Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPeter Brander Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
‘De feiten voorbij’: Analyse van causaal historisch redeneren van havo-leerlingen als basis voor lessen op maat Gerhard Stoel (g.l.stoel@uva.nl)g.l.stoel@uva.nl
2
Leerling 1 Het ontstaan van de staat Israël heeft te maken met de diaspora, waardoor als gevolg de holocaust gebeurde en nu eisen ze een eigen staat, dat heet zionisme. Leerling 2 Het ontstaan van de staat Israël heeft te maken met dat de zionisme een grote rol heeft betekend. De zionisten wilden een eigen Joodse staat. Dat kwam mede door de Holocaust toen er miljoenen joden werden vermoord. Ook heeft diaspora een grote rol gespeeld. AAAAH LASTIG!!! 1.Hoe herkennen we leerlingen redeneren (diagnose)? 2.Hoe helpen we hen (op maat) verder? (VMBO-examen, 2015)
3
Eindtermen causaal historisch redeneren (domein A) De kandidaat kan rekening houden met: 1. Het niet-lineaire en multi-causale karakter van historische verschijnselen en gebeurtenissen 2. verschillende soorten oorzaken en gevolgen; Bijvoorbeeld: directe en indirecte oorzaken, aanleiding (meest directe oorzaak), direct optredende gevolgen en gevolgen op de langere termijn, gewilde en ongewilde, bedoelde en onbedoelde gevolgen, gevolgen van meer en minder belang op grond van bijvoorbeeld schaal, intensiteit, duur; oorzaken en gevolgen op politiek-bestuurlijk, sociaaleconomisch en cultureel- mentaal (waaronder godsdienstig) terrein. 3. het gegeven dat elke ordening van causaliteit een interpretatie is. Tweede orde begrippen Procedurele of (meta-) conceptuele kennis En: tekststructuur (genre), hoe schrijf ik het op? Epistemologische opvattingen Belang van bewijs / argumentatie
4
Overzicht project FaseWieOpbrengsten Pilot – analyse leerlingantwoorden Kerngroep docentenRubrics, voorbeeldantwoorden, leerlijn Pilot – ontwerpen voorbeeldlessen Kerngroep docentenVoorbeeldlessen ‘op maat’, 1, 3 en 4/5 HAVO Training (1 dag)Netwerk docentenWerken met leerlingantwoorden en lessen ‘op maat’ Uitvoeren lessenKerngroep en netwerkFilmpjes / lesplannen AnalysefaseKerngroep en netwerkInterviews docenten PCK DisseminatieKerngroep docentenWebsite met materialen / nascholing / (pop.) publicaties
5
1. Vragen? 2. Hoe kun je op basis van je diagnose, vaklessen zo inrichten dat je: recht doet aan de verschillen je leerlingen En alle leerlingen verder helpt
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.