Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRuben Thys Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Universitaire Lerarenopleiding Tilburg Anne Vermeer
04/09/12 Universitaire Lerarenopleiding Tilburg Anne Vermeer Uitwisselingsdag Regieorgaan Geesteswetenschappen 1
2
Universitaire Lerarenopleiding Tilburg (ULT)
9 apr 2012 04/09/12 project Meer goedopgeleide leraren in de schooltalen Ontwikkelen drie modules ( ) vergroting van de zichtbaarheid ULT ( ) Aansluiting bij Educatieve minor-projecten (subsidie vanuit VSNU programmamanagement Lerarenagenda) studievoorlichting Universteit van Tilburg, Religiewetenschappen en Theologie 2
3
specifieke “Tilburgse” hindernissen
9 apr 2012 04/09/12 Een drietal specifieke “Tilburgse” hindernissen mbt zichtbaarheid ULT is nieuw, pas in 2011 gestart, dus onbekend, geen alumni in het onderwijs etc b) Aan de UvT is er geen ba en ma “Nederlands Taal- en Letterkunde”, maar CIW en ACW. Toelating van studenten niet obv croholabel genoten opleiding, maar obv 180 ects vakinhoudelijke kennis (ICL-eis) c) % academisch opgeleide leraren in het VO in Noord-Brabant extreem laag (gem 22% in bovenbouw VO; 11% in West-Brabant) studievoorlichting Universteit van Tilburg, Religiewetenschappen en Theologie 3
4
1. Ontwikkelen drie modules (2014-2015)
9 apr 2012 04/09/12 Universitaire Lerarenopleiding Tilburg (ULT) drie modules die aansluiten bij de specifieke ‘Tilburgse’ expertise: rondom Literatuur en mediacultuur, Adolescentenliteratuur Beeldcultuur: sociaal-maatschappelijke veranderingen De digitale modules zijn gemaakt in Blendspace. Materiaal, lessen, videomateriaal (studio-opnames en MyMediasite-opnames) en didactische inbedding studievoorlichting Universteit van Tilburg, Religiewetenschappen en Theologie 4
5
2. Vergroting van de zichtbaarheid (2014-2017)
9 apr 2012 04/09/12 Verschillende activiteiten 1) lessen en presentaties rondom poëzie en rap leenwoorden hypertekstbegrip sprookjes - Presentatie op de Good practices-markt op de landelijke LIO-dag Nederlands (30 april 2015) - gegeven in 5vwo, 4vwo, 4havo, 3gymnasium en 2vwo klassen op verschillende scholen in Noord-Brabant (mei-juni 2015) -Concrete opdrachten bij deze lessen gemaakt voor een profielwerkstuk bij het vak Nederlands en het doen van onderzoek studievoorlichting Universteit van Tilburg, Religiewetenschappen en Theologie 5
6
Vergroting van de zichtbaarheid
04/09/12 2) Socialmedia-project (1-3 april 2015) Driedaags project voor/door bovenbouwleerlingen opgezet om leerlingen kennis te laten maken met en te enthousiasmeren voor het doen van onderzoek, ook als oefening voor het profielwerkstuk, en om een indruk te krijgen van de vervolgopleiding: colleges op de UvT, woensdagmorgen, daarna woe mi, do, vrijdag: in groepen van 5 begeleid door ULT-student onderzoek formuleren onderzoeksgegevens verzamelen en uitwerken middels wetenschappelijke onderzoekstechnieken presentatie vd onderzoeksresultaten voor begeleiders, docenten, ouders en andere leerlingen op vrijdagmiddag weblog bijhouden
7
Vergroting van de zichtbaarheid
04/09/12 9 apr 2012 3) “uitstudiedag” (6 nov) studenten, alumni, en vakgenoten uit de regio met als doel de professionele uitwisseling van wetenschappelijke kennis en praktijkervaring in het VO voor Nederlands en Filosofie 4) Video-bachelorportretten van ULT-studenten zijn in de eerste instantie bedoeld voor en gericht op scholieren van 5 en 6 vwo. De ULT zelf – een postmaster – is nog te ver weg voor deze doelgroep studievoorlichting Universteit van Tilburg, Religiewetenschappen en Theologie 7
8
Vergroting van de zichtbaarheid
04/09/12 9 apr 2012 5) Bildung-conferentie (maart 2016) ism OMO/AOS Doelgroep: opleidingsdocenten ULT/AOS, schoolpracticumdocenten naast kwalificatie zou het onderwijs aandacht moeten besteden aan socialisatie en subjectivering (Risico van het Onderwijs, 2013), naast meetbaar onderwijs moet er aandacht zijn voor merkbaar onderwijs (Het Alternatief 2014). ‘de samenleving vooral ook behoefte heeft aan mensen met creativiteit, probleemoplossend vermogen, culturele en morele sensitiviteit, zorgzaamheid en vakmanschap’ (Onderwijsraad, 2013, p.9). Onderwijs2032: een behoefte aan persoonsvorming en maatschappelijke vorming binnen het onderwijs, en dan niet alleen voor leerlingen / studenten, maar evengoed voor de docenten. studievoorlichting Universteit van Tilburg, Religiewetenschappen en Theologie 8
9
Vergroting van de zichtbaarheid
9 apr 2012 04/09/12 6) Onderwijsmeeloopdagen Doelgroep zijn de eerste en tweedejaars bachelorstudenten die hun keuze kunnen maken voor het volgen van de educatieve minor binnen hun bachelortraject bachelorstudenten al in een heel vroeg stadium aanbieden om een dag met een docent mee te lopen (of met een sectie of met een klas: geheel naar eigen wens) om eens te ervaren of het vak van leraar iets voor hen is De docenten worden gerekruteerd uit de ULT-AOS-stagescholen studievoorlichting Universteit van Tilburg, Religiewetenschappen en Theologie 9
10
Vergroting van de zichtbaarheid
9 apr 2012 04/09/12 7) Webactiviteiten tbv profielwerkstukken Nederlands aansluitend bij de TiU-website, en de online activiteiten (LinkedIn, Facebook), voor met name ook alumni en vakgenoten studievoorlichting Universteit van Tilburg, Religiewetenschappen en Theologie 10
11
VRAGEN? Meer informatie anne.vermeer@uvt.nl
9 apr 2012 04/09/12 VRAGEN? Studieadviseur Cathy de Waele Internet studievoorlichting Universteit van Tilburg, Religiewetenschappen en Theologie 11
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.