Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Bijeenkomst LAS/LVS 7 oktober 2016
2
Agenda vrijdag 7 oktober 2016 bijeenkomst LAS/LVS
- Welkom: door Corine van Helvoirt van LECSO - PvE LAS/LVS: Korte schets van het proces tot nu toe door Hennie Loeffen van De Onderwijsspecialisten - Doelgroepenmodel: Stand van zaken door Rion Pennings van HUB Noord-Brabant - Proces van inkoop en doorontwikkeling LAS/LVS: door Jan Reitsma van De Kleine Prins - Inventariseren van gebruikersgroepen: door: Jan Reitsma en Hennie Loeffen maken van vervolgafspraken - Afsluiting: gelegenheid om onder genot van een glaasje nog even na te praten.
3
Informatiebijeenkomst LVS/LAS LECSO Onderdeel: Verloop project Hennie Loeffen
4
Traject LAS/LVS voor het (V)SO Samenwerking 6 besturen
Versnellingsvraag Doorbraakproject Onderwijs en ICT
6
Trajectschets Gestart als onderzoekstraject naar nieuw LVS
Gezamenlijk Programma van Eisen (PvE) Eerste marktverkenning Verdiepende marktverkenning Werkgroep standaardisatie inhoud Landelijk model doelgroepindeling (V)SO Onderlegger ondersteuningsbehoefte inclusief CAP Onderlegger eindtermen leerstandaarden SO en VSO Onderlegger leerkenmerken Werkgroep inkoopproces Aangescherpt PvE Uitwerking inkoopproces LVS voor (V)SO Handreiking uitvraag voor inkoop LVS voor het (V)SO
7
Informatiebijeenkomst LVS/LAS LECSO Onderdeel:Doelgroepenmodel Rion Pennings
8
Aanleiding Grote diversiteit aan leerlingen Opbrengstgericht Werken
Aanleiding Grote diversiteit aan leerlingen Opbrengstgericht Werken Maximale uit leerlingen halen? Ontwikkelingsperspectief bepalen Mogelijkheden i.p.v. beperkingen Maar ook…. Sinds 1 augustus 2013 Wet Kwaliteit (voortgezet) speciaal onderwijs van kracht. Opbrengsten en OPP staan centraal in deze nieuwe wetgeving.
9
Aanleiding Passend Onderwijs Ontschotting/Ontclustering
Aanleiding Passend Onderwijs Ontschotting/Ontclustering Doelgroep SO/VSO? Dekkend netwerk (Schoolondersteuningsprofielen) Bekostiging: categorie 1-2-3 Ontbreken goed LVS voor (V)SO… Sinds 1 augustus 2013 Wet Kwaliteit (voortgezet) speciaal onderwijs van kracht. Opbrengsten en OPP staan centraal in deze nieuwe wetgeving.
10
Opzet Doelgericht, actief en planmatig
Opzet Doelgericht, actief en planmatig In kaart brengen van de opbrengsten van het onderwijs Ambitieus en transparant ‘Evidence-based’ Meer dan IQ Goede afstemming met ouders en leerling Sinds 1 augustus 2013 Wet Kwaliteit (voortgezet) speciaal onderwijs van kracht. Opbrengsten en OPP staan centraal in deze nieuwe wetgeving.
11
Filmpje……… Sinds 1 augustus 2013 Wet Kwaliteit (voortgezet) speciaal onderwijs van kracht. Opbrengsten en OPP staan centraal in deze nieuwe wetgeving.
12
Landelijk model doelgroepindeling SO
13
Landelijk model doelgroepindeling VSO
14
Casus - Jasper Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school.
1 2 3 4 5 6 7 Verbaal IQ < 20 > 110 Performaal IQ Totaal IQ PRO 55-80 Ontwikkelings-leeftijd (SEO) 0-2 jaar 2-5 jaar 5-8 jaar 8-12 jaar 12-16 jaar kalenderleeftijd Cognitief functionerings-niveau DLE <20 FN E3-E4 DLE 20-40 FN M5-E6 Referentie-niveau 1F Referentie-niveau 2F Referentie- niveau 3F-4F Leerstandaard (75%) Plancius 1-6 VSO niveau 2 VSO niveau 6 VSO niveau 9 VSO niveau 12 VSO niveau 14 Conform eindtermen VO VSO niveau 16 Ondersteunings- behoefte Zeer intensief Intensief Voortdurend Regelmatig Op afroep Leerkenmerken Sensomotorisch en gevoelsmatig Pragmatisch Egocentrisch Egocentrisch en performaal Performaal Reflectief observeren/ overdenkende waarneming Abstract conceptualiseren/abstracte begripsvorming Uitstroom-bestemming Belevings-gericht Taakgericht en activerend Beschut werk Arbeid Arbeid met certificaten MBO Entree MBO 2/3/4 MBO 3/4 HBO/WO Dagbesteding (beschutte) arbeid Arbeid/ Vervolg-onderwijs Vervolgonderwijs Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school. Er is sprake van een autismespectrumstoornis, hechtingsproblematiek, stemmingsproblemen en daarmee samenhangende forse gedragsproblematiek (internaliserend en externaliserend). Jasper is een sociaal angstige jongen, laat oppositioneel opstandig gedrag zien. IQ = 105 Ontwikkelingsleeftijd = 8 jaar Cognitief functioneringsniveau = 2F Leerstandaard = VSO niveau 5 Ondersteuningsbehoefte = heeft voortdurend toezicht nodig Leerstijl = performaal Uitstroombestemming: arbeid met certificaten
15
Casus - Jasper Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school.
1 2 3 4 5 6 7 Verbaal IQ < 20 > 110 Performaal IQ Totaal IQ PRO 55-80 Ontwikkelings-leeftijd (SEO) 0-2 jaar 2-5 jaar 5-8 jaar 8-12 jaar 12-16 jaar kalenderleeftijd Cognitief functionerings-niveau DLE <20 FN E3-E4 DLE 20-40 FN M5-E6 Referentie-niveau 1F Referentie-niveau 2F Referentie- niveau 3F-4F Leerstandaard (75%) Plancius 1-6 VSO niveau 2 VSO niveau 6 VSO niveau 9 VSO niveau 12 VSO niveau 14 Conform eindtermen VO VSO niveau 16 Ondersteunings- behoefte Zeer intensief Intensief Voortdurend Regelmatig Op afroep Leerkenmerken Sensomotorisch en gevoelsmatig Pragmatisch Egocentrisch Egocentrisch en performaal Performaal Reflectief observeren/ overdenkende waarneming Abstract conceptualiseren/abstracte begripsvorming Uitstroom-bestemming Belevings-gericht Taakgericht en activerend Beschut werk Arbeid Arbeid met certificaten MBO Entree MBO 2/3/4 MBO 3/4 HBO/WO Dagbesteding (beschutte) arbeid Arbeid/ Vervolg-onderwijs Vervolgonderwijs Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school. Er is sprake van een autismespectrumstoornis, hechtingsproblematiek, stemmingsproblemen en daarmee samenhangende forse gedragsproblematiek (internaliserend en externaliserend). Jasper is een sociaal angstige jongen, laat oppositioneel opstandig gedrag zien. IQ = 105 Ontwikkelingsleeftijd = 8 jaar Cognitief functioneringsniveau = 2F Leerstandaard = VSO niveau 5 Ondersteuningsbehoefte = heeft voortdurend toezicht nodig Leerstijl = performaal Uitstroombestemming: arbeid met certificaten
16
Casus - Jasper Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school.
1 2 3 4 5 6 7 Verbaal IQ < 20 > 110 Performaal IQ Totaal IQ PRO 55-80 Ontwikkelings-leeftijd (SEO) 0-2 jaar 2-5 jaar 5-8 jaar 8-12 jaar 12-16 jaar kalenderleeftijd Cognitief functionerings-niveau DLE <20 FN E3-E4 DLE 20-40 FN M5-E6 Referentie-niveau 1F Referentie-niveau 2F Referentie- niveau 3F-4F Leerstandaard (75%) Plancius 1-6 VSO niveau 2 VSO niveau 6 VSO niveau 9 VSO niveau 12 VSO niveau 14 Conform eindtermen VO VSO niveau 16 Ondersteunings- behoefte Zeer intensief Intensief Voortdurend Regelmatig Op afroep Leerkenmerken Sensomotorisch en gevoelsmatig Pragmatisch Egocentrisch Egocentrisch en performaal Performaal Reflectief observeren/ overdenkende waarneming Abstract conceptualiseren/abstracte begripsvorming Uitstroom-bestemming Belevings-gericht Taakgericht en activerend Beschut werk Arbeid Arbeid met certificaten MBO Entree MBO 2/3/4 MBO 3/4 HBO/WO Dagbesteding (beschutte) arbeid Arbeid/ Vervolg-onderwijs Vervolgonderwijs Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school. Er is sprake van een autismespectrumstoornis, hechtingsproblematiek, stemmingsproblemen en daarmee samenhangende forse gedragsproblematiek (internaliserend en externaliserend). Jasper is een sociaal angstige jongen, laat oppositioneel opstandig gedrag zien. IQ = 105 Ontwikkelingsleeftijd = 8 jaar Cognitief functioneringsniveau = 2F Leerstandaard = VSO niveau 5 Ondersteuningsbehoefte = heeft voortdurend toezicht nodig Leerstijl = performaal Uitstroombestemming: arbeid met certificaten
17
Casus - Jasper Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school.
1 2 3 4 5 6 7 Verbaal IQ < 20 > 110 Performaal IQ Totaal IQ PRO 55-80 Ontwikkelings-leeftijd (SEO) 0-2 jaar 2-5 jaar 5-8 jaar 8-12 jaar 12-16 jaar kalenderleeftijd Cognitief functionerings-niveau DLE <20 FN E3-E4 DLE 20-40 FN M5-E6 Referentie-niveau 1F Referentie-niveau 2F Referentie- niveau 3F-4F Leerstandaard (75%) Plancius 1-6 VSO niveau 2 VSO niveau 6 VSO niveau 9 VSO niveau 12 VSO niveau 14 Conform eindtermen VO VSO niveau 16 Ondersteunings- behoefte Zeer intensief Intensief Voortdurend Regelmatig Op afroep Leerkenmerken Sensomotorisch en gevoelsmatig Pragmatisch Egocentrisch Egocentrisch en performaal Performaal Reflectief observeren/ overdenkende waarneming Abstract conceptualiseren/abstracte begripsvorming Uitstroom-bestemming Belevings-gericht Taakgericht en activerend Beschut werk Arbeid Arbeid met certificaten MBO Entree MBO 2/3/4 MBO 3/4 HBO/WO Dagbesteding (beschutte) arbeid Arbeid/ Vervolg-onderwijs Vervolgonderwijs Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school. Er is sprake van een autismespectrumstoornis, hechtingsproblematiek, stemmingsproblemen en daarmee samenhangende forse gedragsproblematiek (internaliserend en externaliserend). Jasper is een sociaal angstige jongen, laat oppositioneel opstandig gedrag zien. IQ = 105 Ontwikkelingsleeftijd = 8 jaar Cognitief functioneringsniveau = 2F Leerstandaard = VSO niveau 5 Ondersteuningsbehoefte = heeft voortdurend toezicht nodig Leerstijl = performaal Uitstroombestemming: arbeid met certificaten
18
Casus - Jasper Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school.
1 2 3 4 5 6 7 Verbaal IQ < 20 > 110 Performaal IQ Totaal IQ PRO 55-80 Ontwikkelings-leeftijd (SEO) 0-2 jaar 2-5 jaar 5-8 jaar 8-12 jaar 12-16 jaar kalenderleeftijd Cognitief functionerings-niveau DLE <20 FN E3-E4 DLE 20-40 FN M5-E6 Referentie-niveau 1F Referentie-niveau 2F Referentie- niveau 3F-4F Leerstandaard (75%) Plancius 1-6 VSO niveau 2 VSO niveau 6 VSO niveau 9 VSO niveau 12 VSO niveau 14 Conform eindtermen VO VSO niveau 16 Ondersteunings- behoefte Zeer intensief Intensief Voortdurend Regelmatig Op afroep Leerkenmerken Sensomotorisch en gevoelsmatig Pragmatisch Egocentrisch Egocentrisch en performaal Performaal Reflectief observeren/ overdenkende waarneming Abstract conceptualiseren/abstracte begripsvorming Uitstroom-bestemming Belevings-gericht Taakgericht en activerend Beschut werk Arbeid Arbeid met certificaten MBO Entree MBO 2/3/4 MBO 3/4 HBO/WO Dagbesteding (beschutte) arbeid Arbeid/ Vervolg-onderwijs Vervolgonderwijs Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school. Er is sprake van een autismespectrumstoornis, hechtingsproblematiek, stemmingsproblemen en daarmee samenhangende forse gedragsproblematiek (internaliserend en externaliserend). Jasper is een sociaal angstige jongen, laat oppositioneel opstandig gedrag zien. IQ = 105 Ontwikkelingsleeftijd = 8 jaar Cognitief functioneringsniveau = 2F Leerstandaard = VSO niveau 5 Ondersteuningsbehoefte = heeft voortdurend toezicht nodig Leerstijl = performaal Uitstroombestemming: arbeid met certificaten
19
Casus - Jasper Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school.
1 2 3 4 5 6 7 Verbaal IQ < 20 > 110 Performaal IQ Totaal IQ PRO 55-80 Ontwikkelings-leeftijd (SEO) 0-2 jaar 2-5 jaar 5-8 jaar 8-12 jaar 12-16 jaar kalenderleeftijd Cognitief functionerings-niveau DLE <20 FN E3-E4 DLE 20-40 FN M5-E6 Referentie-niveau 1F Referentie-niveau 2F Referentie- niveau 3F-4F Leerstandaard (75%) Plancius 1-6 VSO niveau 2 VSO niveau 6 VSO niveau 9 VSO niveau 12 VSO niveau 14 Conform eindtermen VO VSO niveau 16 Ondersteunings- behoefte Zeer intensief Intensief Voortdurend Regelmatig Op afroep Leerkenmerken Sensomotorisch en gevoelsmatig Pragmatisch Egocentrisch Egocentrisch en performaal Performaal Reflectief observeren/ overdenkende waarneming Abstract conceptualiseren/abstracte begripsvorming Uitstroom-bestemming Belevings-gericht Taakgericht en activerend Beschut werk Arbeid Arbeid met certificaten MBO Entree MBO 2/3/4 MBO 3/4 HBO/WO Dagbesteding (beschutte) arbeid Arbeid/ Vervolg-onderwijs Vervolgonderwijs Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school. Er is sprake van een autismespectrumstoornis, hechtingsproblematiek, stemmingsproblemen en daarmee samenhangende forse gedragsproblematiek (internaliserend en externaliserend). Jasper is een sociaal angstige jongen, laat oppositioneel opstandig gedrag zien. IQ = 105 Ontwikkelingsleeftijd = 8 jaar Cognitief functioneringsniveau = 2F Leerstandaard = VSO niveau 5 Ondersteuningsbehoefte = heeft voortdurend toezicht nodig Leerstijl = performaal Uitstroombestemming: arbeid met certificaten
20
Casus - Jasper Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school.
1 2 3 4 5 6 7 Verbaal IQ < 20 > 110 Performaal IQ Totaal IQ PRO 55-80 Ontwikkelings-leeftijd (SEO) 0-2 jaar 2-5 jaar 5-8 jaar 8-12 jaar 12-16 jaar kalenderleeftijd Cognitief functionerings-niveau DLE <20 FN E3-E4 DLE 20-40 FN M5-E6 Referentie-niveau 1F Referentie-niveau 2F Referentie- niveau 3F-4F Leerstandaard (75%) Plancius 1-6 VSO niveau 2 VSO niveau 6 VSO niveau 9 VSO niveau 12 VSO niveau 14 Conform eindtermen VO VSO niveau 16 Ondersteunings- behoefte Zeer intensief Intensief Voortdurend Regelmatig Op afroep Leerkenmerken Sensomotorisch en gevoelsmatig Pragmatisch Egocentrisch Egocentrisch en performaal Performaal Reflectief observeren/ overdenkende waarneming Abstract conceptualiseren/abstracte begripsvorming Uitstroom-bestemming Belevings-gericht Taakgericht en activerend Beschut werk Arbeid Arbeid met certificaten MBO Entree MBO 2/3/4 MBO 3/4 HBO/WO Dagbesteding (beschutte) arbeid Arbeid/ Vervolg-onderwijs Vervolgonderwijs Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school. Er is sprake van een autismespectrumstoornis, hechtingsproblematiek, stemmingsproblemen en daarmee samenhangende forse gedragsproblematiek (internaliserend en externaliserend). Jasper is een sociaal angstige jongen, laat oppositioneel opstandig gedrag zien. IQ = 105 Ontwikkelingsleeftijd = 8 jaar Cognitief functioneringsniveau = 2F Leerstandaard = VSO niveau 5 Ondersteuningsbehoefte = heeft voortdurend toezicht nodig Leerstijl = performaal Uitstroombestemming: arbeid met certificaten
21
Vervolg … Begrippenlijst en handreiking
Communicatie en implementatie alle standaarden Doorontwikkelen met experts binnen CED, SLO, Inspectie ed.
22
Vragen en reacties
23
Informatiebijeenkomst LVS/LAS LECSO Onderdeel: Proces inkoop en doorontwikkeling LVS/LAS Jan Reitsma
24
Conclusies van de marktverkenning
Producten dekken het PvE maar beperkt af Sterk IT-gerichte aanbiedingen, vanuit het eigen aanbod geredeneerd Onvoldoende aansluiting bij procesmodel uit het PvE (cyclisch leerproces - wasmachine) Inhoudaanbieders leveren interessante componenten, zijn spelers om in beeld te hebben als onderdeel van de totaaloplossing, maar vallen als aanbieder zelf af. Kortom, zijn geen basisvoorziening LVS Samenwerking in vraagbundeling nodig om massa te maken
25
Resultaten van werkgroep inkoopproces
1. Drie parallelle, in de tijd onafhankelijke, sporen Gezamenlijk Vraagarticulatie Vraagarticulatie Visie, PvE en inhoudelijke uitwerking Per schoolbestuur (of samenwerkende schoolbesturen) Uitvraag Selectie Implementatie Selectie Offerteverzoek beschikbare ICT oplossing Selectie leverancier en beschikbare ICT oplossing Geïmplementeerde ICT oplossing bij schoolbestuur Per leverancier Opdracht voor doorontwikkeling Doorontwikkeling Implementatie Doorontwikkeling Opdracht voor (door)ontwikkeling ICT oplossing In de markt beschikbare ICT oplossing Geïmplementeerde ICT oplossing bij schoolbesturen
26
Resultaten van werkgroep inkoopproces
2. Twee sporen. Gecombineerde selectie en doorontwikkeling Gezamenlijk Vraagarticulatie Vraagarticulatie Visie, PvE en inhoudelijke uitwerking Per schoolbestuur (of samenwerkende schoolbesturen) Uitvraag Selectie Eerste implementatie (optioneel) Opdracht voor doorontwikkeling Selectie leverancier en opdracht voor (door)ontwikkeleing Geïmplementeerde bestaande ICT oplossing bij schoolbesturen Selectie en doorontwikkeling Offerteverzoek Inclusief doorontwikkeling Doorontwikkeling Implementatie In de markt beschikbare ICT oplossing Geïmplementeerde ICT oplossing bij schoolbesturen
27
Visie op samenwerking Opties
Bestaand aanbod, door gebundelde vraag, bewegen tot aanpassingen via klant/leverancier-relatie. Welke leverancier heb ik? Gebruikersgroepen oprichten per leverancier Nieuw aanbod ontwikkelen individueel of gezamenlijk via Handreiking Uitvraag Inkoop LAS/LVS (V)SO
28
Visie op samenwerking Dilemma’s
Voldoende massa om markt in beweging te krijgen Wat is het belang van de leverancier? We zoeken een basis LVS (built2last), met open architectuur Hoe invloed uitoefenen op ontwikkelagenda? Gebruikersgroepen oprichten Gezamenlijk met leverancier ontwerpen: PvE (requirements) opstellen Investeren: zelf bijdragen in de ontwikkeling? Maatwerk vs. Standaardpakket
29
Gebruikersgroepen (V)SO: doelstellingen
Hoofddoel: Massa maken door standaardisatie binnen LECSO Doelstellingen: Commitment van gebruikers van een specifiek software product wat gebruikt wordt als LVS Implementeren van het doelgroepenmodel binnen de betrokken besturen Onderschrijven van PVE Vraagmacht versterken/massa maken
30
Gebruikersgroepen (V)SO: de organisatie
Drie of vier productspecifieke gebruikersgroepen: bestaande per groep uit een minimum van 10 besturen met een mandaat van leerlingen Eén algemene LECSO LVS gebruikersgroep bestaande uit een delegatie van productspecifieke gebruikersgroepen bestaande uit 10 besturen met het mandaat van x leerlingen Eén specifieke gebruikersgroep voor VSO
31
Gebruikersgroepen (V)SO: de organisatie vervolg
Gebruikersgroepen worden deels gefaciliteerd door LECSO door Kennisnet geheel of gedeeltelijk bekostigd wordt vanuit de besturen. De verwachting van deelnemers aan de gebruikersgroep is dat zij een mandaat hebben van het desbetreffende bestuur commitment hebben om minimaal 2x per jaar bij elkaar te komen het doelgroepenmodel omarmen en het PVE onderschrijven
32
Gebruikersgroepen (V)SO: het proces
Het proces van de gebruikersgroepen wordt gedurende de eerste sessie besproken en aangepast, maar bestaat waarschijnlijk uit de volgende stappen: Interne afstemming binnen de scholen binnen de besturen omtrent doelgroepenmodel en PVE (standaardisatie) Interne implementatie doelgroepenmodel Afstemming prioriteiten met gebruikersgroep Externe afstemming met leverancier en consequentiebepaling (extra budget, slechts gedeelte PVE wordt gerealiseerd, etc.) Evaluatie nieuwe functionaliteiten Beïnvloeding leverancier PDCA cyclus
33
Informatiebijeenkomst LVS/LAS Onderdeel: Inventariseren van gebruikersgroepen voor doorontwikkeling LVS/LAS Jan Reitsma en Hennie Loeffen
34
Gebruikersgroepen (V)SO: het vervolg
Inventariseren van belangstelling per leverancier/bestuur op 7 oktober 2016 Intekenen op lijst per leverancier op 7 oktober 2016 Laatste schriftelijk oproep aan niet-aanwezige maar wel geïnteresseerde leden in nieuwbrief lecso of door persoonlijk contact Eerste bijeenkomst organiseren per gebruikersgroep medio december 2016 door lecso
35
Vragen en reacties
36
Bijeenkomst LAS/LVS 7 oktober 2016
Bedankt voor je aandacht!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.