De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Overlegtafel GGZ/LVB m.b.t. inkoop/contractverlenging 2017

Verwante presentaties


Presentatie over: "Overlegtafel GGZ/LVB m.b.t. inkoop/contractverlenging 2017"— Transcript van de presentatie:

1 Overlegtafel GGZ/LVB m.b.t. inkoop/contractverlenging 2017
Donderdag 1 september van – uur

2 Agenda Opening en voorstelronde Toelichting visie 2017 – 2020
Toelichting proces contractverlenging Inhoudelijke aandachtspunten Ervaringen met monitoring en aanlevering van gegevens Splitsing bijeenkomst in GGZ en LVB a. GGZ (hoofdbehandelaarschap en meerdere openstaande DBC’s) b. LVB (Aanpassen tarieven en huiswerk voor bijeenkomst 2) 7. Afronding en doorkijk naar bijeenkomst 2 op do 22 september 2016

3 2. Toelichting visie Visie Jeugdhulp IJsselland 2017 – 2020 ‘Lokale visie als onderlegger voor de samenwerking in de regio’

4 Voorstellen: Inger Poorta: programmamanager Transformatie Jeugdhulp regio IJsselland Thomas Rosdorff: programmamanager Transformatie Jeugdhulp regio IJsselland

5 Agenda Inleiding: waar staan we nu in het visietraject
Deel 1: Uitgangspunten visie IJsselland Deel 2: Vervolgproces

6 Waar staan we nu? Concept visiedocument 2017 - 2020
Richtinggevend voor de inkoop 2017 (bestuurlijke opdracht) Participatietrajecten (o.a. aanbiedersparticipatie 6 juli) Besluitvorming in de gemeenten

7 Deel 1: Uitgangspunten visie IJsselland 2017 - 2020
Input op de volgende vraagstukken: Inhoud & kwaliteit (Wat?) Inkoop (Wie?) Regionale samenwerking (structuur & uitvoering) (Hoe?)

8

9 Visie jeugdhulp IJsselland 2017 - 2020 (inhoud & kwaliteit)
Het vliegwiel van de transformatie is lokaal In 2020 is er een duurzame samenwerking tussen gemeenten, cliënten jeugdhulp en hun ouders en/of verzorgers, organisaties en professionals op basis van kwaliteit en vertrouwen. Organisaties en professionals die zijn gecontracteerd worden op kwaliteit en resultaten afgerekend. 1. Start bij de toegang. De start van de transformatie vindt lokaal plaats en dit moet adequaat worden vertaald in vormen en hulp die gemeenten lokaal nodig hebben. 4. Wachttijden mogen geen nadelige invloed hebben op de ondersteuning.

10 Visie jeugdhulp IJsselland 2017 - 2020 (Inkoop 2017)

11 Visie jeugdhulp IJsselland 2017 - 2020 (Inkoop 2017)
Nieuwe toetreders, hoe gaan we hier mee om? Samenwerking bij de inkoop en regionale (financiële) solidariteit: Aansluiting van gespecialiseerde (individuele) jeugdhulp op het lokale veld Toewerken naar flexibele, resultaatgerichte afspraken en bekostiging Sturen op kwaliteit en effectiviteit Ervaringen van inwoners, cliënten en de lokale toegang worden meegenomen in de contractering. Vorm: raamovereenkomsten met aanbieders zonder budgetgaranties. Meerjarige contracten. Regionale verevening wordt losgelaten. Zorg verrekening per aanbieder/ per gemeente. Discussiepunt: We bieden alle ruimte voor nieuwe toetreders die voldoen aan de toegangscriteria en aan onze kwaliteitseisen. Je wilt graag maximale keuze vrijheid, dat betekend niet perse meer aanbieders, integendeel. Ligt aan het palet van zorg wat wordt aangeboden. Om te komen tot passend aanbod van ondersteuning, gaan we ruimte bieden voor de contractering van nieuw aanbod, ook als dat geleverd wordt door ‘nieuwe’ aanbieders. Jeugdhulp dient te allen tijde te voldoen aan onze kwaliteitseisen en toegangscriteria. 2. Daarbij wordt rekening gehouden met het beschikbare Rijksbudget, dit vormt het financiële kader voor de sturing op de opgaven in de transformatie van de jeugdhulp 3. (niet meer bij) Zodat veranderingen gewenst zijn. 4. De cliënt (kind/ gezin) kiest de aanbieder van voorkeur die de specialistische (individuele) jeugdhulp biedt.

12 Visie jeugdhulp IJsselland 2017 - 2020 (Regionale samenwerking)

13 Visie jeugdhulp IJsselland 2017 - 2020 (Regionale samenwerking)
Samenwerking kan nooit de plaats innemen van de lokale verantwoordelijkheid Wat doen we concreet met elkaar gezamenlijk in de regio? Aanbrengen van een inhoudelijke focus en die vertalen in een (aangepaste) dataset voor monitoring 4. Regionaal inkopen, factureren, relatiebeheer 1. In 2020 is er een duurzame samenwerking tussen gemeenten, cliënten, organisaties en professionals op basis van kwaliteit en vertrouwen. 2. Gezamenlijk inkoop/contractering/facturering, marktmacht organiseren, maar wel lokaal maatwerk faciliteren; 3. Verzamelen en bundelen van daarbij passende sturingsinformatie t.b.v. de gezamenlijke regionale inkoop, de lokale beleidsontwikkeling en het onderling spiegelen van voortgang en successen (beleids- en managementrapportages). Hiermee kunnen ons ook vergelijken met ontwikkelingen in andere regio’s; we kunnen veel leren van de lokale effecten daarvan op de transformatie.

14 Deel 3: Vervolgproces 22 september 3e raadsparticipatie
Vaststelling college en raad in het 4e kwartaal Kaders voor inkoop 2017 en 2018

15 Vragen?

16 3. Proces contractverlenging
Bijeenkomst 1: inhoudelijk Bijeenkomst 2: financieel Bijeenkomst 3: nieuwe bekostigingssystematiek

17 4. Inhoudelijke aandachtspunten
Transformatiedoelen Preventie en uitgaan van eigen verantwoordelijkheid en eigen mogelijkheden van jongeren en hun ouders, met inzet van hun sociale netwerk. Demedicaliseren, ontzorgen en normaliseren door onder meer het opvoedkundig klimaat te versterken. Eerder de juiste hulp op maat bieden om dure gespecialiseerde hulp te verminderen. Integrale hulp aan gezinnen volgens het uitgangspunt ‘één gezin, één plan, één regisseur’. Meer ruimte voor professionals door vermindering van regeldruk.

18 Samenwerking centraal…
De hulp zo dicht mogelijk bij het kind; Aanbieders stemmen de jeugdhulp af in samenwerking met de lokale toegang en hebben overeenstemming bereikt over het te behalen doel; Wachttijden hebben geen nadelige invloed op de ondersteuning. Het is de verantwoordelijkheid van de aanbieder om door te leiden naar andere aanbieders wanneer dit nodig is en verwijzen door bij wachtlijsten in afstemming met de lokale toegang. Streven naar ontschotting van de ondersteuning, naar integrale arrangementen  nieuwe wijze van bekostiging moet het ontschotten mogelijk maken.

19 Verduidelijking van processen, rollen, taken en verantwoordelijkheden
Route via de lokale toegang Route via verwijsbevoegden zoals artsen, JB/JR Wat te doen bij het bereiken van de budgetplafonds

20 Verantwoordelijkheid aanbieders
Bij medische verwijzers / GI binnen vijf werkdagen de cliënt aanmelden bij de lokale toegang. Aanbieders moeten bij de bvo en de toegang melden wanneer zij hun budgetplafond naderen en/of geen capaciteit meer hebben; Bovenstaande geldt ook bij medische verwijzers of gecertificeerd instellingen. Verwachtingsmanagement naar ouders. Aanbieders werken onderling samen om (indien nodig) casuïstiek te verdelen en melden dit bij de lokale toegang.

21 Voorbeeldcasus Huisarts X verwijst naar hulpaanbieder X
Hulpaanbieder X kan niet leveren Hulpaanbieder X is verantwoordelijk voor het zoeken naar een oplossing Hulpaanbieder X vindt een andere aanbieder Hulpaanbieder X doet bericht naar lokale toegang en/of medische verwijzer/GI Geen alternatief gevonden? Hulpaanbieder X neemt contact op met de lokale toegang

22 Pauze

23 Meer verbinding tussen het lokale voorveld en de specialistische jeugdhulp
Controle bij de intake of de jeugdhulp specialistisch is of toch kan worden opgepakt door het voorveld. Wanneer er een lokaal gezinsplan/ondersteuningsplan aanwezig is, is het behandelingsplan van de aanbieder altijd ondersteunend aan het overkoepelende plan. Lokale toegangen gaan in toenemende mate regie voeren Inzet van de jeugdhulp; Monitoren van de voortgang; Afsluiten/afschalen van de jeugdhulp. Deelname aan lokaal aanbiedersoverleg. Gebruik van de verwijsindex.

24 Afsluiten van jeugdhulp en/of afschaling
Bij geen afrondende rapportage  geen uitbetaling Onduidelijkheid rondom herindicaties  wees tijdig en niet aanvragen met terugwerkende kracht Afschalen via de lokale toegang. Door versterking en toenemende expertise in de lokale toegang kan er eerder afgeschaald worden. Niet de indicatie centraal, maar de te behalen doelen (in samenspraak met de jeugdige en/of zijn ouders).

25 Aandachtspunten vanuit de aanbieders
Welke aandachtspunten geeft u mee aan de regio/gemeenten? Wat gaat qua samenwerking goed en moet zo blijven? Welke aandachtspunten in het kader van samenwerking wilt u ons meegeven?

26 Opening en voorstelronde Toelichting visie 2017 – 2020
Toelichting proces contractverlenging Inhoudelijke aandachtspunten Ervaringen met monitoring en aanlevering van gegevens Splitsing bijeenkomst in GGZ en LVB a. GGZ (hoofdbehandelaarschap en meerdere openstaande DBC’s) b. LVB (Aanpassen tarieven en huiswerk voor bijeenkomst 2) 7. Afronding en doorkijk naar bijeenkomst 2 op do 22 september 2016

27 Opening en voorstelronde Toelichting visie 2017 – 2020
Toelichting proces contractverlenging Inhoudelijke aandachtspunten Ervaringen met monitoring en aanlevering van gegevens Splitsing bijeenkomst in GGZ en LVB a. GGZ (hoofdbehandelaarschap en meerdere openstaande DBC’s) b. LVB (Aanpassen tarieven en huiswerk voor bijeenkomst 2) 7. Afronding en doorkijk naar bijeenkomst 2 op do 22 september 2016

28 Opening en voorstelronde Toelichting visie 2017 – 2020
Toelichting proces contractverlenging Inhoudelijke aandachtspunten Ervaringen met monitoring en aanlevering van gegevens Splitsing bijeenkomst in GGZ en LVB a. GGZ (hoofdbehandelaarschap en meerdere openstaande DBC’s) b. LVB (Aanpassen tarieven en huiswerk voor bijeenkomst 2) 7. Afronding en doorkijk naar bijeenkomst 2 op do 22 september 2016

29 Hartelijk dank voor uw aandacht en inzet en tot 22 september (bijeenkomst 2)


Download ppt "Overlegtafel GGZ/LVB m.b.t. inkoop/contractverlenging 2017"

Verwante presentaties


Ads door Google