersmgt Oracle Communicatie Vakliteratuur en abonnementen
5
De INKOOPPunten Belastingdienst – Ministerie Financiën Commando Diensten Centra (CDC) – Ministerie Defensie Commando Defensie Materieel Organisatie (DMO) – Ministerie Defensie Commando Zeestrijdkrachten (CZSK) – Ministerie Defensie Commando Luchtstrijdkrachten (CLAS) – Ministerie Defensie Commando Landstrijdkrachten (CLSK) – Ministerie Defensie Infrastructuur & Milieu (I&M) – Ministerie I&M Rijkswaterstaat ‘Realisatie en aanleg, onderhoud’ (RWS) – Ministerie I&M Rijkswaterstaat ‘Informatievoorziening’ (RWS) – Ministerie I&M Bedrijfsvoering RWS – Ministerie I&M Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) – Ministerie V&J Forensische Zorg – Ministerie V&J Veiligheid en Justitie – Ministerie V&J Haagse Inkoop Samenwerking – Ministerie BZK Rijksgebouwendienst – Ministerie BZK Vreemdelingenketen – Ministerie V&J EZ - Ministerie EZ Noord – Ministerie OCW Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) – Ministerie VWS Communicatie (DPC) – Ministerie AZ
7
Aanbevelingen uit de Evaluatie….
..door een ‘stelselbril’ gezien: Zet vanuit een goed beschreven ijkpunt in op meer informatiegestuurde doorontwikkeling van het rijksinkoopstelsel, met de gewenste outcome voor ogen. Zorg voor heldere prestatie-indicatoren en meetbaarheid op prestatie. Titel van de presentatie 7
8
Aanbevelingen uit de Evaluatie….
...over de relatie met de klant: Evalueer regelmatig de categorieën op nut en noodzaak. Versterk de vertegenwoordiging in de klantenraden en benut ze beter. Titel van de presentatie 8
9
Aanbevelingen uit de Evaluatie….
...voor de wettelijke basis van inkooptrajecten: Streef na dat meer ruimte ontstaat voor creativiteit in het aanbesteden en het inkoopproces, binnen juridische waarborgen en afgestemd met controlerende instanties. Titel van de presentatie 9
10
Aanbevelingen uit de Evaluatie….
...rond professionaliteit: Zet de goede ontwikkelingen in het Categoriemanagement en IUC’s voort en stuur waar nodig op verdere harmonisatie van processen. Versterk de samenwerking en zoek synergie. Evalueer de digitaliseringstrategie. Zet in op een consistente HRM aanpak, gericht op een hoger niveau van professionaliteit en kwaliteit. Versterk het lerend vermogen over de volle breedte van het stelsel. Titel van de presentatie 10
11
Aanbevelingen uit de Evaluatie….
Over de aansturing van de rijksbrede inkoop en de financiering ervan: Verbeter de governance en verhelder de rollen en verantwoordelijkheden Maak een nieuw startmoment voor het stelsel met duidelijke kaderstelling en gelaagde aansturing gericht op outcome. Ga na of de financiële afspraken voor het stelsel aanpassing behoeven. Titel van de presentatie 11
12
Wat willen we bereiken? Een geoptimaliseerde rijksbrede inkoopfunctie
Efficient, klantgericht en datadriven In staat om pro-actief in te spelen op de maatschappij en de politiek Een integere, professionele en zakelijke partner
13
Resultaatgebieden 1.Terugdringen van bureaucratie en regeldruk 13
14
Titel van de presentatie
Resultaatgebieden Relatie met de klant/opdrachtgever In 2018 is de relatie met de klant/opdrachtgever aantoonbaar verbeterd Resultaat: Klanten en opdrachtgevers voelen zich gehoord en adequaat ondersteund bij de vervulling van hun inkoopbehoeften. Dit heeft zowel betrekking op rijksbrede raamovereenkomsten, specifieke aanbestedingen (Europees, onderhands) alsook operationele bestellingen. Daarvoor is nodig dat: Op verschillende niveaus een nulmeting wordt uitgevoerd naar klanttevredenheid. Een actieplan wordt ontwikkeld om klanttevredenheid te vergroten en opdrachtgeverschap te versterken. Waar nodig op stelselonderdelen gericht wordt bijgestuurd. Klanten meer nadrukkelijk worden betrokken. Klantenraden beter benut worden en klanten meer vertegenwoordigen. Ontwikkelingen in klanttevredenheid Titel van de presentatie 14
15
Titel van de presentatie
Resultaatgebieden HRM in het inkoopdomein Instroom is toegenomen Interne en externe mobiliteit is bevorderd op zodanige wijze dat dit kwaliteitsverhogend werkt. Leer- en ontwikkelmogelijkheden zijn toegenomen en worden beter benut. De afhankelijkheid van externe inhuur is teruggedrongen. Titel van de presentatie 15
16
Titel van de presentatie
Resultaatgebieden Sturing en organisatie Titel van de presentatie 16
17
Zes Resultaatgebieden
Digitalisering In 2017 is er een digitaliseringstrategie voor het Rijksinkoopstelsel geformuleerd. In 2018 wordt opvolging gegeven aan de nieuwe digitaliseringstrategie. Titel van de presentatie 17
18
Titel van de presentatie
Resultaatgebieden Inkoop als instrument voor de realisatie van beleidsdoelstellingen Titel van de presentatie 18
19
Dilemma’s Balans tussen rechtmatigheid en doelmatigheid
Hoe ervaar je dit zelf in je eigen werk? Wat is nodig om dit te doorbreken?
20
Dilemma’s Uniformeren en harmoniseren versus klanttevredenheid
Hoe ervaar je dit zelf in je eigen werk? Wat is nodig om dit te doorbreken?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.