De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

BBC als momentum voor kerntakendebat en efficiëntiesprong

Verwante presentaties


Presentatie over: "BBC als momentum voor kerntakendebat en efficiëntiesprong"— Transcript van de presentatie:

1 BBC als momentum voor kerntakendebat en efficiëntiesprong
Bart Van Herck, Idea Consult Leuven, 8/6/2017

2 Toegevoegde waarde in 1 slide

3 Referenties lokale besturen (selectie)
Strategie Kentakendebat (Roeselare, Tremelo) Begeleiding strategische meerjarenplanning (Aalst, Lennik) Organisatie en dienstverlening Nieuw organisatie- en dienstverleningsmodel Putte, Beringen Begeleiding zelfevaluatie bestuurskracht van 17 Vlaamse besturen Samenwerking en fusie Integratietrajecten gemeente-OCMW (Menen, Hamont-Achel, Hoeilaart,…) Intergemeentelijke begeleiding: stadregio Turnhout, intergemeentelijke bibs Fusiedossiers Meeuwen-Gruitrode en Opglabbeek / Kruishoutem-Zingem, Puurs-St-Amands Financieel: subsidiescans, besparingstrajecten, verhogen realisatiegraad Patrimonium en vastgoed Haalbaarheidsstudies (gemeenschapscentrum Wommelgem) Herbestemmingen (Transfo Zwevegem, militaire domeinen,…) Veranderings- en interimmanagement Leiding technische diensten Hamont-Achel, Middelkerke, zorggroep Orion Turnhout,…; Veranderingstraject Putte. Thematisch beleidsadvies : detailhandel, lokale economie, toerisme, cultuur

4 BBC = momentum om te reflecteren op de lange termijn
Beleidskeuzen Kerntaken Efficiëntie

5 Kerntaken van het lokaal bestuur
Centraal gegeven... Collectief vs individueel

6 Kerntaken van het lokaal bestuur
Lokaal gegeven... Collectief vs individueel

7 Kerntaken: 3 vragen Doen we in de toekomst nog hetzelfde? Andere verwachtingen vanuit de omgeving Andere keuzen van het bestuur (rol, profiel,...) Differentiatie op basis van profiel van de gemeente Wat doen we nog zelf? Cocreatie Intergemeentelijke samenwerking Uitbesteding Wat doen andere overheidsniveaus en hoe werken we samen?

8 Kerntaken van het lokaal bestuur
Drie dimensies (Bouckaert et al , 2003): Horizontale dimensie: verdeling van taken tussen overheid en samenleving (bedrijven, middenveld,...) Vertikale dimensie: welk bestuursniveau? Derde dimensie: coördinatieproblematiek “Naast aandacht voor het verdelen en scheiden van taken ook aandacht voor samenwerking en interactie (geïntegreerde en klantgerichte benadering)”;

9 Doen we nog hetzelfde? Nieuwe domeinen? (vb. radicalisering)
Domeinen waar de lokale overheid minder nodig is? Minder uitvoerende taken in de toekomst -> Digitalisering, blockchain Andere rol: sterker cocreatie, het bestuur als onderhandelaar, als platform met ruimte voor flexibele partnerschappen. ROL van het lokaal bestuur zal veranderen: het bestuur als onderhandelaar of makelaar die bestuurt samen met partners? Cocreatie en coproductie. Het bestuur als platform van waaruit flexibel wordt ingespeeld op veranderende noden. Mandatarissen krijgen geen mandaat meer om zes jaar alleen te besturen. DIGITAAL waar het kan, fysiek waar het moet. INSTRUMENTARIUM. Meer ruimte voor experiment. SCHAAL in evolutie. Meer gebiedsgerichte werking, besturen die grotere schaal opzoeken. NIEUWE POSITIONERING. Het lokaal bestuur als onderdeel van een geïntegreerd netwerk van overheidsdiensten. Gemeente niet meer als entiteit op zich maar als deel van de keten vb. Ondernemersloket. Opmerking: kettingidee is intelligent maar complex voorstel in tegenstelling tot idee van homogene bevoegdsheidspakketten. GROTERE VERSCHEIDENHEID door verschillende demografische samenstelling, verschillende rol die gemeente wil opnemen uitbesteden of niet), stad/buitengemeente, etc.

10 Horizontale dimensie Cocreatie -> met zijn consequenties naar planning (Dixit Rogier De Langhe, UGent: geen bouwplan, maar mehode; politicus als ontdekkingsreiziger ipv architect) Wat met activiteiten die steeds meer een marktlogica volgen: kinderopvang, woon-en zorgcentra, afvalverwerking,... Wat organseren het best met andere gemeenten, op intergemeentelijk niveau?

11 Vertikale dimensie (centraal gegeven)
Op welke beleidsdomeinen is het belangrijk dat we op lokaal niveau eigen beslissingen kunnen nemen. En over wat (strategie, uitvoering)? Subsidiariteit versus coherentie van beleid

12 Efficiëntie Bronnen van efficiëntiewinsten (Strobants, 2014):
administratieve vereenvoudiging rationaliseren of optimaliseren van processen, activiteiten en entiteiten. Samenwerking Innovatie benchmarking & opvolgingstools (prestatiemeting) Rol Vlaamse overheid De hogeschool Odisee zette samen met de KULeuven, de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG), de beroepsvereniging facility managers (IFMA) en partners uit het werkveld [Uitgeverij Vanden Broele; PROCOS en Fier.fm] het project ‘Benchmarking van facilitaire kengetallen van steden en gemeenten’ – kortweg FaKL-benchmark.be – op, dat zich specifiek richt op lokale overheden.1 De steden Gent en Sint-Niklaas waren via de stuurgroep nauw betrokken bij het opzet.

13 Let’s talk Goede voorbeelden?
Nemen we deze vragen mee naar opmaak MJP ? Waarom wel, waarom niet?

14 Contact IDEA Consult Kunstlaan 1-2, bus 16 1210 Brussel
Bart Van Herck GSM


Download ppt "BBC als momentum voor kerntakendebat en efficiëntiesprong"

Verwante presentaties


Ads door Google