Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSilke Evelien Willems Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
#geen112 en Mantelzorg Crowdsourcing in de provincie Ineke Inklaar Omroep Gelderland
2
2 crowdsourceprojecten #geen112, 2014 400 reacties Samenwerking met politici, bestuurders, actiegroepen, andere omroepen zwartboek, hoorzitting Kamer #dagvandemantelzorg, 2015 650 reacties
3
Hoe begint geen112? 12-3-2014, bericht op www.gld.nlwww.gld.nl Het slechte mobiele bereik brengt het leven van hartpatiënten in gevaar. Vrijwilligers die via de meldkamer van 112 worden opgepiept om defibrillatoren te bedienen en dus te reanimeren, krijgen hun sms’je niet binnen. Ze komen te laat. Dit kost levens. Dat meldt Hartveilig Wonen.
4
enen slecht mobiel bereik Omroep Gelderland herkent het probleem van slechte mobiele dekking: -verslaggevers die werken in het buitengebied kunnen niet met de redactie bellen, laat staan beeld of audio doorsturen -medewerkers die in de Achterhoek of op de Veluwe wonen, hebben privé ook vaak slecht mobiel bereik.
5
Landelijke politiek ook mee bezig 3-4-2014 CDA-Kamerleden Geurts, Mulder, Omtzigt en Van Toorenburg stellen vragen aan Opstelten: -Weet hij dat er in het oosten en zuiden langs de grens problemen zijn met mobiele bereikbaarheid? -Hoe vaak was in een acuut noodgeval 1-1-2 mobiel niet bereikbaar?
6
Hoewel, landelijk?! Agnes Mulder, Drenthe Pieter Omtzigt, Twente Jaco Geurts, Voorthuizen Madeleine van Toorenburg, Rosmalen
7
Intussen, in Twente
8
Twaalf paarden aan dood ontsnapt 15-3-2014 Marga Bult (oud-zangeres Babe) komt in actie na een brand bij de paardenhouderij van haar ouders in Lattrop (Twente). De Telegraaf en RTV Oost berichten erover. Ze roept mensen in de grensstreken op te reageren en maakt een zwartboek van de plusminus 100 meldingen. #actie112
9
Opstelten reageert op vragen 20-5-2014 -Vaals (2013) en Zaltbommel (2014) hebben bij EZ en VIJ geklaagd over slecht mobiel bereik -100 procent dekking voor mobiele telefonie is, net als in andere landen, niet realiseerbaar -Bewoners in gebieden met verminderd mobiele dekking beveel ik aan om in noodsituaties met een vaste lijn 112 te bellen
10
Verontwaardigde reacties 21-5-2014 Kamerlid Jaco Geurts uit Voorthuizen reageert boos. ‘In de woestijn in Egypte heb ik gewoon bereik. Maar als ik op een zandverstuiving sta op de Veluwe niet?’ Het CDA wil door met dit onderwerp.
11
Ste stelt meldpunt #geen 112 in 21-5-2014 Omroep Gelderland komt in actie: -we richten een meldpunt op en melden dat via de site, Twitter en radio -we kiezen voor de slogan geen112 i.v.m. ‘urgentie’ van klachten -we maken een site www.geen112.gld.nl met berichten, een invulformulier en een kaartwww.geen112.gld.nl
12
Logo
13
Gegevens binnenharken Waar vragen we naar op het invulformulier: -naam -adres -woonplaats -vast nummer -mobiel nummer -welke problemen mensen tegenkomen
14
Projectredactie Omroep GLD vormt een werkgroep #geen112: -systeembeheerder -radioredacteur met lokale roots -bureauredacteur voor projectmanagement -provincieverslaggever, boegbeeld
15
Na een dag...
16
Wat voor mensen reageren? -mensen met zieke familieleden -mensen in noodsituaties (brand, verkeersongeluk, ongeval) -hulpverleners en zorgmedewerkers -mensen die telebankieren -ondernemers die opdrachten mislopen -vakantiegasten van buiten de provincie
17
Lokale politiek ook in actie Maar ook bestuurders ondersteunen de actie, onder wie PvdA-burgemeester Thijs van Beem van Winterswijk. Die heeft de zaak al eerder aangekaart. https://www.youtube.com/watch?v=s4r5Qicmc bE Ook steun van twitterende agent buitengebied
18
Bij de helft is KPN de boosdoener Opvallend: de meeste klachten die binnenkomen zijn over abonnementen van KPN. Rondje langs telefoonwinkels wijst uit: -medewerkers adviseren off the record om niet met T-Mobile of Vodafone in zee te gaan -helaas: niemand wil on the record
19
Na zes dagen 130 meldingen
20
Twitterbombardement
21
Samenwerken met actiegroepen Omroep Gelderland heeft in kaart waar de dekking het slechtst is: in de Achterhoek en zoekt samenwerking met instanties en actievoerders daar. De redactie van het meldpunt gaan als eerste naar Winterwijk; de omroep regelt locatie en de koffie, zij de sprekers.
22
GLD Winterswijk 4-6-2014
23
Samenwerken met CDA Maar uit de kaart blijkt dat ook in de Bommelerwaard – een gebied waar omroep Gelderland weinig komt – het bereik slecht is. Het lokale CDA heeft daar onderzoek naar gedaan. Een partijlid praat ons bij, adviseert over de locatie (geen café in de Bible Belt) en regelt sprekers.
24
GLD in Zuilichem 17-6-2014
25
Meer dan alleen #geen112 Voorbeelden uit de Bommelerwaard: -sms’jes komen tijdens een autorit pas een dorp verder binnen -Telebankieren of mailen kan alleen hangend uit het zolderraam, staand op het speelhuisje van de kinderen onder de afzuigkap door stukje te rijden voor TAN-code
26
Meer Bommelerwaard -Zorgpersoneel krijgt en route geen update -Zorgpersoneel kan gegevens van cliënten niet invoeren -Zorgpersoneel kan arts niet bereiken voor overleg -Uitvaartondernemer niet bereikbaar; lijk moet soms uren thuis blijven liggen
27
Basis wordt breder Andere regionale omroepen haken aan, kopiëren het concept en de software: -RTV Noord -RTV Drenthe -Omroep Zeeland Project krijgt landelijke bekendheid
28
Drenthe
29
Zeeland
30
RTV Noord
31
Idee gesneuveld Het leek omroep Gelderland zo mooi: vakantiegangers die vanuit een ver land een foto sturen met de tekst ‘Hier heb ik wel bereik.’ Grijpt mooi terug op de start van de actie. Het komt er niet van. Te ingewikkeld, vergt te veel instructie.
32
KPN voelt: we moeten iets doen
33
KPN-topman aan de tand gevoeld 8-9-2014 KPN is de provider met de grootste dekking en (dus?) de meeste dekkingsproblemen. Omroep Gelderland biedt luisteraars de gelegenheid tot inbellen tijdens de radioshow. Zij kunnen vragen stellen aan KPN-topman Jacob Groote die antwoord geeft. https://www.youtube.com/watch?v=JTH3DRG_oBw
34
Actie warm houden 9-9-2014 De vier regionale omroepen van Gelderland, Drenthe, Zeeland en Noord hebben razendsnel een zwartboek gemaakt met 1000 meldingen over #geen 112. Boegbeeld Hermina de Vries (GLD) biedt het aan aan Mark Verheijen, voorzitter van de vaste Kamercommissie EZ.
35
Landelijke publiciteit gehaald
36
Landelijk (2)
37
Zwartboek aangeboden
38
Hoorzitting Kamercommissie EZ 10-9-2014 -Zoveel mensen uit de Achterhoek als toehoorder, dat uitwijk naar een andere zaal nodig is -Sprekers: wijkagent Winterswijk, CDA-inwoner uit Gameren, Marga Bult, burgemeesters Hardenberg en Dinkelland. Informatie van KPN- en Vodafonemedewerkers
39
De provincie klaagt
40
En toen? 06-02-2015: Kamerdebat uitgesteld, wachten op uitkomst technisch onderzoek 15-04-2015: Agentschap Telecom meldt: bereik 112 is goed; 98,7 % dekking 30-04-2015: Kamp zegt in Kamerdebat dat bereik goed is; acht 100 % dekking niet nodig 10-06-2015: CDA gaat door met actie 22-02-2016: volgens Kamp is dekking verbeterd
41
Geleerd van #geen112, database -Vraag om gegevens, maar communiceer daarbij meteen wat je met de gegevens doet -Maak duidelijk welke gegevens wel en niet openbaar zijn -Vraag op het invulformulier meteen of inzender wil meewerken aan reportage
42
Geleerd van #geen112, PR Pak de publiciteit crossmediaal aan Kies een slogan en een logo Persoonlijk contact met melders is belangrijk, ga op bezoek Werk met lokale gatekeepers zorg voor diversiteit van gatekeepers Meld tussentijds concrete opbrengst data
43
Geleerd van #geen112, actie -Speel goed in op afstand van crowd tot politici en deskundigen; pak een rol bij de rechtstreekse confrontatie van die twee -Realiseer je: het is een project van lange adem -Kies een boegbeeld -Maak een brede basis -Zorg voor een follow-up (bijv jaar later)
44
Dat smaakt naar meer... November 2015 liep een nieuw crowdsourceproject bij Omroep Gelderland: de dag van de mantelzorg, 10 november. We haakten aan bij een landelijke actie om mantelzorgers in het zonnetje te zetten.
45
Bloemetje en verwenpakket Zelfde recept: -crossmediaal aankondigen, nu ook Facebook -site met invulformulier -2 boegbeelden Concept: Hulpbehoevenden melden hun mantelzorger aan voor een bloemetje en een verwenpakket
46
Onze boegbeelden
47
Geschrokken van de reacties Meer dan 650 mensen worden door familie, kennissen of buurtgenoten voorgedragen voor een mantelzorgbloemetje. Er komen ontroerende verhalen binnen over -mensen die zieke familieleden ondersteunen -burenhulp -mantelzorgers die zelf ook problemen hebben maar zich toch inzetten voor anderen
48
Het loopt storm
49
Op bezoek bij mantelzorgers Het is lastig kiezen uit de vele inzendingen. De verslaggevers gaan bij 6 mantelzorgers op bezoek. Dat levert ontroerende reportages op radio, tv en de site op. http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2101 250/Mantelzorgdag-Ze-maakt-zelfs-het- duivenhok-schoon
50
Zoon verzorgde eerst kippen, nu ma
51
Bijvangst Maar de omroep houdt er ook een enorm databestand aan over dat we gebruiken voor nieuwe verhalen over -De belasting van mantelzorgers -Noaberschap anno 2015 -Tekort aan voorzieningen in het buitengebied -De rol van thuiszorgmedewerkers
52
Geleerd van #mantelzorg, database1 -Realiseer je dat bij sommige onderwerpen/doelgroepen een site te hoog gegrepen is, zet andere middelen in -Maak duidelijk welke gegevens wel en niet openbaar zijn -Zorg voor een goede ordening van de gegevens aan de ‘achterkant’ van het formulier, meer redacties werken ermee
53
Werven via Facebook
54
80.000 bereikte personen
55
Geleerd van #mantelzorg, database2 Maak duidelijk dat niet iedereen persoonlijk antwoord kan krijgen, zet een automatische reply op het formulier Vraag in welke hoedanigheid (familie, buur, vriend enz) iemand de melding doet Communiceer de deadline duidelijk Maak opgeven onmogelijk na de deadline
56
Geleerd van #mantelzorg, database3 Vraag naar beschikbaarheid (ziekte, vakantie) van de aanmelders Vraag of iemand zich ook al op een andere manier heeft aangemeld (Facebook, mail) Bedenk van tevoren hoe je inzenders waar niemand langsgaat voor een repo, toch ‘beloont’
57
Bedankt
58
Geleerd van #mantelzorg, actie Dat mantelzorgers aandacht krijgen, ontroert enorm. Zorg voor ‘begeleiding’ en neem de tijd Neem vlak voor het bezoek nog een keer contact op; het gaat vaak om zieke mensen Vertel mensen wat ze te wachten staat als er iemand langskomt, bijv door uitleg (op site) over vorig jaar
59
Conclusie Crowdsourcing is arbeidsintensief en vergt intensieve voorbereiding en redactie Geeft onverwachte inzichten en verhalen Brengt je in contact met mensen die je anders nooit zou bereiken Slaagt alleen als je nagedacht hebt wat de ‘melders’ ervoor terugkrijgen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.