Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEmilie Simons Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Monitoring OPO-PCBO Tytsjerksteradiel Schooljaar 2006-2007
2
Doel van de monitoring: Het inzichtelijk maken van ontwikkelingen binnen het basisonderwijs van de gemeente Tytsjerksteradiel zodat op deze ontwikkelingen kan worden ingespeeld door individuele scholen en/of schoolbesturen en/of de gemeente Tytsjerksteradiel.
3
Werkwijze: Derde achtereenvolgende schooljaar in deze vorm op basis van: De gegevens van het CITO-eindonderzoek. Andere relevante gegevens, w.o.: Afname psychologische onderzoeken, Opbrengsten technisch lezen (groep 7 & 8) Aanvullende gegevens: Gegevens jeugdgezondheidszorg 2005-2006
4
Conclusies Monitoring 2007: Geen opvallende verschillen tussen de eindopbrengsten van PCBO en OPO. Het gemiddelde van de eindopbrengsten (CITO) van de basisscholen van Tytsjerksteradiel bevindt zich op het landelijk gemiddelde. (535,1)
5
EINDOPBRENGSTEN OPO + PCBO (CITO) Aantal scholen 2007 Op of boven landelijk gemiddelde (=535,1) 11 Net onder landelijk gemiddelde 2 Onder landelijk gemiddelde (> 1,0) 11 2006 Op of boven landelijk gemiddelde (=535,0) 12 Net onder landelijk gemiddelde 4 Onder landelijk gemiddelde (> 1,0) 8 2005 Op of boven landelijk gemiddelde (= 534,5) 9 Net onder landelijk gemiddelde 2 Onder landelijk gemiddelde (> 1,0) 13
6
De eindopbrengsten per locatie geven een wisselend beeld. Meer dan de helft van de basisscholen van Tytsjerksteradiel scoort onder het landelijk gemiddelde. T.o.v. de eigen schoolgroep (scholen met een vergelijkbare leerling-populatie) scoort het merendeel van de scholen onder de landelijke schoolgroepsnorm.
7
Wisselvalligheid is bij de taalopbrengsten minder groot dan bij de rekenopbrengsten. Er is een ontwikkeling m.b.t. de afname van psychologische onderzoeken: Het aantal onderzoeken daalt licht. Het noodzakelijke totaalbudget daalt (ca. 20%). De aard van de onderzoeken wordt specifieker: Minder grote onderzoeken, meer specifieke deelonderzoeken. De eindopbrengsten technisch lezen (2007: eerste meting) zijn ver verwijderd van de 3%-norm (C. Vernooy)
8
Aanbeveling: Het ontwikkelen van specifiek onderwijskundig beleid per locatie; Het rekenonderwijs krijgt een duidelijke plek binnen het gemeentelijk OTT-beleid; De (technische) leesontwikkeling verdient de komende tijd (op iedere school) de nodige aandacht; Continuering van het ingezette beleid m.b.t. de afname psychologische onderzoeken: Marktwerking; Consultatieve Leerkracht Begeleiding (CLB)
9
Zorg voor Jeugd 2005-2006 M.b.t. Tytsjerksteradiel (referentie: Provincie Friesland) Status: Informerend ……..Enkele interessante cijfers ………..
10
Ba.O V.O. Ba.O V.O. Zeer goed:94 % 87 % Redelijk: 5 % 12 % Slecht: 1 % 1 % Oordeel ouders over het onderwijs (bron: Zorg voor jeugd 2005-2006)
11
Gegevens 2005-2006: (bron: Zorg voor jeugd 2005-2006) Ontwikkelingsachterstand BaO groep 2: T’dielFRL Motoriek 5 % 9 % Spraak 4 % 7 % Taal 4 % 6 %
12
Gegevens 2005-2006: (bron: Zorg voor jeugd 2005-2006) Ongezonde voedingspatronen: T’dielFRL T’dielFRL Ontbijt gr.2 (< 5 dagen/week) nihilnihil Ontbijt gr.7 (< 5 dagen/week) 19 % nihil Ontbijt VO (< 5 dagen/week) nihil 6 % Fruit gr.2 (< 5 dagen/week) 17 % 15 % Fruit gr.7 (< 5 dagen/week) nihil 27 % Fruit VO (< 5 dagen/week) 41 % 44 %
13
Gegevens 2005-2006: (bron: Zorg voor jeugd 2005-2006) Psychosociale problemen: BaO gr. 2VO (onderbouw) BaO gr. 2VO (onderbouw) T’diel/FRL(%) T’diel/FRL (%) T’diel/FRL(%) T’diel/FRL (%) Geen 76 / 71 88 / 74 Licht 14 / 20 7 / 17 Matig 10 / 7 4 / 7 Ernstig 0 / 2 1 / 2
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.