Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdArthur van de Velde Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Opleiding voor schoolsecretariaten 2017 - 2018
ABC-cursus Opleiding voor schoolsecretariaten AgODi-Academie
2
Overzicht programma Kennismaking met de werking van AgODi
Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) Afdeling Secundair Onderwijs – scholen en leerlingen Afdeling Personeel Secundair Onderwijs en Deeltijds Kunstonderwijs
3
Beleidsdomein Onderwijs en Vorming
Minister Inspectie VLOR Beleidsraad Agentschap voor infrastructuur in het onderwijs (AGIOn) Agentschap voor onderwijs- diensten (AgODi) Agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenenonderwijs, Kwalificaties en Studietoelagen (AHOVOKS) Departement Onderwijs en Vorming Ministerie van Onderwijs en Vorming
4
AgODi - structuur Administrateur – generaal Stafdienst Guy JANSSENS
Afdeling Basisonderwijs, DKO en Clb Scholen en leerlingen Veerle VAN DE VELDE Adviseur Afdeling Personeel Basisonderwijs en Clb Patricia VAN REET Afdelingshoofd Afdeling Personeel Secundair onderwijs en DKO Katrien DE BECKER Afdelingshoofd Afdeling Advies en ondersteuning onderwijspersoneel * Marleen BROUCKE Adviseur Afdeling ICT * Jeroen DEPOORTERE Senior adviseur Afdeling Secundair onderwijs Scholen en leerlingen Caroline VANBRABANT Afdelingshoofd
5
AgODi - taken Wij zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van het onderwijsbeleid van het basis- en secundair onderwijs, de centra voor deeltijdse vorming, het deeltijds kunstonderwijs, de centra voor leerlingenbegeleiding en de inspectie en pedagogische begeleiding. Wij zorgen ervoor dat ongeveer scholen in Vlaanderen de middelen ontvangen om kwaliteitsvol onderwijs te organiseren. Wij beheren de personeelsdossiers van personeelsleden. Uitgaven 2015: (waarvan salarissen, werkingsmiddelen, ‘andere’)
6
AgODi - taken Wij zorgen voor de uitbetaling van het salaris van personeelsleden. Ouders en leerlingen kunnen bij ons terecht met vragen over hun rechten en plichten in het onderwijs. Wij maken werk van gelijke onderwijskansen: Lokale Overlegplatforms (LOP), Speciale Onderwijsleermiddelen (SOL), project Jongeren voor Scholen/Scholen voor Jongeren en Verkeersveiligheid (JoJo/VeVe), commissie Leerlingenrechten, Vlaamse Bemiddelingscommissie … Wij zijn gesprekspartner van het beleid bij de totstandkoming en de toepassing van de regelgeving Personeelsleden Gewoon basisonderwijs, Buitengewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Buitengewoon secundair onderwijs, HBO5 verpleegkundige, Deeltijds kunstonderwijs = personeelsleden waarvoor Agodi de dossiers beheert Daarbij komt hoger onderwijs, volwassenonderwijs, CBE (centra voor basiseducatie) -> in totaal personeelsleden waarvoor Agodi het salaris betaalt
7
AgODi - klanten Scholen 1.112 2013-2014 2014-2015 2015-2016
Gewoon basisonderwijs 2.389 2.400 2.409 Buitengewoon basisonderwijs 203 202 201 Gewoon secundair onderwijs 961 953 991 Buitengewoon secundair onderwijs 119 121 Deeltijds kunstonderwijs 168 CLB 72 Totaal 3.912 3.914 3.962 1.112
8
AgODi - klanten Personeelsleden In 2016: 77.497 2014 2015 2016
Evolutie t.o.v. 2015 Gewoon basisonderwijs 63.171 64.013 64.793 1,22% Buitengewoon basisonderwijs 9.799 9.907 9.889 -0,18% Gewoon secundair onderwijs 67.973 67.419 66.809 -0,90% Buitengewoon secundair onderwijs 8.801 9.020 9.151 1,45% HBO5 verpleegkunde 1.399 1.498 1.537 2,60% Deeltijds kunstonderwijs 5.755 5.761 5.737 -0,42% Andere 6.282 6.228 6.248 0,32% Totaal 0,19% In 2016:
9
AgODi - klanten Leerlingen In 2016: 447.315 Aantal leerlingen
Evolutie (%) Gewoon kleuteronderwijs -0,26% Buitengewoon kleuteronderwijs 2.042 2.000 1.984 -0,80% Gewoon lager onderwijs 2,87% Buitengewoon lager onderwijs 28.307 27.483 25.578 -6,93% Gewoon secundair onderwijs 0,33% Buitengewoon secundair onderwijs 20.495 20.661 20.333 -1,59% Deeltijds secundair onderwijs 8.867 8.807 8.754 -0,60% Deeltijds kunstonderwijs 1,13% Totaal 0,92% In 2016:
10
AgODi - medewerkers Categorie 30/06/2014 30/06/2015 30/06/2016
Statutair 351 328 333 Contractueel 79 81 71 CODO 17 Begeleiding JoJo/VeVe 3 Begeleiding LOP 35 33 34 Totaal 485 462 458
11
AgODi - kernprocessen SBT en verificatie Geldelijk dossier
Tijdig en correct betalen Controle omkadering Administratief dossier In dienst tot pensioen
12
Afdeling SO– scholen en leerlingen
Dienstverlening t.a.v. schoolbesturen: registratie, herstructurering, rekeningnummers, … scholengemeenschappen: samenstelling, omkadering scholen: leerlingentellingen, verificatie, normen, omkadering, toelagen
13
Afdeling SO– scholen en leerlingen
Dienstverlening t.a.v. (2) leerlingen en ouders (Gelijke kansen): leerplichtcontrole informatiepunt ouders en leerlingen commissie leerlingenrechten … Aandacht voor kwaliteitsbewaking
14
Afdeling SO– scholen en leerlingen
De mensen achter de dossiers: schoolbeheerteams 31 medewerkers waarvan 17 verificateurs 4 groepschefs Informatiepunt ouders en leerlingen: 6-tal medewerkers Secretariaat: 2 Coördinatoren afdeling: 9 Team JoJo/VeVe: 3 Afdelingshoofd Teams: medewerkers: 2 SBT gewoon onderwijs (5 pers), 1 SBT BO (1 pers), 1 SBT DKO (2 fte), 1 verificatie/Discimus (15,5 verificateurs BaO + 3 fte DKO), 1 SOL (2 pers), 1 inschrijvingsrecht (3 pers), ICT (3,5 pers) = ongeveer 36 personen Groepschefs: 3 SBT, 1 verificatie, 1 SOL = 5
15
Afdeling Personeel SO en DKO
Beheren van financiële en administratieve personeelsdossiers van indiensttreding tot pensionering: Beheren indiensttreding, vaste benoeming, pensioen … Beheren geldelijk dossier : salaris – vakantiegeld – eindejaarstoelage – uitgestelde bezoldiging Opvolgen en verwerken van: Verschillende verlofstelsels zoals ziekteverlof, loopbaanonderbreking, verlof of afwezigheid voor verminderde prestaties, verlof tijdelijk andere opdracht … Terbeschikkingstellingen in het onderwijs (TBS wegens ziekte, TBSOB, TBSPA, TBS VP, …) Controleren van de omkadering
16
Afdeling Personeel SO en DKO
Actieve informatieverstrekking en ondersteuning en aanlevering van een aantal gegevens voor interne en externe klanten. Dagelijks: Ondersteuning bij interpretatie regelgeving Coaching scholen bij doorsturen gegevens 1e lijn: dossierbeheerder 2e lijn: groepschef – expert – ervaren collega Op jaarbasis: Opleiding schoolsecretariaten – nieuwe medewerkers Ondersteuning voor scholen met problemen elektronische communicatie
17
Afdeling Personeel SO en DKO
Samenwerking school(secretariaat) en werkstations Dagelijkse ondersteuning en informatie- uitwisseling Tijdig en correct doorsturen van opdrachten en dienstonderbrekingen Aandacht voor kwaliteitsbewaking Nazicht zendingen en schoollistings op school Ingewikkelde zendingen: vooraf overleg
18
Afdeling Personeel SO en DKO
Partners in de salarisbetaling 1. personeelslid 2. school(secretariaat) 3. WERKSTATION 4. boekhouding 5. financiële diensten 6. personeelslid
19
Afdeling Personeel SO en DKO
Structuur en organisatie WS21: regio Antwerpen WS13: BuSO WS17: regio Oost- Vlaanderen WS15 en WS16: regio West-Vlaanderen Cel “Word leerkracht” WS18: regio Oost-Vlaanderen WS22: regio Antwerpen/ Limburg/Vlaams-Brabant WS23: regio Limburg en Leuven WS19: Brussels Hoofdstedelijk Gewest en Vlaams Brabant Cel “Detacheringen” WS24: regio Limburg WS20: regio Antwerpen WS32: ondersteunend personeel en MVDP WS42: deeltijds kunstonderwijs Cel “TBS VP en overdrachten” Cel “ Kwaliteit”
20
Afdeling Personeel SO en DKO
De mensen achter de dossiers 13 werkstations: 91 dossierbeheerders (= +/- 83,5 FTE) 13 groepschefs (= +/- 12 VTE) Cel TBS VP en overdrachten: 3 (= 2 VTE) Cel kwaliteit: 2 Cel Word Leerkracht: 4 (= 3,5 VTE) Cel Detacheringen: 3 (2,6 VTE) Afdelingssecretariaat: 2 (1,6 VTE) Coördinatoren afdeling: 9 (8 VTE) Afdelingshoofd
21
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.