Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRoeland van Dongen Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Samen op reis naar excellente mensgerichte zorg !
21 november 2016 Hennie Brons, Annette van Hemert
2
Programma Aanleiding Proces Inhoud
3
De organisatie 2200 medewerkers, 1300 vrijwilligers, 4000 cliënten, omzet van 110 miljoen
4
Aanleiding “ Verrassingen” Ontwikkeling medewerkers
Ervaringen pilot zelfregulering
5
Tijd voor reflectie
6
Huidige kijk op kwaliteitsontwikkeling
Ontwerpgerichte benadering Ontwikkelgerichte benadering De blauwe wereld Productgerichtafvinkcultuur De groene wereld Positief gericht op het proces
7
De uitdaging Wat gaat ons helpen ?
> uitgaan van de ambitie van GH en onze beelden op wat we belangrijk vinden in de klantrelatie en zorg en dienstverlening en ons beeld op medewerkers, organiseren en leren & ontwikkelen. > ideeën verder verkend en verdiept door middel van werkconferenties, interviews en managementbijeenkomsten
8
Integrale gefaseerde ontwikkellijn
Opbrengst Perspectief bieden Integraal & gefaseerd Basis kwaliteitskader Inzicht geven Dialoog op gang brengen Continue leren & verbeteren > Toewerken naar kwaliteitsdenken Integrale gefaseerde ontwikkellijn
9
Vernieuwde kijk op kwaliteitsontwikkeling
De paarse wereld van Groenhuysen Beste van beide benaderingen geïntegreerd in het programma samen op reis
10
Samen op reis… Wat heeft de reis ons gebracht ? Positiebepaling
Gedeeld beeld over de beginsituatie Op weg naar Tussenstop Klaar voor de volgende bestemming?
11
De zes bouwstenen - Klinisch redeneren Dynamisch / flexibel
12
Bouwsteen uitgelicht
13
Positiebepaling 4 positieteams Externe voorzitter Interne medewerker
Joint Commission International methode Proces wat de cliënt doorloopt staat centraal Gericht op de items uit het basiskwaliteitskader
14
Positiebepaling -- hoe ziet het eruit? --
Voorbereiding Week 1 & 2 Uitvraag Raad van Bestuur door positieteam Startbijeenkomst positieteam Startbijeenkomst met manager Deskresearch door adviseurs bedrijfsvoering: analyse harde gegevens en focusgroep Uitzetten zelfdiagnose bij teams, managers en behandelaren Locatiebezoek Week 3 t/m 6 Bezoek van afdeling op verschillende tijdstippen (aangekondigd en onaangekondigd) Interviews met relevante partijen Customer journey Toetsen van opvattingen, procedures en processen Afronding Week 7 & 8 Verwerken van gegevens vanuit zelfdiagnose en locatiebezoek Positieteam bespreekt bevindingen Schrijven conclusies en aanbevelingen Bestuurlijke afstemming met manager en voorzitter positieteam
15
En dan…? Locatie aan zet! Teambijeenkomst Rvb bij uitgenodigd
Commitment Teamplan / jaarplan Ondersteuningsvraag
16
Coördinatie
17
Tussentijdse positiebepalingen
Sturing Rekenschap & Resultaat Richting & Ruimte Tussentijdse positiebepalingen 4/8/12 maandsrapportage
18
160 cliënten met dementie, 20 woningen van 8 bewoners
Eerste ervaringen…... Locatie Heerma State 160 cliënten met dementie, 20 woningen van 8 bewoners
19
Uitkomst positiebepaling
20
Conclusies en aanbevelingen
Spanningsveld tussen de leefwereld van de cliënt en zijn sociaal systeem (maatwerk) en het professioneel handelen.
21
Wat brengt ons het programma samen op reis ?
Inzicht Commitment & betrokkenheid Energie & dialoog Transparantie Duurzame ontwikkeling
22
Wat vraagt het programma samen op reis ons ?
Vertrouwen & Sturing Versterken van het sociale en informeel leren Inbedding Passende (staf) ondersteuning
23
Toekomstige ontwikkelingen
Excellente mensgerichte zorg, van betekenis blijven voor onze cliënten!
24
Care & Share Whitepaper Kwaliteitskader ‘license to care’ Draaiboek
Zelfdiagnose formulier Format eindrapportage Format planning Consult uren in ruil voor kennis/ tools
25
Tot slot
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.