Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBrigitta Margaretha Bogaert Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Zelfreflectie met de WCQ
2
Waarom? Wat? De leraar worden die JIJ bent Vragenlijst in de klas
Jouw leraarschap Skills Ideeen Kennis Waarom? De leraar worden die JIJ bent Opvattingen van (bèta) onderwijs Visie ESoE Je (persoonlijke) professionele ontwikkeling (portfolio) Wat? Vragenlijst in de klas Wat moet anders? Wat wil je anders? Persoonlijk plan
3
Opvattingen van (bèta) onderwijs
Klassiek: Leren = ‘kopiëren’ feiten/kennis etc. van leraar en boek kennen Constructivistisch: Leren = het construeren van betekenissen/modellen/zienswijzen op basis van informatie en advies van leraar en boek begrijpen Sociale (kritische) theorie: Leren is het (re)produceren van (sub)cultureel bepaalde betekenissen/modellen/zienswijzen op basis van de sociale leeromgeving w.o. leraar en boek worden Connectivisme: (neuraal netwerk, netwerken, patroonherkenning, …) …
4
Visie ESoE Accenten in uitstroomprofiel (SBL)
Vakinhoudelijke sterke docenten Innovatief / modern STEM onderwijs onderwijs ontwerpen /ontwikkelen dat rijk is (technische) contexten actief (constructivistisch) leren bevorderen diep leren (‘teaching for learning’) technologie/interactieve media omgaan met/recht doen aan diversiteit Academische onderwijsprofessionals als vanzelfsprekend evalueren/analyseren/reflecteren hun onderwijs tonen een onderzoekende/lerende houding ten aanzien van het vak (2x) Rolmodel collega’s aanmoedigen hetzelfde te doen leerlingen uitnodigen deze houding over te nemen Agents of change constructief meedenken over onderwijs en onderwijsinnovaties w.o. moderne (ICT) toepassingen samenwerkingen realiseren binnen en buiten de VO-school voortrekkersrol in school
5
Visie ESoE Accenten in uitstroomprofiel (SBL)
Vakinhoudelijke sterke docenten Innovatief / modern STEM onderwijs onderwijs ontwerpen /ontwikkelen dat rijk is (technische) contexten actief (constructivistisch) leren bevorderen diep leren (‘teaching for learning’) technologie/interactieve media omgaan met/recht doen aan diversiteit Academische onderwijsprofessionals als vanzelfsprekend evalueren/analyseren/reflecteren hun onderwijs tonen een onderzoekende/lerende houding ten aanzien van het vak (2x) Rolmodel collega’s aanmoedigen hetzelfde te doen leerlingen uitnodigen deze houding over te nemen Agents of change constructief meedenken over onderwijs en onderwijsinnovaties w.o. moderne (ICT) toepassingen samenwerkingen realiseren binnen en buiten de VO-school voortrekkersrol in school
6
De WCQ
7
De WCQ
8
WCQ Voor de volgende keer
Onderzoek de mate waarin je leerlingen jouw onderwijs constructivistisch vinden: Afname van de vragenlijst WCQ tussen nu en CORF, Zorg voor: Min. 1 klas met leerlingen die de beschikking heeft over een computer Leerlingen die je al redelijk goed kennen 15 min tijd Let OP --- laat de leerlingen jouw naam opgeven!! Bespreking resultaten tijdens volgende sessie Resultaat in je portfolio
9
Verwerkingstool
10
Verwerkingstool
11
Verwerkingstool: output
13
Onderzoek Laag Hoog Laag Hoog
14
Persoonlijke relevantie
Laag Hoog Hoog
15
Onzekerheid Laag Hoog
16
Onderhandeling Hoog? Hoog? Laag
17
Sterke regulatie
18
Gedeelde regulatie Hoog Laag Hoog
19
Losse regulatie Laag
23
Tijdens de bijeenkomst op 18 mei wordt ingegaan op de volgende vragen, aan de hand van de verkregen resultaten: Wat valt je op aan de data? Zie je relatie met je leervragen? Waar heeft ontwikkeling plaats gevonden? Op welke punten zou je je nog willen/kunnen ontwikkelen? Hoe kun je gebruik maken van metingen bij je leerlingen ? (optimalisatie, contra indicaties) De data en analyse kunnen worden gebruikt voor een reflectie voor in het portfolio.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.