De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wat voor soort docent ben je aan het worden?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wat voor soort docent ben je aan het worden?"— Transcript van de presentatie:

1 Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Zelfreflectie met de WCQ

2 Waarom? Wat? De leraar worden die JIJ bent Vragenlijst in de klas
Jouw leraarschap Skills Ideeen Kennis Waarom? De leraar worden die JIJ bent Opvattingen van (bèta) onderwijs Visie ESoE Je (persoonlijke) professionele ontwikkeling (portfolio) Wat? Vragenlijst in de klas Wat moet anders? Wat wil je anders? Persoonlijk plan

3 Opvattingen van (bèta) onderwijs
Klassiek: Leren = ‘kopiëren’ feiten/kennis etc. van leraar en boek  kennen Constructivistisch: Leren = het construeren van betekenissen/modellen/zienswijzen op basis van informatie en advies van leraar en boek  begrijpen Sociale (kritische) theorie: Leren is het (re)produceren van (sub)cultureel bepaalde betekenissen/modellen/zienswijzen op basis van de sociale leeromgeving w.o. leraar en boek  worden Connectivisme: (neuraal netwerk, netwerken, patroonherkenning, …) …

4 Visie ESoE Accenten in uitstroomprofiel (SBL)
Vakinhoudelijke sterke docenten Innovatief / modern STEM onderwijs onderwijs ontwerpen /ontwikkelen dat rijk is (technische) contexten actief (constructivistisch) leren bevorderen diep leren (‘teaching for learning’) technologie/interactieve media omgaan met/recht doen aan diversiteit Academische onderwijsprofessionals als vanzelfsprekend evalueren/analyseren/reflecteren hun onderwijs tonen een onderzoekende/lerende houding ten aanzien van het vak (2x) Rolmodel collega’s aanmoedigen hetzelfde te doen leerlingen uitnodigen deze houding over te nemen Agents of change constructief meedenken over onderwijs en onderwijsinnovaties w.o. moderne (ICT) toepassingen samenwerkingen realiseren binnen en buiten de VO-school voortrekkersrol in school

5 Visie ESoE Accenten in uitstroomprofiel (SBL)
Vakinhoudelijke sterke docenten Innovatief / modern STEM onderwijs onderwijs ontwerpen /ontwikkelen dat rijk is (technische) contexten actief (constructivistisch) leren bevorderen diep leren (‘teaching for learning’) technologie/interactieve media omgaan met/recht doen aan diversiteit Academische onderwijsprofessionals als vanzelfsprekend evalueren/analyseren/reflecteren hun onderwijs tonen een onderzoekende/lerende houding ten aanzien van het vak (2x) Rolmodel collega’s aanmoedigen hetzelfde te doen leerlingen uitnodigen deze houding over te nemen Agents of change constructief meedenken over onderwijs en onderwijsinnovaties w.o. moderne (ICT) toepassingen samenwerkingen realiseren binnen en buiten de VO-school voortrekkersrol in school

6 De WCQ

7 De WCQ

8 WCQ Voor de volgende keer
Onderzoek de mate waarin je leerlingen jouw onderwijs constructivistisch vinden: Afname van de vragenlijst WCQ tussen nu en CORF, Zorg voor: Min. 1 klas met leerlingen die de beschikking heeft over een computer Leerlingen die je al redelijk goed kennen 15 min tijd Let OP --- laat de leerlingen jouw naam opgeven!! Bespreking resultaten tijdens volgende sessie Resultaat in je portfolio

9 Verwerkingstool

10 Verwerkingstool

11 Verwerkingstool: output

12

13 Onderzoek Laag Hoog Laag Hoog

14 Persoonlijke relevantie
Laag Hoog Hoog

15 Onzekerheid Laag Hoog

16 Onderhandeling Hoog? Hoog? Laag

17 Sterke regulatie

18 Gedeelde regulatie Hoog Laag Hoog

19 Losse regulatie Laag

20

21

22

23 Tijdens de bijeenkomst op 18 mei wordt ingegaan op de volgende vragen, aan de hand van de verkregen resultaten: Wat valt je op aan de data? Zie je relatie met je leervragen? Waar heeft ontwikkeling plaats gevonden? Op welke punten zou je je nog willen/kunnen ontwikkelen? Hoe kun je gebruik maken van metingen bij je leerlingen ? (optimalisatie, contra indicaties) De data en analyse kunnen worden gebruikt voor een reflectie voor in het portfolio.


Download ppt "Wat voor soort docent ben je aan het worden?"

Verwante presentaties


Ads door Google