Download de presentatie
GepubliceerdRuth Willems Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Welkom Europese richtlijn pakketreizen voor dummies 28 oktober
Sponsor: Powered By: Amsterdam 28 oktober 2016
2
- Ervaringen delen - Verdiepen van kennis - Netwerken
Reis Management Club (RMC) Doel: - Ervaringen delen - Verdiepen van kennis - Netwerken Amsterdam 28 oktober 2016
3
Ruim 1.400 reismanagers aangesloten
Doelgroep: directies/eigenaren van touroperators en retailbedrijven, managers, productmanagers, sales-specialisten, filiaalmanagers, maar ook ambitieuze medewerkers Elk jaar circa 8 bijeenkomsten bij partnerbedrijven in huis Amsterdam 28 oktober 2016
4
- Actuele kwesties - Deskundige sprekers - Netwerkborrel RMC 2.0
Vaste ingrediënten: - Actuele kwesties - Deskundige sprekers - Netwerkborrel Amsterdam 28 oktober 2016
5
14:30 – 14:40u Welkomstwoord 14:40 – 15:00u Frank Radstake (ANVR) 15:05 – 15:25u Mr. Nick de Leeuw en mr. Judith Tersteeg (La Gro Advocaten) 15:30 – 15:50u Ilse Meyers (ABTO) 15:55 – 16:15u Arjan Kers (TUI) 16:20 – 16:35u Paneldiscussie (Peter Boneschansker sluit aan) 16:35 – 18:15u Netwerk borrel Amsterdam 28 oktober 2016
6
Partner worden en een RMC-bijeenkomst in eigen huis faciliteren?
Neem contact op met Jan Gorter en Dennis Ebbers. Amsterdam 28 oktober 2016
7
Nieuwe Wet op de Reisovereenkomst!
8
Eigen naam criterium of wat is allemaal pakketreis?
Traject tot vandaag! Eigen naam criterium of wat is allemaal pakketreis? Gekoppelde reisarrangementen Positieve aspecten voor reisagenten Traject na vandaag!
9
ECTAA EZ EC V&J EZ Traject tot vandaag!
Huidige richtlijn pakketreizen stamt uit 1990 Huidige wet op de reisovereenkomst stamt uit 1992 Herzieningsproces begonnen in 2009 In eerste aanleg aangenomen door Raad in december 2014 In definitieve aanleg aangenomen door Raad in december 2015 V&J EZ Eerste Nederlandse stakeholder meeting in juni 2016 Eerste concept wettekst in september 2016 Tweede Nederlandse stakeholder meeting in september 2016
10
Eigen naam criterium of wat is allemaal pakketreis? Eigen naam criterium verdwijnt pakketreis: combinatie van ten minste twee verschillende soorten reisdiensten voor dezelfde reis of vakantie, ingeval: i) deze diensten worden gecombineerd door één handelaar, eventueel op verzoek of overeenkomstig de keuze van de reiziger, voordat er één overeenkomst betreffende alle diensten wordt gesloten; of
11
of wat is allemaal pakketreis?
Eigen naam criterium of wat is allemaal pakketreis? Eigen naam criterium verdwijnt! ii) deze diensten, ongeacht of er afzonderlijke overeenkomsten worden gesloten met verschillende reisdienstverleners, worden: 1o. afgenomen bij één verkooppunt en gekozen voordat de reiziger ermee instemt te betalen; 2o. aangeboden, afgenomen of gefactureerd voor een gezamenlijke prijs of een totaalprijs; 3o. aangeprezen of afgenomen onder de term "pakketreis" of een vergelijkbare term; 4o. gecombineerd nadat er een overeenkomst is gesloten waarbij de handelaar de reiziger laat kiezen uit een selectie van verschillende soorten reisdiensten; of 5o. afgenomen van verschillende handelaren via onderling verbonden online boekingsprocedures, waarbij de naam, de betalingsgegevens en het adres van de reiziger worden verstrekt door de handelaar met wie de eerste overeenkomst wordt gesloten aan een andere handelaar of handelaren en er met de laatstgenoemde handelaar of handelaren een overeenkomst wordt gesloten uiterlijk 24 uur na de bevestiging van de boeking van de eerste reisdienst;
12
Gekoppelde reisarrangementen
gekoppeld reisarrangement: ten minste twee verschillende soorten reisdiensten die voor dezelfde reis of vakantie worden afgenomen, die geen pakketreis vormen en waarvoor afzonderlijke overeenkomsten worden gesloten met verschillende reisdienstverleners, waarbij een handelaar: i) tijdens één bezoek aan of contactmoment met het eigen verkooppunt het apart selecteren en apart betalen van elke reisdienst door de reiziger faciliteert; of ii) op gerichte wijze de afneming van ten minste één aanvullende reisdienst bij een andere handelaar faciliteert waarbij uiterlijk 24 uur na de bevestiging van de boeking van de eerste reisdienst een overeenkomst met die andere handelaar wordt gesloten;
13
In de slag met SGR! Positieve aspecten voor reisagenten
Als je een buitenlandse TO verkoopt ben je niet langer TO voor de Nederlandse wet. Wederzijdse erkenning van garantieregelingen In de slag met SGR! Nieuwe wet geldt niet voor losse reisdiensten Verantwoordelijkheid organisator geldt niet voor doorverkoper Geen 2 weken herroeping voor verkoop door bijvoorbeeld ZRA
14
Ambt. lobby Politieke lobby CoBo ANVR voorwaarden Traject na vandaag!
V&J past (mogelijk) concept wettekst aan Ambt. lobby December 2016 naar Ministerraad Politieke lobby 2017 politiek traject CoBo ANVR voorwaarden 1 januari 2018 treedt in werking 1 juli 2018 iedereen naar handelen
15
Belgische Reiscontractenwet
Stand van zaken omzetting Reisrichtlijn Ilse Meyers Secretaris Generaal ABTO
16
Inhoud Stand van zaken Belgisch wetsontwerp
Verwachtingen en impact op sector Aandachtspunten
17
1. Stavaza Belgisch wetsontwerp
Nog geen wetsontwerp Schriftelijke consultaties van de sector en consumentenorganisatie Verwachting: einde 2016 wetsontwerp met nadien stakeholdermeetings
18
2. Verwachtingen en impact op de sector
19
2.1. Verwachtingen : scope Scope: Stand alone contracten?
Reisbemiddelaar?
20
Impact op Belgische sector
Huidige wetgeving 2 soorten contracten : Contract tot reisorganisatie Contract tot reisbemiddeling
21
Contract tot reisorganisatie
Zelfde als in Nederland Kernwoorden: overeenkomst - van te voren georganiseerde reis - een overnachting of een periode van meer dan 24 uren - en minstens twee van de volgende diensten: a) vervoer, b) verblijf, c) andere toeristische diensten
22
Contract tot reisbemiddeling
Elke overeenkomst waarbij een persoon zich verbindt tot het verstrekken aan een andere, tegen betaling van een prijs, hetzij van een contract tot reisorganisatie, hetzij van een of meer afzonderlijke prestaties die enigerlei reis of verblijf mogelijk maken;
23
2.2. Verwachtingen : vervolg
Aansprakelijkheid: op organisator Herroepingsrecht? Verjaringstermijn 2 jaar?
24
3. Aandachtspunten nieuwe Richtlijn
Doelstellingen nieuwe RL bereikt? Aandachtspunten Taak van sector
25
3.1. Doelstelling RL bereikt?
Click-through er in? Online aanbiedingen onder Richtlijn Level playing field? Transparante regels? Evenwaardige bescherming consument bij grensoverschrijdende online verkoop?
26
3.2. Aandachtspunten Definities en praktische draagwijdte niet duidelijk Definitie pakketreis Definitie gekoppeld reisarrangement Hoe businessmodel ontleden indien GRA of niet? Wie zal controle uitvoeren? Scope bij omzetting naar Belgische wetgeving
27
Aandachtspunten vervolg
Uitbreiding vereisten inzake precontractuele informatie Nieuwe rechten van reiziger: inzake beëindiging van pakketreis bij non-conformiteit bij onvermijdbare en buitengewone omstandigheden Wie controleert buitenlandse insolventiesystemen? Maatstaf van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden ?
28
3.3. Taak van ABTO Impact van de wet op de sector kaderen
Aanleveren van praktijkvoorbeelden Vb: welke combinatie is een gekoppeld reisarrangement en welk niet Vb: Welke informatie kan niet precontractueel aangeleverd worden?
29
Vragen?
30
Voor verdere informatie: Ilse Meyers ilse.meyers@abto.be
31
TUI en de Richtlijn Pakketreizen
Arjan Kers – General Manager TUI Nederland
32
TUI is aangesloten Totstandkoming en implementatie Meenemen business
TUI Group en totstandkoming Richtlijn Pakketreizen TUI Nederland en implementatie Richtlijn Meenemen business Diverse informatie sessies voor de business In kaart brengen consequenties en vervolgstappen TUI Nederland | Arjan Kers | 28 oktober 2016
33
Opvallende wijzigingen
Uitbreiding begrip pakketreizen en scope van de richtlijn O.a. introductie click-through reizen Verdwijnen ‘eigen naam criterium’ – reisagent eerder tour operator Introductie Gekoppeld Reis Arrangement Touroperator mag pakketreis alleen nog annuleren bij overmacht of te weinig deelname Wederzijdse erkenning insolventie protectie Einde publicatieplicht brochures Verzwaarde informatieplicht Uitbreiding vergoeding gederfd vakantiegenot (max. 3 maal reissom) Touroperator dient altijd hulp en bijstand te verlenen aan de reiziger TUI Nederland | Arjan Kers | 28 oktober 2016
34
Zorgen Veel onduidelijkheden over de tekst van de Richtlijn
Veel vragen praktische uitwerking click-through reizen Vaag onderscheid tussen click-through reizen en Gekoppeld Reis Arrangement Biedt de Richtlijn betere bescherming voor de consument? Risico langdurige rechtsonzekerheid Impact op de retail Zekerheid stellen voor (aan)betalingen door de klant Verantwoordelijk en aansprakelijk voor repatriëring bij faillissement leverancier Versterkte informatie- en zorgplicht Houd je belang in de gaten!! TUI Nederland | Arjan Kers | 28 oktober 2016
35
Nieuwe kansen voor pakketreizen?
Touroperators als TUI bieden een zeker product aan zowel consument als reisagent TUI Nederland | Arjan Kers | 28 oktober 2016
36
Dank voor jullie aandacht
TUI Nederland | Arjan Kers | 28 oktober 2016
37
Paneldiscussie Frank Radstake Nick de Leeuw Judith Tersteeg
Ilse Meyers Arjan Kers Peter Boneschansker Amsterdam 28 oktober 2016
38
Partner worden en een RMC-bijeenkomst in eigen huis faciliteren?
Neem contact op met Jan Gorter en Dennis Ebbers. Amsterdam 28 oktober 2016
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.