Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Mediawijsheid competentie:
Communicatie C3: participeren in sociale netwerken
2
Communicatie C3: participeren in sociale netwerken
Volwaardig deelnemen aan de mediasamenleving betekent: optimaal kunnen participeren in sociale media netwerken. Dit vraagt nieuwe vaardigheden op diverse gebieden. Allereerst dien je de omgangsregels, normen en waarden van een online gemeenschap te kunnen doorgronden en daar je gedrag op aan te passen. Sociale media brengen niet alleen verbinding en samenwerking, maar ook mis - en wangebruik. Een mediawijs iemand weet wanneer mediagebruik van anderen ongepast is en kan dit beëindigen.
3
Sociale Media in de klas
4
Sociale Media op school.
1. Hoe ga je sociale media inzetten? Bepaal van tevoren wat je als school wilt. Wil je alleen een extra online visitekaartje of een uithangbord voor schoolactiviteiten of wil je sociale media integreren in de lessen? Stel een mediaplan op en formuleer uitgangspunten: • Welke rol spelen sociale media op onze school? • Welke boodschappen willen we wel en welke niet via sociale media verspreiden? • Hoe willen we ons als school profileren? • Welke sociale media gaan we inzetten en welke niet?
5
2. Wijs binnen de school iemand aan die eindverantwoordelijk
is voor de coördinatie van de sociale media. Deze houdt in de gaten of de uitgangspunten zoals geformuleerd in Het mediaplan en het protocol tot hun recht komen. Positief-Social-Media-Protocol.docx
6
3. Breng de risico’s en de kansen in kaart.
Zolang je namelijk de risico’s goed in kaart hebt gebracht, kun je naar de kansen gaan kijken. Risico’s zijn: onveilig internet en pestgedrag
7
10 Internetafspraken met leerlingen voor social media gebruik op school.
1. Ik mag op Internet alleen mijn voornaam gebruiken. Ik geef anderen geen persoonlijke gegevens zoals mijn adres, mijn telefoonnummer, mijn adres of het adres van mijn ouders of van andere bekenden. 2. Ik ga meteen naar mijn leerkracht of mijn ouders als ik op Internet hele vervelende informatie tegenkom. 3. Ik maak nooit een afspraak met iemand, die ik op Internet ben tegengekomen, om hem/haar in het echt te ontmoeten. 4. Ik stuur via het Internet geen foto's van mezelf of anderen aan onbekenden. 5. Ik reageer niet op vervelende berichten. Als het hele gemene dingen zijn, waarschuw ik meteen mijn leerkracht of mijn ouders. 6. Als ik aan het en ben, zal ik me netjes gedragen. Mijn taalgebruik is een goede reclame voor mijzelf en voor onze school. Chatten onder schooltijd mag niet. 7. Als ik een bericht ontvang van een persoon die ik niet ken, meld ik dit aan de juffrouw of meester. 8. Ik verstuur nooit iets aan onbekenden zonder toestemming. 9. Ik download nooit iets zonder toestemming. 10. Ik maak mijzelf zonder toestemming nooit ergens lid van.
8
Inspiratieboek ‘Sociale media op de basisschool’ van Mijn Kind Online.
gratis te downloaden op:
9
Zo open je een Facebook pagina voor je school/ klas/ thema/ project.
10
Facebook. ** Jonge kinderen. Maak een pagina/ groep rond een thema project in je groep. ** Oudere kinderen. Betrek de leerlingen hierbij en laat ze actief deelnemen/ toevoegen. Facebook biedt twee opties die handig zijn in het onderwijs: pagina’s en groepen. Bij groepen bepaal je zelf of de groep open is of gesloten. Een groep kun je oprichten rondom een thema, een vak of een klas. Bij gesloten groepen vraagt elke leerling toestemming om lid te mogen worden.
11
Digitaal pesten is een groot probleem op sociale media.
Hier staan heel veel lessen…. Op deze site ook veel suggesties hoe je pesten bespreekbaar kan maken naar aanleiding van: Video's over Pesten Video's over Digitaal Pesten (Cyberpesten) Boeken over Pesten per leeftijdsgroep Films over Pesten Liedjes van Stop Pesten Nu
12
Maak een presentatie of quiz die je aan je klas kan laten zien of ze kan laten spelen over (niet) pesten, Wat kan je maken: een Powerpoint presentatie of een KAHOOT quiz Op de site: staan heel veel lessen voor alle leeftijden.
14
Kijk naar filmpje over Kahoot op de nascholingspagina
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.