De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

VOORSTELLING ONDERZOEK DE KORF VZW Studiedag Gedeelde zorg in de Integrale Jeugdhulp 18 oktober 2016 VIVES Hogeschool Kortrijk.

Verwante presentaties


Presentatie over: "VOORSTELLING ONDERZOEK DE KORF VZW Studiedag Gedeelde zorg in de Integrale Jeugdhulp 18 oktober 2016 VIVES Hogeschool Kortrijk."— Transcript van de presentatie:

1 VOORSTELLING ONDERZOEK DE KORF VZW Studiedag Gedeelde zorg in de Integrale Jeugdhulp 18 oktober 2016 VIVES Hogeschool Kortrijk

2 DE KORF vzw Organisatie bijzondere jeugdzorg Grondig hertekend jeugdhulpverleningslandschap: Residentiële opvang (°1876) ( TCK – BZW) Dagcentrum (°1992) Thuisbegeleidingsdienst (°1999) Multifunctionele organisatie (°2013) Modulair zorgaanbod Op afdelingsniveau ( verblijf, context en dagbegeleiding in groep) Warme en contextgerichte units

3 Decreet integrale jeugdhulp (1 maart 2014) Cliëntsysteem centraal stellen Flexibele trajecten op maat: Vlotte toegang Hulpcontinuïteit, doorstroom Maximale participatie WERKEN MÉT & BETREKKEN VAN CONTEXT VAN MINDERJARIGE DE KORF vzw

4 Structurele aanpassingen aan nieuw decreet: o Modulair zorgaanbod o Integrale begeleiders Individuele begeleiding jongere, begeleiding context, contact school / vrije tijd /andere hulpverleningsdiensten,… Taken in leefgroep (zwarte uren) en context (rode uren) o Zorgcoördinator biedt ondersteuning aan begeleiders o Registratie: Dossier transparant voor de cliënt Handelingsplan: doelen en wensen vanuit het cliëntsysteem DE KORF vzw

5 WERKT DAT NU? HOE IS DAT IN DE PRAKTIJK? ZORGEN AL DEZE AANPASSINGEN VOOR EEN BETERE WERKING?

6 Onderzoeksvragen : 1. Profielschets van de organisatie: In-, door-, en uitstroom 2. Focus op betrekken van context: Hoe krijgt contextgericht werken vorm in de organisatie? ONDERZOEK IN DE KORF vzw

7 METHODOLOGIE Dataverzameling Dossiers Vragenlijst (BINC) Discoursanalyse Participerende observatie Contextgerichte en ‘warme’ unit Interviews Begeleiders Ouders Jongeren ONDERZOEK IN DE KORF vzw

8 METHODOLOGIE Empowerende Academische Werkplaats (EAW) o Intern traject Nauwe samenwerking de korf, onderzoekers, vertegenwoordiger cliëntsysteem  KERNWERKGROEP o Extern traject Partnerorganisaties, vertegenwoordiger cliëntsysteem, onderzoekers, de korf  STUURGROEP Kleurde onze vraagstelling, gegevensverzameling, verwerking van resultaten,… * Sessie Onderzoek in en met de praktijk ONDERZOEK IN DE KORF vzw

9 RESULTATEN Structuur Vernieuwd jeugdhulplandschap Systeem Nieuwe begrippen en rollen Veranderde structuren Nieuw organisatiemodel Aanpassingen in de organisatie Klemtoon op structuur ONDERZOEK IN DE KORF vzw Taels (2016). De praktijk van integrale jeugdhulp, Sociaal.net Cultuur Praktijk De hulpverleners Onduidelijkheid over nieuwe begrippen en structuren Onduidelijkheid over de taken binnen deze nieuwe structuren Structuur ifv verbeteren van de eigenlijke hulpverlening

10 RESULTATEN Hoe kan die hernieuwde structuur ook doordringen tot de cultuur van de organisatie? ONDERZOEK IN DE KORF vzw

11 RESULTATEN Plaats van ouder in de organisatie Visie van de organisatie: Belang van éénduidige visie (waar willen wij voor staan) Implementeren én verankeren in organisatie (visie ingebed krijgen in de houding van begeleiders) o Medewerkers bewust maken, inspraak geven, dialoog, tijd geven,… o Communiceren van de visie o Vorming Goede bedoelingen, zoekende organisatie, versplinterde visies en houdingen over de verschillende teams * Sessie Visie en rol van het beleid ONDERZOEK IN DE KORF vzw

12 RESULTATEN Plaats van ouder in de organisatie Hulpverleningsproces: Handelingsplan (zorgen, wensen, doelen, krachten,…) o Echt in dialoog gaan en ouders/minderjarigen mee laten beslissen o Komen tot werkbare doelen gedragen door alle partijen Hoeden om niet over te nemen Tijdelijkheid beseffen van de rol als begeleider * Sessie De participatieladder toegepast ONDERZOEK IN DE KORF vzw

13 RESULTATEN Plaats van ouder in de organisatie Leefgroep: Voelen ouders zich welkom? Kunnen ze deelnemen aan activiteiten, de zorg blijven opnemen voor hun kind in de leefgroep waar mogelijk,…? Spanningsveld: Wanneer laat je dit toe en wanneer niet?  Afgrenzen - De leefgroep is én blijft het terrein van de begeleiders versus Ouders een plek geven  Keuzes maken en duidelijkheid creëren * Sessie De participatieladder toegepast ONDERZOEK IN DE KORF vzw

14 RESULTATEN Plaats van ouder in de organisatie Ruimere organisatie: Ouders hebben inspraak o Oudervergaderingen - Ouderraad o Ouders in raad van bestuur o Ouders denken mee over het beleid o Ouders organiseren zelf activiteiten, initiatieven groeien vanuit ouders,… Inspraak: Hoe moet dit gebeuren? Niet willen lopen voor je kan stappen – werken aan goede basis voor je verder kan klimmen/groeien * Sessie De participatieladder toegepast ONDERZOEK IN DE KORF vzw

15 RESULTATEN Doelgroep ONDERZOEK IN DE KORF vzw

16 RESULTATEN Doelgroep Geïsoleerde gezinnen Nood aan netwerkverbreding en -versterking Contextgericht werken nog voornamelijk ingevuld door werken met de ouder(s), probeer ook te investeren in de opbouw van een ruimer netwerk Luisteren naar en afstemmen op noden van de doelgroep * Sessie Ouderparticipatie ONDERZOEK IN DE KORF vzw

17 RESULTATEN Doelgroep Complexe problematiek Lange hulpverleningsgeschiedenis Weinig of geen vertrouwen in hulpverlening Basisattitude: Luisteren, tijd nemen, een vertrouwensrelatie opbouwen,… Aanklampend werken  Sterk aanwezig bij de begeleiders! ONDERZOEK IN DE KORF vzw

18 RESULTATEN Methodiek Basisattitude is één ding… Werkingsdomeinen: Klemtoon veelal nog op kindgerichte doelen (gedrag, school, vrije tijd, zelfzorg en zelfredzaamheid,…) Meer gezinsgerichte doelen stellen * Sessie Gedeelde zorg ONDERZOEK IN DE KORF vzw

19 RESULTATEN Methodiek Werken mét de context ~ Gedeelde zorg Spanningsveld: Ander waarden- en normenkader Veiligheid (subjectief gekleurd door eigen waarden en normen) o Verantwoordelijkheid? Respecteren en bespreekbaar stellen van uiteenlopende waarden en normen Ingrijpen wanneer veiligheid in het gedrang komt Veiligheid – objectieve criteria ipv buikgevoel * Sessie Gedeelde zorg ONDERZOEK IN DE KORF vzw

20 RESULTATEN Methodiek Integrale begeleider o Verruiming job o Afwisseling o Vrijheid, flexibiliteit ONDERZOEK IN DE KORF vzw Residentiële en groepsbegeleiding Begeleiding in de context

21 RESULTATEN Methodiek Integrale begeleider o Leefgroep lijdt eronder o Meerzijdige partijdigheid? Durven in vraag stellen of het wel opportuun is om werken met de context én met het kind in de leefgroep door één en dezelfde begeleider te laten doen? Wat zijn de noden van het cliëntsysteem en kan de begeleider hierop inhaken? ONDERZOEK IN DE KORF vzw

22 RESULTATEN Intersectorale samenwerking Leren van elkaar: o EAW o Herkenbaarheid partnerorganisaties o Samen reflecteren over thema’s Samenwerken en afstemmen rond individuele dossiers Over muurtjes durven kijken, kwetsbaar durven opstellen naar elkaar  Rol academische werkplaats * Sessie Van verdeelde naar gedeelde verantwoordelijkheid ONDERZOEK IN DE KORF vzw

23 BESLUIT Structuur en cultuur op elkaar afstemmen Durf ook structuur opnieuw in vraag te stellen

24 ONDERZOEK IN DE KORF vzw BESLUIT Cultuur Visie uitwerken en verankeren Communiceren: Ruimte voor inspraak en inbreng van begeleiders, functioneringsgesprekken, evaluatie, werving nieuwe begeleiders, voldoende herhalen, voorbeeldfunctie coördinatoren,… Vorming: Vaardigheden die bij de visie horen versterken Structuur In vraag durven stellen Integrale begeleider Bewegingsruimte om op te splitsen waar nodig Module dagbegeleiding in groep Aparte groep? Nieuwe instroom ipv uitstroom uit verblijf Warme vs contextgericht units Geen OF, maar EN-verhaal Context- en leefgroepwerking centraal in elke unit

25 VERDER LEZEN? Het volledige onderzoeksrapport vindt u weldra op: www.vives.be/onderzoek/ijh


Download ppt "VOORSTELLING ONDERZOEK DE KORF VZW Studiedag Gedeelde zorg in de Integrale Jeugdhulp 18 oktober 2016 VIVES Hogeschool Kortrijk."

Verwante presentaties


Ads door Google