Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJuliana Verbeke Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Leerproblemen oplossen = Het onderwijs verbeteren Prof. dr. Anna M.T. Bosman Directeur Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde Faculteit Sociale Wetenschappen Radboud Universiteit, Nijmegen 1 Interacademiale 26 mei 2016
2
Diagnose Dyslexie / Dyscalculie Discrepantiecriterium Prestaties zijn significant beneden verwachting op basis van intelligentie Exclusiecriterium Er is geen andere stoornis die verantwoordelijk zou kunnen zijn Ernstcriterium Er is sprake van een substantiële (?) achterstand Resistentiecriterium Ondanks remediering (bv 6 maanden) geen vooruitgang 2
3
Lezen eind groep 3 van het Sbao (x = ZLKLS) 3 Aantal woorden per minuut op DMT-2
4
Spellen eind groep 3 van het Sbao (x = ZLKLS) 4 Percentages correct op de SVS
5
Lezen eind groep 3 na invoering ZLKLS ↑ (Bao) 5 Cito-scores in % op de DMT-2 Cito2002-20032003-20042006-20072008-2009 A394810062 B1119015 C4433019 D6004 E0000 ↓
6
Spellen eind Groep 6 na invoering ZLKLS ↑ (Bao) 6 Cito-scores in % op de SVS Cito2005-20062006-20072007-20082008-2009 A9504552 B32314026 C32191022 D23050 E4000 ↓
7
Rekenen na 6 weken toepassen ZLKR 7 Gem. DLE-DL op tempotoets rekenen Groep n VoortoetsNatoetsToename 5, 6 en 87-9918 89-17623 59-31215 5 013 SBao10-21-1011 Negatief getal is achterstand in maanden, positief getal is voorsprong
8
Diagnose ? Toets eerst het ‘effectief-onderwijscriterium’ 8
9
Goed opgeleide leerkrachten beschikken over inhoudelijke of vakkennis kennis van het leerproces effectief klassenmanagement (ofwel kunnen orde houden) relationele vaardigheden Didactische vaardigheden 9
10
Didactiek van de basisvaardigheden in de onderbouw van het primair onderwijs Klassikale, directe instructie + begeleide oefening (ca. 25 min) Individuele verwerking op niveau, waarbij leerkracht rond loopt, controleert en feedback geeft (ca. 25 min) 10
11
Rol van ICT beperken in de onderbouw, omdat Leren met het lichaam steunend is Interactie met leerkracht stimulerend is Gezamenlijkheid het cognitief en sociaal leren bevordert Gokken voorkomen kan worden Directe feedback aan uitleg gekoppeld kan worden 11
12
Een goed opgeleide leerkracht is onvervangbaar en ’onbetaalbaar’ www.annabosman.eu 12
13
Aanbevelenswaardig www.zoleerjekinderenlezenenspellen.nl www.zoleerjekinderenlezenenspellen.nl verwerkt in taalmethode STAAL van Malmberg www.zoleerjekinderenrekenen.nl www.zoleerjekinderenrekenen.nl http://onderwijsgek.nl: Expliciete directe instructie http://onderwijsgek.nl http://wij-leren.nl http://wij-leren.nl 13
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.