Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMathijs Claessens Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
19de Horta-infoavond 23 maart 2016
Quo vadis Osteruela? De procedures Plan B voor A Manu Claeys, stRaten-generaal
2
1. Lopende procedures
3
1.1. Raad van State 13 juli 2015: verzoekschrift stRaten-generaal, Ademloos en 3 burgers over totstandkoming GRUP en MER OWV November 2016: memorie van antwoord Vlaamse regering Januari 2016: memorie van wederantwoord verzoekers Februari 2016: tussenkomst Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel Nu wachten op advies en arrest, zonder deadline We hopen op advies december 2016 en arrest april 2017
4
1.2 Oosterweelverbinding LO en RO
5
1.2. Oosterweelverbinding
Linkeroever: planning 13 juni 2016: eindbeoordeling project-MER door dienst-MER 27 juni 2016: aanvraag bouwvergunning 1 augustus – 30 september 2016: openbaar onderzoek bouwaanvraag 28 januari 2017: aflevering bouwvergunning
6
1.2. Oosterweelverbinding
Rechteroever + Scheldetunnel: planning 30 oktober 2016: eindbeoordeling project-MER door dienst-MER 30 oktober 2016: aanvraag bouwvergunning 18 november 2016 – 17 januari 2017: openbaar onderzoek bouwaanvraag 1 juni 2017: aflevering bouwvergunning
7
1.3. A102/R11bis December 2013: kennisgeving plan-MER April 2016: resultaten verkeersdoorrekeningen diverse scenario’s Voorjaar 2017?: afronden plan-MER
8
1.4. Intendant leefbaarheidsprojecten Antwerpse ring (overkapping)
1 januari 2016: intendant Alexander D’Hooghe + team starten opdracht Fase 1: Opmaak van startnota + ambitienota (= eerste acht maanden) = analyse beschikbare informatie + operationaliseren overlegstructuren = multidisciplinair onderzoek + opstarten publieke proces Fase 2: Opmaak van bestek voor marktbevraging (= vijf maanden) = ook reeds selectie zes teams Fase 3: Marktbevraging (= elf maanden) = workshops + uitwerking projectvoorstel = jurering + rangschikking
9
1.5. Vier sleutelmomenten April 2016: startnota intendant + mobiliteitsresultaten plan-MER A102/R11bis September 2016: ambitienota intendant + ontwerptekst project-MER OWV = 4 x quid Ringland? Januari 2017: openbaar onderzoek bouwaanvraag OWV + advies auditeur Raad van State + selectie ‘overkappingsteams’ (bestek context OWV) + aflevering bouwvergunning OWV Linkeroever Juni 2017: arrest Raad van State + aflevering bouwvergunning OWV Rechteroever + Scheldetunnel = quid 3de Scheldekruising?
10
2. Plan B voor A
11
Derde Scheldekruising door haven = in 2005 (stRaten-generaal), 2009 (Arup/SUM), 2010 (stRaten-generaal/Forum2020) en 2011 (Van Remortel) op tafel gelegd als alternatief voor het BAM-tracé Vormt bypass rond de stad in plaats van erdoor, takt telkens aan op Noorderlaan i.p.v. op huidige ring aan Deurne/Merksem Werkt goed op vlak van mobiliteit: studies Arup/SUM, TML, MER Biedt alternatief voor Kennedytunnel + ontziet woongebieden Basis voor maatschappelijk draagvlak Vergemakkelijkt overkapping Antwerpse ring Laatste puzzelstukken onderzoek ontbreken nog vooraleer definitieve keuze voor een van de haventracés kan worden gemaakt, o.a.: doorrekeningen met gedifferentieerde tol op vlak van mobiliteit, luchtkwaliteit en geluid (binnen plan-MER-procedure) technische uitwerking van deze alternatieven tot op niveau van Oosterweelverbinding (cfr. studie door TV ROTS)
12
Relevantie derde Scheldekruising voor Ringland
Relevantie derde Scheldekruising voor Ringland? Kennisgeving plan-MER A102/R11bis 2014: Oosterweelverbinding maakt Ringland onmogelijk ‘Aansluiting Oosterweelverbinding op de R1 niet compatibel met concept Uit de ban van de Ring’
13
Februari 2010: Meccanotracéé
Aanpak: doorgaand verkeer gaat rond de stad (ene historische kans op correctie) Ambitie: huidige ring wordt stedelijke expresweg voor bestemmingsverkeer: = geen nieuwe verkeerswisselaars IN de stad + vereenvoudiging op- en afritten Doel: sanering van uitstoot en geluid nabij woongebieden + overkapping huidige ring Onderliggend wegennet * R1 wordt stedelijke expressweg © 2010 stRaten-generaal
14
Juni 2009: Arup/SUM-tracé
15
Plan-MER Oosterweelverbinding, rapport 2 p.83:
Tracé Arup/SUM (A/S) uit studie maart/juli 2009: ‘uitvoeringsvariant op het Oosterweel-Noord-tracé’
16
Gazet van Antwerpen, 10 juli 2009:
stRaten-generaal ll "Het vierde tracé van Arup/Sum is in feite een optimalisering van ons tracé, alleen de Oosterweelknoop is geschrapt", zegt Manu Claeys van stRaten-generaal. "Het vierde tracé is vanaf nu ook ons tracé." Ademloos ll"Het voorstel van Patrick Janssens om twee vragen te stellen in de volksraadpleging, is bespreekbaar", zegt Wim van Hees van Ademloos. "Dat maakt de vraagstelling eenvoudiger en het geeft de Antwerpenaar de kans om niet alleen tegen, maar ook voor iets te stemmen."
17
Randvoorwaarden Vlaamse regering levensverzekering voor Oosterweel
- Vrachtverbod & geen tol Kennedytunnel Op basis daarvan werden het SG-tracé en het Arup/SUM-tracé in 2009 bestuurlijk geëlimineerd. = randvoorwaarden inmiddels gesneuveld, bleken contraproductief (plan-MER 2014) Om A/S-tracé weg te redeneren doken eind 2009 nog 2 andere niet-formele ‘randvoorwaarden’ op: Geen tunnel ‘onder’ petrochemie Oosterweelknooppunt noodzakelijk voor haven
18
Arup/SUM, vraag & antwoord brochure september 2009
19
Arup/SUM, vraag & antwoord brochure september2009
Onder het Centraal Station werd de techniek van de geboorde tunnel reeds gebruikt ‘De geboorde tunnel zal een maximale geleidelijke zetting van 20 mm over een afstand van 100 m teweeg brengen. Dit zijn aanvaardbare zettingen voor de bovenliggende constructies en vallen ruim binnen de marges die deze constructies door thermische en klimatologische invloeden moeten kunnen ondergaan.’
20
Quid Oosterweelknooppunt? Gegevens Haven van Antwerpen 2006
Van/naar sector Noorderlaan Van/naar sector Scheldelaan
21
Arup/SUM, september 2009
22
Belangrijke vaststelling 1
Van op de Groenendaallaan raakt men niet in de Oosterweelverbinding O.a. vandaar dat wordt vastgehouden aan de Oosterweelknoop, ter onsluiting van zuidoostelijke sector haven Oosterweelknoop genereert sluipverkeer door het Eilandje (plan-MER, discipline mobiliteit: ‘toenemende druk op het Eilandje’)
23
Belangrijke vaststelling 2 Oosterweel verlegt druk van Kennedytunnel naar zone Sportpaleis:
Oosterweel /uur 18 baanvakken (plan-MER) Meccano /uur 13 baanvakken (plan-MER)
24
= toename snelwegverkeer 67 % = zwaar aansluitingscomplex OWV/R1 dit overkappen = nachtmerrie
25
Arup/SUM, september 2009 Werfhinder (constructiezone)
A/S-tracé BAM-tracé
26
A/S-tracé en groengebieden
Sint-Annabos 20% rooien voor werfzone boortunnel (niet 90%) klei en zand: geen slibstort, geen lagunering Noordkasteel volledig gevrijwaard
27
Compatibel met voorstel Natuurpunt WAL infrastructuurwerken LO, januari 2016
28
Voorstel Natuurpunt WAL
29
Meccano: sanering snelweghoefijzer rond Zwijndrecht (voorstel 2010)
© 2010 stRaten-generaal Meccano: sanering snelweghoefijzer rond Zwijndrecht (voorstel 2010) Carrefour Burcht VTB-VAB Fort Zwijndrecht Nieuwe gevangenis N70 * Ondergrondse westtangent Meccano: leidt tot afname verkeersvolume op E17 en E34 * Geen nood aan parallelwegen bij E34 en Vlietbos
31
31 A12 E19 NT E34 Ringland 2 A102 WT E313 E34 Ringland 3 Ringland 1
32
Meccano geconfronteerd met voldongen feiten
Gevangenis Beveren Infrastructuurwerken Linkeroever Bouwvergunning 28 januari 2017?
33
33 A12 E19 of A/S E34 Ringland 2 A102 WT E313 E34 Ringland 3
34
Realistisch plan B voor A, vanaf 2017 A/S-tracé + Ringland
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.