Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdIne de Haan Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN Eve Huang Foen Chung 2 November 2016
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR) AFSTUDEERPRESENTATIE VAN Eve Huang Foen Chung 2 November 2016
2
MEd Teachers in Training oktober 2016
3
MEd Teachers in Training oktober 2016
4
Vakkenintegratie, kan dat?
John Dewey, MEd Teachers in Training oktober 2016
5
Vakkenintegratie Wereldorientatie
MEd Teachers in Training oktober 2016
6
MEd Teachers in Training oktober 2016
7
MEd Teachers in Training oktober 2016
8
Foto`s: Half gestructureerde interviews met de kaartenmethode (verkennendonderzoek)
MEd Teachers in Training October 2016
9
Conclusies verkennend onderzoek - gebrek aan kennis over vakkenintegratie - gebrek aan visie op vakkenintegratie - gebrek aan vaardigheden over de aanpak voor het integreren van de drie leervakken - gebrek aan leermiddelen voor vakkenintegratie - faalangst MEd Teachers in Training oktober 2016
10
Theoretisch kader Jan Lighthart, 1930 Klaasen en Vreugdehill, 2011
MEd Teachers in Training oktober 2016
11
De verschillende aanpakken van integratie
Transdisciplinaire aanpak Interdisciplinair aanpak Multidisciplinaire aanpak Klein, 2013 Één vak gaat op in een ander vak Afzonderlijke vakken MEd Teachers in Training oktober 2016
12
...worden wendbaar toegepast
Branden, 2013 Concepten …geven betekenis aan… ...worden wendbaar toegepast in… Contexten De concept – contextbenadering of CO-CO benadering MEd Teachers in Training oktober 2016
13
Een conceptmap rond wonen: de concept-context benadering
MEd Teachers in Training oktober 2016
14
Interventievoorstel Het beoogde effect Het ontwerp
Draagvlak en betrokkenheid creëren Kennis, visie op vakkenintegratie ontwikkelen Toepassen van de concept-contextbenadering Contextualiseren van concepten in de leefwereldcontexten Een lessenserie inclusief docentenhandleiding De interdisciplinaire aanpak De concept context benadering De integratie van biologie, aardrijkskunde en geschiedenis Ontwerpen van geïntegreerd lessen MEd Teachers in Training oktober 2016
15
Onderzoeksvraag interventieonderzoek
Hoe beoordelen docenten en studenten de implementatie van de module vakkenintegratie en in welke mate beschikken studenten en docenten na afloop over voldoende kennis en vaardigheden van interdisciplinaire aanpak en de concept-contextbenadering? MEd Teachers in Training oktober 2016
16
Deelvragen voor docenten:
Hoe beoordelen docenten de bruikbaarheid van de module voor vakkenintegratie? Welke bijdrage heeft deze module vakkenintegratie bij de docenten geleverd aan hun visie, kennis, competentie om te onderwijzen, onderlinge samenwerking en self-efficacy? Hoe beoordelen de docenten de interdisciplinaire aanpak en de bruikbaarheid van de concept-contextbenadering in de module? Deelvragen voor de studenten: Hoe heeft de module bijgedragen aan de studenten hun visie om vakken te integreren? Hoe beoordelen de studenten de bruikbaarheid van de module voor vakkenintegratie voor hun voorbereiding op het beroep van leerkracht? In welke mate zijn studenten na afloop van de module in staat om een geïntegreerde les te ontwerpen en beschikken zij over kennis om vakkenintegratie te implementeren in eigen onderwijs? MEd Teachers in Training oktober 2016
17
Onderzoeksopzet - Kwantitatief - Kwalitatief Respondenten studenten (specialisatie jaar 1 bovenbouw) - 3 vakdocenten (Biologie, Aardrijkskunde en Geschiedenis) MEd Teachers in Training oktober 2016
18
Onderzoeksinstrumenten - Een voor- en nameting evaluatieformulier - Half gestructureerd open interview of (groep) gesprekken. - Learner reports - Deel – en eindopdrachten - Logboeken van de docenten - Rubrieken voor de beoordeling van de deel- en eindopdrachten - foto`s en videobeelden ter ondersteuning MEd Teachers in Training oktober 2016
19
Onderzoeksresultaten 1
motieven vakkenintegratie visie literatuur Inter- Discipli- naire aanpak bekend co-co benadering bekend geïntegreerd werken MEd Teachers in Training oktober 2016
20
Onderzoeksresultaten 2 Fragmenten uit de resultaten van de learner reports (studenten) - “Ja, het is iets nieuw en wat ik heb geleerd kan ik toepassen. Vooral die conceptmap”. - “Ook kun je de kinderen wanneer je lesgeeft stimuleren om samenhang te zoeken”. - “Ik ga nu bewust werken aan de drie vakken in je thema. Je gaat er zelf op letten of je dat doet”. - “Ik had wel een idee wat men bedoelde met vakkenintegratie, maar hoe het precies was, niet, maar nu wel heel helder”. - “Ik heb mijn uiterste best gedaan om een goed les in elkaar te zetten. Ik had ook heel veel verwachtingen, vooral hoe ik het geïntegreerd verhaal in elkaar zou zetten”. - “Deze module is een stimulans voor de studenten om te oefenen voor de integratie van alle drie vakken”. MEd Teachers in Training oktober 2016
21
Foto `s: interventieonderzoek
MEd Teachers in Training oktober 2016
22
Onderzoeksvraag interventieonderzoek
Hoe beoordelen docenten en studenten de implementatie van de module vakkenintegratie en in welke mate beschikken studenten en docenten na afloop over voldoende kennis en vaardigheden van interdisciplinaire aanpak en de concept-contextbenadering? MEd Teachers in Training oktober 2016
23
Conclusies Docenten - de module is zeer bruikbaar en kan geimplementeerd worden. - hoge tevredenheid over de toepassing van de conceptmap (Co-Co benadering) om te integreren binnen W.O geleverd - er moet nog meer geoefend worden om vaardig te worden - onderlinge ondersteuning nodig voor de integratie . MEd Teachers in Training oktober 2016
24
Conclusies Studenten - een positieve bijdrage geleverd aan kennis over vakkenintegratie - visie op en inzicht in het nut van vakkenintegratie zijn ontwikkeld - bevorderd geïntegreerd denken - bruikbaar voor hun beroep - conceptmap helpt bij het ontwikkelen van een geïntegreerde les - meer oefenen MEd Teachers in Training oktober 2016
25
Discussie - Tijdgebrek en weersomstandigheden - Overlapping met de stage - Ondanks goed afstemmen werd de interdisciplinaire aanpak niet altijd goed uitgevoerd - De mening dat docenten niet opgeleid zijn voor vakkenintegratie - De learner reports werd door de veelheid ervan niet altijd conform de richtlijnen ingevuld - De docenten moeten ook het hanteren van de conceptmap leren - Kwaliteit van ingeleverde producten valt tegen MEd Teachers in Training oktober 2016
26
Aanbevelingen Aan het Christelijk Pedagogisch Instituut - De toepassing van de Co-Co benadering stimuleert het geïntegreerd denken - Deze module als handvat te gebruiken - Overleguren is een must, wil men samenwerken - Het is raadzaam om de gewenste competenties, die horen bij vakken integratie concreet te formuleren voor de student Aan het MinowC - Een gemeenschappelijke visie van vakkenintegratie te creëren - Op de basisschool de zaakvakken geïntegreerd te verzorgen - Een herziene curriculum voor vakkenintegratie met de Co-Co benadering. MEd Teachers in Training oktober 2016
27
Implementatie - Deze module wordt op alle instituten geimplementeerd - Werken met de theorie van de ontwikkel aanpak - Investeren in bijscholing - Introductie van teamleren en het oprichten van een PLG MEd Teachers in Training oktober 2016
28
MEd Teachers in Training oktober 2016
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.