Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFrieda van der Linden Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
21 juni 2016 Omgevingsloket online: Uitwisselen gebruikservaringen Bart Oortwijn InfoMil RWS Leefomgeving
2
2 Programma 12.30 Voorstellen en Omgevingsloket in getallen 12.50 Wat zijn de ervaringen tot nog toe? 13.10 Wijzigingen 2.12 en lange termijn 13.20 Afsluiting
3
3 Voorstellen Wie werkt er met het Omgevingsloket online? Waar werk je: Bedrijf Gemeente Omgevingsdienst Rijk Ben je: aanvrager vergunningverlener adviseur anders
4
4 Omgevingsloket online in getallen 2015 Aantal aanvragen Wabo per maand: 15.870 Aantal aanvragen/meldingen Water per maand: 1.321 Wie doet de aanvragen? Gemachtigde bedrijf46% Bedrijf25% Particulier23% Gemachtigde particulier 4% Overheid 2%
5
5 Omgevingsloket online in getallen 2015 Wie krijgt de aanvragen?
6
6 Omgevingsloket online in getallen Type aanvragen 2015 Verdeling aanvragen in 2015: 72.580 meldingen (37% van totaal) 121.909 vergunningen (63% van totaal) Gefaseerde aanvragen 2.747 (1,4% van totaal) Ingetrokken aanvragen 10.026 (5,16% van totaal) Behandeld door een ander dan bevoegd gezag 14.017 (7,21% van het totaal)
7
7 Omgevingsloket online in getallen Gebruikers en Organisaties in het loket Gebruikers die inloggen aan overheidszijde in 2015 circa 6.567 Gemiddeld 11 inloggende gebruikers per organisatie Totaal aantal gebruikers in loket vanaf in werking treden 720.000 (inclusief DigiD en eHerkenning) Organisaties in het loket Omschrijving organisatie Aantal in het loket Gemeente431 Provincie13 Waterschap26 Rijksdienst16 Overige adviseurs84 Totaal570
8
8 Meest aangevraagde activiteiten in 2015
9
9 Omgevingsloket online praktijkervaringen Respons van de deelnemers van deze sessie: Webapplicatie is makkelijk voor aanvragen Vergunningcheck geeft nog geen eenduidig antwoord Je wordt snel uitgelogd wanneer je niets doet Bij beperkt gebruik is het iedere keer wennen Afleiden bevoegd gezag gaat niet altijd goed Ik werk er niet mee
10
10 Omgevingsloket online praktijkervaringen Ervaring vanuit gebruikersondersteuning Alle begin is moeilijk Omgevingsloket online is nu behoorlijk stabiel Aantal vragen aan de helpdesk neemt af nu “slechts” 3.000 per jaar Website wordt goed gevonden en nieuwsbrief goed gelezen Voor de aanvrager wordt veel papier bespaard Merendeel van de aanvragen (schatting 85%) gaat digitaal Van papier naar digitaal uitvragen adviezen en behandelen aanvragen Van de behandelmodule naar eigen backofficesysteem voor overheden Water loopt achter op omgevingsvergunning qua digitaal aanvragen
11
11 Omgevingsloket online praktijkervaringen Helpdesk Minder vragen meer info op website Minder storingen gebruikers meer ervaring Onderwerpen waar meeste vragen over worden gesteld: aanvragers Kan ik een derde machtigen? Is het mogelijk om in een reeds ingediende aanvraag een nieuwe werkzaamheid toe te voegen? Problemen met inloggen Overheden Problemen met inloggen Vragen omtrent het inlezen van CPA’s en webservices (geen verbinding met FTP-server)? Openstellen conceptaanvraag voor vooroverleg?
12
12 Omgevingsloket online praktijkervaringen Wat vinden jullie er van? Een aantal stellingen
13
13 Omgevingsloket online praktijkervaringen Stellingen Ik dien liever op papier een aanvraag in dan via Omgevingsloket online Oneens dan steek je hand op
14
14 Omgevingsloket online praktijkervaringen Stellingen Zonder Omgevingsloket online kan ik als vergunningverlener niet werken Eens steek uw hand op
15
15 Omgevingsloket online praktijkervaringen Stellingen Vooroverleg verloopt via Olo Oneens steek je hand op
16
16 Ontwikkelingen Omgevingsloket online Schoning Aanvragen die 1 jaar niet zijn gewijzigd worden 11 juli verwijderd Release 2.12.1 29 juni 2016 Technische en functionele wijzigingen Release 2.12.2 oktober 2016 Een technische, ICT-release die geen gevolgen heeft voor de functionaliteit en het berichtenverkeer Release 2.12.3 januari 2017 Technische en functionele wijzigingen Project ‘Toekomst OLO2’ Omgevingsloket online blijft beschikbaar tot DSO in de lucht gaat daarom nog verder ontwikkelen
17
17 Overzicht alle wijzigingen 2.12.1 Ontwikkelingen Omgevingsloket online
18
18 Wijziging: het uploaden van bijlagen door derden Ontwikkelingen Omgevingsloket online
19
19 Wijziging: de ingestelde verzendmethode is leidend bij aanvragen Ontwikkelingen Omgevingsloket online
20
20 Wijziging: ‘aanvragen advies’ mogelijk bij melding Ontwikkelingen Omgevingsloket online
21
21 20 wijzigingen in release 2.12.3 (januari 2017) Momenteel wordt impact (uren/kosten) opgevraagd Inhoud onder andere 1.Wetswijzigingen 2.Geen XML en PDF versturen per e-mail 3.Koppeling tussen OLO en LAVS 4.Altijd ontvangstbevestiging bij indienen aanvulling 5.Naam adviesorganisatie in e-mail naar adviesaanvrager Ontwikkelingen Omgevingsloket online
22
22 Geen XML en PDF van de ingediende aanvraag/melding versturen per e-mail Ontwikkelingen Omgevingsloket online
23
23
24
24 Koppeling tussen OLO en LAVS Ontwikkelingen Omgevingsloket online
25
25 OLO3 Bureau ICT Toetsing: - Ontwikkelingen DSO halen ontwikkeling Olo3 in, Integreer de sturing op beide ontwikkelingen - Overheden niet belasten met 2x implementatieproces, Ontwikkel Olo3 direct in het DSO wijziging: - OLO3 gestopt en opgenomen in DSO - medewerkers en kennis over naar DSO (ervaring en werk blijft behouden voor ontwikkeling DSO Ontwikkelingen Omgevingsloket online
26
26 Hoe zitten huidige voorzieningen in DSO? Omgevingsloket online (Olo2/Olo3) Activiteiten Internet Module (AIM) Ruimtelijkeplannen.nl In DSO 1 loket als gebruikerstoepassing Ontwikkelingen Omgevingsloket online
27
27 Eindplaatje DSO Ontwikkelingen Omgevingsloket online
28
28 Project ‘Toekomst OLO2’ langer door nu OLO3 is gestopt. Toekomst bestendig Omgevingsloket online betekent: -actueel conform geldende wet- en regelgeving -voldoet aan rijksbrede richtlijnen voor beveiliging e.d. -blijft gebruiksvriendelijk Ontwikkelingen Omgevingsloket online
29
29 Na indienen van de aanvraag deze kunnen aanvullen (behalve bijlage toevoegen) Meerdere bijlagen tegelijk kunnen uploaden Nieuwe formulieren (wijzigen tenaamstelling, aanvragen maatwerk, wijzigingsverzoek voorschriften) Verbetering en uitbreiding lokale regels en toestemmingen Een aantal voorbeelden van gebruikerswensen
30
30 Vragen
31
31 Helpdesk Omgevingsloket online www.infomil.nl/helpdesk De helpdesk Omgevingsloket online is telefonisch bereikbaar op werkdagen tussen 9:00 en 12:00 uur op 088 797 71 02 9 (optie 5).
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.