De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Verwelkoming Marc Smets Afdeling Onderwijsorganisatie en -personeel Ontmoetingsdag coördinerend directeurs 17/06/2016.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Verwelkoming Marc Smets Afdeling Onderwijsorganisatie en -personeel Ontmoetingsdag coördinerend directeurs 17/06/2016."— Transcript van de presentatie:

1 Verwelkoming Marc Smets Afdeling Onderwijsorganisatie en -personeel Ontmoetingsdag coördinerend directeurs 17/06/2016

2 Nieuwe regelgeving Secundair Onderwijs 17/06/2016 Els Supply & Hilde Eloot

3 Onderwijsorganisatie Els Supply

4 Pakket uren-leraar: minimumpakketten BVR van 31/07/1990: toevoeging dat, indien een school beroep doet op minimumpakketten, voortaan op erewoord moet verklaren dat ze in geen enkel structuuronderdeel van de graad of onderwijsvorm waarvoor ze een minimumpakket heeft gekregen, tijdens het betrokken schooljaar een inschrijving weigert op basis van capaciteit of volzetverklaring. Met ingang van 01/09/2016

5 Problematische afwezigheden BVR van 16/09/1997: Problematische afwezigheden van vijf of meer, al dan niet gespreide, halve lesdagen per schooljaar moeten worden gemeld aan het CLB, waarmee een gezamenlijk traject moet worden opgezet om de betrokken leerling te begeleiden. Van die begeleiding moet de school een dossier bijhouden (eventueel als onderdeel van het leerlingendossier). Tot nog toe moest dat pas bij meer dan tien halve lesdagen problematische afwezigheid. De overheid wil korter op de bal spelen. De verplichting AgOdi nog eens apart op de hoogte te brengen zodra het om meer dan dertig halve lesdagen per schooljaar gaat, vervalt. Via Discimus, de elektronische gegevensuitwisseling met de overheid, ís AgOdi op de hoogte van elke afwezigheid.

6 Flexibele trajecten Voor leerlingen die wegens ziekte of ongeval bepaalde vakken niet kunnen volgen, kan de klassenraad vrijstellingen toestaan. De leerlingen moesten dan wel vervangende activiteiten volgen. o Die bepaling wordt nu gealigneerd op de vrijstellingen die kunnen worden verleend voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. o Het volgen van vervangende activiteiten geldt dus niet langer als verplichting maar hangt af van de inschatting of de doelen (ifv de finaliteit) nog in voldoende mate kunnen bereikt worden. De klassenraad kan een spreiding van het lessenprogramma van een leerjaar over twee schooljaren of van een graad over drie schooljaren toestaan voor leerlingen die wegens ziekte of ongeval het geheel van de vorming van een schooljaar niet kunnen volgen. o Die mogelijkheid is er nu ook voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.

7 Synchroon internetonderwijs Synchroon internetonderwijs is sinds 2014 voorzien voor zieke leerlingen naast de mogelijkheid van tijdelijk onderwijs aan huis. Dit wordt nu aangevuld met leerlingen met moederschapsverlof

8 Huisonderwijs Codex art. 110/29 met betrekking tot de mogelijkheid om aan de leerplicht te voldoen door het verstrekken van huisonderwijs: In het geval er voor twee of meer leerplichtige leerlingen gezamenlijk huisonderwijs wordt georganiseerd én de plaats hiervan verschilt van de domicilie van die leerlingen Kan er voor deze leerplichtige leerlingen één gezamenlijke verklaring van huisonderwijs worden ingediend door de organisator.

9 Aansprakelijkheid bij stage In OD XXV werd de aansprakelijkheid van de leerling-stagiair al beperkt. Er wordt nu gepreciseerd dat in geval van schade veroorzaakt door een minderjarige stagiair, o zijn vader en moeder enkel aansprakelijk kunnen worden gesteld voor de schade waarvoor een stagiair volgens artikel 123/20 van de Codex Secundair Onderwijs zélf aansprakelijk kan worden gesteld (bedrog/zware schuld) o dat de stagegever beschouwd moet worden als iemand die de stagiair aanstelt om voor hem diensten te presteren (en dus aansprakelijk is voor de schade veroorzaakt tijdens die dienst). Andersluidende bepalingen in een stagecontract zijn nietig. Gaat in met terugwerkende kracht vanaf 01/09/2015

10 Beroep tegen beslissing delibererende klassenraad Een beslissing van de delibererende klassenraad waartegen de betrokken personen geen beroep/niet-ontvankelijk beroep hebben ingesteld, kan door het schoolbestuur omstreden worden geacht: In dat geval kan het schoolbestuur de klassenraad opnieuw doen samenkomen Toevoeging dat dit dient te gebeuren uiterlijk op 15/09 van het daaropvolgend schooljaar, hetzij uiterlijk op 15/03 in geval van een SeNSe die eindigt op 31/01 Indien de genomen beslissing afwijkt van de omstreden beslissing, wordt die schriftelijk en gemotiveerd, onmiddellijk, aan de betrokken personen meegedeeld.

11 OKAN De verplichte taalscreening voor nieuwe instromers in het SO, is niet verplicht voor een anderstalige nieuwkomer. Voor deze leerling treft de school in elk geval maatregelen die aansluiten bij zijn beginsituatie en zijn specifieke noden inzake de onderwijstaal. Vanaf dit schooljaar kan ook onthaalonderwijs financierbaar worden ingericht door scholen voor voltijds gewoon secundair onderwijs die niet tot een scholengemeenschap behoren. (Onder voorbehoud van goedkeuring) Vervolgschoolcoaches: Huidige situatie: Als in de scholengemeenschap een onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers werd ingericht, kreeg de contactschool binnen de scholengemeenschap tot nog toe vanaf het jaar daarop (en tot drie jaar na de stopzetting van het onthaaljaar) 22 specifieke uren-leraar toegekend voor de ondersteuning, opvolging en begeleiding van gewezen anderstalige nieuwkomers.

12 OKAN Vanaf 01/09/16: toekenning van 0,9 uur-leraar voor elke regelmatige anderstalige nieuwkomer op de eerste lesdag van februari (of de eerste lesdag van juni) van (enkel) het voorafgaande schooljaar. Door de band genomen betekent dat een (substantiële) versterking van de omkadering vervolgcoaches. De toekenning gedurende drie jaar na stopzetting van het onthaaljaar vervalt. De specifieke uren-leraar kunnen alleen worden gebruikt voor de ondersteuning, opvolging en begeleiding van gewezen anderstalige nieuwkomers in het reguliere onderwijs en voor de opbouw en overdracht van expertise met betrekking tot gewezen anderstalige nieuwkomers in het reguliere onderwijs.

13 M-decreet – inschrijving onder ontbindende voorwaarde Wijzigingen aan art. 100/11 van de Codex SO: Leerlingen die beschikken over een verslag als vermeld in artikel 294 worden door een school voor gewoon onderwijs onder ontbindende voorwaarde ingeschreven. Indien de school pas nadat de inschrijving is gerealiseerd, kennis neemt van het verslag (ten laatste gedateerd op de dag waarop de leerling in de betreffende school instapt), wordt de inschrijving van de leerling omgezet in een inschrijving onder ontbindende voorwaarde.

14 M-decreet – inschrijving onder ontbindende voorwaarden Wanneer tijdens de schoolloopbaan de nood aan aanpassingen voor een leerling wijzigt én de vastgestelde onderwijsbehoeften van die aard zijn dat voor de leerling een verslag/wijziging van een verslag nodig is: o Organiseert de school een overleg met de klassenraad, ouders, CLB o Beslist op basis daarvan en nadat het verslag/gewijzigd verslag werd afgeleverd o Om de leerling op vraag van de ouders studievoortgang te laten maken op basis van een IAC OF om de inschrijving van de leerling voor een daaropvolgend schooljaar te ontbinden

15 GON/ION Voor het schooljaar 2016/2017 kunnen er geen aanvragen ingediend worden voor extra lesuren en uren voor leerlingen met een autismespectrumstoornis (ASS) in het kader van GON. Deze middelen worden samengevoegd met het bevroren GON- pakket en de lestijden/lesuren ION. De toekenning van de GON- en ION-ondersteuning zal gebeuren via netgebonden commissies Klik op deze link voor meer infoKlik op deze link voor meer info of neem contact op met koen.schuermans@g-o.be koen.schuermans@g-o.be

16 Waarborgregeling De waarborgregeling voor het secundair onderwijs in het schooljaar 2016-2017 is beperkt in de tijd (schooljaar 2016- 2017) en zet middelen van buitengewoon onderwijs in voor ondersteuning in het gewoon onderwijs. Via een BVR zullen de doelen in het SO, naar analogie met BaO, vastgelegd worden samen met de verdeling van de middelen. Voor de waarborg SO zal er bovendien samengewerkt moeten worden binnen het officieel onderwijs. Timing van het BVR: nog voor zomerreces Voor verdere vragen: koen.schuermans@g-o.bekoen.schuermans@g-o.be

17 BuSO: overstap naar gewoon SO Overstap van OV 1 2 of 3 naar gemeenschappelijk curriculum leerlingen die vanuit opleidingsvorm 1, 2 of 3 van het BuSO de overstap maken naar een gemeenschappelijk curriculum in het voltijds gewoon secundair onderwijs, moeten daarvoor toegelaten worden door de toelatingsklassenraad. Termijn: de beslissing moet worden genomen uiterlijk 25 lesdagen na de aanvang van de regelmatige lesbijwoning. Bij zijn beslissing houdt de toelatingsklassenraad rekening met o de beslissing van het schoolbestuur (nadat dat heeft overlegd met de ouders, de klassenraad en het CLB) over de redelijkheid van de vereiste aanpassingen, als de leerling over een niet-opgeheven verslag beschikt voor toegang tot het buitengewoon onderwijs o in voorkomend geval met het advies van de klassenraad van het buitengewoon onderwijs.

18 BuSO: overstap naar gewoon SO Dat een (of meer) toelatingsklassenraden voordien géén toelating zouden hebben gegeven, belet een andere toelatingsklassenraad niet dat alsnog te doen. De toelating door de toelatingsklassenraad impliceert het opheffen door het CLB van het verslag voor toelating tot het buitengewoon onderwijs. Individueel curriculum Leerlingen met een verslag voor het BuSO die een individueel curriculum in het voltijds SO willen volgen Hier heeft de toelatingsklassenraad enkel een adviserende bevoegdheid

19 BuSO: OV3 De getuigschriften, de attesten en de processen-verbaal in opleidingsvorm 3 worden ondertekend door de directeur en door minstens drie leden van de klassenraad. Het attest van alternerende beroepsopleiding wordt enkel door de directeur ondertekend.

20 BuSO: teldatum Art. 309 Codex SO: de leerlingen die in aanmerking komen zijn regelmatige leerlingen overeenkomstig en die als regelmatige leerlingen ingeschreven waren op 1 februari van het voorafgaande schooljaar: Bij de opname in de financiering of de subsidiëring (i.c. nieuwe school) is de teldatum 01/10 van het lopende schooljaar en van de twee daaropvolgende schooljaren Teldatum is 01/10 van het lopende schooljaar in geval van oprichting van een nieuw type, fusie, afschaffing van een opleidingsvorm of omvorming.

21 Wijziging administratieve deadline De uiterste datum om o herstructureringen (fusie, afsplitsing, afbouw) o wijzigingen in het aanbod (programmatie, overheveling) centraal aan de bevoegde dienst te melden (nú 1 mei van het voorafgaande schooljaar) wordt vervroegd naar 1 april van het voorafgaande schooljaar (voor herstructureringen vanaf het schooljaar 2017-2018).

22 Vrij programmeerbare structuuronderdelen Lijst van vrij programmeerbare structuuronderdelen (bijlage 3 bij omzendbrief SO 61) Unieke aanvragen: Deadline: 24/02/2017 secundair.onderwijs@g-o.be Niet-unieke aanvragen: Deadline: 01/04/2017 formulieren.secundaironderwijs.agodi@vlaanderen.be

23 Afwijking op de niet-programmeerbaarheid Op basis van studiecontinuïteit Voorwaarden: Programmatie van een structuuronderdeel op het niveau eerste en tweede leerjaar van de derde graad ASO, TSO, KSO of BSO op voorwaarde dat het onderliggend structuuronderdeel in het tweede leerjaar van de tweede graad het; voorafgaand schooljaar voor het eerst werd opgericht Programmatie van een structuuronderdeel op het niveau derde leerjaar van de derde graad BSO op voorwaarde dat het onderliggend structuuronderdeel in het tweede leerjaar van de derde graad BSO het voorafgaand schooljaar voor het eerst werd opgericht

24 Afwijking op de niet-programmeerbaarheid Op basis van studiecontinuïteit Unieke aanvragen: Deadline: 21/10/2016 secundair.onderwijs@g-o.be Niet-unieke aanvragen: Deadline: 30/11/2016 formulieren.secundaironderwijs.agodi@vlaanderen.be

25 Afwijking op de niet-programmeerbaarheid Op basis van inruiloperatie Voorwaarden: In de school of in een andere school van de scholengemeenschap wordt tegelijkertijd een ander structuuronderdeel opgeheven. Dat ander structuuronderdeel kan niet het onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers zijn. De programmatie voldoet aan eventuele bepalingen met betrekking tot frequentie, inplanting of andere organisatievoorwaarden voor het structuuronderdeel in kwestie. In voorkomend geval zijn die bepalingen per structuuronderdeel opgenomen in omzendbrief SO 60

26 Afwijking op de niet-programmeerbaarheid Op basis van inruiloperatie Unieke aanvragen: Deadline: 21/10/2016 secundair.onderwijs@g-o.be Niet-unieke aanvragen: Deadline: 30/11/2016 formulieren.secundaironderwijs.agodi@vlaanderen.be

27 OKAN In het geval van toelating tot programmatie, wordt op het niveau van de scholengemeenschap zelf bepaald in welke scholen van die scholengemeenschap onthaalonderwijs wordt ingericht. Ook een herschikking van dat aanbod is toegelaten Deadline: Dossiers kunnen doorheen het volledige schooljaar worden ingediend formulieren.secundaironderwijs.agodi@vlaanderen.be

28 Leren & werken Onderwijsdecreet XXVI machtigt de Vlaamse Regering om ook voor het DBSO de doelgroep voor onthaalonderwijs (OKAN) ruimer te definiëren dan in het decreet leren en werken. De Vlaamse Regering legt het, cf. het gewoon voltijds secundair onderwijs, in handen van de klassenraad: voor individuele situaties en in uitzonderlijke omstandigheden kan van een aantal voorwaarden worden afgeweken. Vanaf 1/9/2016 wordt de programmatie van een opleiding in DBSO opnieuw vereenvoudigd. De tot hiertoe bestaande regeling dat elke programmatie ten minste één maand voorafgaand aan Agodi moet worden gemeld, wordt opgeheven. Aan de lokale of regionale inspraak met betrekking tot programmaties en de schriftelijke bewijslast hiervan wordt echter niet geraakt. In plaats van de desbetreffende stukken bij de melding te voegen, moeten ze in de toekomst nog uitsluitend in het betrokken centrum beschikbaar zijn voor overheidscontrole.

29 Leren & werken Art. 60 van het decreet leren en werken: niet-leerplichtige leerlingen die binnen een schooljaar gedurende 30 dagen problematisch afwezig zijn geweest (niet-invulling van het voltijds engagement), worden uitgeschreven door het CDO. Toevoeging → het centrum dat uitschrijft, kan weigeren om de betrokken jongere tijdens hetzelfde schooljaar herin te schrijven. Art. 70/71 van het decreet leren en werken: jongeren met een verslag zoals bepaald in artikel 294 van de Codex Secundair Onderwijs, die een individueel aangepast curriculum volgen, kunnen een attest van verworven competenties ontvangen (voor het volgen van een module/opleiding).

30 Leren & werken Aanvullende Vlaamse middelen Gezien de focus op tewerkstelling in de conceptnota duaal leren en de door de arbeidsmarkt en het onderwijsveld gesignaleerde nood aan meer begeleiding gedurende de eerste maanden van tewerkstelling, werd vanaf dit schooljaar een begeleidingsproject opgezet voor een duurzamere tewerkstelling (IBAL: Intensieve Begeleiding Alternerend Leren voor jongeren uit Leren en Werken). IBAL wordt volgend schooljaar mee opgenomen in de verdeling van de aanvullende werkingsmiddelen voor leren en werken. Vermits het totaalbudget niet wijzigt, heeft dat repercussies op de verdeling van het budget. Voor de verdeling wordt gekeken naar de situatie in het schooljaar 2015-2016. Voortraject = €50 per jongere (minimaal 96 uren gepresteerd) Brugproject = €0,50 per jongere per effectief gepresteerd uur (met een maximum van achthonderd uur) IBAL = €20 per jongere die deelnam aan het project

31 Leren & werken Arbeidsdeelname (inhoudelijke aansluiting bij de component leren) = €2,25 per kalenderdag voor leerplichtige jongeren die contractueel in de fase arbeidsdeelname zaten; €0,25 per kalenderdag voor niet-leerplichtige jongeren die contractueel in de fase arbeidsdeelname zaten; Komen in aanmerking: deeltijdse arbeidscontracten, werknemersleercontracten, contracten individuele beroepsopleiding van de VDAB, tewerkstelling via Sociale Maribel of Generatiepact, beroepsinlevingsovereenkomsten, Jojo-contracten en werkervaringsprojecten (tewerkstelling in het kader van artikel 60); Een jongere waarvoor tijdens de looptijd van zijn contract in het schooljaar ‘15-’16 de leerplicht eindigt, wordt voor de toepassing beschouwd als een leerplichtige jongere. De aanvullende werkingsmiddelen worden bij het voorschot op het werkingsbudget van het centrum DBSO gevoegd.

32 Leren & werken (+ toekomstig duaal leren) Het decreet tot regeling van bepaalde aspecten van alternerende opleidingen geldt voor: Het huidig stelsel van leren en werken. Daar zullen de overeenkomsten/statuten m.b.t. arbeidsdeelname zoals omschreven in het decreet leren en werken geschrapt worden. Het gaat om:  Leertijd: leerovereenkomst, leerverbintenis  DBSO: ILW, BIO, bepaalde types arbeidsovereenkomst (interim, jojo,..) IBO-DO, IBO, thuishelper, alternerende bouwopleiding. Voor lopende overeenkomsten is er een overgangsregeling voorzien. Voor nieuwe overeenkomsten vanaf 1/9/2016 geldt dit decreet. De 7 proeftuinen in het kader van ‘schoolbank op de werkplek’ die op 1/9/2016 van start gaan. Deze proeftuinen zijn door de Vlaamse Regering bestempeld als “duale opleidingen.” Het toekomstig duaal leren / toekomstige duale opleidingen.

33 Leren & werken (+ toekomstig duaal leren) Het decreet tot regeling van bepaalde aspecten van alternerende opleidingen zorgt er voor dat er vanaf 1 september 2016 nog drie soorten overeenkomsten mogelijk zijn, namelijk: 1) de overeenkomst alternerende opleiding: als de opleiding op de werkplek gemiddeld op schooljaarbasis 20 uur of meer per week bedraagt; 2) de stageovereenkomst alternerende opleiding: als de opleiding op de werkplek gemiddeld op schooljaarbasis minder dan 20 uur per week bedraagt; 3) de deeltijdse arbeidsovereenkomst: enkel nog in het kader van de sociale Maribel of voor opleidingen in het deeltijds beroepssecundair onderwijs die niet als duaal worden gekwalificeerd én waarbij de werkplekcomponent gemiddeld op schooljaarbasis minder dan 20 uur per week bedraagt.

34 Types overeenkomsten in leren & werken op 1/9/2016 Voor leertijd (4 dagen werkplek/week):  overeenkomst alternerende opleiding (OAO)  deeltijdse arbeidsovereenkomst i.f.v. sociale maribel Dus een stageovereenkomst alternerende opleiding kan niet! Voor DBSO – Normaal economisch circuit  OAO (vanaf 20u werkplek/week)  Deeltijdse arbeidsovereenkomst i.f.v. sociale maribel  Deeltijdse arbeidsovereenkomst (minder dan 20u werkplek/week) Dus een stageovereenkomst alternerende opleiding kan niet! Enkel indien voldaan is aan de 6 cumulatieve voorwaarden (federaal sokkelstatuut) bouwt de jongere sociale rechten op. Dit is dus het geval voor de OAO en de arbeidsovereenkomst.

35 Reminder: ondersteuningsaanbod  Alle informatie mbt SO/BuSo/DBSO op GO!Pro, is te bekijken via deze link.deze link  Onderstaand ondersteuningsmateriaal SO is via GO!Pro beschikbaar: Draaiboek programmaties SO en BuSO 2016-2017 Dossier vestigingsplaatsen Overzichtsdocument toelatings- en overgangsvoorwaarden Overzichtsdocument attesteringen in het voltijds SO  De vernieuwde pagina ‘onderwijs-arbeid’vernieuwde pagina ‘onderwijs-arbeid’  Abonneer u zeker op de nieuwsbrief van GO!Pro Abonneer

36 Contactgegevens SO  annick.haesaerts@g-o.be (O&A) annick.haesaerts@g-o.be  ellen.van.den.stock@g-o.be (Leren en werken) ellen.van.den.stock@g-o.be  fien.moerman@g-o.be fien.moerman@g-o.be  heleen.de.backer@g-o.be heleen.de.backer@g-o.be  liesbeth.hendrix@g-o.be liesbeth.hendrix@g-o.be  els.supply@g-o.be els.supply@g-o.be

37 Personeel Hilde Eloot

38 Overzicht wijzigingen personeel Nieuwigheden door Onderwijsdecreet XXVI: beperkt Aanpassing aan de regelgeving ingevolge Europese richtlijnen/regelgeving en algemene arbeidsregelgeving (verplichting) Nieuwe besluiten en wijzigingsbesluiten

39 Nieuw ingevolge OD XXVI (1) Definitie van ‘betrekking’ voor de ambten van de categorie van het ‘ondersteunend personeel’ (artikel 3,10° DRP): wordt aangepast Als men het heeft over een betrekking van bvb ‘administratief medewerker’ moet men voortaan steeds het vereist opleidingsniveau (‘tenminste …’) én de puntenwaarde vermelden (bvb bij publicatie vacant verklaarde betrekkingen, publicatie van een vacature, …) Striktere definitie geeft meer duidelijkheid aan kandidaten over wie in aanmerking komt en welke bezoldiging mag verwacht worden.

40 Nieuw ingevolge OD XXVI (2) Toevoeging van een artikel 77octies in het DRP Regelt het recht op borstvoedingspauzes voor de personeelsleden van het onderwijs (geldig vanaf 1/9/2016) Sluit aan bij algemeen geldende arbeidswetgeving (zie CAO 80 en 80bis) Pauzes zijn gelijkgesteld met dienstactiviteit en dus bezoldigd Meer info: zie de omzendbrief Pers/2005/03

41 Aanpassing regelgeving door “Europese regels” Huidige beperkende voorwaarden voor thematische LBO voor ouderschapsverlof, voor medische bijstand en voor palliatieve zorg : moeten worden geschrapt (principe: ‘iedereen heeft er recht op’) Concreet : - volledige loopbaanonderbreking (thematische) kan nu enkel in een ambt dat wordt beschouwd als hoofdambt en als het personeelslid (in een of meer betrekkingen) ten minste een halftijdse opdracht heeft - gedeeltelijke loopbaanonderbreking (thematische) kan nu enkel in een ambt dat wordt beschouwd als hoofdambt De beperkende voorwaarden worden geschrapt: - voor LBO ouderschapsverlof : vanaf 1/9/2016 - voor LBO medische bijstand/palliatief verlof : vanaf 2/9/2016

42 Aanpassing bezoldigingsbesluiten KB’s van ’58 en ‘70 bepalen welke diensten in rekening worden gebracht voor de geldelijke anciënniteit Wordt toegevoegd : (contractuele) prestaties geleverd bij de (intussen opgedoekte) VZW Voorrangsbeleid Brussel zullen worden erkend i.f.v. de geldelijke anciënniteit (vanaf 1/1/2017) Een aantal van de vroegere “VBB-begeleiders” zijn intussen aan de slag in organieke betrekkingen in onderwijsinstellingen en zullen hun geldelijke anc. op deze wijze kunnen verbeteren

43 Afschaffing niet-thematische LBO Niet-thematische LBO = ‘gewone’ LBO (zonder specifiek motief) + LBO voor opleiding + GLBO 50+/55+ Niet-thematische LBO : worden afgeschaft vanaf 2/9/2016 ! Laatste ingangsdatum voor deze vormen LBO is dus 1/9/2016 ! (opgelet : thematische LBO blijven wel bestaan !) Concreet: - op 1/9/2016 : van de ‘gewone’ LBO kan nog één schooljaar gebruik worden gemaakt (van 1/9/2016 tot 31/8/2017) - op 1/9/2016: wie in de GLBO50+/55+ stapt, kan erin blijven tot aan zijn pensioen (maar wel geen verandering van volume meer mogelijk)

44 Nieuw Vlaams verlof: ‘zorgkrediet’ (1) Voorziene startdatum : 2/9/2016 (enig voorbehoud ; een aantal randvoorwaarden moeten eerst nog vervuld worden) Verlofstelsel met onderbrekingsuitkering (departement WSE) Recht voor alle personeelsleden Volumes : FT, HT of 1/5 Duur : - 18 maanden voltijds - 36 maanden halftijds - 90 maanden bij 1/5 onderbreking MAAR: termijnen zijn niet cumulatief ! Verrekeningen !

45 Nieuw Vlaams verlof: ‘zorgkrediet’ (2) Belangrijk : zorgkrediet kan enkel en alleen voor welbepaalde ‘motieven’ : - zorg voor kind (tot vooravond 13 de verjaardag) - zorg voor gehandicapt kind - zorg voor zwaar ziek gezins- of familielid tot tweede graad (=medische bijstand) - palliatieve zorg - om een opleiding te volgen (opleidingen moeten wel voldoen aan een aantal regels) Aantal cumulatie-regels zullen gelden Er zullen bepaalde regels gelden inzake duur aanvraagperiodes (min. 3 m. – max 12 m. per aanvraag (uitzondering op de regels voor palliatieve zorg ) Ziekteverlof, bevallingsverlof, …. : maken geen einde aan het zorgkrediet Aanvraagtermijnen : uiterlijk één maand voor de gevraagde ingangsdatum (uitzondering voor palliatief zorg en voor medische bijstand (zorgkrediet kan daar ingaan eerste dag van de week volgend op de aanvraag))

46 Wat komt er nog inzake “verlofstelsels” ? (1) Tip van de sluier opgelicht in Schooldirect van 31 mei 2016 ‘Vereenvoudiging en harmonisering verlofstelsels’ : was aangekondigd in beleidsbrief en in de doelstellingen rond de besprekingen over een ‘loopbaanpact’ Ook afschaffen van de GLBO50+/55+ verplichtte tot het zoeken naar ‘alternatieve’ mogelijkheden tot vermindering arbeidsprestaties in het kader van werkbaar werk en eindeloopbaanproblematiek

47 Wat komt er nog inzake “verlofstelsels” ? (2) Belangrijk: nieuwigheden inzake VVP en AVP zullen pas ingaan vanaf 1/9/2017 (en dus niet vanaf 1/1/2017!!) Huidige VVP, AVP, TBSPA, Afwezigheid lange duur gewettigd door familiale redenen : blijven nog bestaan in 2016-2017 (geen wijzigingen in de modaliteiten in 2016-2017!) ; einde op 31/08/17. Vanaf 1/9/2017: iedereen krijgt ‘propere lei’ (ongeacht wat men reeds in het verleden aan VVP/AVP/TBSPA heeft genoten!) Vanaf 1/9/2017 : start nieuw stelsel VVP en nieuw stelsel AVP Vanaf 1/9/2017 : start specifiek stelsel VVP “55+”

48 Wat komt er nog inzake “verlofstelsels” ? (3) Vanaf 1/9/2017 : ‘TBSPA’ en ‘afwezigheid lange duur gewettigd door familiale redenen’ : verdwijnen (worden inhoudelijk opgeslorpt door het nieuwe stelsel AVP) Enkele kenmerken nieuw stelsel VVP vanaf 01/09/2017: - VVP : zal ‘geconditioneerd’ (*) recht zijn (voor tijdelijken : ook bepaalde anciënniteitsvoorwaarden) - VVP : 24 maanden volledig – 120 maanden deeltijds (HT of 1/5) - VVP : vaste ingangsdata (maar afwijking mogelijk mits akkoord IM) - VVP : bepaalde volumes (FT, HT of 1/5 (maar afwijkingen mogelijk mits akkoord IM) - VVP : = dienstactiviteit - VVP : geen vervangende winstgevende activiteiten mogelijk (*)= vervanger met VE beschikbaar, die voldoet aan het opvoedingsproject

49 Wat komt er nog inzake “verlofstelsels” ? (4) Kenmerken nieuw stelsel VVP 55+ vanaf 01/09/2017: - VVP 55+ : los van/naast de andere VVP - VVP 55+ : vanaf 55 jaar tot aan pensioen - VVP 55+ : eenmalige uitstap kan (en herinstappen ook) - VVP 55+ : volume vermindering kan eventueel aangepast worden (bvb van 1/5 naar 1/2 of omgekeerd).

50 Wat komt er nog inzake “verlofstelsels” ? (5) Enkele kenmerken van het nieuwe stelsel AVP vanaf 01/09/2017: - AVP : gunst (kan dus gemotiveerd geweigerd worden) - AVP : iedereen kan dit vragen (geen anc.-voorwaarden) - AVP : volledige onderbreking mogelijk maar ook vermindering van volume volgens afspraak met IM (1u, 2u, 15u, …) - AVP : maximumduur : 60 maanden over de loopbaan - AVP : non-activiteit - AVP : andere activiteiten mogelijk (werknemer/zelfstandige/…)

51 Wat komt er nog inzake “verlofstelsels” ? (6) Samengevat : “verloflandschap” is volop in beweging Definitieve beslissingen door de Vlaamse regering : volgen de komende weken (onderhandelingen net afgerond) Tip : hou alle informatiekanalen goed in de gaten : Op Stapel (via GO!Pro), Ronde Van Vlaanderen, Schooldirect, Edulex, ….zodat u snel mee bent met alle nieuwigheden en wijzigingen!

52 Tot slot : nog enkele aandachtspunten voor 2016-2017 Definitieve stopzetting van de geco-conventie 80777 op 30 juni 2016 Waarborgregeling BUSO Reaffectatieregels : geen wijzigingen naar 1/9/2016 toe Personeelsleden met ‘langdurige VVP medische redenen’

53 Stopzetting geco-conventie 80777 Alle contracten van de geco’s 80777 : stoppen op 30/6/2016 GO! krijgt vanaf 1/7/2016 geldmiddelen waarmee contractuelen in de scholengroepen kunnen gefinancierd worden Verdelingsmechanisme is onderhandeld en meegedeeld aan de algemeen directeurs (2 FT’s per sgr) Concreet: scholengroepen kunnen vanaf 1/7/2016 twee FT contractuelen werven : - een pedagogische bachelor - een beleidsondersteuner SGR niveau master (met focus op HRM) waarvoor de loonkost dus kan gerecupereerd worden

54 Middelen waarborgregeling Reeds bestaand systeem in BAO: wordt (zeer beperkt) uitgebreid naar SO Personeelsaspecten : - er zijn enkel tijdelijke aanstellingen mogelijk in de betrekkingen (geen benoemingen mogelijk!) : vb : VB personeelslid via TAO - betrekkingen kunnen ‘vrij’ ingevuld worden (geen verplichting om boventalligen of TADD-ers in aan te stellen, omdat de overheid wil dat men er personeelsleden met het geschikte profiel kan in aanstellen) - GO! commissie: belast met de concrete uitwerking

55 Reaffectatieregeling : status quo De regels van dit schooljaar gelden ook volgend schooljaar ongewijzigd Dus : verplichtingen beperkt tot het niveau scholengemeenschap Wie geen organieke REA of WTW kan krijgen in de SGM: blijft toch binnen de sgm aan het werk (tenzij betrokkene zelf vraagt naar een organieke rea/wtw) Bij vacatures : gedurende het volledige schooljaar goed nagaan of er geen boventalligen zonder organieke REA of WTW zijn in de sgm !

56 Personeelsleden met ‘Langdurige VVP medische redenen’ De (eerste)goedkeuringen voor dit verlofstelsel: eindigen in principe op 31/8/2016 Personeelsleden die in het stelsel willen blijven, moeten dus verlenging aanvragen! Agodi verwacht veel werk bij het controle-organisme : tijdige aanvraag is dus belangrijk om op 1/9/2016 in het systeem te kunnen blijven Vraag: informeer uw personeelsleden die in dit stelsel zitten, zodat actie kan ondernomen worden !

57 Meer informatie ? Afdeling OOP, sector Personeel: ‐ bart.pauwels@g-o.be (COP) bart.pauwels@g-o.be ‐ lesley.de.cock@g-o,be (COP) lesley.de.cock@g-o,be ‐ els.degrande@g-o.be els.degrande@g-o.be - an.meeussen@g-o.be an.meeussen@g-o.be - lise.vandecan@g-o.be lise.vandecan@g-o.be - hilde.eloot@g-o.be hilde.eloot@g-o.be

58 Dank voor uw aandacht ! Vragen?


Download ppt "Verwelkoming Marc Smets Afdeling Onderwijsorganisatie en -personeel Ontmoetingsdag coördinerend directeurs 17/06/2016."

Verwante presentaties


Ads door Google