De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Presentatie gemeenten Cluster Westerkwartier

Verwante presentaties


Presentatie over: "Presentatie gemeenten Cluster Westerkwartier"— Transcript van de presentatie:

1 Presentatie gemeenten Cluster Westerkwartier 11-5-2017
Financiën VRG Presentatie gemeenten Cluster Westerkwartier

2 Inhoud Terugblik Regionalisering, 2014 en 2015 Ontwikkelingen 2016
Financiële ontwikkelingen Takenevaluatie Begroting 2018

3 Regionalisering transitieafspraken PWC Begrotingen 2012
Onderzoek PWC Overhead PWC Ontvlechten ‘oude’ organisaties Begrotingen 2012 Aangepaste begrotingen 2012 Geconsolideerde begrotingen 2012 Beleidsbegroting 2014 (e.v.) Oplevering nulmetingen Benchmark Berenschot Werkbegroting 2014 Werkconferentie 12 april 2013 Bestuursvergadering: 24 mei 2013 Overeengekomen aanpassingen Van 24 portefeuilles naar 1 portefeuille Gebaseerd op de gemeentelijke begrotingen 2012 Diverse correcties en aanvullingen, zoals been bijtrekken Maar ook: totaal 2,5 mln aan meegenomen bezuinigingen vanuit voorgaande regeling (€1 mln) en de gemeenten (€1,5 mln). Voorbeeld: terugbrengen sterkte ploegen stad Been bij trekken Bezuinigingen Egalisatieposten Eliminatie dub. posten Taakstellingen: - Landelijk beleid Inrichten organisatie transitieafspraken

4 Regionalisering Onderzoek PwC: Beoordeling totstandkoming nulmeting
Proces goed, advies t.a.v. huisvesting en overhead “weinig besparingspotentieel op korte termijn” Onderzoek Berenschot naar overhead 21,5% als norm -> beleidsarme agentschappen Interne toets bij bepaling formatieplan 2014 2 onderzoeken bij Regionalisering: Berenschot en PwC Opmerkingen onderzoek PwC: advies om huisvesting en overhead niet op basis van nulmeting toe te voegen aan begroting (opgegeven kosten klopten namelijk niet) Berenschot heeft advies gegeven voor in te richten overheadfuncties. Het gaat hierbij om personele overhead, inclusief de gehele laag leidinggevenden en secretariële ondersteuning (definitie overhead van Berenschot is vrij breed) 21,5% = het gemiddelde voor beleidsarme agentschappen. VRG is daarmee vergeleken. Bij opstellen van het formatieplan heeft door de organisatie een interne toetsing plaatsgevonden. Hieruit bleek dat we onder het niveau van Berenschot zaten.

5 Resultaten 2014 -2015 Brandweer-zorg en meldkamer-functie
Brandweer-zorg en meldkamer-functie Crisisbeheer-sing Gemeentelijke Kolom GHOR Totaal resultaat Terug-storting 2014 2.505 177 122 286 3.089 1.000 2015 462* 81 90 174 807 500 *dit betreft het resultaat ná de tussentijdse terugstorting aan gemeente

6 Financiële Ontwikkelingen 2016
Autonome ontwikkelingen in 2016 die incidenteel zijn opgevangen: Kostenstijgingen 2016 Autonome ontwikkelingen invoering werkkostenregeling 90.000 eigen risico WW Toename bijdragen landelijk beleid aanvullende indexatie 2016 intergreren opleidingskosten in begroting Totaal autonome ontwikkelingen Dekking Incidentele dekking Meldkamermiddelen* Incidentele dekking door verlaging lasten elders Uitzetting begroting - * dekking vervalt in 2021

7 Jaarrekening 2016 Conclusies:
Programma Resultaat Bestemming Bedrag Brandweerzorg incl. meldkamerfunctie Bestemmingsreserve Aanvullende demping huisvesting Bestemmingsreserve Huisvesting Algemene reserve VRG 2.000 Rampenbestrijding & Crisisbeheersing 1.000 Gemeentelijke Kolom Groningen 85.000 GHOR Totale VRG Conclusies: Er is € beschikbaar voor demping van de herijking voor nadeelgemeenten Het resultaat wordt grotendeels veroorzaakt door: Het nog niet afgerond zijn van de huisvestingstransitie in 2016; kosten volgen in 2017 met terugwerkende kracht (vandaar reservering) Het resultaat bij de GHOR; door onderbezetting lagere personele lasten, daarnaast lagere materiële lasten

8 Financiële ontwikkelingen 2017
Kostenstijgingen 2016 2017 Autonome ontwikkelingen invoering werkkostenregeling 90.000 eigen risico WW Toename bijdragen landelijk beleid aanvullende indexatie 2016 intergreren opleidingskosten in begroting indexatie 2017 aanvullende indexatie pensioenlasten Schoon Werken (besluit in AB ) Tekort Gemeentelijke Kolom 80.000 Totaal autonome ontwikkelingen Beleidskeuzes Geaccordeerd beleid Brandweerzorg Totaal Beleidskeuzes Totaal autonome ontwikkelingen en beleidskeuzes Dekking Incidentele dekking Meldkamermiddelen* Incidentele dekking door verlaging lasten elders Taakstellend structureel oplossen Effect (nadelig) op resultaat 2017 - * dekking vervalt in 2021

9 Ontwikkelingen 2017 –Takenevaluatie (1)
Vraagstuk Takenevaluatie: “ maak inzichtelijk op welke wijze takenpakket VRG duurzaam in evenwicht kan worden gebracht, gelet op de beschikbare middelen” Aanleiding: begroting 2017: € 1 mln extra lasten, gedekt middels incidentele voordelen Uitvoering met behulp van AEF

10 Ontwikkelingen 2017 –Takenevaluatie (2)
Samenvatting conclusies AEF: “Om de financiële opgave van de VRG in te vullen is een samenhangend pakket aan bestuurlijke keuzes noodzakelijk.” Hiertoe doet AEF diverse suggesties op middellange en langere termijn 1) Conclusie ten aanzien van inrichting organisatie VRG: - beleidsarm ingericht - lage overhead (9% lager t.o.v. andere VR’en) 2) Conclusies ten aanzien van activiteiten VRG: - de huidige opkomstnormen vragen om een concreet uitgewerkt plan - Taakinvulling crisisbeheersing en GKG in basis op orde - Nieuwe veldnorm over GHOR organisatie vraagt om nieuwe werkwijze; de financiële consequenties zijn nog niet in beeld 3) Conclusie ten aanzien van financiële positie VRG: - Disbalans structurele kosten - baten wordt groter in ) Conclusies ten aanzien van mogelijke samenwerking: - Samenwerking 3-Noord is alleen kansrijk op basis van inhoudelijke gronden - Samenwerking met de GGD Groningen is op termijn een kans, maar vraagt om zorgvuldig proces Door beleidsarme inrichting is de organisatie afhankelijk van de welwillendheid van de partners voor beleidsontwikkeling. Door schrale inrichting overhead loopt de organisatie op onderdelen risico’s (financiën en informatisering). De conclusies van het dekkingsplan vragen om een concretisering om zowel beleidsmatige als financiële consequenties in beeld te brengen. In 2018 ontstaat een structureel tekort van € 2,9 mln op basis van de huidige (2016) gemeentelijke bijdragen. Het budget dat gemeenten ontvangen voor de taken van VRG stijgt in 2018 waarschijnlijk met € 1,5 mln (t.o.v 2017).

11 Ontwikkelingen 2017 –Takenevaluatie (3)
Vervolg: Bepaling koers en strategie voor de toekomst; Vertaling hiervan in begroting 2019 en meerjarenperspectief; De verwachting is niet dat er door het voeren van discussie omtrent koers en strategie significante besparingen worden gehaald

12 Begroting 2018 Advies AEF: Stel financiële hygiëneregels op
Uitgangspunten conform AB 17 feb: Onontkoombare autonome ontwikkelingen worden meegenomen als uitzetting in de begroting; Beleidsaanpassingen vanuit verleden worden in eerste instantie opgevangen binnen huidige begrotingskader (2017); Nieuw beleid wordt aan het bestuur voorgelegd, waarbij financiering een expliciet besluitpunt is.

13 Begroting 2018 Autonome ontwikkelingen: € 2.969k
Dekking middels meldkamermiddelen (BDUR en OMS opbrengsten samen) € 600k Uitzetting begroting € 2.359k Beleidsaanpassingen/besluit 2017: € 275k Geaccordeerd beleid Brandweerzorg € 275k (structureel op te lossen in begroting)

14 Financiële ontwikkelingen 2018
Kostenstijgingen 2016 2017 2018 Autonome ontwikkelingen invoering werkkostenregeling 90.000 eigen risico WW Toename bijdragen landelijk beleid aanvullende indexatie 2016 intergreren opleidingskosten in begroting indexatie 2017 aanvullende indexatie pensioenlasten indexatie 2018 FLO Schoon Werken (besluit in AB ) OMS opbrengsten (van structureel naar incidenteel; vervalt in 2021) Tekort Gemeentelijke Kolom 80.000 60.000 Totaal autonome ontwikkelingen Beleidskeuzes Geaccordeerd beleid Brandweerzorg Totaal Beleidskeuzes Totaal autonome ontwikkelingen en beleidskeuzes Dekking Incidentele dekking Meldkamermiddelen* Incidentele dekking vanuit opbrengsten OMS* Incidentele dekking door verlaging lasten elders Taakstellend structureel oplossen Uitzetting begroting - * dekking vervalt in 2021

15 Conclusies Regionalisering -> organisatie met smalle top, beperkte overhead, sober ingericht Diverse nieuwe autonome ontwikkelingen in eerste instantie incidenteel opgevangen Takenevaluatie leidt op korte termijn niet tot besparing Vertaling takendiscussie (koers en strategie) in begroting 2019 en meerjarenperspectief


Download ppt "Presentatie gemeenten Cluster Westerkwartier"

Verwante presentaties


Ads door Google