Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdChristiana Coppens Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Regiobijeenkomsten LECSO Oktober 2016 Rion Pennings
Regiobijeenkomsten LECSO Oktober Rion Pennings
2
Aanleiding Grote diversiteit aan leerlingen Opbrengstgericht Werken
Aanleiding Grote diversiteit aan leerlingen Opbrengstgericht Werken Maximale uit leerlingen halen? Ontwikkelingsperspectief bepalen Mogelijkheden i.p.v. beperkingen Maar ook…. Sinds 1 augustus 2013 Wet Kwaliteit (voortgezet) speciaal onderwijs van kracht. Opbrengsten en OPP staan centraal in deze nieuwe wetgeving.
3
Aanleiding Passend Onderwijs Ontschotting/Ontclustering
Aanleiding Passend Onderwijs Ontschotting/Ontclustering Doelgroep SO/VSO? Dekkend netwerk Schoolondersteuningsprofielen Bekostiging: categorie 1-2-3 Ontbreken goed LVS voor (V)SO… Sinds 1 augustus 2013 Wet Kwaliteit (voortgezet) speciaal onderwijs van kracht. Opbrengsten en OPP staan centraal in deze nieuwe wetgeving.
4
Opzet Doelgericht, actief en planmatig
Opzet Doelgericht, actief en planmatig In kaart brengen van de opbrengsten van het onderwijs Ambitieus en transparant ‘Evidence-based’ Meer dan IQ Goede afstemming met ouders en leerling Sinds 1 augustus 2013 Wet Kwaliteit (voortgezet) speciaal onderwijs van kracht. Opbrengsten en OPP staan centraal in deze nieuwe wetgeving.
5
Basis vormt het AAIDD model is gerelateerd aan het ICF-model (Buntinx)
Basis vormt het AAIDD model is gerelateerd aan het ICF-model (Buntinx)
7
Landelijk model doelgroepindeling SO
8
Landelijk model doelgroepindeling VSO
9
Invulwijzer Ondersteuningsbehoeften
NB. Leerlingspecifiek T.a.v. leren en ontwikkelen T.a.v. sociaal-emotionele ontwikkeling T.a.v. de communicatie T.a.v. de fysieke en medische ondersteuning (CAP) Ondersteuning in de thuissituatie Ondersteuning t.b.v. de leraar/de school Sinds 1 augustus 2013 Wet Kwaliteit (voortgezet) speciaal onderwijs van kracht. Opbrengsten en OPP staan centraal in deze nieuwe wetgeving.
10
Intensiteit van ondersteuning toegelicht
Ondersteuning t.a.v. ontwikkelen en leren Leeromgeving (klasseninrichting, mate van intensiteit van begeleiding), Leerstijl, leertijd, mate van taakgerichtheid en structuur Leerstofaanbod (vakken, aangepaste methodieken, onderwijsmaterialen, computer) Ondersteuning t.a.v. de sociaal-emotionele ontwikkeling Mate van structuur, toezicht, correctie en nabijheid, mate van bevestiging en waardering mate van zelfredzaamheid, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid, mate van intensiteit van begeleiding, expertise (specialistische kennis en ervaring) leraar en andere begeleiders (evt. ook uit de zorg) Ondersteuning ten aanzien van de communicatie Communicatiestijl, ondersteunende communicatiemiddelen, logopedie Fysieke en medische ondersteuning Fysiotherapie, therapieruimte, meubilair, andere hulpmiddelen, medicijngebruik, verzorgingsruimte, zindelijkheidstraining, CAP (capaciteitenprofiel revalidatie)
11
Ondersteuningsbehoefte inclusief CAP
1 2 3 4 5 6 7 Intensiteit van ondersteuning Zeer intensief Intensief Voortdurend Regelmatig Op afroep Ondersteuning t.a.v. leren en ontwikkelen Ondersteuning t.a.v. sociaal-emotioneel functioneren en gedrag Ondersteuning t.a.v. de communicatie Fysieke en medische ondersteuning Ondersteuning in de thuissituatie / buiten school Ondersteuning t.b.v. school
12
Kijkwijzer Eindtermen Leerstandaard (75%)
NB. versie SO en versie VSO Rekenen en wiskunde Schriftelijke taal Mondelinge taal Sociaal emotionele ontwikkeling Leren leren Praktische redzaamheid Zintuiglijke en motorische ontwikkeling Leerlijnen Plancius, CED ZML-leerlijnen, basisleerlijnen Sinds 1 augustus 2013 Wet Kwaliteit (voortgezet) speciaal onderwijs van kracht. Opbrengsten en OPP staan centraal in deze nieuwe wetgeving.
13
Vervolg … Begrippenlijst en handreiking
Communicatie en implementatie alle standaarden Doorontwikkelen met experts binnen CED, SLO, Inspectie en dergelijken
14
Casus Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school.
Er is sprake van een autismespectrumstoornis, hechtingsproblematiek, stemmingsproblemen en daarmee samenhangende forse gedragsproblematiek (internaliserend en externaliserend). Jasper is een sociaal angstige jongen, laat oppositioneel opstandig gedrag zien. IQ = 105 Ontwikkelingsleeftijd = 8 jaar Cognitief functioneringsniveau = 2F Leerstandaard = VSO niveau 15 Ondersteuningsbehoefte = heeft voortdurend toezicht nodig Leerstijl = performaal Uitstroombestemming: arbeid met certificaten Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school. Er is sprake van een autismespectrumstoornis, hechtingsproblematiek, stemmingsproblemen en daarmee samenhangende forse gedragsproblematiek (internaliserend en externaliserend). Jasper is een sociaal angstige jongen, laat oppositioneel opstandig gedrag zien. IQ = 105 Ontwikkelingsleeftijd = 8 jaar Cognitief functioneringsniveau = 2F Leerstandaard = VSO niveau 5 Ondersteuningsbehoefte = heeft voortdurend toezicht nodig Leerstijl = performaal Uitstroombestemming: arbeid met certificaten
15
Casus - Jasper Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school.
1 2 3 4 5 6 7 Verbaal IQ < 20 > 110 Performaal IQ Totaal IQ PRO 55-80 Ontwikkelings-leeftijd (SEO) 0-2 jaar 2-5 jaar 5-8 jaar 8-12 jaar 12-16 jaar kalenderleeftijd Cognitief functionerings-niveau DLE <20 FN E3-E4 DLE 20-40 FN M5-E6 Referentie-niveau 1F Referentie-niveau 2F Referentie- niveau 3F-4F Leerstandaard (75%) Plancius 1-6 VSO niveau 2 VSO niveau 6 VSO niveau 9 VSO niveau 12 VSO niveau 14 Conform eindtermen VO VSO niveau 16 Ondersteunings- behoefte Zeer intensief Intensief Voortdurend Regelmatig Op afroep Leerkenmerken Sensomotorisch en gevoelsmatig Pragmatisch Egocentrisch Egocentrisch en performaal Performaal Reflectief observeren/ overdenkende waarneming Abstract conceptualiseren/abstracte begripsvorming Uitstroom-bestemming Belevings-gericht Taakgericht en activerend Beschut werk Arbeid Arbeid met certificaten MBO Entree MBO 2/3/4 MBO 3/4 HBO/WO Dagbesteding (beschutte) arbeid Arbeid/ Vervolg-onderwijs Vervolgonderwijs Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school. Er is sprake van een autismespectrumstoornis, hechtingsproblematiek, stemmingsproblemen en daarmee samenhangende forse gedragsproblematiek (internaliserend en externaliserend). Jasper is een sociaal angstige jongen, laat oppositioneel opstandig gedrag zien. IQ = 105 Ontwikkelingsleeftijd = 8 jaar Cognitief functioneringsniveau = 2F Leerstandaard = VSO niveau 5 Ondersteuningsbehoefte = heeft voortdurend toezicht nodig Leerstijl = performaal Uitstroombestemming: arbeid met certificaten
16
Casus - Jasper Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school.
1 2 3 4 5 6 7 Verbaal IQ < 20 > 110 Performaal IQ Totaal IQ PRO 55-80 Ontwikkelings-leeftijd (SEO) 0-2 jaar 2-5 jaar 5-8 jaar 8-12 jaar 12-16 jaar kalenderleeftijd Cognitief functionerings-niveau DLE <20 FN E3-E4 DLE 20-40 FN M5-E6 Referentie-niveau 1F Referentie-niveau 2F Referentie- niveau 3F-4F Leerstandaard (75%) Plancius 1-6 VSO niveau 2 VSO niveau 6 VSO niveau 9 VSO niveau 12 VSO niveau 14 Conform eindtermen VO VSO niveau 16 Ondersteunings- behoefte Zeer intensief Intensief Voortdurend Regelmatig Op afroep Leerkenmerken Sensomotorisch en gevoelsmatig Pragmatisch Egocentrisch Egocentrisch en performaal Performaal Reflectief observeren/ overdenkende waarneming Abstract conceptualiseren/abstracte begripsvorming Uitstroom-bestemming Belevings-gericht Taakgericht en activerend Beschut werk Arbeid Arbeid met certificaten MBO Entree MBO 2/3/4 MBO 3/4 HBO/WO Dagbesteding (beschutte) arbeid Arbeid/ Vervolg-onderwijs Vervolgonderwijs Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school. Er is sprake van een autismespectrumstoornis, hechtingsproblematiek, stemmingsproblemen en daarmee samenhangende forse gedragsproblematiek (internaliserend en externaliserend). Jasper is een sociaal angstige jongen, laat oppositioneel opstandig gedrag zien. IQ = 105 Ontwikkelingsleeftijd = 8 jaar Cognitief functioneringsniveau = 2F Leerstandaard = VSO niveau 5 Ondersteuningsbehoefte = heeft voortdurend toezicht nodig Leerstijl = performaal Uitstroombestemming: arbeid met certificaten
17
Casus - Jasper Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school.
1 2 3 4 5 6 7 Verbaal IQ < 20 > 110 Performaal IQ Totaal IQ PRO 55-80 Ontwikkelings-leeftijd (SEO) 0-2 jaar 2-5 jaar 5-8 jaar 8-12 jaar 12-16 jaar kalenderleeftijd Cognitief functionerings-niveau DLE <20 FN E3-E4 DLE 20-40 FN M5-E6 Referentie-niveau 1F Referentie-niveau 2F Referentie- niveau 3F-4F Leerstandaard (75%) Plancius 1-6 VSO niveau 2 VSO niveau 6 VSO niveau 9 VSO niveau 12 VSO niveau 14 Conform eindtermen VO VSO niveau 16 Ondersteunings- behoefte Zeer intensief Intensief Voortdurend Regelmatig Op afroep Leerkenmerken Sensomotorisch en gevoelsmatig Pragmatisch Egocentrisch Egocentrisch en performaal Performaal Reflectief observeren/ overdenkende waarneming Abstract conceptualiseren/abstracte begripsvorming Uitstroom-bestemming Belevings-gericht Taakgericht en activerend Beschut werk Arbeid Arbeid met certificaten MBO Entree MBO 2/3/4 MBO 3/4 HBO/WO Dagbesteding (beschutte) arbeid Arbeid/ Vervolg-onderwijs Vervolgonderwijs Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school. Er is sprake van een autismespectrumstoornis, hechtingsproblematiek, stemmingsproblemen en daarmee samenhangende forse gedragsproblematiek (internaliserend en externaliserend). Jasper is een sociaal angstige jongen, laat oppositioneel opstandig gedrag zien. IQ = 105 Ontwikkelingsleeftijd = 8 jaar Cognitief functioneringsniveau = 2F Leerstandaard = VSO niveau 5 Ondersteuningsbehoefte = heeft voortdurend toezicht nodig Leerstijl = performaal Uitstroombestemming: arbeid met certificaten
18
Casus - Jasper Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school.
1 2 3 4 5 6 7 Verbaal IQ < 20 > 110 Performaal IQ Totaal IQ PRO 55-80 Ontwikkelings-leeftijd (SEO) 0-2 jaar 2-5 jaar 5-8 jaar 8-12 jaar 12-16 jaar kalenderleeftijd Cognitief functionerings-niveau DLE <20 FN E3-E4 DLE 20-40 FN M5-E6 Referentie-niveau 1F Referentie-niveau 2F Referentie- niveau 3F-4F Leerstandaard (75%) Plancius 1-6 VSO niveau 2 VSO niveau 6 VSO niveau 9 VSO niveau 12 VSO niveau 14 Conform eindtermen VO VSO niveau 16 Ondersteunings- behoefte Zeer intensief Intensief Voortdurend Regelmatig Op afroep Leerkenmerken Sensomotorisch en gevoelsmatig Pragmatisch Egocentrisch Egocentrisch en performaal Performaal Reflectief observeren/ overdenkende waarneming Abstract conceptualiseren/abstracte begripsvorming Uitstroom-bestemming Belevings-gericht Taakgericht en activerend Beschut werk Arbeid Arbeid met certificaten MBO Entree MBO 2/3/4 MBO 3/4 HBO/WO Dagbesteding (beschutte) arbeid Arbeid/ Vervolg-onderwijs Vervolgonderwijs Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school. Er is sprake van een autismespectrumstoornis, hechtingsproblematiek, stemmingsproblemen en daarmee samenhangende forse gedragsproblematiek (internaliserend en externaliserend). Jasper is een sociaal angstige jongen, laat oppositioneel opstandig gedrag zien. IQ = 105 Ontwikkelingsleeftijd = 8 jaar Cognitief functioneringsniveau = 2F Leerstandaard = VSO niveau 5 Ondersteuningsbehoefte = heeft voortdurend toezicht nodig Leerstijl = performaal Uitstroombestemming: arbeid met certificaten
19
Casus - Jasper Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school.
1 2 3 4 5 6 7 Verbaal IQ < 20 > 110 Performaal IQ Totaal IQ PRO 55-80 Ontwikkelings-leeftijd (SEO) 0-2 jaar 2-5 jaar 5-8 jaar 8-12 jaar 12-16 jaar kalenderleeftijd Cognitief functionerings-niveau DLE <20 FN E3-E4 DLE 20-40 FN M5-E6 Referentie-niveau 1F Referentie-niveau 2F Referentie- niveau 3F-4F Leerstandaard (75%) Plancius 1-6 VSO niveau 2 VSO niveau 6 VSO niveau 9 VSO niveau 12 VSO niveau 14 Conform eindtermen VO VSO niveau 16 Ondersteunings- behoefte Zeer intensief Intensief Voortdurend Regelmatig Op afroep Leerkenmerken Sensomotorisch en gevoelsmatig Pragmatisch Egocentrisch Egocentrisch en performaal Performaal Reflectief observeren/ overdenkende waarneming Abstract conceptualiseren/abstracte begripsvorming Uitstroom-bestemming Belevings-gericht Taakgericht en activerend Beschut werk Arbeid Arbeid met certificaten MBO Entree MBO 2/3/4 MBO 3/4 HBO/WO Dagbesteding (beschutte) arbeid Arbeid/ Vervolg-onderwijs Vervolgonderwijs Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school. Er is sprake van een autismespectrumstoornis, hechtingsproblematiek, stemmingsproblemen en daarmee samenhangende forse gedragsproblematiek (internaliserend en externaliserend). Jasper is een sociaal angstige jongen, laat oppositioneel opstandig gedrag zien. IQ = 105 Ontwikkelingsleeftijd = 8 jaar Cognitief functioneringsniveau = 2F Leerstandaard = VSO niveau 5 Ondersteuningsbehoefte = heeft voortdurend toezicht nodig Leerstijl = performaal Uitstroombestemming: arbeid met certificaten
20
Casus - Jasper Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school.
1 2 3 4 5 6 7 Verbaal IQ < 20 > 110 Performaal IQ Totaal IQ PRO 55-80 Ontwikkelings-leeftijd (SEO) 0-2 jaar 2-5 jaar 5-8 jaar 8-12 jaar 12-16 jaar kalenderleeftijd Cognitief functionerings-niveau DLE <20 FN E3-E4 DLE 20-40 FN M5-E6 Referentie-niveau 1F Referentie-niveau 2F Referentie- niveau 3F-4F Leerstandaard (75%) Plancius 1-6 VSO niveau 2 VSO niveau 6 VSO niveau 9 VSO niveau 12 VSO niveau 14 Conform eindtermen VO VSO niveau 16 Ondersteunings- behoefte Zeer intensief Intensief Voortdurend Regelmatig Op afroep Leerkenmerken Sensomotorisch en gevoelsmatig Pragmatisch Egocentrisch Egocentrisch en performaal Performaal Reflectief observeren/ overdenkende waarneming Abstract conceptualiseren/abstracte begripsvorming Uitstroom-bestemming Belevings-gericht Taakgericht en activerend Beschut werk Arbeid Arbeid met certificaten MBO Entree MBO 2/3/4 MBO 3/4 HBO/WO Dagbesteding (beschutte) arbeid Arbeid/ Vervolg-onderwijs Vervolgonderwijs Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school. Er is sprake van een autismespectrumstoornis, hechtingsproblematiek, stemmingsproblemen en daarmee samenhangende forse gedragsproblematiek (internaliserend en externaliserend). Jasper is een sociaal angstige jongen, laat oppositioneel opstandig gedrag zien. IQ = 105 Ontwikkelingsleeftijd = 8 jaar Cognitief functioneringsniveau = 2F Leerstandaard = VSO niveau 5 Ondersteuningsbehoefte = heeft voortdurend toezicht nodig Leerstijl = performaal Uitstroombestemming: arbeid met certificaten
21
Casus - Jasper Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school.
1 2 3 4 5 6 7 Verbaal IQ < 20 > 110 Performaal IQ Totaal IQ PRO 55-80 Ontwikkelings-leeftijd (SEO) 0-2 jaar 2-5 jaar 5-8 jaar 8-12 jaar 12-16 jaar kalenderleeftijd Cognitief functionerings-niveau DLE <20 FN E3-E4 DLE 20-40 FN M5-E6 Referentie-niveau 1F Referentie-niveau 2F Referentie- niveau 3F-4F Leerstandaard (75%) Plancius 1-6 VSO niveau 2 VSO niveau 6 VSO niveau 9 VSO niveau 12 VSO niveau 14 Conform eindtermen VO VSO niveau 16 Ondersteunings- behoefte Zeer intensief Intensief Voortdurend Regelmatig Op afroep Leerkenmerken Sensomotorisch en gevoelsmatig Pragmatisch Egocentrisch Egocentrisch en performaal Performaal Reflectief observeren/ overdenkende waarneming Abstract conceptualiseren/abstracte begripsvorming Uitstroom-bestemming Belevings-gericht Taakgericht en activerend Beschut werk Arbeid Arbeid met certificaten MBO Entree MBO 2/3/4 MBO 3/4 HBO/WO Dagbesteding (beschutte) arbeid Arbeid/ Vervolg-onderwijs Vervolgonderwijs Jasper is 15 jaar. Hij is leerling op een VSO-school. Er is sprake van een autismespectrumstoornis, hechtingsproblematiek, stemmingsproblemen en daarmee samenhangende forse gedragsproblematiek (internaliserend en externaliserend). Jasper is een sociaal angstige jongen, laat oppositioneel opstandig gedrag zien. IQ = 105 Ontwikkelingsleeftijd = 8 jaar Cognitief functioneringsniveau = 2F Leerstandaard = VSO niveau 5 Ondersteuningsbehoefte = heeft voortdurend toezicht nodig Leerstijl = performaal Uitstroombestemming: arbeid met certificaten
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.