De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leerproblemen oplossen = Het onderwijs verbeteren Prof. dr. Anna M.T. Bosman Directeur Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leerproblemen oplossen = Het onderwijs verbeteren Prof. dr. Anna M.T. Bosman Directeur Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde."— Transcript van de presentatie:

1 Leerproblemen oplossen = Het onderwijs verbeteren Prof. dr. Anna M.T. Bosman Directeur Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde Faculteit Sociale Wetenschappen Radboud Universiteit, Nijmegen 1 Interacademiale 26 mei 2016

2 Diagnose Dyslexie / Dyscalculie  Discrepantiecriterium Prestaties zijn significant beneden verwachting op basis van intelligentie  Exclusiecriterium Er is geen andere stoornis die verantwoordelijk zou kunnen zijn  Ernstcriterium Er is sprake van een substantiële (?) achterstand  Resistentiecriterium Ondanks remediering (bv 6 maanden) geen vooruitgang 2

3 Lezen eind groep 3 van het Sbao (x = ZLKLS) 3 Aantal woorden per minuut op DMT-2

4 Spellen eind groep 3 van het Sbao (x = ZLKLS) 4 Percentages correct op de SVS

5 Lezen eind groep 3 na invoering ZLKLS ↑ (Bao) 5 Cito-scores in % op de DMT-2 Cito2002-20032003-20042006-20072008-2009 A394810062 B1119015 C4433019 D6004 E0000 ↓

6 Spellen eind Groep 6 na invoering ZLKLS ↑ (Bao) 6 Cito-scores in % op de SVS Cito2005-20062006-20072007-20082008-2009 A9504552 B32314026 C32191022 D23050 E4000 ↓

7 Rekenen na 6 weken toepassen ZLKR 7 Gem. DLE-DL op tempotoets rekenen Groep n VoortoetsNatoetsToename 5, 6 en 87-9918 89-17623 59-31215 5 013 SBao10-21-1011 Negatief getal is achterstand in maanden, positief getal is voorsprong

8 Diagnose ? Toets eerst het ‘effectief-onderwijscriterium’ 8

9 Goed opgeleide leerkrachten beschikken over  inhoudelijke of vakkennis  kennis van het leerproces  effectief klassenmanagement (ofwel kunnen orde houden)  relationele vaardigheden  Didactische vaardigheden 9

10 Didactiek van de basisvaardigheden in de onderbouw van het primair onderwijs  Klassikale, directe instructie + begeleide oefening (ca. 25 min)  Individuele verwerking op niveau, waarbij leerkracht rond loopt, controleert en feedback geeft (ca. 25 min) 10

11 Rol van ICT beperken in de onderbouw, omdat  Leren met het lichaam steunend is  Interactie met leerkracht stimulerend is  Gezamenlijkheid het cognitief en sociaal leren bevordert  Gokken voorkomen kan worden  Directe feedback aan uitleg gekoppeld kan worden 11

12 Een goed opgeleide leerkracht is onvervangbaar en ’onbetaalbaar’ www.annabosman.eu 12

13 Aanbevelenswaardig  www.zoleerjekinderenlezenenspellen.nl www.zoleerjekinderenlezenenspellen.nl  verwerkt in taalmethode STAAL van Malmberg  www.zoleerjekinderenrekenen.nl www.zoleerjekinderenrekenen.nl  http://onderwijsgek.nl: Expliciete directe instructie http://onderwijsgek.nl  http://wij-leren.nl http://wij-leren.nl 13


Download ppt "Leerproblemen oplossen = Het onderwijs verbeteren Prof. dr. Anna M.T. Bosman Directeur Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde."

Verwante presentaties


Ads door Google