De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)

Verwante presentaties


Presentatie over: "INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)"— Transcript van de presentatie:

1 INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN SASKIA CHOTOE – JHINGOERIE Dinsdag 1 november 2016

2 INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Competentiegericht begeleiden op de werkplek Kwalitatief onderzoek naar de effectiviteit van een professionaliseringstraject voor startende stagebegeleiders

3 Programma Inleiding Vooronderzoek Theoretisch kader Interventie
Resultaten /conclusies /aanbevelingen Implementatie Vragenronde

4 Totale transitie van de pedagogische instituten
‘De Nieuwe Leerkracht’: Curriculum: van vakgericht naar competentiegericht Van leraar naar lerarenopleider Van praktijk naar werkplekleren Samen opleiden (PI-stageschool)

5 Vooronderzoek Probleemstelling:
In hoeverre zijn de studenten en stagebegeleiders van het 1e en 2e basisjaar tevreden met uitvoering van de stage en de wijze van stagebegeleiding binnen de vernieuwde stagestructuur op het CPI? Resultaten: Voelen zich meer vakdocent dan lerarenopleider Hebben moeite met de uitvoering van de rol van stagebegeleider Gebrek aan kennis en vaardigheden Geen duidelijke visie over samen opleiden Voorstel interventie: uitwerking professionaliseringstraject voor startende stagebegeleiders

6 Theoretisch kader Competentiegericht opleiden
Leren op de werkplek: affordance en agency Samen opleiden

7 Theoretisch kader De nieuwe beroepsidentiteit: de lerarenopleider
Rollen: Leraar van de leraar Poortwachter Curriclumontwikkelaar Onderzoeker Begeleider Bruggenbouwer

8 Kenmerken van de klassenleerkracht
Conceptueel model Kenmerken van de klassenleerkracht - kennis competentie gerichte begeleiding - visie samen opleiden - beroepsidentiteit - begeleidingsvaardigheden

9 Opzet van de interventie
Professionaliseringstraject: Workshop ‘Didactiek basisonderwijs’ Interactieve training ‘Begeleidingsvaarigheden’ Intervisiebijeenkomsten Reflectiebijeenkomsten Individuele en collegiale ondersteuning Materiaal professionaliserinsgtraject: readers, handleidingen, organizermap, hand-outs en certificaten

10 Interventieonderzoek
Hoofdvraag: Leidt het uitvoeren van een professionaliseringstraject voor stagebegeleiders tot competentiegericht begeleiden van stagiaires op de werkplek? Deelvragen:  Heeft het professionaliseringstraject geleid tot een uitgebreide beroepsidentiteit van de lerarenopleider? Heeft het professionaliseringstraject geleid tot kennis over de didactiek van de verschillende leergebieden? Begeleiden de stagebegeleiders stagiaires op competentiegerichte wijze en passen stagebegeleiders begeleidingsvaardigheden toe? Heeft het professionaliseringstraject geleid tot het ontwikkelen van een visie door stagebegeleiders over ‘samen opleiden’?

11 Onderzoeksopzet Soort onderzoek: actieonderzoek Respondenten: 17 stagebegeleiders en 50 stagiaires van het 1e en 2e basisjaar Onderzoeksinstrumenten: *reflectieverslag *half gestructureerde open interviews (stagebegeleiders) *groepsinterviews ( stagiaires) *observaties ( blokstages, groepsreflecties en beoordelingsgesprekken) *analyse-instrument ( organizers, reflectie- en beoordelinsgformulieren) *logboek van de onderzoeker

12 Resultaten/Conclusie
Uitgebreide beroepsidentiteit Uitbreiding van de beroepsidentiteit, uitvoer van de rollen ‘leraar van de leraar’, ‘bruggenbouwer’, ‘poortwachter’ en ‘begeleider’ Rollen ‘onderzoeker’ en ‘curriculumontwikkelaar’ behoren nog niet tot de beroepsidentiteit Kennis didactiek Toename van kennis van de didactiek van de verschillende leergebieden en organizers Behoefte aan uitbreiding van kennis over de leerinhouden en organizers van de onderbouw

13 Resultaten/Conclusie
Competentiegerichte begeleiding Competentiegericht begeleiding en toepassing begeleidingsvaardigheden Geen sprake van systematisch reflecteren Samen opleiden Aanzet tot ontwikkeling van visie van samen opleiden Wel sprake affordance Bereidheid/betrokkenheid klassenleerkracht niet optimaal Geen sprake van agency

14 Discussie Sterke kanten:
bereidheid en positieve attitude van alle deelnemers verbetering kwaliteit van de begeleiding toepassing verschillende dataverzamelingsmethoden Knelpunten - tijdsplanning workshop/training - dataverzameling uit observaties

15 Aanbevelingen Aanbevelingen voor het leergebied werkplekleren
-> herziening curriculum ->ondersteuning stagebegeleiders Aanbevelingen aan de opleiding ->voortouw nemen in het professionaliseren van lerarenopleiders ->opzetten van een professionele leergemeenschap

16 Aanbevelingen Aanbevelingen voor het MINOWC
->gerichte trainingen en workshops ->inductieprogramma voor startende lerarenopleiders ->uitzetten van een structureel stagebeleid Aanbevelingen voor verder onderzoek ->succesvolle uitvoering onderwijsinnovaties ->rollen van de lerarenopleiders ->kwaliteit van begeleiding op de werkplek

17 Implementatieplan Ontwikkelaanpak: geleidelijke doorvoering innovaties
bereidheid en betrokkenheid van alle actoren respect, waardering en ondersteuning alle actoren CPI als lerende organisatie Samen leren in professionele leergemeenschappen

18 Professionalisering van de docenten binnen de vernieuwing heeft langs op zich laten wachten. Het is nu tijd dat samen met mij ook andere lerarenopleiders het voortouw nemen en de handelingsruimte krijgen voor het uitwerken van structurele professionele activiteiten ter verbetering van de vernieuwing ‘De Nieuwe Leerkracht’.

19 Vragen

20 Bedankt voor uw aandacht!


Download ppt "INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)"

Verwante presentaties


Ads door Google